dilluns, 30 d’abril del 2012

CAFC - Parc de Can Mercader.


Aprofitant la visita realitzada al Parc de Can Mercader de Cornellà de Llobregat, vaig saludar l’amic i vell company de treball, Josep Maria Astorch i Parera, que com cada diumenge dirigeix desinteressadament el moviment de públic visitant en l’estació del ferrocarril de galga 5” que el Club d’Amics del Ferrocarril – Cornella te en aquest parc.


Aquet dia quatre composicions realitzaven les circulacions:

FGC 254.03

FGC 5001 “Naval”


Renfe S-101 “Euromed”


RhB Ge 3/4 353


dimecres, 25 d’abril del 2012

SthB – Stanserhorn Bhan


L’excursió al Stanserhorn, la realitzem des del càmping TCS de Horw, duració 1/2 dia (2003).
Des de Horw un tren regional de la companyia LSE (Luzern-Stans-Engelberg), avui ZB (Zentral Bahn), ens porta fins a Stans.


Al baixar del tren a l’estació de Stans tindrem que caminar uns 5 minuts fins arribar a l’estació inferior del funicular del Stanserhorn.
Aquet funicular va ser construït per els Sers. Josef Durrer i Franz-Josef Bucher-Gasser Durrer, en l’any 1893, aquest sistema de funicular estava format per tres seccions, des de l’any 1975 les dos seccions superior del funicular van ser substituïdes per un funicular aeri.


El cim del Stanserhorn, de 1898 metres, esta situat al cantó de Nidwalden. Una vegada estem en el cim, es pot visitar un bonic jardí alpí amb moltes varietats de flora alpina i un encerclat amb marmotes i contemplar les magnifiques vistes que es divisen des de aquest punt i que permeten divisar en un dia clar fins a Alsàcia (França) o la Selva Negre (Alemanya).


En el mes de juny de l’any 2012, esta previst la inauguració d’un telefèric “CabriO” de dos pisos, el pis superior al aire lliure, aquest nou sistema de transport substitueix l’antic funicular aeri, la primera secció de funicular clàssic continuarà obert, aquest nou telefèric tindrà una estació a Kälti, estació superior del funicular clàssic.


 Característiques tècniques SthB – Stanserhorn Bahn:

El Funicular.


Tipus: Funicular clàssic, 40-SSB.
Data d’inauguració: 1893.
Reconstruït l’any: 2010. 
Estació inferior: Stans, 450 msnm.
Estació superior: Kälti, 714 msnm.
Ampla de via: 1000 mm.
Longitud: 1550 m.
Desnivell: 264 m.
Pendent màxima: 17 %.
Motorització: Eléctrica, situada en l’estació superior.
Potencia: 88 kW.
Diàmetre cable tractor: 26,5 mm.
Velocitat: 3 m/seg.
Duració del viatge: 9 minuts.
Vehicles: 2.
Passatgers: 40 per vehicle.
Capacitat: 300 passatgers/hora.
Construït per: Bell / Garaventa

El funicular Aeri.


Funicular Aeri, 40-PB.
Any de posta en servei: 1973.
Tancat l’any: 2011.
Tipus: 40-PB.
Longitud: 2330 m.
Estació inferior: Kälti, 711 msnm.
Estació Superior: Stanserhorn, 1851 msnm.
Desnivell: 1140 m.
Inclinació: 60 %
Numero de pilones: 5.
Diàmetre cable portador: 45,5 mm.
Diàmetre cable tractor: 28 mm.
Mootització: Eléctrica.
Potencia: 330 kW.
Velocitat: 7 m/seg.
Duració trajecte: 8 minuts.
Cabines: 2.
Capacitat per cabina: 40 + 1 persones.
Capacitat: 300 persones/hora.
Fabricant: Garaventa  

dimarts, 24 d’abril del 2012

Mont Pilatus


L’excursió al Mont Pilatus, la realitzem utilitzant un conjunt de diferents medis de transport des del càmping TCS de Horw, duració 1 dia (2003).


Des de Horw un tren regional de la companyia LSE (Luzern-Stans-Engelberg), avui ZB (Zentral Bahn), ens porta fins a Lucerna.

Davant mateix de l’estació de ferrocarril tenim una parada de la línia 1, servida per troleibús, (Obernau-Kriens-Luzern Bahnhof-Mainhof), es te que prendre en direcció Obernau i baixar en la parada Linde-Pilatus, en la localitat de Kriens. Es curiós que alguns troleibusos porten un remolc de passatgers (com a altres ciutats suïsses) i com aquestes unitats son de pis alt van intercalades, en el servei, amb unitats mes modernes biarticulades de pis baix.

Des de la població Kriens, un telecabina de dos seccions i un funicular aeri ens conduirà fins el cim del Pilatus.


Al sortir de l’estació superior del telefèric es troba la plaça que forment els Hotel Bellevue i Hotel Pilatus-Klum.
Un camí surt de darrera del Hotel Bellevue per grimpar fins el cim del Esel de 2118 metres i des de on es te una visió de 360º, que engloba  sis llacs, la cadena dels Alps i fins la Selva Negra.


Des de la plaça que connecta els dos hotels, es pot entrar a la Drachenweg (els camí dels dragons), una galeria excavada en els cor de la muntanya que disposa de finestres miradors i que en 10 minuts ens porta de nou a l’Hotel Pilatus-Klum, o be en 30 minuts ens porta fins a Chriesiloch, a on s’abandona l’interior de la muntanya i es sorgeix al aire lliure, per retornar al punt de partida per un camí exterior.
Finalment, una caminada de 35 minuts al Tomlishornens ens portarà a traves del Hotel Pilatus-Klum i passant per la Echoloch (la cambra dels ecos) abans de pujar al cim de 2131 m. amb vistes al llac dels Quatre-Cantons.


Per retornar prendrem la cremallera, famosa per ser la seva linia la mes empinada del mom. L’estació esta situada sota l’Hotel Bellevue. El començar el desens un conjunt de tres túnels seguits al mig del penyasegat ens fa passar el tros mes escarpat de la línia, desprès la línia serpenteixe entre boscos passant per els punt de encreuament de Mattalp, Aemsigen i Wolfort fins arribar a Alpnachstad.

Des de aquesta població prenem un tren de la companyia ZB fins a Horw.

Característiques tècniques:

PB  - Pilatusbahn

Ferrocarril a cremallera.
Any de posta en servei: 1889
Amplada via: 800 mm
Sistema cremallera: Locher
Longitud: 4818 m.
Desnivell: 1635 m.
Túnels: 5
Gradient: 38-48 %
Estació inferior: Alpnachstad, 497 msnm.
Estació superior: Pilatus Kulm, 2132 msnm.
Electrificació: 1550 V=
Velocitats màxima permesa: 9–12 Km/h
Duració del trajecte: 30-40 minuts.

Automotors elèctrics amb cremallera


Classe: Bhe 1/2
Unitats: 8
Números: 21 a 28
Any posta en servei: 1937
Disposició eixos: EMU-1
Potencia: 155 kW
Velocitat màxima: 12 km/h.
Voltatge: 1550 V=
Numero passatgers 2ª classe: 40
Construïdes per: SLM


Classe: Bhe 1/2
Unitats: 1
Número: 30
Any posta en servei: 1968
Disposició eixos: EMU-1
Potencia: 175 kW
Velocitat màxima: 12 km/h.
Voltatge: 1550 V=
Numero passatgers 2ª classe: 40
Construïda per: SLM

Classe: Ohe 1/2
Unitats: 1
Números: 31
Any posta en servei: 1954
Disposició eixos: EMU-1
Potencia: 155 kW
Velocitat màxima: 12 km/h.
Voltatge: 1550 V=
Construïdes per: SLM
Nota: Unitat destinada al tràfic de mercaderies reconstruïda a partir del automotor Bhe 1/2 nr. 29 i del antic Ohe 1/2 del mateix numero.

Classe: Xhm 1/2
Unitats: 1
Número: 32
Any posta en servei: 1981
Disposició eixos: A1
Potencia: 320 kW
Velocitat màxima: 12 km/h.
Tracció: Diesel Mecànica
Construïdes per: SLM
Nota: Unitat destinada al manteniment de la linia.

LFP – Luftseilbahn Fräkmuntegg – Pilatus Klum.


Funicular Aeri.
Any de posta en servei: 1956
Modernitzat l’any: 1983
Tipus: 40-PB
Longitud: 1389 m.
Estació inferior: Fräkmuntegg,1415 msnm.
Estació Superior: Pilatus Klum, 2070 msnm.
Desnivell:  565 m.
Inclinació: 73 %
Numero de pilones: 1
Diàmetre cable portador: 38 mm
Diàmetre cable tractor: 26 mm
Mootització: Eléctrica.
Potencia: 180 kW.
Velocitat: 6,5 m/seg.
Duració trajecte: 5 minuts
Cabines : 2
Capacitat per cabina: 40 + 1 persones.
Capacitat: 480 persones/hora.
Fabricant: Garaventa / CWA

GKKF  - Gondelbahnen – Kriens – Krienseregg - Fräkmuntegg.

Primera secció Kriens – Krienseregg


Telecabina desembragable.
Any de posta en servei: 1995.
Tipus: 4-MGD
Longitud: 2119 m.
Estació inferior: Kriens, 520 msnm.
Estació Superior: Krienseregg, 1033 msnm.
Desnivell: 513 m.
Inclinació: 25 %
Numero pilones: 10
Motorització: Eléctrica, situada en l’estació superior.
Contrapès: Situat en l’estació superior.
Potencia: 400 kW
Diàmetre cable: 44 mm.
Velocitat: 4,5 m/seg.
Cabines: 57
Capacitat per cabina: 4 persones.
Capacitat: 750 persones/hora.
Duració viatge: 8 minuts
Fabricant: Garaventa / CWA

Segona secció: Krienseregg – Fräkmuntegg


Telecabina desembragable
Any de posta en servei: 1995.
Tipus: 4-MGD
Longitud: 2774 m.
Estació inferior: Krienseregg, 1033 msnm.
Estació Superior: Fräkmuntegg, 1419 msnm
Desnivell: 386 m.
Inclinació: 14 %
Numero pilones: 15
Motorització: Eléctrica, situada en l’estació inferior.
Contrapès: Situat en l’estació inferior.
Potencia: 400 kW
Diàmetre cable: 44 mm.
Velocitat: 4,5 m/seg.
Cabines: 75
Capacitat per cabina: 4 persones.
Capacitat: 550 persones/hora.
Duració viatge: 10,3 minuts
Fabricant: Garaventa / CWA
VBL - Verkehrsbetriebe Luzern
Longitud línies troleibús: 30 Km.
Any posta en servei: 1941
Electrificació: 600 V=
línies números: 1, 2, 4, 6, 7 i 8
Numero vehicles: 56
Numero remolcs: 16


Model: BGT 5-25
Unitats: 1 (sèrie inicial 20 vehicles)
Números: 190 ( sèrie inicial 181 a 200)
Any posta en servei: 1998
Configuració: Vehicle articulat
Voltatge: 600 V=
Construïdes per: NAW-Hess-Siemens

Model: BGT-N2C
Unitats: 26
Números: 201 a 226
Any posta en servei: 2004 a 2009
Configuració: Vehicle articulat de terra baix
Voltatge: 600 V=
Construïdes per: Hess-Kiep

Model: BGG-N2C
Unitats: 3
Números:  231 a 233
Any posta en servei: 2006
Configuració: Vehicle biarticulat de terra baix
Voltatge: 600 V=
Construïdes per: NAW-Hess-Siemens

Model: BT 5-25
Unitats: 27 (sèrie inicial 30 vehicles)
Números: 252 a 254 i 257 a 280 (sèrie inicial 251 a 280)
Any posta en servei: 1988 a 1989
Configuració: Vehicle rígid
Voltatge: 600 V=
Construïdes per: NAW-Hess-Siemens
Nota: Retirades les unitats 251, 255 i 256

Model: APM 5.6-13
Unitats: 16
Números: 301 a 316
Any posta en servei: 1998 a 2005
Configuració: Remolc
Construïdes per: Lanz-Marti-Hess




dimecres, 18 d’abril del 2012

RB – Rigi Bahn (II)


La segona excursió a la muntanya del Rigi, la Reina de les Muntanyes, la realitzem utilitzant altres medis de transport.
Com a l’excursió anterior aquesta es realitzada des de el càmping TCS de Horw, 1 dia (2003).


Des de Horw un tren regional de la companyia LSE (Luzern-Stans-Engelberg), avui ZB (Zentral Bahn), ens porta fins a Lucerna.

A l’estació de Lucerna sols tenim que canviar d’andana per prendre una unitat del SBB, que realitza el servei regional (S3) de Luzerna a Arth-Goldau.

Al arribar a l’estació de Arth-Goldau una passarel·la elevada sobre les vies uneix les estacions del SBB amb l’estació de la companyia RB (Rigi Bahn), abans ARB (Arth Rigi Bahn), aquet ferrocarril de cremallera ens tornarà a portar fins al cim del Rigi.


L’any 1875 el Sr. Niklaus Riggengach va decidir atacar la muntanya des el costat oposat al primer tren, desprès d’obtenir el permisos de les autoritats schwytzois, va construir una línia fins el cim. Aquesta línia començava a Arth a les ribes del llac de Zoug, tot passant per Goldau i arribant al cim conjuntament amb la línia del VRB des de l’estació de Staffell. L’any 1959 el traçat entre Arth i Goldau va ser suprimit. En l’any 1992 les dos companyies ARB i VRB es fusionen per crear el RB Rigi Bahn.


Desprès d’admirar un altre vegada les esplèndides vistes que es contemplen des de el cim del Rigi, una nova caminada.


El camí tot descendent per els costat de les vies ens portarà fins a l’estació de Staffel punt de separació de les vies dels antics VRB i ARB. El camí que avui seguirem, va paral·lel a les vies del ARB, però aviat el camí queda per sobre la traça de les vies. Aquest camí ens conduirà fins a Rigi Firts, seguin aquest un bon lloc per dinar, la terrassa del Hotel Rigi-Firts es esplèndida.


Desprès de haver dinar seguim el camí cap a Rigi Scheidegg , des de aquets punt un funicular aeri, LKR (Luftseilbahn Kräbel-Rigi Scheidegg) ens baixarà fins a la localitat de Kräbel, a on podem prendre de nou un tren del RB per arribar a l’estació terme del recorregut i canviar a l’estació del SBB des Arth-Goldau  per retornarà Lucerna amb un tren regional dels SBB tot passant per les voreres del llac de Zoug el Zougsee i el llac del Quatre Cantons.

Característiques tècniques:

RB  - Rigi Bahn  (ARB - Arth Rigi Bahn)
Ferrocarril a cremallera.
Any de posta en servei: 1873
Amplada via: 1435 mm
Sistema cremallera: Riggenbach
Longitud: 6850 m.
Desnivell: 1331 m.
Túnels: 2
Ponts: 8
Gradient: 20 %
Estació inferior: Arth, 421 msnm.
Estació superior: Rigi Kulm, 1752 msnm.
Electrificació: 1500 V=
Velocitats màxima permesa: 9-15-23-30 Km/h
Duració del trajecte:  35 minuts.

Locomotora elèctrica amb cremallera

Classe: He 2/3
Unitats:1
Número: 8
Any posta en servei: 1930
Disposició eixos: 3zz
Potencia: 455 kW
Velocitat màxima: 18 km/h.
Voltatge: 1500 V=

Automotors elèctrics amb cremallera


Classe: CFhe 2/3
Unitats: 1
Número: 6
Any posta en servei: 1911
Disposició eixos: EMU-1
Potencia: 395 kW
Velocitat màxima: 15 km/h.
Voltatge: 1500 V=
Numero passatgers 2ª classe: 60


Classe: BDhe 2/4
Unitats: 1
Número: 7
Any posta en servei: 1925
Disposició eixos: EMU-1
Potencia: 455 kW
Velocitat màxima:  15 km/h.
Voltatge: 1500 V=
Numero passatgers 2ª classe: 60
Construïda per: SIG/SLM/MFO


Classe: BDhe 2/4
Unitats: 4
Números: 11 a 14
Any posta en servei: 1949
Disposició eixos: EMU-1
Potencia: 485 kW
Velocitat màxima: 21 km/h.
Voltatge: 1500 V=
Numero passatgers 2ª classe: 60
Construïdes per:SLM/SAAS


Classe: BDhe 4/4
Unitats: 1
Número: 15
Any posta en servei: 1982
Disposició eixos: EMU-1
Potencia: 835 kW
Velocitat màxima: 19 km/h.
Voltatge: 1500 V=
Numero passatgers 2ª classe: 60

LKR - Luftseilbahn Kräbel - Rigi Scheiegg



















Funicular Aeri clàssic.
Any de posta en servei: 1953
Renovat l’any:1960 i 1985
Tipus: 15-PB.
Longitud: 1745 m.
Estació inferior: Kräbel, 763 msnm.
Estació Superior: Rigi Scheidegg, 1643 msnm.
Desnivell: 880 m.
Inclinació mitja: 39 %
Motorització: elèctrica, situada en l’estació superior.
Potencia: 63 /85 kW
Contrapès: Situat en l’estació inferior
Diàmetre cable portador: 30 mm
Diàmetre cable tractor: 20 mm
Numero Pilones: 3
Velocitat: 6 m/seg.
Cabines : 2
Capacitat per cabina: 15 persones.
Duració viatge: 6 minuts i mig.
Capacitat:  140 persones/hora.
Fabricant:  Küpfer