diumenge, 28 d’octubre del 2012

Grosse Scheidegg – First –Grindelwald – Männlichen – Wegen


BOB – Berner-Oberland Bahn 

AG – Autoverkehr Grindelwald

WAB – Wengernalpbahn

BGF – Bergbahn Grindelwald-First

GGM – Gondelbahn Grindelwald-Männlichen

LWM – Luftseilbahn Wengen-Männlinchen

Interlaken i els seus voltants te varies instal·lacions de funiculars, funiculars aeris i telecabines.


Avui relato una excursió senzilla, ja que la caminada es sols de 1 hora i mitja, per desprès realitzar tota una travessia utilitzant varis medis de transports per cable. Es recomanable dedicar-hi un dia complert, des de Interlaken.

Des de Interlaken prendre’n uns dels tren del BOB fins Grindelwald.

Des de Grindelwald un autobús ens portarà fins el coll de Grosse Scheideg, situat a la divisòria de les aigües entre les valls de  Grindelwald i Hasli.


D'aquí un sender (6 km) lleugerament ondulat ens portarà fins a Firts. Al llarg de tot el recorregut es pot admirar un  l'esplèndid panorama dels Alps, així com una variada flora alpina.


A First prendrem el telecabina de tres trams, que ens baixarà fins a Grindelwald. El primer trams es Grindel-First, el segon tram es Bort-Grindel i el tercer es Bord-Grindelwald. Estan Bort un bon lloc per dinar.

Una vegada a Grindelwald una petita passejada ens portarà fins l’estació conjunta del BOB i del WAB. D’aquí prendrem uns dels trens del WAB fins la primera estació, Grund.


Un altre petita passejada ens portarà a l’estació inferior del telecabina de dos trams que ens pujarà fina a Männlinchen. El primer tram es Grund-Holestein i el segon tram es Holestein-Männlinchen.


Des de aquet punt un funicular aeri, LWM, es baixarà fins a Wengen. Aquet poble com el seu homòleg Mürren, es un poble situat en una terrassa a dalt de la cinglera, també es un poble sense cotxes.


Desprès de realitzar la visita a Wegen, ens dirigim a l’estació del WAB, per prendre un tren que ens baixi fins a Lauterbrunnen, des d’aquí un altre tren del BOB ens portarà finalment a Interlaken.

Característiques Tècniques:

BGF – Bergbahn Grindelwald-First


1ª secció Grindelwald–Oberhaus Bort

Telecabina.
Any de posta en servei: 1991.
Tipus: 6-MGD.
Longitud: 2614 m.
Estació inferior: Grindelwald (1065 msnm).
Estació Superior: Bort (1570 msnm).
Desnivell: 505 m.
Inclinació màxima: 68,38 %
Pilones: 43.
Motorització: Eléctrica.
Diàmetre cable tractor - portador: 42 mm.
Velocitat: 5 m/seg.
Cabines : 143.
Duració viatge: 12,7 minuts.
Capacitat per cabina: 6 persones.
Capacitat: 1200 persones/hora.
Fabricant: Von Roll, CWA.

2ª secció Bort - Grindel

Telecabina.
Any de posta en servei: 1991.
Tipus: 6-MGD.
Longitud: 1694 m.
Estació inferior: Bort (1570 msnm).
Estació Superior: Grindel (1955 msnm)
Desnivell: 385 m.
Pilones: 43.
Motorització: Eléctrica.
Diàmetre cable tractor - portador: 42 mm.
Velocitat: 5 m/seg.
Cabines : 143.
Duració viatge: 8,3 minuts.
Capacitat per cabina: 6 persones.
Capacitat: 1200 persones/hora.
Fabricant: Von Roll, CWA.

3ª secció Grindel - First

Telecabina.
Any de posta en servei: 1991.
Tipus: 6-MGD.
Longitud: 919 m.
Estació inferior: Grindel (1955 msnm).
Estació Superior: First (2167 msnm).
Desnivell: 213 m.
Pilones: 43.
Motorització: Eléctrica, situada en l’estació inferior.
Contrapès: Situat en l’estació superior.
Diàmetre cable tractor - portador: 42 mm.
Velocitat: 5 m/seg.
Cabines : 143.
Duració viatge: 3 minuts.
Capacitat per cabina: 6 persones.
Capacitat: 1800 persones/hora.
Fabricant: Von Roll, CWA.

GGM – Gondelbahn Grindelwald-Männlichen


1ª secció Grund (Grindelwald) – Holenstein

Telecabina.
Any de posta en servei: 1978.
Tipus: 4-MGD.
Longitud: 2614 m.
Estació inferior: Grund (942 msnm).
Estació Superior: Holenstein (1624 msnm).
Desnivell: 682 m.
Inclinació màxima: 55,15 %
Pilones: 52.
Motorització: Eléctrica.
Potencia: 1400 kW.
Diàmetre cable tractor - portador: 40 mm.
Velocitat: 4 m/seg.
Cabines : 230.
Duració viatge: 15,3 minuts.
Capacitat per cabina: 4 persones.
Capacitat: 880 persones/hora.
Fabricant: Habegger, Gangloff.

2ª secció Holenstein - Männlichen

Telecabina.
Any de posta en servei: 1978.
Tipus: 4-MGD.
Longitud: 3073 m.
Estació inferior: Holenstein (1624 msnm).
Estació Superior: Männlichen (2222 msnm).
Desnivell: 598 m.
Inclinació màxima: 55,15 %
Pilones: 52.
Motorització: Eléctrica.
Potencia: 1400 kW.
Diàmetre cable tractor - portador: 40 mm.
Velocitat: 4 m/seg.
Cabines : 230.
Duració viatge: 14,7 minuts.
Capacitat per cabina: 4 persones.
Capacitat: 880 persones/hora.
Fabricant: Habegger, Gangloff

LWM – Luftseilbahn Wengen - Männlinchen


Funicular aeri.
Any de posta en servei: 1992.
Reformat l’any: 1999.
Tipus: 80-PB.
Longitud: 1910 m.
Estació inferior: Männlichen (2230 msnm).
Estació Superior: Wengen (1283 msnm).
Desnivell: 947 m.
Inclinació màxima: 96,9 %
Pilones: 1.
Motorització: Eléctrica.
Potencia: 920 kW.
Diàmetre cable portador: 44 mm.
Velocitat: 10 m/seg.
Cabines : 2.
Duració viatge: 5 minuts.
Capacitat per cabina: 80 + 1 persones.
Capacitat: 860 persones/hora.
Fabricant: Garaventa.

dimarts, 23 d’octubre del 2012

Allmendhulel (Mürren)


BOB –Berner-Oberland Bahn

BLM – Bergbahn Lauterbrunnen - Mürren

LSMS – Schilthornbahn 


Interlaken i els seus voltants te varies instal·lacions de funiculars i funiculars aeris.
Avui relato una excursió en la que combinarem alguns medis de transports amb una senzilla caminada (unes 4 hores totes de baixada). Es recomanable dedicar-hi un dia complert, des de Interlaken.

Des de Interlaken prendre’n uns dels tren del BOB fina Lauterbrunnen.

Des de aquí el nou funicular aeri del BLM, (va substituir l’històric funicular en l’any 2006), ens pujarà fins a Grütschalp, en aquesta estació es realitza el intercanvi al tren del BLM que ens portarà fins a Mürren.

Antic funicular
A l’estació de Grütschalp, es interessant de veure el robot que trasllada les mercaderies des de la plataforma inferior de la cabina del funicular aeri, al vago de mercaderies del tren (aquet robot ja realitzava aquesta funció entre el antic funicular i el tren. Bona part de les mercaderies que tenen que arribar a Mürren arriben per aquest camí, ja que Mürren es un poble sense cotxes situat en un balco natural enfront dels famosos cims del Berber Oberland.


Des de Mürren un funicular es pujarà fins a Allmendhulel, LSMS-SMA (Seilbhan Mürren – Allmendhulel). Aquest es un petit cim situat sobre el poble de Mürren.

Des de aquest punt, que te unes bones panoràmiques, començarem la baixada fins a Lauterbrunnen, tot passant per l’estació intermitja Winteregg del BLM.

Característiques Tècniques:

BLM – LLG Luftseilbahn Lauterbrunnen – Grütschalp


Funicular Aeri.
Any de posta en servei: 2006.
Tipus: 100-PB.
Longitud: 1431,5 m.
Estació inferior: Lauterbrunnen (801 msnm).
Estació Superior: Grütschalp (1436 msnm).
Desnivell: 658,66 m.
Inclinació: 54,56 %
Pilones: 4
Motorització: Eléctrica, estació superior, automatitzada per SISAG.
Velocitat: 9,5 m/seg.
Cabines : 1
Duració viatge: 4 minuts
Capacitat per cabina: 100 + 1 persones.
Capacitat: 590 persones/hora.
Fabricant: Garaventa

LSMS-SMA Seilbahn Mürren – Allmendhulel


Funicular clàssic.
Tipus: 65-SBB
Data d’inauguració: 1912.
Reconstruït l’any: 1999.   
Estació inferior: Mürren (1649 msnm).
Estació superior: Allmendhulel (1907 msnm).
Ampla de via: 1.000  mm.
Longitud: 551 m.
Desnivell: 258 m.
Pendent màxima: 61 %.
Motorització: Eléctrica, situada en l’estació superior.
Velocitat: 8 m/seg.
Duració del viatge: 2,5 minuts.
Vehicles: 2.
Passatgers: 65  per vehicle.
Capacitat: 980 passatgers/hora, en cada sentir.
Construïts per: Von Roll

BLM – Bergbahn Lauterbrunnen - Mürren

Posta en servei: 14 d’Agost de 1891
Longitud de la xarxa: 4,2 Km
Amplada via: 1000 mm
Desnivell: 150 m.
Pendent màxima: 50 mm/m.
Radi minin corbes: 40 m.
Electrificada a: 525 V=

Be 2/4 11
 Sèrie: BDe 2/4
Disposició dels eixos: 2’Bo’
Unitats en servei: 1
Unitat construïdes: 2
Numeració: 11 i 12
Any de construcció: 1913
Reconstruïdes l’any: 1938
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Eléctrica
Voltatge: 525 V=
Potencia: 100 kW
Velocitat: 25 km/h
Seients 2ª classe: 40  
Fabricades per: Oerlikon i SIG
Nota: construïdes com CFe 2/4

BDe 4/4 23
Sèrie: BDe 4/4
Unitats en servei: 3
Numeració: 21, 22 i 23
Any de construcció: 1967  
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Eléctrica
Voltatge: 525 V=
Potencia: 200 kW
Velocitat: 30 km/h
Seients 2ª classe: 48
Fabricades per: SIG, BBC i SAAS
Nota: construïdes com Be 4/4  




dijous, 18 d’octubre del 2012

Schilthorn

LSMS – Schilthornbahn

BOB –Berner-Oberland Bahn

TBF – Trümmelbach Fälle

PA-CP-AP – PostAuto – CarPostal - AutoDaPosta

Interlaken i els seus voltants te varies instal·lacions de funiculars i funiculars aeris, el Schilthorn es un pic situat en al Oberland Bernes.

Per aquesta excursió que avui relato es recomanable dedicar-hi un dia complert, des de Interlaken.

Al pic del Schilthorn, 2970 metre, va saltar a la fama com a Piz Gloria, que es el nom amb que era conegut en la pel·lícula del Agent 007, James Bond “Al servei de s’ha Majestat”.


Famós es el seu restaurant circular i terrassa, per les magnifiques vistes que es poden observar.

Des de Interlaken Ost es te que prendre uns del tren de la companyia BOB amb direcció a Lauterbrunnen, s’ha de tindrà cura en agafar l’ unitat de tren que correspongui (generalment l’uniat davantera) ja que acostumen anar dos unitats acoblades fins l’estació de Zweilütschinen, una cap a Lauterbrunnen i l’altre cap a Grindelwal.

BOB ABeh 4/4 II 311
Una vegada arribat a Lauterbrunnen, existeixens dos opcions, una pujar amb el funicular aeri del BLM (que la descartem) i l’altre prendre el autobús de La Post fins a la parada final a Stechhelberg, Talstation Schilthornbahn.


Des de aquest punt surt el primer del funiculars aeris d’aquesta excursió, Stechhelberg-Gimmelwald.

El segon funicular aeri ens portarà de Gimmelwald-Mürren.

Un tercer funicular aeri ens pujarà de Mürren-Birg.

I un quart funicular aeri en deixa en el cim, Birg-Schilthorn.

De baixada i desprès de visitar el poble de Mürren,  ens podem arribar fins la Trümmelbach Fälle, a mig camí entre Stechhelberg i Lauterbrunnen.


Tothom coneix els tres grans cims del Oberland Bernés: l’Eiger, el Mönch i el i Jungfrau, però poca gent sap que totes les aigües de les seves glaceres són recollides per l'embut de la Trümmelbach, que son 10 cascades subterrànies (amagades) com el seu non indica.
Abans de la construcció del ascensor era impossible veure-les, sol se sentien. Des de que en l’any 1912 un ascensor inclinat subterrani en facilita la visita de les cascades, que són accessibles per un sender i escales.


Característiques Tècniques:

Els funiculars aeris Stechelberg-Gimmelwald-Gimmelwald-Mürren, es podent considerar con un sol funicular amb una estació intermèdia a Gimmelwald, ja que comparteixen maquinaria i comandament unic.

LSMS - Stechelberg-Gimmelwald


Funicular Aeri.
Any de posta en servei: 1.965
Reformat l’any: 1986, 1995 i 2007
Tipus: 100-PB.
Longitud: 1188 m.
Estació inferior: Stechelberg  (967 msnm).
Estació Superior: Gimmelwald (1363 msnm).
Desnivell:  469 m.
Inclinació: 49 %
Pilones: 1
Motorització: Eléctrica, automatitzada per SISAG
Estació de tensió (contrapès): Estació inferior
Velocitat: 4,5 m/seg.
Cabines : 1
Velocitat: 8 m/seg
Duració viatge: 4 minuts
Capacitat per cabina: 100 + 1 persones.
Capacitat: 600 persones/hora.
Fabricant: CWA i Von Roll

LSMS  - Gimmelwald-Mürren


Funicular Aeri.
Any de posta en servei: 1.965
Reformat l’any: 1986, 1995 i 2007
Tipus: 100-PB.
Longitud:  1198 m.
Estació inferior: Gimmelwald (1363 msnm).
Estació Superior: Mürren (1638 msnm).
Desnivell:  275 m.
Inclinació: 25%
Pilones: 2
Motorització: Eléctrica, automatitzada per SISAG
Estació de comandament: Estació superior
Velocitat: 4,5 m/seg.
Cabines : 1
Velocitat: 8 m/seg
Duració viatge: 4 minuts
Capacitat per cabina: 100 + 1 persones.
Capacitat: 600 persones/hora.
Fabricant:  CWA i Von Roll

LSMS - Mürren-Birg


Funicular Aeri.
Any de posta en servei: 1.965
Reformat l’any: 1982 i 2003
Tipus: 75-PB.
Longitud:  2780 m.
Estació inferior: Mürren  (1638 msnm).
Estació Superior: Birg (2677 msnm).
Desnivell:  1039 m.
Inclinació: 42 %
Pilones: 2
Motorització: Eléctrica.
Estació de comandament: Estació inferior
Estació de tensió (contrapès): Estació inferior
Velocitat: 6,5 m/seg.
Cabines : 2
Velocitat: 10 m/seg
Duració viatge: 6 minuts i ½.
Capacitat per cabina: 75 + 1 persones.
Capacitat: 600 persones/hora.
Fabricant:  CWA i Von Roll

LSMS - Birg-Schilthorn (Piz Gloria)


Funicular Aeri.
Any de posta en servei: 1.967
Reformat l’any: 1980, 1995 i 1997
Tipus: 100-PB.
Longitud:  1766 m.
Estació inferior: Birg (2677 msnm).
Estació Superior: Schilthorn (2970 msnm)
Desnivell:  293 m.
Inclinació: 26 %
Pilones: 1
Motorització: Eléctrica, automatitzada per SISAG.
Estació de comandament: Estació inferior
Estació de tensió (contrapès): Estació inferior
Velocitat: 6,5 m/seg.
Cabines : 1
Velocitat: 10 m/seg
Duració viatge: 4 minuts i ½.
Capacitat per cabina: 100 + 1 persones.
Capacitat: 600 persones/hora.
Fabricant: CWA i Von Roll

TBF - Ascensor inclinar


Tipus: Ascensor inclinat en túnel.  
Data d’inauguració:  1912
Ampla de via: 1000 mm.
Desnivell: 100 m.
Motorització: Eléctrica .
Duració del viatge:1 minuts.
Vehicles: 1
Passatgers: 40 per vehicle.