dijous, 13 d’octubre del 2011

Metro Bilbao


El Metro de Bilbao esta format per dos línies: L1 i L2, la seu traçat es en forma de “Y” sent el tram de vies compres entre les estacions de Ariz (Basauri) i  San Inazio (Bilbao) comú a les dues línies.


En tram comú discorre principalment per el centre de Bilbao, creu la Ria de Bilbao - Riu Nervión fins a cinc vegades, la línia L1 discorre principalment  per el marge dret de la ria i la línea L2 per el marge esquerre.

Les estacions son funcional, construïdes en acer, vidre i formigó, dissenyades per l’arquitecte Norman Foster, els  accessos al exterior son la part mes significativa i coneguda del projecte, construïdes en acer i vidre son conegudes com "fosteritos”.


La línea L1 transcorre de l’estació de Ariz (Bilbao) fins al poble Plentzia.
El tram de vies de la línea L1 entre les estacions de San Inazio i Plenzia corresponen al traçat de la línia d'EuskoTren Bilbo-Plentzia que va ser cedida al Metro de Bilbao.

El primer tram de la línea L1 va ser inaugurat l'11 de novembre de 1.995 per el Lehendakari José Antonio Ardanza, aquest tram comprenia 23 estacions del Metro de Bilbao, el tram entre les estacions del Casco Viejol i Plentzia.


La línia L2 transcorre de l l’estació de Ariz (Bilbao) fins al poble Santurtzi (Santurce).

El 13 d'abril de 2.002 es va inaugurar el primer tram de la Línia 2 del Metro de Bilbao, el nou tram discorria des de les estacions de  Gurutzeta / Cruces (Barakaldo) fins l’estació de Sant Inazio, i en aquesta estació enllaça amb la línia L1.

Característiques tècniques líneas:

Longitud línea L1: 33,3 Km.
Longitud línea L2: 22,3 Km.
Longitud total xarxa: 43,31 Km.
Numero estacions línea L1: 29
Numero estacions línea L2: 23
Ampla via: 1.000 mm.
Electrificació: 1.500 V=
Integrat en CrediTrans (CTB – Consorció de Transportes de Bizkaia).


Ampliacions previstes pròximament:

El novembre de 2011 la xarxa s'ampliarà amb la posada en funcionament de l'estació de Basauri, al final del tronc comú que comparteixen les línies 1 i 2.
Està previst que l'any 2012 s'inauguri l’estació de Ibarbengoa a la línia L1, entre les estacions de Bidezabal i Berango.
L'any 2012 la línia L2 es perllongarà des de l'estació de Santurtzi fins a l'estació de Kabiezes.
En treball la línia L3.

Característiques tècniques material mòbil:



Sèrie 500

Construïdes l’any: 1.995
Unitats: 24
Composició original: Mc-M-M-Mc
Longitud entre topall: 71:12 m.
Potencia: 2.880 kW.
Velocitat màxima: 80 km/h.
Numero seients: 144
Construïdes per ABB/CAF
Composició actual: Mc-M-R-M-Mc

Sèrie 550
Construïdes l’any: 2.001
Unitats: 24
Composició original: Mc-M-M-Mc
Longitud entre topall: 71:12 m.
Potencia: 2.880 kW.
Velocitat màxima: 80 km/h.
Numero seients: 144
Construïdes per Adtranz/CAF
Composició actual: Mc-M-R-M-Mc

Sèrie 600
Construïdes l’any: 2.009
Unitats: 9
Composició original: Mc-M-R-M-Mc
Longitud entre topall:.
Potencia: 2.880 kW.
Velocitat màxima: 80 km/h.
Numero seients:   
Construïdes per Bombardier/CAF


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada