dijous, 28 de gener del 2021

Locomotores dièsel-elèctriques, sèrie 304, de RENFE.

RENFE - Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles.

RENFE - 304 – 304-028-4, Poble Nou, BCN.


En l'any 1964, Renfe convoca un concurs internacional pera la compra de 30 locomotores de maniobres d'una potència entre 350 CV i 500 CV. La Maquinista Terrestre y Maritima és la guanyadora d'aquest concurs, amb una locomotora basada en l'anterior sèrie 303 millorada i simplificada.

Encara que el concurs preveia la construcció de 30 unitats (10401 a 10430), la sèrie va ser ampliada en l'any 1968 amb 23 unitats (10431 a 10453) i finalment en l'any 1974 amb 10 unitats més (10451 a 10463), aquests tres lots presentaven petites diferències entre ells.

Aquestes locomotores van ser distribuïdes per tota la península Ibèrica.

RENFE - 304 - 304-036-7, Estació Port-Bou.

Característiques tècniques:

Sèrie: 304
Antiga sèrie: 10400
Tipus: LDE
Numeració: 10401 a 10463
Numeració UIC: 96 71 9 304-001-1 a 96 71 9 304-063-1
Rodament: C'o
Unitats en servei: 0
Unitats preservades: 6 (quatre en funcionament)
Unitat postes en servei: 63
Any de construcció: 1967 a 1977
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Dièsel elèctrica
Longitud entre topalls: 9.800 mm
Alçada: 4.923 mm
Pes: 48 tm.
Potencia: 298,28 Kw
Esforç de tracció: 69 kN
Motor: 1 X Sulzer 6LDA-22B
Generador: 1 X BBC CGE-808
Motors de tracció: 2 X BBC GDTM-1522
Velocitat: 45 km/h
Cabines de conducció: 1
Sistema seguretat: Home mort
Números de fàbrica: 136 a 198
Fabricada per: MTM i BBC.


RENFE - 304 - 304-043-3, Estació Port-Bou.


G&O P-304-063-1 (93 71 1 336 063-3)

ex RENFE 304-063-1

 (Preservada per CEHFE a Martorell).


Una foto de JA Graf.



dimarts, 26 de gener del 2021

Autobusos i autocars de Catalunya (LXXXVII)

Nous vehicles per Authosa (Moventis-TCC). 

El passat dimecres (20 de gener de 2021) es van estrenar tres nous vehicles per a les línies 86 i 87 d'Authosa (Moventis-TCC). Aquests vehicles que han començat a circular pels districtes barcelonins Gràcia i d'Horta-Guinardó, són Vectia Hybrid Teris 10. 

Respecte als tres autobusos rebuts fa gairebé dos anys d'aquest mateix model, els d'aquesta nova remesa estan numerats dins de la sèrie 5000 del grup Moventis: 5238, 5239 i 5240. 

En la nova estructura de numeració de vehicles de grup Moventis, en estar Authosa integrada dins de TCC, li correspon el prefix 5. 

Una altra de les novetats és que aquests nous vehicles tenen configurat un interiorisme d'acord amb les especificacions unificades de l'AMB.

 MOVENTIS 5238 (TCC-AUTHOSA) - Vectia Hybrid Teris.10 - 3895 LJN - C. de la Farigola, BCN.


 MOVENTIS 5239 (TCC-AUTHOSA) - Vectia Hybrid Teris.10 - 3958 LJN - C. de la Mare de Déu del Coll, BCN.


 MOVENTIS 5240 (TCC-AUTHOSA) - Vectia Hybrid Teris.10 - 3860 LJN - Pl. Lesseps, BCN.



divendres, 22 de gener del 2021

Locomotores dièsel-elèctriques, sèrie 307 «EUROFIMA», de RENFE.

RENFE - Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles. 

EUROFIMA: Societat Europea per al Finançament de Material Ferroviari, creada l'any 1955, amb seu a la ciutat suïssa de Basilea. 

Renfe 307 - 307-004-2, estació Castelló de la Plana

Aquesta sèrie de locomotores dièsel-elèctriques, van ser adquirides amb un crèdit d'EUROFIMA. 

Sèrie de 10 locomotores mixtes de maniobres i línia que generalment van circular per València i Astúries, on van acabar els seus serveis. Inicialment la sèrie va ser matriculada com 10700. 

Construïdes per La Brissoneau et Lotz, van ser muntades en les instal·lacions de B&W (Babcock & Wilcox de Bilbao) i MTM (La Maquinista Terrestre y Maritima de Barcelona), ambdues empreses adquirien les llicències necessàries per a construir els motors, cinc unitats cada una. 

Renfe 307 - 307-009-1, estació Valencia Termino

Característiques tècniques: 

Sèrie: 307 
Antiga sèrie: 10700 
Tipus: LDE 
Numeració: 10.701 a 10.710 
Numeració UIC: 307-001-8 a 307-010-9 
Rodament: Bo'Bo' 
Unitats en servei: 0 
Unitat postes en servei: 10 
Any de construcció: 1959 a 1962 
Any baixa servei: 1988 a 1990 
Amplada carril: 1668 mm 
Tracció: Dièsel elèctrica 
Longitud entre topalls: 14.680 mm 
Amplada: 2.800 mm 
Alçada: 4.007 mm 
Pes: 66 tm. 
Distancia entre pivots: 7.500 mm 
Potencia: 445 Kw 
Esforç de tracció: 103,95 kN 
Motor: 1 X Sulzer 6LDA-22E (S-622-ES) 
Generador: 1 X La Brissoneau 880-38 
Motors de tracció: 4 X La Brissoneau BL453-29G 
Diàmetre rodes: 1.100 mm 
Velocitat: 80 km/h 
Fre: Aire comprimit-buit
Capacitat combustible: 2.500 l. 
Cabines de conducció: 1 
Fabricada per: La Brissoneau et Lotz, MTM i B&W. 
Model: 040 DE

Renfe 307 - 307-301-8, estació Castelló de la Plana


Una foto de Kurbelwelle.

dimarts, 19 de gener del 2021

Autobusos i autocars de Catalunya (LXXXVI)

Alguns autobusos i autocars, de diferents companyies.

ALSA: Automóviles Luarca, SA, amb seu a Madrid.
AUTOCORB: Autocars Corbera, SA, amb seu a Corbera de Llobregat.
AVANZA (ADO): Concessionària del transport regular de viatgers per carretera de llarga distància, amb seu a Madrid.
BAIXBUS: Grup format per les empreses: Mohn, Oliveres i Rosenbus, actua en el Baix Llobregat, la seu està situada a Gavà.
HILLSA: Hispano Llacunense SL. forma part del Grup Plana, la seu està situada a St. Sadurní d'Anoia.
MONBUS: Empresa Hòlding d'àmbit estatal, amb seu a Lugo.
Ripollet Travel: Empresa d'autocars de lloguer, amb seu a Ripollet.
Sagales: Empresa de transport regular de viatgers per carretera, Mollet del Vallès.

Alsa 6530 (Alsina Graells) - Setra S417GT-HD - 7584 GBZ - Estació autobusos Barcelona Nord, BCN.


AutoCorb - Irizar i4 Integral - 1626 JBW - Av. de Sarrià, BCN.


AutoCorb - Irizar i4 Integral - 9580 LCK - c. Comte d'Urgell, BCN.


AVANZA 8616 - Irizar i6S Integral - 1098 KHV - Est. Autobusos Barcelona Sants, BCN.


BAIXBUS 3144 (Rosanbus) - Man 18.314 HOCL NL Sunsundegui Astral - 5088 FXD - Pg. de Sant Antoni, BCN.


HILLSA 419 - Volvo Irizar i6S -2069 KPN - c. Comte d'Urgell, BCN.


Monbus 2046 (25952) - Volvo B9R Noge Intertouring - 3319 HDH - Estació autobusos Barcelona Sants, BCN.


Ripollet 55 - IVECO Irizar Century - 4286 DCD - Pg. de Sant Antoni, BCN.


Sagales 510 - Scania L94IB Noge Touring Intercity II - 6548 DPC - Pg. Sant Joan, BCN.


Sagales 989 - SCANIA Citywise Hibryd - 8478 KBW - Pg. Sant Joan, BCN.



dissabte, 16 de gener del 2021

Ferrocarril Reus – Salou (I)

CRT - Companyia Reusenca de Tramvies 

Automotor llarg (AML). 


A principis dels anys seixanta del segle passat i degut l'augment de passatgers la Companyia decideix l'adquisició d'un nou automotor. 

Aquest automotor construït per l'empresa Autodrade de Madrid, era igual al model 2700, subministrar als Ferrocarrils Suburbans de Màlaga. 

El seu disseny era força inusual, el seu frontal s'assembla molt a un autobús Nazar, l'interior era més propi d'un autobús urbà, que no al d'un vehicle ferroviari. Si accedia per mitjà de dues portes corredisses de dues fulles, situades en la part central del cotxe i disposava de molt pocs seients (aquest semblaven cadires de cuina), ja que estava previs que els viatgers anessin drets, per aquest motiu està equipat en barres verticals de subjecció. 

Disposava de dues cabines de conducció. 

Deguts als problemes inherents al seu disseny, ben aviat va quedar relegat a vehicle de reserva, i als serveis especials de la temporada d'estiu. 

Aquest automotor no va tindre numeració assignada, se'l coneixia pel «Llarg». 


Característiques tècniques: 

Sèrie: AML 
Classe: DMU-1 
Disposició dels eixos: A-2 
Unitats posades en servei: un 
Any de construcció: 1965 
Any de posada en servei: 1966 
Any retirada de servei: 1981 
Ample via: 1.000 mm 
Tipus de tracció: Dièsel - Mecànica. 
Motor: Pegaso 9150/6 
Potencia: 149,14 kW 
Longitud entre topalls: 15.350 mm 
Amplada: 2.350 mm 
Número de departaments: 1 
Número de seients de 3a: 27 
Cabines de conducció: 2 
Model: (2700) Salou. 
Construït per: Ferrotrade. 


Informació: Extreta del llibre "El tren de Salou: Història del ferrocarril Reus-Salou", de la col·lecció "Els treno de Catalunya", de Carles Salmerón i Bosch.

dimecres, 13 de gener del 2021

Autobusos i autocars de Catalunya (LXXXV).

Alguns autobusos, autocars i vehicles de servei, de diferents companyies. 

Baixbus: Grup format per les empreses: Mohn, Oliveres i Rosenbus, actua en el Baix Llobregat, la seu està situada a Gavà. 
Cots i Alsina: Empresa que realitza tota mena de serveis de transport amb autocar i microbús: transport escolar, línies regulars, serveis discrecionals nacionals i internacionals, amb seu a Cervera. 
Grup Julià: Es defineix com una corporació global, especialistes en serveis turístics i transport de viatgers, amb seu a L'Hospitalet de Llobregat. 
Murias Bus: Empresa de serveis discrecionals de transports de viatgers, amb seu a Barcelona. 
TMB: Transports Metropolitans de Barcelona, amb seu a Barcelona. 
TUBSAL: Transportes Urbanos Badalona Sociedad Anónima Laboral, és l'empresa antecessora de TUSGSAL. 
TUSGSAL: Transports Urbans i Serveis Generals, Societat Anònima Laboral, amb seu a Badalona.

BAIXBUS 2241 (Oliveres) - MAN NM223F Castrosua Magnus - 7911 HVX -c. Numància, BCN.


Cots Alsina - MAN 12-250 Staco Celeris C1 - 0211 HGG - c. Numància, BCN.


Julià - Setra S215HD - B-7938-EZ - Parc Montjuïc, BCN.


Murias Bus 18 - Volvo B11R Euro 6 Irizar i6 - Pg. de Sant Antoni, BCN.


TMB 51 - Pegaso-Sava 5720-21 -B-6651-CW - Cotxeres de Borbó, BCN.


TMB 9531 (N1) - Iveco Daily - 5815 CFG - Pl. Espanya.


TUBSAL 7674 - Pegaso 6035 Hugas - B-7251-BK - Cotxeres Pomar, Badalona.


TUBSAL 8794 - Mercedes Benz 0-402 - B-6690-IM - Barri Bonavista, Badalona.


TUSGSAL 603 - Heuliez GX 337 Hybrid - 8801 JBR - Santa Coloma de Gramenet.


Tusgsal 687 - ByD eBus Direxis - 4412 KVC - Crta. de Canyet, Badalona.

Autobús elèctric.


PD: Una foto pertany a Pere Paris. 


dissabte, 9 de gener del 2021

Obres Funicular Tibidabo (II).

Les obres de renovació de la via del funicular del Tibidabo, van avançant, cada vegada més a prop de la seva finalització, a veure si aquesta primavera 2021, ja el veiem caminar de nou.






dimecres, 6 de gener del 2021

El tramvia turístic de A Coruña, un altre que s'ha perdut.

Compañía de Tranvías de La Coruña, S.A.


Aquest servei de tramvia turístic va ser inaugurat en l'any 1997, el seu traçat se situa al voltant del passeig marítim. 

Amb una longitud total de 10.310 metres, el seu traçat va ser completat en diverses fases: un primer tram inaugurat el 10/05/1997 entre el Castell de Sant Antón i la Torre d'Hèrcules (2,3 km) es va estendre la línia cap a la plaça dels surfistes el 23/04/1999, a Porta Real 07/08/2000 i a l'estadi de Riazor. La via és d'ample mètric i està alimentada a 600 V c. c. 

Servei es prestava amb set tramvies recuperats i transformats de diversos orígens, més un altre tramvia particular. 

La xarxa es troba fora de servei des de l'any 2011, en l'any 2020 l'Ajuntament d'A Coruña va decidir el desmantellament de la línia i la recessió del contracte d'ús amb la Compañía de Tranvías de La Coruña, S.A. 

Els tramvies:

27 – ex-Carris 704 Lisboa any 1936. Va ser reconstruir com als originals de la sèrie 24-27 pel Sr. J. M. Valero, l'any 1998 utilitzant els carretons, motors i controla del vehicle Carris.



32 – ex-Carris 728 Lisboa any 1936. Va ser reconstruir com als originals subministrats per Carde y Escoriaza de l'any 1925, pel Sr. J. M. Valero, l'any 1997, amb un carretó Brill 21E i altres elements procedents del vehicle Carris.




100 – ex-Carris 743 Lisboa any 1937. Construït per Carris. Es va restaurar per la Companyia de Tramvies de la Corunya 2002.


101 – ex-Carris 712 Lisboa any 1937. Construït per Carris. Es va restaurar per la Companyia de Tramvies de la Corunya 2003.


201 – ex Porto 223. Construït per Brill model 28. Es va restaurar per la Companyia de Tramvies de la Corunya 2005.

212 – ex Porto 212. Construït per Brill model 28. No restaurat ni posat en servei.

214 – ex Porto 214. Construït per Brill model 28. No restaurat ni posat en servei.


Siemens «Combino» - L'any 1999, va ser provat en la xarxa per avaluar la possible expansió d'aquesta.


57 – Ex-Tramvies de Saragossa, construït per Carde y Escoriaza l'any 1925. Propietat particular, va circular en xarxa de la Corunya fins al seu trasllat a domicili del propietari l'any 2011.


Mènsules: estil modernista.




PD: Alguna fotografia estreta d'Internet.

dissabte, 2 de gener del 2021

Petits reculls fotogràfics ferroviaris de Catalunya (VI)

ADIF - Administrador de Infraestructuras Ferroviarias. 
Renfe - Renfe Operadora (sorgida de l'antiga Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles). 

Recull fotogràfic de temes ferroviaris de Catalunya.

 ADIF – Senyal lluminós, Racó de Santa Llúcia, Vilanova i la Geltrú.


 ADIF – Vies que no porten enlloc - Tallers Renfe Sant Andreu Comtal, BCN


 Renfe - 253 amb el "Butanero" - Estació Sant Feliu Llobregat.


 Renfe - 253-074-9 – Baixador (desmantellat) Sant Idelfons de Cornella.


 Renfe - 447 + 447 - c. del Joncar, Vilanova i la Geltrú.


 Renfe 447 - Montsolís (Montgat).


 Renfe - 448 + 448 - Platja Llarga, Vilanova i la Geltrú.


 Renfe 450 - Les Botiges de Sitges.


 Renfe - 470 - c. del Joncar, Vilanova i la Geltrú.


 Tallers Renfe Sant Andreu Comtal, BCN.