dimarts, 31 d’octubre del 2017

Automotors dièsel sèrie 663 del FS.

FS - Trenitalia SpA (Ferrovie dello Stato Italiane).

Els automotors dièsel de la sèrie ALn 663 (Automotrice Leggera a Nafta 663), són una sèrie de vehicles ferroviaris que van ser construïts a partir de l'any 1983 per Fiat Ferroviaria i que encara estan en funcionament en els Ferrocarrils Estatals d'Itàlia.

Aquesta sèrie de vehicles són derivats la sèrie Aln 668, de la qual van ser desenvolupats i modernitzats.
Des d'un punt de vista mecànic-tècnic, l'ALn 663 és molt similar l'ALn 668. El canvi més notable és la forma més angular de la caixa del cotxe. A més, s'han instal·lat uns altres conjunts de fars i llum de situació. També es va modernitzar el compartiment de passatgers.

Dues subsèries principals de fabricació es difereixen per a la relació de transmissió: la sèrie 1000 presenta una transmissió curta pensada per al seu ús en rutes de muntanya amb una velocitat màxima de 120 km / h, mentre que la subsèrie 1100 permet una velocitat màxima de 130 km / h.

A més dels FS, aquesta sèrie va ser subministrada a molts ferrocarrils privats italians.

FS Aln 663 1197, estació Sospèl, França 
Característiques tècniques:

Sèrie: 663
Tipus: DMU-1
Rodament: 1A-A1
Unitats en servei: 17
Unitat construïdes: 134
Numeració: 901 a 904, 1001 a 1016 i 1101 a 1204
Any de construcció: 1983 a 1993
Amplada carril: 1435 mm
Tracció: Dièsel-hidràulica.
Potencia: 340 kW
Motors: 2 X FIAT 6217.32
Longitud total entre topalls: 23.540 mm
Pes total: 37 tm.
Velocitat: 120/130 km/h
Seients 1a classe: 12
Seients 2a classe: 51
Acoblament múltiple: 3 unitats
Construïdes per: Fiat Ferroviaria
Nota: Unitats fabricades per sèrie: Subsèrie 900: 4 unitats; Subsèrie 1000: 16 unitats i Subsèrie 1100: 104 unitats.



diumenge, 29 d’octubre del 2017

Automotors, sèrie X-2200 de SNCF.

SNCF - Société Nationale des Chemins de Fer Français.

Aquesta sèrie d'automotors, X-2200, per a serveis TER en línies no electrificades, és una versió millorada i més potent de la sèrie X-2100.

Les caixes d'aquests automotors són construïdes en acer. Amb quatre portes d'accés i pis alt. Les cabines de conducció estant situades a la cantonada esquerra de cada extrem, ocupant els dos terços de l'amplada de la caixa, la tercera part, que es troba a la dreta, ofereix una visió directa sobre les vies als passatgers.

SNCF X-2204 - Mouans-Sartoux (postal)
Característiques tècniques:

Sèrie: X-2200
Tipus: DMU-1
Rodament: B'2'
Unitats en servei: 4
Unitats preservades: 12
Unitat construïdes: 60
Numeració: X 2201 a 2257 i X-92201 a X-92203
Any de construcció: 1985 a 1988
Any de reconstrucció: 2001
Any de retirada de servei: 2014 a 2018
Amplada carril: 1435 mm
Tracció: Dièsel-hidràulica
Potencia: 440 kW
Motors: 1 X Saurer S1 DHR substituït per MAN V12
Transmissió: Voith T 320 R
Longitud total entre topalls: 22.400 mm
Pes total: 43 tm
Velocitat: 140 km/h
Seients 1a classe: 8
Seients 2a classe: 32 + 1 PMR
Construïdes per: Ateliers de construction du Nord de la France (ANF)
Nota: Normalment les quatre unitats que actualment estan en servei en la línia Niça - Breil-sur-Roya - Tende - Cuneo, estan aparellades de dos en dos, amb un remolc sèrie XR-6000 situat entre les dues tractores.

SNCF X-2200 + XR-6000 + X-2200, Tende




dijous, 26 d’octubre del 2017

Automotors "Picasso", sèrie X-3800 de SNCF.

SNCF - Société Nationale des Chemins de Fer Français.

AGRIVAP X-3824 Picasso, Cannes-Grasse, 1993
 Aquesta sèrie d'automotors X-3800, és coneguda com a automotors unificats de 300 CV "Picasso".

Aquests automotors són fàcilment identificables pel seu lloc de conducció elevat, en un dels laterals del vehicle.

Aquesta sèrie construïda entre els anys 1950 i 1961, es van construir en 251 unitats, en diverses subsèries per tres fabricants diferents: Régie Nationale des Factories Renault (RNUR), 110 unitats; De Dietrich, 21 unitats i els Ateliers de construction du Nord de la France (ANF), 120 unitats.

Estaven motoritzats per un motor Renault 517 G (300 CV, posteriorment de 340 CV) o del tipus 575 (amb una potència de 360 CV), també es va utilitzar un motor Saurer BZDS (de 320 CV), fabricat sota llicència per la Société des Forges et Ateliers du Creusot (SFAC).

Aquest automotor, són molt apreciats per als diferents trens turístics, posats en marxa per les associacions d'Amic dels Ferrocarrils.

AGRIVAP X-3867 Picasso, Chaise-Dieu, 2009
Característiques tècniques:

Sèrie: X-3800
Tipus: DMU-1
Rodament: B'2'
Unitats en servei o preservades: 32
Unitat construïdes: 251
Numeració: 3801 a 4051
Any de construcció: 1950 a 1961
Any de retirada servei: 1988
Amplada carril: 1435 mm
Tracció: Dièsel – mecànica.
Potencia: 250 kW
Motors: Renault 517G, Trenault 575 o Saurer BZDS
Longitud total entre topalls: 21.851 mm
Pes total: 31,5 tm
Velocitat: 120 km/h
Seients 2a classe: 62
Construïdes per: Régie Renault, ANF, De Dietrich i SACM
Nota: Les úniques unitats en servei a SNCF són les X-3896 i la X-3997.

La unitat X-3896 va ser transformada en l'any 1976 pel "Ateliers de Périgueux" en vehicle d'inspecció i va ser pintada en els colors verd brillant subratllat per unes ratlles grises. A partir de l'any 1988, es va assignar al Service de la Recherche, en el marc del projecta "Astrée", posta en funcionament del sistema de senyalització ERTMS.

La unitat X-3997 va ser transformada en un automotor de mesurament de la SNCF (anàlisi i mesura dels corrents en els raïls) i rep els colors verd grisenc i gris fosc amb bandes de color taronja.

CHHA X-3900 Picasso, Bord-les-Orges, 2009 

TPCF X-3944, Caudiers-de-Fenollet 2017

dimarts, 24 d’octubre del 2017

Algunes fotos del Cremallera de Núria (II)

FGC - Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.
CN – Cremallera de Núria.

Avui, us presento algunes fotos de les diferents cotxes de viatgers i dels vagons de mercaderies i dels assignats a obres i vies, aquest meravellós tren.

Cotxe Aaffw 51, cotxe-saló, és un dels vehicles emblemàtics d'aquest tren, pintat amb blau i crema i amb les inscripcions en color daurat, destaca el seu luxós interior, format per 18 butaques desplaçables i amb cortinetes a les finestres. Va ser construït per l'empresa alemanya Vereinigte Westdeutsche Waggonfabrik en l'any 1930.
En estat operatiu per a trens històrics, està preservat en el Museu-Exposició del Cremallera de Núria, a Ribes de Freser.



Cotxes Bffw, són cotxes de viatgers de segona classe, originalment numerats del 21 al 28. Actualment es troben en situació de reserva els cotxes, 21,22 i 23. Aquests cotxes van ser construïts per l'empresa alemanya Vereinigte Westdeutsche Waggonfabrik en l'any 1930.
En estat operatiu per a trens històrics, es troben en l'estació-dipòsit de Ribes-Enllaç, en el dipòsit de Ribes-Vila i en el Museu-Exposició del Cremallera de Núria, a Ribes de Freser.


Cotxes C-27 i 28, anomenats "Sportwagen", denominació que tenien en el ferrocarril suís del Furka-Oberalp (FO), van ser adquirits de segona mà en l'any 2007, al mencionat ferrocarril on ostentaven la matrícula: B4244 i B4245. Construïts per SWA en l'any 1949.


Vagons P-01 i P-28, aquests dos vagons de mercaderies, els seus xassissos procedeixen d'antics cotxes de passatgers, construïts per l'empresa alemanya Vereinigte Westdeutsche Waggonfabrik en l'any 1929. Van ser reconstruïts per Tallers Rocafort, en l'any 1987. Aquests vagons circulen quotidianament acoblats al primer i al darrer tren de cada dia.


Vagons P-25 i P-26, aquests dos vagons són frigorífics, els seus xassissos també provenen de vagons plataforma del ferrocarril suís del Furka-Oberalp (FO), on estaven matriculats com OB1-4861 i 4682, i que van ser adquirits de segona mà en l'any 2004. Van ser adaptats per Stadler i la caixa frigorífica va ser realitzada per Sarquella. Aquests vagons circulen quotidianament acoblats al primer i al darrer tren de cada dia.


Vagons CT-27 i 29, aquests dos cotxes-tallers, que eren originalment cotxes de viatgers, construïts per l'empresa alemanya Vereinigte Westdeutsche Waggonfabrik en l'any 1929. Van ser adaptats a la seva nova funció en els tallers del COR Rubí, en l'any 2003. Varen ser retirats part dels seients, se'ls dota de dues grans portes correderes en cada un dels laterals i equipats amb gats i els equips necessaris per solucionar qualsevol incidència. La unitat 27 està assignada al Cremallera de Montserrat.


Vagons K-53 i 54, són vagons tancats de mercaderies, construïts per Construcciones Metálicas del Llobregat (CMLL), en l'any 1930. Estan quasi en estat original.


Vago L-44, és un vagó de mercaderies de voreres baixes que és utilitzat per a baixar els containers de brossa que genera la Vall de Núria, va ser construït per Construcciones Metálicas del Llobregat (CMLL), en l'any 1930.


Vagó cisterna 70.951, a ser construït per Construcciones Metálicas del Llobregat (CMLL), en l'any 1930, sobre el seu xassís s'han muntat diferents carrosseries per utilitzar-lo en diferents tasques, en l'any 1988 va ser transformat en cisterna per Tallers Rocafort, pel transport del gasoil que consumeix les instal·lacions de la Vall de Núria.


Vagó Kcw-29, és un vagó-tremuja, construït per Tallers Can Girona (MFC) en l'any 1892, sobre el seu xassís s'han muntat diferents carrosseries per utilitzar-lo en diferents tasques. Va ser transformat en vagó tremuja per als Ferrocarrils Catalans (CGFC) en l'any 1973.


Vagons P-02 i 03, són vagons plataforma, als seus xassissos, procedeixen d'antics cotxes de passatgers, construïts per l'empresa alemanya Vereinigte Westdeutsche Waggonfabrik en l'any 1929. Van ser reconstruïts per Tallers Rocafort, en l'any 1984 i 1989.


dilluns, 23 d’octubre del 2017

Algunes fotos del Cremallera de Núria (I)

FGC - Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

CN – Cremallera de Núria

Avui us presento algunes fotos de les diferents unitats de tracció que existeixen en aquest meravellós tren.

Locomotora de vapor H 2/3 numero 6 "Julian Fluchs", no operativa, preservada en el Museu-Exposició del Cremallera de Núria, a Ribes de Freser.



Locomotores elèctriques E.

E1, "Virgen de Núria", operativa per ha trens històrics.
E2, "Obispo Guitart", no operativa, preservada en el Museu-Exposició del Cremallera de Núria, a Ribes de Freser.
E3, "José Rogent", no operativa, preservada en el Museu-Exposició del Cremallera de Núria, a Ribes de Freser.
E4, "Ramón Albó", durant un temps va estar assignada al cremallera de Montserrat fins a l'arribada de la locomotora dièsel, operativa per a trens històrics.






Locomotora dièsel HGm 2/2 DM 6, comprada pel Cremallera de Montserrat, va ser permutada per la D9, per la seva major potencia.



Automotors Beh 4/8
A5 "Puigmal".
A6 "Torreneules".
A7 "Taga".
A8, "Balandrau"





Automotors Beh 2/6
A10 "Noufonts"
A11 "Bastiments"



divendres, 20 d’octubre del 2017

FGC - TCC - Nova visita al Telecabina del Clot del Moro.

FGC – Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

TCC – Telecabina del Clot del Moro (Núria)

En aquesta visita, trobo que aquesta instal·lació està bastant malmesa, pot ser que els rumors d'un proper canvia a una nova instal·lació d'un funicular o d'un funicular aeri, estigui en la causa del seu estat, per exemple dels quatre trens de cabines, sols ni hi ha dos en funcionament.

















dimecres, 18 d’octubre del 2017

Algun material SNCF.

SNCF - Société Nationale des Chemins de Fer Français.

Tot passant per La Tor de Querol (en francès Latour-de-Carol), aprofito per a fer quatre fotos del material estacionat.

SNCF - 507396 + Intercités de Nuit Paris, Estacio Latour-De-Carol

SNCF - 507396, Estacio Latour-De-Carol
Locomotores universals, per a serveis ràpids de tipus TER a les regions Centre i Midi-Pyrénées.

Característiques tècniques:

Sèrie: 507200
Tipus: LE
Rodament: B'B'
Unitats en servei: 36
Unitat construïdes: 240
Any de construcció: 1997
Amplada carril: 1435 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 1500 V=
Potencia: 4040 kW
Esforç de tracció: 288 kN
Velocitat: 160 km/h.




SNCF - Z27500 - 27565+27566 TER, Estacio Latour-De-Carol
Els ZGC són la versió elèctrica de l'autorail à grande capacité (AGC).
ZGC "Grand Confort", per a serveis tipus TER de les regions de Lorraine, Champagne-Ardennes, Bretagne i Midi-Pyrénées.

Característiques tècniques:

Sèrie: 27500
Tipus: EMU-3
Rodament: Bo'2'2'Bo'
Unitats en servei: 19
Unitat construïdes: 56
Any de construcció: 2005
Amplada carril: 1435 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 1500 V= + 25 kV
Potencia: 1300 kW
Longitud total entre topalls: 57.400 mm
Pes total: 152,8 tm
Velocitat: 160 km/h
Seients 1a classe: 26
Seients 2a classe: 144
Construïdes per: Bombardier Transports


SNCF - Z27500 - 27643+27644 TER, Estacio Latour-De-Carol