dilluns, 28 de juliol del 2025

Locomotores elèctriques bi-tensió, Class 92 de GB Railfreight (GBRf).

Aquesta empresa, GBRf, va començar a operar el març de l'any 2001.Després de pertànyer a diverses companyies, actualment pertany, des de l'any 2019, a Infracapital (M&G Prudential).
A partir de l'any 2015, GBRf opera els trens nocturns «Caledonian Sleeper» de Londres Euston fins a Edimburg Waverley / Glasgow Central, Escòcia per a Serco, utilitzant locomotores elèctriques de classe 92 i locomotores dièsel de classe 73/9.

Les locomotores de la Class 92 són locomotores elèctriques bi-tensió, per a tràfic mixta i van ser dissenyades específicament per operar serveis a través del túnel del canal de la Mànega, entre la Gran Bretanya i França.
Aquestes locomotores porten incorporats en el vogies els patins dels captadors de corrent continu per mitjà del tercer carril.
Les locomotores 92006/010/014/018/023/038 porten l'esquema de pintura "Midnight Teal".

GBRf - 92028 - Estació d'Edimburg-Waverley

Característiques tècniques:

Sèrie: 92
Tipus: LE
Rodament: Co'Co'
Unitats construïdes: 46
Unitats en servei amb GBRf: 12
Numeració GBRf: 92006, 92010, 92014, 92018, 92020, 92023, 92028, 92032, 92033, 92038, 92043 i 92044.
Anys de construcció: 1993 a 1996
Amplada carril: 1435 mm
Tracció: Elèctrica
Voltatge: 25 kV 50 Hz CA i 750 V CC
Sistema tracció: ABB tiristors GTO / MICAS-S2
Pantògrafs: 2 X Brecknell Willis AV
Potencia: 5.000 kW (25 kV 50 Hz) / 4.000 kW (750 V continu)
Esforç de tracció: 360 kN (400 kN amb el mode 'boost' actiu)
Motors de tracció: 6 X Brush
Diàmetre rodes: 1.140 mm
Longitud total entre topalls: 21.360 mm
Amplada: 2.640 mm
Alçada: 3.960 mm
Tara: 126 tones
Sistema de fre de la locomotora: Pneumàtic i reostàtic/regeneratiu.
Sistema de fre material remolcat: Pneumàtic
Sistemes seguretat: AWS, TPWS i TVM-430
Velocitat: 140 km/h
Número cabines: 2
Acoblament: 2 uniats
Construïdes per: Brush Traction / ABB Traction i Procor Engineering

dijous, 24 de juliol del 2025

Estacions de Catalunya (XV)

Línia Barcelona – Vilafranca del Penedès – Tarragona (XAC003).

Aquesta línia està sota el control d'ADIF.
Les estacions sons presentades de Barcelona a Tarragona.
Les estacions interiors de Barcelona, es tractaran independentment.
La identificació de la línia és pròpia.

Sant Sadurní d'Anoia


Sant Sadurní d'Anoia és una estació de ferrocarril propietat d'ADIF, va entrar en servei l'any 1865.
A principis dels anys setanta del segle passat, s'enderrocava l'edifici original, i va entrar en servei l'edifici de viatgers actual, que és d'una sola planta.

Actualment, aquesta estació està configurada amb aquest patró: dues vies generals (vies 1 i 2) i dues desviades, una a cada costat (vies 3 i 4), la via 4 dona accés a una via al sot-central elèctrica i una via d'apartador per a material de via i obres. Les vies generals tenen el tercer carril (amplada UIC) instal·lat.
Hi ha tres andanes, una central per a les vies 1-2 amb tram de marquesina metàl·lica, i dues andanes laterals per a les vies 3 i 4.
Les tres andanes estan comunicades per un pas subterrani amb escales fixes, a l'extrem de les andanes costat Martorell existeix un pas a nivell.




Lavern-Subirats


Lavern-Subirats és una estació de ferrocarril propietat d'ADIF, va entrar en servei l'any 1958.
L'edifici, de viatgers, és d'una sola planta, hi ha estat cedit a l'Ajuntament de Subirats, qui ha ubicat l'Oficina de Turisme.

Actualment, aquesta estació està configurada amb aquest patró: dues vies generals (vies 1 i 2). Les vies generals tenen el tercer carril (amplada UIC) instal·lat.
La configuració de les andanes és de dues andanes laterals, comunicades a través d'un pas inferior amb escales fixes i ascensors. És una estació adaptada.





La Granada


La Granada és una estació de ferrocarril propietat d'ADIF, va entrar en servei l'any 1895.
L'edifici de viatgers és de dues plantes.

Actualment, aquesta estació està configurada amb aquest patró: dues vies generals (vies 1 i 2) i dues desviades (vies 4 i 6) i una via d'apartat de 750 metres, situada entre les dues vies generals. Les vies tenen el tercer carril (amplada UIC) instal·lat.
La configuració de les andanes és de dues andanes laterals, una dona servei a la via 1, l'andana principal dona servei a les vies 2-4, té una marquesina-refugi metàl·lic de petites dimensions. Les dues andanes es comuniquen per un pas subterrani, equipat amb escales, fitxes i ascensors. És una estació adaptada.
Una passarel·la per a vianants connecta amb el polígon industrial d'Entredos Logístics, salva les cinc vies de l'estació i les dues vies de la línia d'alta velocitat Madrid- Barcelona, que discorre en paral·lel a la línia ampla ibèric en aquest punt.





Vilafranca del Penedès


Vilafranca del Penedès és una estació de ferrocarril propietat d'ADIF, va entrar en servei l'any 1865.
En l'any 1911 és inaugurat l'actual edifici de viatgers, l'edifici de l'estació està protegit com a bé cultural d'interès local. Es tracta d'un edifici de planta baixa i dos pisos, i dos cossos laterals de planta baixa i un pis. Hi ha un terrat superior i presenta una gran coberta d'espera en voladís.
La línia d'alta velocitat Madrid-Saragossa-Barcelona-Frontera Francesa transcorre per bona part de l'Alt Penedès, paral·lela a la línia d'ample ibèric, raó per la qual el projecte de la LAV a Vilafranca incloïa el soterrament de les línies a l'altura de la ciutat. L'obra del soterrament es va finalitzar l'any 2006.

Actualment, aquesta estació està configurada amb aquest patró: dues vies generals (vies 1 i 2) i una via morta (via 3). Les vies generals tenen el tercer carril (amplada UIC) instal·lat.
La configuració de les andanes és de dues andanes laterals per les vies generals (1 i 2) i una altra andana al lateral per la via 3, que es comunica directament amb l'andana de la via 1.
Un pas superior permet la comunicació amb les andanes. L'andana de la via 1 i 3 tenen dues sortides, una amb una escala fixa i ascensor i l'altre amb una escala fixa i una rampa. L'andana de la via 2 es comunica amb el pas superior mitjançant una escala fixa, una rampa i un ascensor. És una estació adaptada.
Línia d'alta velocitat Madrid-Barcelona, que discorre en paral·lel a la línia ampla ibèric, està separada de l'estació per un mur de formigó.







Els Monjos


Els Monjos és una estació de ferrocarril propietat d'ADIF, va entrar en servei l'any 1865.
L'edifici de viatgers és de dues plantes. A prop de l'edifici de viatgers estan les instal·lacions, una sots-central elèctrica.

Actualment, aquesta estació està configurada amb aquest patró: dues vies generals (vies 1 i 2), una via d'apartador (via 3), hi ha també dues vies mortes corresponents a l'apartador industrial privat de La Farinera. Les vies generals tenen el tercer carril (amplada UIC) instal·lat.
La configuració de les andanes és amb andanes laterals, comunicades a través d'un pas subterrani amb escales fixes i ascensors, i un pas a nivell situat a l'extrem de les andanes, costat l'Arboç, les dues andanes tenen una marquesina metàl·lica. És una estació adaptada.






P.D. Les fotografiés, antigues, són de postals o extretes de diversos llibres que posseeixo, com: La col·lecció Els Trens de Catalunya de Carles Salmerón i Bosch; Trens i estacions: Fotos i Postals d'Antoni Nebot; Trens de Postals de Lluís Miquel Tuells; la llista seria molt llarga, si algú considera que l'he d'anomenar, sol fa falta que m'ho comuniqui.

dilluns, 21 de juliol del 2025

Autobusos i autocars, de diverses companyies, vistos per Catalunya (CLXXXVIII).

Avanza Baix, forma part del grup Avanza ADO (Madrid).
Autocars Durà, forma part del grup Dumbo Tours (Barcelona).
Autocars R. Font (Ripollet).
Autocars IZARO (Grup Moventis, Barcelona)
HIFE: La Hispano de Fuente En Segures, SA (Tortosa).
Patronat de Montserrat (Montserrat).
Sarbus-Marfina bus, forma part del grup Moventis (Sabadell).
Sagalés (Mollet del Vallès).
TGO (Transports Generals d'Olesa, Grup Direxis).

Avanza Baix 1534 - Ebusco 2.2 - 2140 MSX - L'Hospitalet de Llobregat.


Dura (Dumbo Tours) - IVECO Daily Indcar Wing - 1782 MBC – Fredes (Castelló).


Font 28 - MAN A89 Staco Bus Celeris HD - 3703 GPM – Alella.


HIFE 1002 - Iveco Bus Crossway Line LE Hybrid - 5718 MWK – Bruges.


Izaro (Moventis) 363 - Man 18.480 HOCL Irizar I6 -8874 HCS - Av Vallcarca, Barcelona.


Patronat de Montserrat - Car-Bus Wolta - 1158 JRL - Montserrat.


Sagalés 1046 - Iveco Bus Crossway - 9485 KKH – Alella.


Sagalés 1183 - Mercedes Benz Sprinter Car-Bus Shaula Urban - 8852 LTX – Alella.


Sarbus (Moventis- Marfina) 2401 - Mercedes Benz Automet Sprinter City 45 - 1914 MZH - Plaça Lesseps, Barcelona.


TGO (Grup Direxis) - MAN A78 Lion's City LE - 6560 LSL – Castellbisbal.



dijous, 17 de juliol del 2025

Estacions de Catalunya (XIV)

Línia Barcelona – Vilafranca del Penedès – Tarragona (XAC003).

Aquesta línia està sota el control d'ADIF.
Les estacions sons presentades de Barcelona a Tarragona.
Les estacions interiors de Barcelona, es tractaran independentment.
La identificació de la línia és pròpia.

Molins de Rei


Molins de Rei és una estació de ferrocarril propietat d'ADIF.

Aquesta estació de la línia de Vilafranca va entrar en servei l'any 1854 quan es va obrir el primer tram de la línia entre l'antiga estació de plaça de Catalunya i Molins de Rei.
Actualment, l'edifici de viatgers de l'estació de Molins de Rei és, juntament amb l'edifici de viatgers de l'estació de Cornellà, el més antic de Catalunya i d'arreu de la península Ibèrica.

Actualment, aquesta estació està configurada amb aquest patró: dues vies generals (vies 1 i 2), i dues vies desviades (vies 3 i 5). L'andana principal serveix la via 2 i una andana central per les vies 1 i 3 i un altra andana per les vies 3 i 5. Les dues primeres andanes disposen de marquesines metàl·liques que les cobreixen parcialment.
Les andanes estan comunicades per un pas inferior amb escales fixes, està en procés el posar en funcionament els ascensors que comuniquin amb les andanes. Aquesta estació encara no es una estació adaptada (falten els ascensors).




El Papiol

El Papiol és una estació de ferrocarril propietat d'ADIF.

L'edifici de l'estació, va ser posat en servei l'any 1856, quan es va obrir el tram entre Molins de Rei i l'estació de Martorell.

Actualment, aquesta estació està configurada amb aquest patró: dues vies generals (vies 1 i 2) amb andanes laterals.
Les andanes estan comunicades per un pas inferior amb escales fixes i ascensors, sent una estació adaptada.
Les andanes estan parcialment cobertes per una marquesina metàl·lica.



Castellbisbal


Castellbisbal és una estació de ferrocarril propietat d'ADIF.

L'edifici de l'estació, va ser estrenat l'any 1856, quan es va obrir el tram entre Molins de Rei i l'estació de Martorell.
En l'any 1975 es construïa l'actual edifici de viatgers.

Aquest any 2025, acabada la remodelació d'aquesta estació, les vies queden configurades amb aquest patró: dues vies generals (vies 1 i 2) i tres desviades (vies 4, 6 i 8). Té dues andanes, la principal dona servei a la via 1, i l'andana central dona servei a les vies 2 i 4. Les andanes estan parcialment cobertes per marquesines metàl·liques i comunicades a través d'un pas inferior, dotat d'escales fixes i ascensors, sent una estació adaptada.
Totes les vies tenen el tercer carril (UIC) instal·lat.
Direcció Martorell, surten tres vies, dos cap al túnel general, i un altre cap el túnel de Costablanca.
Direcció Papiol, surten quatre vies, una cap els apartadors de Celsa i de Gonvarri, dos cap al Papiol i un altre cap a la Bifurcació Papiol, direcció Rubí.



Martorell Central.


Martorell Central és un intercanviador ferroviari situat a la població de Martorell.

L'estació de Rodalies és propietat d'ADIF, anteriorment anomenada Martorell. L'estació de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) forma part de la línia Llobregat-Anoia.
L'estació d'Adif, va entrar en servei l'any 1859. L'edifici de viatgers és de grans dimensions, amb tres cossos de tres plantes, units per trams de dues plantes, és una estació adaptada, però falta acabar la connexió amb l'estació dels FGC.

Actualment, aquesta estació està configurada amb aquest patró: dues vies generals (vies 1 i 2), una via desviada (via 3) i cinc vies mortes (vies 4, 6, 8, utilitzades pels serveis de passatgers, les 5 i 7 per mercaderies).
Les vies generals tenen el tercer carril (UIC) instal·lat.
L'andana de l'edifici de viatgers dona servei a la via 2 i 4, una andana central dona servei a les vies 1 i 3, una andana lateral a l'edifici de viatger dona servei a les vies 6 i 8.
Les andanes disposen marquesines metàl·liques, ascensors i escales fitxes, comunicant, mitjançant un pas subterrani, l'andana de l'edifici de viatgers amb l'andana central.
A l'esquerra de la sortida de l'estació de Martorell Central, direcció Barcelona, hi ha un ramal de mercaderies cap a la factoria Inovyn-Solvay, ramal equipat en part de tercer carril, pel qual també circulen els trens de via mètrica de FGC.
A la dreta de la sortida de l'estació de Martorell Central, direcció Barcelona, hi ha un grup de tres vies mortes auxiliars, dues vies més en porten una a l'antiga cotxera de MZA construïda en l'any 1912 i equipada de dues vies, que es troba rehabilitada pel Parc Ferroviari de Martorell (PFM) i on es conserven diversos trens històrics, i l'altre via a una nau equipada amb dues vies de la «Base de mantenimiento de infraestructura de Martorell» (Adif).






Gelida


Gelida és una estació de ferrocarril propietat d'ADIF, va entrar en servei l'any 1865.

Aquesta estació té correspondència amb Gelida Inferior (FGC), que és el nom que rep l'estació del funicular que uneix l'estació de ferrocarril amb el nucli urbà de Gelida.

Les vies d'aquesta estació estan configurades segon al patró: dues vies generals (vies 1 i 2) amb andanes laterals, enllaçades entre si, per un pas inferior, amb escales fixes i plataformes elevadores per a cadires de rodes i cotxets d'infants, les andanes estan equipades amb marquesines metàl·liques. És una estació adaptada.
L'edifici de viatgers és de dues plantes, al costat de l'edifici de viatgers se situa una petita edificació per als lavabos.
Les dues vies tenen instal·lat el tercer carril (UIC).





P.D. Les fotografiés, antigues, són de postals o extretes de diversos llibres que posseeixo, com: La col·lecció Els Trens de Catalunya de Carles Salmerón i Bosch; Trens i estacions: Fotos i Postals d'Antoni Nebot; Trens de Postals de lluís Miquel Tuells; la llista seria molt llarga, si algú considera que l'he d'anomenar, sol fa falta que m'ho comuniqui.