dijous, 31 d’octubre del 2019

Locomotora a Vapor 0-2-0WT, numero 12 dels AHV.

Aquesta locomotora d'ampla mètric, construïda en l'any 1947, està situada en un pedestal al costat de l'estació d'ADIF de Santurtzi.


El 29 d'abril de 1902 es va constituir la societat Altos Hornos de Vizcaya, com a resultat de la fusió de tres empreses siderometal·lúrgiques: Altos Hornos y Fábricas de Hierro y Aceros de Bilbao, Sociedad Anónima Metalúrgica y Construcciones La Vizcaya i Compañía Anónima La Iberia.



Gràcies al bon resultat de les primeres locomotores subministrades per Borsig, va signar un contracte amb Borsig que incloïa la possibilitat que AHV construís aquest tipus de locomotores en les seves pròpies instal·lacions seguint el disseny del constructor alemany. Es va iniciar així la fabricació d'una gran família de locomotores de diferents amples de via que va suposar un total de 30 vehicles (numerats del 10 al 16, 24, 36, 38, 39, 42 al 53, i 57 al 63) de 133 Cv. de potència.

dimarts, 29 d’octubre del 2019

Furgons automotors sèrie GDe 4/4 dels GFM i MOB.

MOB - GDe 4-4_6006 Estació Montreux 
Montreux-Berner Oberland-Bahn (MOB).
Chemins de fer fribourgeois Gruyère–Fribourg–Morat (GFM). 
El GFM ara està englobat dins de Transports Publics Fribourgeois (TPF).

MOB - GDe 4-4 6006, Estació Montreux
Aquesta sèrie de furgons automotors seguien el concepte de caixa corresponent en gran manera al dissenyat per al FO sèrie Deh 4/4 II però de línies més modernes, mentre que el disseny dels vogies, va ser adoptat el de la sèrie Ge 4/4 III del FO.

MOB - GDe 4-4 6004, Estació Montreux
Característiques tècniques:

Sèrie: 6000
Tipus: LE
Rodament: Bo'Bo'
Unitats construïdes: 6
Numeració GFM: 101 i 102 després 6005 i 6006
Numeració MOB: 6001 a 6004
Matricula UIC: 90 85 830 600X-X CH-MOB
Any de construcció: 1983
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 850/900 V=
Potencia: 1053 kW
Esforç de tracció: 170 kN
Motors: 4 X BBC 4 FRO 3238
Diàmetre rodes: 1070 mm
Longitud total entre topalls: 16.400 mm
Amplada: 2.680 mm
Alçada: 3.860 mm
Tara: 48 tm
Carrega màxima: 2 tm.
Volum àrea carrega: 6 m²
Pes total: 50 tm
Velocitat: 90 km/h
Construïdes per: Schweizerischen Lokomotiv und Maschinenfabrik (SLM) i Brown, Boveri & Cie. (BBC)
Nota: En l'any 2008 les dues locomotores dels TPF van ser adquirides pel MOB.
Noms assignats:
GDe 4/4 6001 Vevey
GDe 4/4 6002 Isabelle von Siebenthal
GDe 4/4 6003 Saanen
GDe 4/4 6004 Interlaken
GDe 4/4 6005 Ville de Bulle
GDe 4/4 6006 Neirivue

TPF (GFM) - GDe 4-4_102, Estació  Montbovon

divendres, 25 d’octubre del 2019

Alguns fars del país basc (I).

Els fars estan referenciats d'Est cap a l'Oest.

Fars del Monte Igueldo (Donostia, província de Guipúscoa)

El Monte Igueldo està situat al cantó de l'oest de la "Bahia de la Concha", en el nord-oest de Donostia. Actualment la torre del far forma part d'un hotel, igualment existeix un parc d'atraccions i està connectat amb Donostia per mitjà d'un funicular.


El primer far va ser construït en la part superior del Monte Igueldo i era conegut com "La farola".
En l'any 1912, la Sociedad Monte Igueldo va adquirir la torre i la va reconstruir en part, afegint un elaborat castellet en la part superior de la torre de pedra quadrada.


Nom: Monte Igueldo (I)
Estat actual: Inactiu
Any de posada en funcionament: 1778
Any desactivació: 1855
Detalls de construcció: Torre de pedra quadrada.
Alçada de la torre: 23 m

El far actual està situat en els tres quarts superiors de el vessant del Monte Igueldo.


Nom: Monte Igueldo (II)
Estat actual: Actiu
Any d'activació: 1885
Detalls de construcció: Dissenyat per Luis Elizalde, la torre és maçoneria, de forma cilíndrica amb llanterna i galeria, situada a la part davantera de la casa del guarda fars de dues plantes.
Alçada de la torre: 13 m
Pla focal: 134 msnm.
Descripció llum: tres flaixos de llum blanca, dins d'un patró 2+1, cada 15 seg.
Distancia: 26 nm.
Coordenades: 43°19′21″N 2°00′37″O
Codi: ARLHS SPA-141; ES-00240; Admiralty D1483; NGA 1788.

Far Punta de San Antón (Getaria, província de Guipúscoa)


El Far de Getaria està situat en l'extrem del denominat "Ratón de Getaria" (símbol de la vila) en la Muntanya de Sant Antón (antiga illa).
Construït sobre les restes d'una antiga ermita dedicada a San Anton i una atalaia d'observació.


Estat actual: actiu
Any de construcció: 1896
Detalls de construcció: Torre de maçoneria octagonal amb llanterna i galeria doble, adossada en un angle de la casa dels guardes fars de dues plantes. Llanterna i galeries van pintades blanques, la part inferior de la torre sense pintar, la casa dels guardes fars està parcialment pintada, mostrant plafons verticals blancs separats per altres de maçoneria grisa.
Alçada de la torre: 14 m
Pla focal: 93 msnm
Descripció llum: quatre flaixos de llum blanca cada 15 seg.
Distancia: 21 nm
Coordenades: 43°18′36″N 2°12′08″O
Codi: ARLHS SPA-216; ES-00335; Admiralty D1489; NGA 1804.

Far de Zumaia (Zumaia, província de Guipúscoa)


El far de Zumaia és un far situat en la muntanya "Atalaya", sobre la riba oest de l'estuari del riu Urola.
Va ser construït sota les ordes de l'enginyer Sr. Francisco Lafarga.


Estat actual: Actiu.
Construït l'any: 1882
Detalls de construcció: Torre de maçoneria cilíndrica amb llanterna i galeria, adossada davant de la casa de les guardes fars de dues plantes. L'edifici va pintar blanc amb la part inferior de la taulada de blau; llanterna i galeria pintades de blau.
Alçada de la torre: 12 m
Pla focal: 41 m
Descripció llum: Ràfegues de llum blanca, ocultant quatre vegades dins un patró 1+3 cada 12 seg.
Distancia: 14 nm
Coordenades: 43°18′12″N 2°15′06″O
Codi: ARLHS SPA-003; ES-00370; Admiralty D1493; NGA 1808.

dilluns, 21 d’octubre del 2019

Funicular aeri Ulriksbanen, Bergen (Noruega)

Ulriksbanen és un funicular aeri que connecta la ciutat de Bergen (Noruega) amb muntanya Ulriken.
Va ser dissenyat per Frithjof Meidell Andersen en l'any 1954, Ulriksbanen es va obrir en l'any 1961.
A la part superior d'Ulriken, hi ha el restaurant Skyscraper, amb vistes a tota la ciutat.
Amb la targeta Bergen Card, va inclòs el Bus Ulriken Express, que porta del centre de Bergen fins a l'estació inferior.


Característiques tècniques:

Any de posada en servei: 1961
Tipus: FA-25
Longitud: 1130 m.
Estació inferior: Haukelandsbakken 40, Bergen - 44 msnm.
Estació Superior: Ulriken - 643 msnm.
Desnivell: 510 m.
Pilones: 4
Cabines: 2
Capacitat per cabina: 25 + 1 persona.
Control elèctric: Frey
Estació control: Inferior
Fabricant: Von Roll


dissabte, 19 d’octubre del 2019

Sistemes mecànics de mobilitat – Bilbao (III)

Bilbao és una ciutat complexa, quant a sistemes mecànics de mobilitat, es pot dir que és una ciutat capdavantera.

Ascensor Prim Kalea.


Ascensor de Prim Doloretxe: connecta el Prim Kalea i l'esplanada de Doloretxe i millora l'accessibilitat de l'entrada del Museu d'Arqueologia de Biscaia.


Característiques Tècniques:

Tipus: Ascensor vertical
Nombre parades: 2
Horari de funcionament: 00:00 a 24.00 hores

  • Tots els sistemes mecànics referenciats ara pertanyen a la millora de comunicacions del barri d' Uribarri Goikoa.


Rampes mecàniques d'Uribarri Kalea.


Situades en Uribarri Kalea des de l'encreumanent de Cristo Kalea fins a l'encreumanent d'Estrada San Agustin.
Formen una ruta natural juntament amb les escales mecàniques de Travesia de Trauko i els ascensors de Travesía C de Uribarri.


Característiques Tècniques:

Conjunt inaugurat l'any: 2008
Tipus: 4 rampes mecàniques
Longitud total: 60 m.
Horari de funcionament: 06.00 a 23.00 hores

Escales mecàniques de Travesía de Trauko


Aquestes escales mecàniques salven el desnivell existent entre Aralar Kalea i Travesía C de Uribarri, així com el que hi ha entre Esnarritzaga Kalea i Travesía Trauko.

Característiques Tècniques:

Conjunt inaugurat l'any: 2010
Tipus: 6 escales mecàniques.
Longitud total: 55 m.
Horari de funcionament: 06.00 a 23.00 hores

Ascensors verticals de Travesía C de Uribarri.


Situats a Travesía C de Uribarri amb avinguda Maurice Ravel.


Característiques Tècniques:

Inaugurat l'any: 2011
Tipus: Ascensors verticals
Nombre ascensor: 2 consecutius.
Nombre parades: 2 X 2
Desnivell total: 7 metres
Horari de funcionament: 00:00 a 24.00 hores

Ascensor Avinguda Maurice Ravel


També conegut com l'ascensor del Mirador de Bilbao: connecta l'avinguda Maurice Ravel amb Etxezuri Kalea.


Característiques Tècniques:

Tipus: Ascensor vertical
Desnivell: 12,45 metres
Nombre parades: 2
Horari de funcionament: 00:00 a 24.00 hores

Ascensor Abasolo


Connecta el Mirador de Bilbao situat a Etxezuri Kalea amb Abasolo Kalea, és la prolongació natural de l'ascensor anterior.


Característiques Tècniques:

Inaugurat l'any: 2019
Tipus: Ascensor vertical
Nombre parades: 2
Desnivells: 7,45 metres
Capacitat: 16 persones
Horari de funcionament: 00:00 a 24.00 hores

Ascensor Tutulu

Aquest ascensor connecta el Tutulu Kalea amb Bakio Kalea.


Característiques Tècniques:

Inaugurat l'any: 2011
Tipus: Ascensor vertical
Desnivell: 15 m
Nombre parades: 2
Capacitat: 21 persones
Horari de funcionament: 00:00 a 24.00 hores

dilluns, 14 d’octubre del 2019

Sistemes mecànics de mobilitat – Portugalete (II)

Portugalete és un municipi de la província de Biscaia, País Basc, pertanyent a la comarca del Gran Bilbao i de l'àrea metropolitana de Bilbao. Està situada al Marge Esquerre de la desembocadura de la Ria de Bilbao. Posseeix una orografia accidentada.

Portugalete comparteix amb Getxo l'històric Pont de Biscaia que creua la ria de Bilbao, i que està declarat Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO.

Alguns medis mecànics de mobilitat de Portugalete.

Ascensor d'Azeta-Abatxolo


Aquest ascensor està format per una passarel·la i la torre pròpia de l'ascensor. La passarel·la surt del carrer Azeta, passa per sobre de Sotera de Miers Kalea, i una vegada passada la torre de l'ascensor acaba en el denominat Mirador Azeta-Abatxolo.
Aquest ascensor acaba en el nou parc d'Azeta, a tocar de la Ria.


Característiques Tècniques:

Situat en el barri: Abatxolo
Inaugurat l'any: 2012
Tipus: Ascensor vertical
Número parades: 3
Capacitat: 12 persones
Horari de funcionament: 06.00 a 23.00 hores


Conjunt de Buenavista Kalea


Aquest conjunt d'elements mecànics està compost per 3 rampes mecàniques i 4 escales mecàniques.


Característiques Tècniques:

Instal·lades: Buenavista Kalea entre Gral. Castaños Kalea ii Arturo Campion Kalea.
Conjunt inaugurat l'any: 2010
Tipus: 3 rampes mecàniques i 4 escales mecàniques.
Longitud total: 162 m.
Pendent: 22%
Desnivell total: 35,6 m.
Horari de funcionament: 06.00 a 23.00 hores



Rampes Casilda Iturrizar Kalea

(Vegeu entrada pròpia)


Ferrocarril de Bilbao a Portugalete y de Triano (BPT).

Estació de la Canilla, antiga estació terminal.


divendres, 11 d’octubre del 2019

Sistemes mecànics de mobilitat – Santurtzi (I)

Santurtzi és un municipi de la província de Biscaia, País Basc. Està situat en la costa del Mar Cantàbric, al Marge Esquerre de la desembocadura de la Ria de Bilbao. Forma part de la comarca del Gran Bilbao i de l'àrea metropolitana de Bilbao. Posseeix una orografia molt accidentada.

Alguns medis mecànics de mobilitat de Santurtzi.

Ascensor Avinguda Murrieta (I)


Aquest ascensor uneix la plaça existent sobre el garatge-pàrquing d'automòbils situat a l'Avinguda Murrieta, 15 amb el parc "Perruno" situat en la prolongació del carrer Parc de Santurtzi.


Característiques Tècniques:

Situat en el barri: Señorío de Bizkaia
Instal·lat en: L'avinguda Murrieta 15
Tipus: Ascensor vertical
Horari de funcionament: Semi-Privat.

Ascensor Avinguda Murrieta (II)

Aquest ascensor té la primera planta en l'Avinguda Murrieta; la segona, en la plataforma d'accés a l'església Reina dels Apòstols; la tercera, al costat de les porxades d'accés als Jutjats; i l'última, en la plaça Senyoriu de Bizkaia. A te dues passarel·les en les dues últimes parades per a donar accés a totes les zones.

Característiques Tècniques:

Situat en el barri: Señorío de Bizkaia
Instal·lat en: L'avinguda Murrieta, 50
Tipus: Ascensor vertical
Numero de parades: 4
Inaugurat l'any: 2019
Horari de funcionament de 6.30 a 23.00 hores.

Funicular Mamariga

Un funicular en la xarxa de Metro Bilbao (MB)
(Vegeu entrada pròpia en aquest blog)



dimarts, 8 d’octubre del 2019

Sistemes mecànics de mobilitat – Parets del Vallès.

L'altre dia en la sortida que fem els Veterans dels dimecres del CEG, vàrem fer una ruta per al Parc Agrari de Gallecs. Des de l'estació de Mollet Santa Rosa fins a l'estació de Parets dels Vallès.
Oh, descoberta, enfront de l'estació de Parets del Vallès, existeix un ascensor vertical, la visió del qual queda totalment oculta per l'estació, des del tren.
ADIF - Estació Mollet Santa Rosa.

PRC-117-Gallecs

ADIF - Estació Parets del Vallès 

Característiques Tècniques:


Situat en el barri de l'Eixample, a Can Roure enfront de l'estació del ferrocarril.
Instal·lat a l'avinguda d'Espanya entre l'avinguda de l'Estació i el carrer d'Anselm Clavé.
Desnivell aproximant: 7 m.
Inaugurat l'any: 2007
Capacitat: 10 persones
Marca: Kone
Horari de funcionament de 6.00 a 23.00 hores.


diumenge, 6 d’octubre del 2019

Autobusos i autocars de Catalunya (XLVII) - Moventis


Alguns autobusos del grup Moventis.

La divisió de mobilitat col·lectiva de Moventia, grup familiar empresarial català, es diu Moventis.


 MOVENTIS 416 (TCC) - Dennis Enviro 200 Castrosua Magnus - 8883 GGN – BCN

 MOVENTIS 450 (TCC) - IVECO Bus A70C17 Ferqui Sunrise - 6042 JHK - BV-1462/Avd. de Vallvidrera, BCN, Servei substitutori Funicular FGC Vallvidrera.

 MOVENTIS 618 (TCC) - Scania N280UB 4x2 Castrosua City Versus - 4996 GML - Avd. del Tibidabo, BCN, Servei substitutori Funicular del Tibidabo.

 MOVENTIS 627 (TCC) - IVECO Irisbus Cityclass Castrosua City Versus - 9197 GBG - Pl. Lesseps, BCN.

 MOVENTIS 736 (TCC) - Renault DCI 125 Master - 2814 HNM – Hospitalmovil, Hospital del Vall Hebron, BCN.

 MOVENTIS 1410 (E. Casas) – Mercedes-Benz - 4766 CGS – Pl. Universitat, BCN

 MOVENTIS 1412 (E. Casas) - Mercedes-Benz O-812D Vario UNVI Cidae - 6443 CSP - Carrer Balmes, BCN.

 MOVENTIS 2387 (Sarbus) - Mercedes Benz O530 Hispano Habit - 7524 CFY - Ps del Vall Hebron, BCN   


MOVENTIS 2832 (Sarbus) -Scania N280 Castrosua City Versus -5012 GWL - Ps. del Vall Hebron, BCN.