dilluns, 10 d’octubre del 2011

Puente Vizcaya (I)


Puente Vizcaya (Bizkaiko Zubia, en euskera).

El Pont Bizkcai es troba situat en la desembocadura de la Ria de Bilbao que forma el riu Nervión, uneix les poblacions de Portugalete i Getxo, situades en les marges oposades de la ria.

El pont rep varies denominacions: la oficial es Puente Vizcaya, altres denominacions per les quals també es conegut son:  "Puente Colgante", "Puente Colgante de Portugalete", "Puente Colgante de Guecho i fins i tot "Puente Colgante de  Bilbao", "Puente de Portugalete” i  "Puente Palacio".

Tècnicament es un pont penjant amb una cistella transportadora de vehicles i persones.

Esta integrat en el sistema CrediTrans del Consorcio de Transportes de Bizkaia.

Forma part del Patrimoni de la Humanitat de la UNESCO. Aquets pont va servir de models per a mes de 13 instal·lacions d’aquets tipus, actualment es l’únic en servei d ‘aquest estil.


Historia

Degut que els vaixell de carga arribaven fins el port de Bilbao no es podia construir un pont mes avall del punt màxim que aquets vaixell podien remuntar la ria, aproximadament fins l’actual Plaza de la Estación.
Conscient d’aquest problema el arquitecte biscaí Alberto del Palacio, va estudiar com resoldre aquest problema, es va assessorar per Eiffel a França i va tindre enllestit i patentat el seu pont l’any 1.890.

L’idea sembla simple, consistia en muntar una biga rígida, a una altura superior a la dels mastils del velers mes grans de l’època, sostinguda per torres, i amb un sistema d’una cistella penjada d’un carretó que es desplaça per la biga superior.

El transbordador va ser inaugurat el 10 d’agost de 1.893, funciona sense interrupcions fins el 16 de juny de 1.937, quant les tropes republicanes van volar la biga superior i la van precipitar a la ria juntament amb la cistella transbordadora. Reconstruït segons e l projecte  del enginyer de camins José Juan Aracil, que va actualitzar el disseny de la biga original i dels cables de suspensió i atirantament, es va re inaugurar de nou el 14 de juny de 1.941.
La societat  El Transbordador de Vizcaya S.L. és l'empresa titular de la concessió administrativa des del  21 de desembre de 1995.

Aquesta empresa a portat a terme l’ultima remodelació del pont. Obre la passarel·la superior al turisme e instal·la nous ascensor per arribar-hi i també pinta el pont, desprès d’un concurs popular, de color  “Vena Rojo Somorrostro”.

Característiques tècniques actuals:

Las quatre torres metàl·liques tenen una alçada de 62 m.
Situades dos a cada costat de la ria estan  subjectes per 8 cables, 2 per torre i situats a 90º un del altre, i encorats a una distancia aproximada de uns 110 m.

La biga plataforma esta situada a 45 m. sobre el nivell de la plenamar.
Esta sostinguda per un conjunt de 70 cable, (d’aquí de el nom de pont penjant, no esta ancorada a les torres).
Existeixen dos carril a cada costa de la biga plataforma per el que circula el carretó metàl·lic.

El carretó es de 25 metres de llarg i de un ample de 6,15 m., te 36 rodes i 12 motors elèctric.
 
La cistella te capacitat per 6 vehicles de turisme i 200 persones, (100 a cada sala lateral).
La cistella esta unida al carretó superior per 18 cables entrecreuats.

La duració del viatge es de 1 ½ minuts.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada