dijous, 20 de juliol del 2017

FGC – Metro Sabadell




En el dia d'avui, 20 de juliol de 2017, s'ha inaugurat el denominat "Metro Sabadell", format per les següents estacions de la línia S2 de FGC: Can Féu / Gràcia, Sabadell Plaça Major, La Creu Alta, Sabadell Nord i Sabadell Parc Nord.

L'estació de Sabadell Nord té correspondència amb la Renfe.

Les estacions de Can Féu / Gràcia, Sabadell Plaça Major, ja havien estat inaugurades, el setembre de l'any 2016.

Billet T-Visita
La Creu Alta
Sabadell Nord
Sabadell Parc Nord

Can Féu | Gràcia
Sabadell Plaça Major




dimecres, 19 de juliol del 2017

U.T. (Automotors) sèries 300 "Pingüinos" (433) de Renfe.


Els automotors elèctrics van ser encarregats per la Compañia NORTE en l'any 1926, com a conseqüència de l'electrificació de les seves línies a Catalunya: Barcelona a Manresa i de Montcada a Sant Joan de les Abadesses i de la línia del País Basc d'Alsasua a Irun.

Aquesta sèrie 300 van ser les primeres unitats de tren (UT) de la xarxa de via ampla espanyola. Estaven inspirats en la sèrie Z-4101 a 4180 de la SNCF. Aquestes UT's estaven constituïdes per un cotxe motor i un remolc amb cabina i eren coneguts com a "Pingüinos", constructivament i van haver-hi quatre subsèries.

L'estructura de les caixes era metàl·lica. Els vogies, eren de tipus "Brill" en els cotxes motors i "Pennsylvania" en els cotxes remolcs. Els cotxes posseïen tres plataformes, la central de grans dimensions i dues de petites dimensions en els dos extrems dels cotxes. En el cotxe motor existia un compartiment furgó de 6 m², adjunt a la cabina de conducció. Cada cotxe disposava d'un WC.

La primera subsèrie (WM 1 a 38) Renfe 301 a 338, procedeixen de NORTE i van entrar en servei entre els anys 1928 a 1930.
Es pot destacar i és característic d'aquestes primeres unitats el reblat de la xapa exterior de la caixa dels cotxes, així com l'amplària reduïda pel que fa a la resta de la caixa, de les plataformes extremes dels cotxes.

La segona subsèrie (WM 39 a 48) Renfe 339 a 348, procedeixen de NORTE i van ser entregades en els anys 1934 i 1935. Aquestes es diferencien les anteriors que el frontal no presentava el lleuger xamfrà característic de les WM de la subsèrie anterior.
A partir d'aquestes unitats el reblat de la xapa exterior de la caixa desapareix substituïdes per rivets soldats. Així mateix, les plataformes extremes dels cotxes passen a tenir la mateixa amplària que la resta de la caixa.

La tercera subsèrie comprenia des de WM 349 fins al WM 378, i va ser subministrada a RENFE entre els anys 1943 a 1945. Aquestes UT's és diferenciant per tenir unes dimensions lleugerament majors. A més del far superior, portaven d'origen tres pilots de posició de grans dimensions, dues d'ells blancs i vermell l'altre. Portaven també portes d'obertura pneumàtiques d'origen.

La quarta subsèrie, WM 379 a 393 subministrada a Renfe entre els anys 1956 i 1957. És diferenciant per tenir unes línies exteriors més modernes. Mecànicament, eren iguals que les seves predecessores, les caixes eren més llargues, fet que permetia dues plataformes centrals, portaven uns faldons que les feien aparèixer com molt més grans que les seves predecessores. Aquesta subsèrie portava les resistències situades en el sostre.

A partir de l'any 1964, tot el parc d'UT's 300 va passar pels tallers J. Sunsundegui i Fills per a la millora de les seves caixes i per rebre determinades transformacions. Algunes d'ella van rebre una nova pintura de tons verds i alumini. A partir de l'any 1970, una última visita als tallers Sunsundegui per a transformació de finestres, portes, seients i pis va ser aprofitada per pintar-les en dos tons blaus.

Les unitats assignades a Catalunya van ser transferides al País Basc en 1965, seguides de les unitats madrilenyes en l'any 1972.
L'últim servei va ser el tren Bilbao-Sant Julián de Musques (Muskiz) amb la 433-586 el 15 de març de 1991.

Característiques tècniques 1a subsèrie


Sèrie: 300
Subsèrie: 1a.
Tipus: EMU-2
Rodament: B'B'+2'2'
Composició: WMD+WRc
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 38
Numeració: 433-501-4 a 433-538-6 (ex WMD 301 a 338)
Any de construcció: 1928 a 1930
Any de reconstrucció: 1964
Any retirada de servei: 1970 a 1984
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 1500 V=
Potencia: 600 kW
Motors: 4 x Metrovick MV 143
Longitud total entre topalls: 41.236 mm
Pes total: 119 tm
Velocitat: 100 km/h
Seients 2a classe: 171
Carrega màxima furgó: 2 tm.
Enganxall: Tomlison
Construïdes per: SEC Naval i Metrovick
Reconstruïdes per: Tallers Sunsundegui
Comandament múltiple: 4 UT's

Característiques tècniques 2a subsèrie


Sèrie: 300
Subsèrie: 2a.
Tipus: EMU-2
Rodament: B'B'+2'2'
Composició: WMD+WRc
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 10
Numeració: 433-539-6 a 433-548-5 (ex WMD 339 a 348)
Any de construcció: 1928 a 1930
Any de reconstrucció: 1964
Any retirada de servei: 1970
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 1500 V=
Potencia: 600 kW
Motors: 4 x Metrovick MV 143
Longitud total entre topalls: 41.236 mm
Pes total: 131 tm
Velocitat: 100 km/h
Seients 2a classe: 172
Carrega màxima furgó: 2 tm.
Enganxall: Tomlison
Construïdes per: SEC Naval i Metrovick
Reconstruïdes per: Tallers Sunsundegui
Comandament múltiple: 4 UT's

Característiques tècniques 3a subsèrie


Sèrie: 300
Subsèrie: 3a.
Tipus: EMU-2
Rodament: B'B'+2'2'
Composició: WMD+WRc
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 30
Preservades: 1
Numeració: 433-549-3 a 433-578-2
Any de construcció: 1928 a 1930
Any de reconstrucció: 1964
Any retirada de servei: 1967 a 1984
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 1500 V=
Potencia: 600 kW
Motors: 4 x Cenemesa
Longitud total entre topalls: 41.236 mm
Pes total: 131 tm
Velocitat: 100 km/h
Seients 2a classe: 172
Carrega màxima furgó: 2 tm.
Enganxall: Tomlison
Construïdes per: SEC Naval, ia Euskalduna, B6W, Macosa i Carde y Escoriaza
Reconstruïdes per: Tallers Sunsundegui
Comandament múltiple: 4 UT's

Característiques tècniques 4a subsèrie


Sèrie: 300
Subsèrie: 4t
Tipus: EMU-2
Rodament: B'B'+2'2'
Composició: WMD+WRc
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 15
Numeració: 433-579-0 a 433-593-1
Any de construcció: 1956 i 1957
Any de reconstrucció: 1964
Any retirada de servei: 1982 a 1984
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 1500 V=
Potencia: 600 kW
Motors: 4 x Cenemesa
Longitud total entre topalls: 45.027 mm
Pes total: 131 tm
Velocitat: 100 km/h
Seients 2a classe: 172
Carrega màxima furgó: 2 tm.
Enganxall: Tomlison
Construïdes per: Astilleros de Cadiz, Macosa, CAF i SEC Naval
Reconstruïdes per: Tallers Sunsundegui

dilluns, 17 de juliol del 2017

Alguns autobusus de RegioBus.


RegioBus va ser crada en lany 1969, i els seus accionistes son la ciutat Gossau, del Cantó de Sankt Gallen i el municipi Herisau del cantó d'Appenzell Ausser-Rhoden i capital administrativa d'aquest cantó. 

Actualment la seva xarxa esta formada per 14 linies que son servides amb una flota de 25 vehicles, aquest son principalment de la marca MAN i alguns de la marca Mercedez-Benz.











divendres, 14 de juliol del 2017

Automotors series 436, 437 i 438 (600, 700, 800) i 435 "Suizas", de Renfe.

Renfe 435 Regionals
Aquesta família d'automotors elèctrics en el plec de condicions que el "Departamento Eléctrico" de Renfe, va redactar en l'any 1952, pel subministrament d'unes noves unitats de tren, previstes per les noves electrificacions a 3000 volts. Amb un criteri de racionalitat es va preveure tres tipus de composicions combinant els cotxes automotors, els remolc intermedis i els remolcs amb cabina de conducció.

Tipus prevists:
1r tipus: Tren compost per dos cotxes automotors un d'ells amb furgó.
2o tipus: tren compost per un cotxe motor amb furgó, un remolc intermedi i un remolc amb cabina de conducció.
3r tipus: Tren compost per dos cotxes automotors un d'ells amb furgó i un remolc intermedi.

En el mes d'abril de l'any 1953 va ser entregada l'oferta presentada pel consorci d'empreses suïsses: Fabrique Suisse de Wagons et d'Ascenseurs S.A. Schlieren-Zürich (SWS), Sté. Anonyme Brown Boveri et Cie de Baden (BBC), juntament amb el seu representant nacional La Maquinista Terreste y Maritima (MTM).

En el mes de febrer de l'any 1955, va ser firmat un primer contracte entre Renfe i les empreses suïsses: BBC, els Ateliers de Sécheron, SWS i el denominat Grupo Español-Suizo de Trenes Eléctricos S.A. (GETESA). Es preveia una primera entrega de 10 unitats de tren, construïdes a suïssa, finalment foren 15, formades per un cotxe motor, un remolc intermedi i un cotxe motor amb furgó (composició WM-WR-WMD), estarien numerats dins la sèrie 600, i l'entrega tindria lloc entre els mesos de desembre de 1957 i agost de 1958.

En paral·lel el mes de desembre de 1955 queden establits els contractes per la seva fabricació per part de MTM, MACOSA, Industrias Aguinera i GETESA. Problemes burocràtics (*) fa endarrerir la construcció fins a l'any 1961.

Finalment varen ser construïts 185 unitats de tren de les quals 15 varen ser construïdes a Suïssa i 143 pel consorci d'empreses nacional.

Les series, inicialment construïdes foren:
Tipus rodalia: tren compost per dos cotxes automotors un d'ells amb furgó i un remolc intermedi, sèrie 600,
Tipus diürns de llarga distància: tren compost per dos cotxes automotors un d'ells amb furgó: sèrie 700.
Tipus servei de baixa demanda: tren compost per un cotxe motor amb furgó i un remolc amb cabina de conducció, sèrie 800.

En l'any 1963 es va decidir, remodelar tota la sèrie 600/700/800, anul·lar la comanda que encara quedava per construir d'unitats motores WDM i unitats motores WM, i varen ser contractats més remolcs intermedis WR, remolcs amb cabina de conducció Wrc i un nou tipus de remolc, WrcD, amb cabina de conducció i furgo. Per poder satisfer aquesta nova programació, varen entrar, en la construcció quasi totes les empreses nacionals dedicades a la construcció ferroviària: Euskalduna, SECN, Talleres los Certales i MMC/CAF. Aquesta remodelació va consistir primordialment a crear trens amb un cotxe motor, un remolc intermedi i un remolc amb cabina de conducció, sempre amb un departament furgo que podia estar en el cotxe motor o en el cotxe remolc amb cabina.

Aquestes unitats estaven basades en les unitats BDe 4/4 1621 a 1651, dels Ferrocarrils Federals Suïssos (SBB), construïdes amb el criteri de caixes lleugeres, que es basava en l'aprofitament de les estructures de paret lateral i sostre com a elements sustentadors d'un entremat tubular. Els sistemes de xoc, consistia en un enganxa'l automàtic Shanfenberg. Tots els cotxes motors tenien una cabina auxiliar de conducció. Tots els cotxes, motors i remolcs, comptaven amb WC. L'obertura de les portes era per accionament neumàtic. En el furgó, tant dels cotxes motors com dels cotxes remolc, existia un espai per Correos, format per un caseller de classificació, una butaca pel funcionari i exteriorment tenia una bustia per dipositar la correspondència. El furgo, tenia portes corredisses a cada costat. Cada cotxe disposava de dues àmplies plataformes d'accés.

Les principals modificacions rebudes en el llarg de la seva extensa vida activa de més de trenta anys de servei són: la reforma dels aparells elèctrics, principalment les resistències, i la incorporació del ASFA, el canvi dels pantògrafs de doble perxa originals per altres mono-braç, la modificació de la separació de les cabines i el compartiment de viatgers i es van unificar tots els cotxes a segona classe, substituint el tapizat de la segona classe per tela plàstica (escai) i embuatant-se millor els de tercera classe, també es va instal·lar il·luminació fluorescent en alguns cotxes.

Nomenclatura:

WM – Cotxe motor
WMD – Cotxe motor amb departament furgó.
WR – Cotxe remolc intermedi.
WRcD – Cotxe remolc amb cabina conducció amb departament furgó.
WRc – Cotxe remolc amb cabina conducció.

Resumen de constructors:

WMD 601 a 662, Schindler-BBC, MTM, Macosa, SECN, anys 1958 a 1967.
WM 601 a 662, Schindler-BBC, MTM i Macosa, anys 1958 a 1967.
WMD 701 a 704, MTM i Macosa, any 1962.
WM 701 a 704, MTM i Macosa, any 1962.
WMD 801 a 839 , MTM i Macosa, anys 1961 a 1966.
WR 601 a 615, Schindler-BBC, any 1958 a 1960.
WR 616 a 641, MMC, any 1958 i 1959.
WR 671 a 675, Euskalduna.
WR 676 a 685, SECN.
WR 685 a 690, Talleres los Certales.
WR 701 a 728, MMC/CAF.
WR 729 a 738 Macosa.
WRc 840 a 899, Macosa i MTM, anys 1966 a 1968.
WrcD 601 a 662 MMC/CAF, anys 1962 a 1966.

Resumen unitats de tren a data 31/12/1969:

45 UT formades per WMD+WR+WRc
11 UT formades per WMD+WRc
9 UT formades per WM+WRcD
45 UT formades per WM+WR+WRcD

Característiques tècniques 436 (600 abans de la remodelació de la sèrie):


Antiga sèrie: 600
Tipus: EMU-3
Rodament: Bo'Bo'+2'2'+Bo'Bo'
Composició: WM+WR+WMD
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 124 (motors)
Unitats de tren 62
Numeració: 436-001-2 a 436-062-4 i 436-501-1 a 436-562-3
Any de construcció: 1958 a 1967
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 3000 V=
Potencia: 1760 kW
Esforç de tracció: 94 Kn
Motors: 8 x BBC GLM 523 GK
Longitud total entre topalls: 76.360 mm
Pes total: 146,3 tm
Velocitat: 110 km/h
Seients 2a classe: 248
Construïdes per: Schindler-BBC, MTM, Macosa i SECN



Característiques tècniques 436 (600 després de la remodelació de la sèrie):


Sèrie: 436
Antiga sèrie: 600
Tipus: EMU-3
Rodament: Bo'Bo'+2'2'+2'2'
Composició: WM+WR+WrcD o WMD+WR+WRc
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 124 (motors disponibles)
Unitats de trens: 110 (**)
Numeració: 436-001-2 a 436-062-4 i 436-501-1 a 436-562-3 + 437-001-1 a 437-004-5 i 437-501-0 a 437-504-4
Any de construcció: 1958 a 1967
Any de retirada servei: 1985
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 3000 V=
Potencia: 880 kW
Esforç de tracció: 47 kN
Motors: 4 X BBC GLM 523 GK
Longitud total entre topalls: 76.360 mm
Pes total: 119,2 tm
Velocitat: 110 km/h
Seients 2a classe: 252
Construïdes per: Schindler-BBC, MTM, Macosa, SECN, MMC
Comandament multible: 4 unitats
Distribució per tipus: 60 WM, 62 WMD, 99 WR, 4 Wrc i 62 WRcD


Característiques tècniques 437 (700):


Sèrie: 437
Antiga sèrie: 700
Tipus: EMU-2
Rodament: Bo'Bo'+Bo'Bo'
Composició: WM+WMD
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 8 (motors)
Unitats de tren: 4
Numeració: 437-001-1 a 437-004-5 i 437-501-0 a 437-504-4
Any de construcció: 1962
Any de retirada servei: 1985
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 3000 V=
Potencia: 1760 kW
Esforç de tracció: 94 Kn
Motors: 8 x BBC GLM 523 GK
Longitud total entre topalls: 51.310 mm
Pes total: 118 tm
Velocitat: 110 km/h
Seients 2a classe: 164
Construïdes per: MTM i Macosa
Distribució per tipus: 4 WM i 4 MWD


Característiques tècniques 438 (800):


Sèrie: 438
Antiga sèrie: 8000
Tipus: EMU-2
Rodament: Bo'Bo'+2'2'
Composició: WMD+WRc
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 39
Unitats preservades: 1
Numeració: 438-00-0 a 438-039-0
Any de construcció: 1958
Any de retirada servei: 1985
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 3000 V=
Potencia: 880 kW
Esforç de tracció: 47 kN
Motors: 4 X BBC GLM 523 GK
Longitud total entre topalls: 76.360 mm
Pes total: 91 tm
Velocitat: 110 km/h
Seients 2a classe: 160
Construïdes per: MTM, Macosa i B&W


En l'any 1987 es va decidir la remodelació de tota la sèrie que pràcticament era una reconversació, el projecta original, contemplava la formació de 100 nous trens, en composició M+R+M, el prototipus d'aquesta nova sèrie el va realitzar Talleres Rocafort de Lleida conjuntament amb Temoinsa i Associated Designers.

Les principals modificacions a les quals van ser sotmeses són: Xapa, reparació de tancaments, motllura, frontisses i armaris en mal estat, estreps i canvis de motllures, eliminació antic element aïllant d'aglomerant d'amiant, revisió general de circuits i equips elèctrics, revisió general de circuit i equips pneumàtics, substitució de portes i finestres en mal estat per unes noves, canvi del pis, nous seients de viatgers, nous WC, etc. Algunes unitats van ser pintades amb els colors de Regionals.

Característiques tècniques 435:


Sèrie: 435
Tipus: EMU-3
Rodament: Bo'Bo+-2'2'+Bo'Bo'
Composició: WMD+WR+WM
Unitats en servei: 0
Unitat reconstruïdes: 48
Unitats de tren construïdes: 24
Unitats preservades: 1
Numeració: 435-001-3 a 435-048-4
Any de reconstrucció: 1987 a 1990
Any de retirada servei: 1992 i 1993
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 3000 V=
Potencia: 1760 kW
Esforç de tracció: 94 Kn
Motors: 8 x BBC GLM 523 GK
Longitud total entre topalls: 76.360 mm
Pes total: 149 tm
Velocitat: 110 km/h
Seients 2a classe: 252
Reconstruïdes per: Tallers Rocafort de Lleida i Talleres Reig-Miró d'Alcoy.


Notes:

(*) Per poder començar la preparació de la construcció d'aquestes unitats i davant dels entrebancs burocràtics, MTM va decidir enviar a Suïssa, a un oncle meu, tècnic de MTM, que va realitzar una còpia dels planells constructius i els va portar a Barcelona dins la seva maleta de viatge.

(**) Els números d'unitats construïdes, modificades i trens formats, difereix segons els fons consultades, per culpa del constant canvi de criteris ocorregut durant la seva extensa vida, alguns elements construïts van ser desballestats abans de ser usats.

dimecres, 12 de juliol del 2017

Títols de Transport (IV)

Uns quants títols de transport, de diversos mitjans de transport catalans i bascos, en format Edmondson.






dilluns, 10 de juliol del 2017

Títols de Transport (III)

Uns quants títols de transport, de diversos mitjans de transport suïssos, en format Edmondson.





divendres, 7 de juliol del 2017

Automotors, sèrie BDeh 4/4- II, del WAB

WAB – Wengernalpbahn
JB - Jungfraubahn Holding

Postal
El WAB va ordenats en l'any 1970, 6 noves unitats dels automotors ABDhe 4/4 amb sistema de cremallera Riggenbach.

Aquest segon grup d'automotor són un desenvolupament i millora dels ABDeh 4/4 de la sèrie anterior,101 a 118. Les diferències més notables amb els seus predecessors ABDeh 4/4 101 a118, eren d'orde tècnics menors, com ara la modernització del sistema de frenada i la instal·lació de motors elèctrics pel comandament de les portes, el que va permetre als conductors controlar el tancament i l'obertura d'aquestes, i un petit augment de longitud del cotxe automotor.

Exteriorment, hi havia alguna diferència, com canvis en els frontals i en la instal·lació d'un pantògraf mono-braç.

En l'any 1982, la primera classe va ser suprimida en aquests automotors, van passar a ser BDhe 4/4 i mantenint la numeració 119-124.

En l'any 1998 els acoblaments van ser canviats a +GF+-, això va permetre l'ús dels nous cotxes-pilots BDt 241-244.

En els anys 2009 a 2012, van ser modernitzades les unitats 120 a 123, convertint la cadena de l'alimentació en asíncron trifàsica, va ser reduïda la grandària, del departament furgo, van ser instal·lats equips d'aire condicionat i un sistema d'informació al viatger.


Característiques tècniques:

Sèrie: Bdeh 4/4
Tipus: EMU-1
Rodament: 2 'zz2' zz
Unitats en servei: 4
Unitat construïdes: 6
Numeració: 119 a 124
Any de construcció: 1970
Any de modernització: 1998 i 2009 a 2012
Any inici de retirada servei: 2012
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 1500 V=
Potencia: 440 kW
Esforç tracció: 83 kN
Motors: 4 X BBC 4MHe
Longitud total entre topalls: 16.460 mm
Pes total: 25,7 tm
Velocitat: 25 km/h
Seients 2a classe: 39
Construïdes per: SIG, SLM, SAAS i BBC
Nota: Les unitats donades de baixa son: 119 i 124.



dimecres, 5 de juliol del 2017

Automotors, sèrie BDeh 4/4- I, del WAB

WAB – Wengernalpbahn
JB - Jungfraubahn Holding


El WAB va ordenats en l'any 1974 els seus primer automotors a BBC, en un principi aquests automotors eren del tipus ABDhe 4/4 i estaven numerats 101 a 111. En l'any 1961, el WAB va ordenar 7 automotors més, d'aquest mateix tipus enumerats 112 a 118. En l'any 1982, la primera classe va ser eliminada d'aquests automotors, passant a ser BDhe 4/4 i mantenint la mateixa numeració.

Els BDhe 4/4 són automotors amb sistema de cremallera Riggenbach. Estructurats en dos departaments de viatgers, també tenen un departament furgó d'una grandària de 2,60 m per l'equipatge dels passatgers, situat darrere de la cabina de conducció, a banda i banda d'una porta corredissa permet l'accés directe al compartiment d'equipatge. Les portes dobles de la plataforma d'accés, una a cada costat permet un ràpid accés dels passatgers. 

Aquestes unitats d'automotors sols tenen una cabina de conducció, quasi sempre van acompanyats d'un cotxe amb cabina de conducció. Sempre estan situats en el costat vall de la línia, si és necessari canviar algun automotor de vesant, aquests fan la maniobra de canvi de sentit en el triangle de Kleine Scheidegg.

En l'any 1998 alguns vagons van ser parcialment modernitzat.


Característiques tècniques:

Sèrie: Bdeh 4/4
Tipus: EMU-1
Rodament: 2 'zz2' zz
Unitats en servei: 13
Unitat construïdes: 18
Numeració: 101 a 118
Any de construcció: 1947 a 1964
Any de modernització: 1998
Any inici de retirada servei: 2005
Amplada carril: 800 mm
Tracció: Elèctrica
Voltatge: 1500 V=
Potencia: 440 kW
Esforç tracció: 83 kN
Motors: 4
Longitud total entre topalls: 15.170 mm
Pes total: 23,5 tm
Velocitat: 25 km/h
Seients 2a classe: 38
Construïdes per: BBC i SLM
Nota: Les unitats donades de baixa son: 101, 102, 103, 104 i 105.


dilluns, 3 de juliol del 2017

El funicular del Palau Nacional.

LT - Locomoción y Transportes





Aquesta instal·lació té l'origen, en una necessitat de mobilitat interna de l'Exposició Universal de Barcelona de l'any 1929.

La línia núm. 61, creada expressament per la companyia de tramvies, transportava el públic de la Plaça Catalunya fins a l'interior del recinte ferial. Però qui volia arribar a l'esplanada del Palau Nacional, havia de remuntar una llarga i monumental escala.

En l'any 1928 es constitueix la companyia Locomoción y Transportes, amb la finalitat de construir un funicular que unís el final del tramvia amb la plataforma del Palau Nacional.

Aquesta instal·lació va ser planejada com a temporal, estan previs el seu desmantellament al final de l'esdeveniment, va ser una instal·lació altament rentable.

El traçat era recta, amb un encreuament central. L'estació inferior es trobava just davant de la parada final del tramvia, estructurada en trinxera, la part superior de la línia transcorria per sobre d'un pont inclinat, format per un arc, de formigo, de 22 metres de llum, que es conserva actualment. L'estació superior estava al mateix nivell que l'esplanada del Palau Nacional. Les dues estacions estaven a l'aire lliure, sols van ser construïdes, unes petites construccions per la venda de bitllets.


Característiques tècniques:

Tipus: Funicular clàssic,
Data d'inauguració: 1929.
Clausura any: 1930
Estació inferior: 44,1 msnm.
Estació superior: 72,7 msnm.
Ampla de via: 100 mm.
Longitud: 95,5 m.
Desnivell: 28,5 m.
Pendent màxima: 32%.
Motorització: Elèctrica, situada en l'estació superior.
Potencia: 0,75 kW
Cable tractor: 30 mm
Velocitat: 2 m/seg.
Duració del viatge: 1 minut.
Vehicles: 2
Passatgers: 100 per vehicle.
Capacitat: 3000 passatgers/hora.
Constructor: Bell
Nota: Aquest funicular va ser reinstal·lat a la Vall de Núria.