divendres, 26 de febrer del 2021

FGC – Funicular de Vallvidrera-I

FSB – Ferrocarril de Sarrià a Barcelona.

FC – Ferrocarriles de Catalluña.

FGC – Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

Encreuament (1907)
En l'any 1906 la companyia del Ferrocarril de Sarrià a Barcelona, va decidir construir aquest funicular per enllaçar el barri de Vallvidrera amb el de Sarrià.

Per efectuar l'enllaç amb l'estació inferior del funicular, es va construir una línia de tramvia que partia d'un baixador (actual estació Tres Torres) situat abans d'arribar a l'estació de Sarrià i que tenia el seu recorregut pel carrer Anglí fins al carrer Granados per a després serpentejant per la falda de la muntanya arribar a l'estació inferior, aquest ramal tenia una longitud de 2,1 km i estava servit per tramvies tipus "Charleroi". En l'any 1916, el seu servei va quedar substituït per prolongació dels Ferrocarrils de Catalunya cap al Vallès i el seu recorregut va quedar escurçat fins al carrer Granados, va subsistir fins al final de la Guerra Civil.

Baixador Tres Torres (1919)

Pujant cap a l'estació Peu de Funicular (1907)

El traçat d'aquest funicular és quasi rectilini. En el seu recorregut hi havia dos baixadors, el primer donava servei al carrilet del «Mina Grot» i el segon dóna servei a la carretera de les Aigües.

Els cotxes inicialment fórem construïts amb dos departaments tancats i tres d'oberts, cap als anys vint, del segle passat, vàrem ser tancats completament, en el 1980 en passar als FGC tornaren a ser totalment remodelats i en l'any 1991 es va obrir un passadís central que comunicava els diferents departaments.

Baixador carretera de les Aigües (1976)

Característiques Tècniques:

Tipus: Funicular clàssic
Data d'inauguració: 1906
Reconstruït l'any: 1922, 1981 i 1991.
Data fi de servei: 1995
Estació inferior: Vallvidrera-inferior, correspondència amb l'estació FSB Peu del                             Funicular (192,25 msnm).
Estació superior: Vallvidrera-superior (355,25 msnm).
Ampla de via: 1000 mm.
Longitud: 729 m.
Desnivell: 163 m.
Pendent màxima: 28,5 %.
Motorització: Elèctrica, situada en l'estació superior.
Potencia: 33,1 kW
Cable tractor: 30 mm
Velocitat: 2,5 m/seg.
Vehicles: 2
Longitud del vehicle: 10.140 mm.
Passatgers: 80 + 1 per vehicle.
Capacitat: 800 passatgers/hora, en cada sentir.
Vehicles construïts per: Von Roll + Carpintería Estrada (Sarrià)
Constructor: Von Roll
Horari: 6:41 a 22:54 hores.

Just passat l'encreuament (1994)


dimarts, 23 de febrer del 2021

Autobusos i autocars de Catalunya (XCI)

Alguns autobusos, autocars, de diferents companyies. Vehicles dels diferents cossos de Bombers i Protecció Civil de Catalunya.

BAIXBUS: Grup format per les empreses: Mohn, Oliveres i Rosenbus, actua en el Baix Llobregat, la seu està situada a Gavà.
Moventis (TCC-AUTHOSA): L'empresa Autobusos d'Horta SA (Authosa), filial de Transports Ciutat Comtal (TCC), és l'encarregada del servei de les línies regulars d'autobús urbà de la ciutat de Barcelona, Grup MOVENTIS, amb seu a Barcelona.
SAGALES: Empresa de transport regular de viatgers per carretera, també gestiona algunes línies regulars d'autobús urbà del districte de Nou Barris de la ciutat de Barcelona, amb seu a Mollet del Vallès.
TMB: Transports Metropolitans de Barcelona, amb seu a Barcelona.

Bombers de Barcelona: és un cos que opera a la ciutat de Barcelona.

Baixbus 2257 (Oliveres) - MAN NM 223F Castrosúa CS-40 Magnus - 5096 CFP - c. Numància, BCN.


Baixbus 2284 (Oliveres) - Volvo Sunsundegui Astral LE - 1749 FLT - c. Numància, BCN.


MOVENTIS 218 (TCC-AUTHOSA) - MAN NM 223F Euro 3 Castrosua CS40 City II - 9744 CFX - c. Tajo, BCN.


Sagales 1073 - Man 15.290 HOCL-NL (A66) Castrosua Magnus CS-40 - 4960 KSZ - Crta. Alta de les Roquetes, BCN.


Sagales 1128 - Iveco Crossway - Estació autobusos Barcelona Nord, BCN.


Salages 1159 - MAN NM 223F Castrosua CS40 City II - 8766 BXW - Crta. Alta de les Roquetes, BCN.


TMB 1531 [1500-II] - MAN Lion's City A21 GNC - 7823 LBN - Ronda de la Guineueta Vella, BCN.


TMB 4280 [4200] - Mercedes Benz Sprinter E6 516 Indcar Strada - 4306 KSV - c. de la Granja Vella, BCN.


TMB 5447 [5400] - MAN D0836 LOH68 Lion's City Hybrid - Ronda de la Guineueta Vella, BCN.


Bombers Barcelona Bt-7 - Ford 46 Flatbed - B-78207 - Pl. Sant Jaume, BCN.



dijous, 18 de febrer del 2021

F.C. Tortosa – La Cava - Automotor TAB-1.

FESA - Ferrocarriles Económicos S.A.

FESA TAB-1 (La Cava)

L'origen d'aquest automotor s'ha de buscar en la llei de 17 de juliol de 1953, el Pla d'Ajudes i Millores dels Ferrocarrils de Via Estreta. La companyia dels Ferrocarriles Económicos S.A. va adherir-se a aquestes ajudes i li va ser concedit un automotor (havia demanat 2 automotors i dos cotxes de viatgers).

Aquest automotor pertanyia a la sèrie 2100 de FEVE, l'últim de la segona subsèrie.

Aquesta sèrie d'un sol automotor, va ser bategada amb el pompós nom de Tren Automotor Billard (TAB).

En tancar FEVE el F.C. Tortosa – La Cava, aquest automotor va ser enviat al F.C. Carcaixent-Dénia, en tancar aquesta línia en l'any 1974, va ser enviat al F.C. Alacant-Dénia, posteriorment va ser utilitzat per FGV com a vehicle de socors amb la numeració 15-03.

Aquest automotor en l'any 2005 va passar al CIFVM de Madrid, el qual l'havia de rebre l'associació d'Amics del Carrilet del Delta de l'Ebre a canvi d'un motor Rolls-Royce, no sé si aquesta barata va arribar a realitzar-se abans de l'atur d'activitats per part de l'associació esmentada.

FESA TAB-1 (Tortosa)

Característiques tècniques:

Sèrie: TAB
Classe: DMU-1
Disposició dels eixos: B2
Unitats posades en servei: 1
Numeració assignada: 1.
Any de construcció: 1958
Any de posada en servei: 1959
Retirats serveis l'any: 1968
Ampla via: 1000 mm
Tipus de tracció: Mecànica (Dièsel)
Motor: 1 X Willeme F6M 517P
Potencia: 111,85 kW
Velocitat màxima: 70 km/h
Diàmetre rodes: 700 mm.
Tara: 14 tm.
Pes en orde de servei: 20 tm.
Longitud entre topalls. 10.550 mm
Amplada: 2.320 mm
Nombre de departaments: 2
Nombre de seients de 3a: 30 +3 transporti'ns
Cabines de conducció: 2
W.C.: 1
Número de fàbrica: 2131
Model: A150
Construït per: Etabl. Billard – Talleres FC Peñarroya – Puertollano, de la Sociedad Minero-Metalúrgica de Peñarroya (SMMP).

FESA TAB-1 (Jesus i Maria) 


dimarts, 16 de febrer del 2021

Autobusos i autocars de Catalunya (XC)

Alguns autobusos, autocars i vehicles de servei, de diferents companyies. Vehicles dels diferents cossos de Bombers i Protecció Civil de Catalunya.

Autocars Julià: Forma part del Grupo Julià, especialistes en serveis turístics i transport de viatgers, amb seu a Barcelona.
Grand Lod Bus: Empresa dedica al transport discrecional de viatgers, per a fàbriques, col·legis, i institucions, amb seu a Ripollet.
HIFE: La Hispano de Fuente en Segures S.A., amb seu a Tortosa.
Moventis (Sarbus): Sarbus (Sociedad Anonima Renom Bus) forma part del grup Moventis, la seu està situada a Sabadell.
TMB: Transports Metropolitans de Barcelona, amb seu a Barcelona.

ADF: Les Agrupacions de Defensa Forestal, són associacions voluntàries formades per propietaris forestals i els ajuntaments dels municipis del seu àmbit territorial, que tenen per finalitat la prevenció i la lluita contra els incendis forestals.

Julia 1006 (Autocares Vasur ) - Volvo B12 4x2 Irizar Century - 7459 BNS - Rambla Fabra i Puig, BCN.


Julià 1780 - Volvo B13R Irizar Pb - 4957 HRN - Pl. Catalunya, BCN.


GLB 36 - Iirizar Integral i6S -7504 KFR - Av. d'Esplugues-Ronda Dalt, BCN.


HIFE 1120 - Volvo B10B Irizar Intercentury - 7501 BHH - Valls.


HIFE U-11 - Scania L94UB Hispano Habit - 8346 CRH – Amposta.


MOVENTIS 2386 - (Sarbus-Marfina Bus) -Mercedes Benz O530K Evobus Citaro 2 -3632 HHV - Pg. Vall Hebron, BCN.


Moventis 2416 (Sarbus-Marfina Bus) - Mercedes Benz WDB 906 Evobus Sprinter - 8366 KGX - Sant Cugat.


TMB 4461 - Vectia Hybrid Teris 10 - 5437 KSV - Av Jordà, BCN.


TMB 9581 (A-15) - Nissan Atleon 35.13 - 0647 DMD - Av. Diagonal, BCN.


ADF La Conreria C-601 - Mercedes Benz 1113 - B-7082-WH - La Conreria, Sant Fost de Campsentelles.


Alguna foto pertany a M. Segura.


divendres, 12 de febrer del 2021

F.C. Tortosa – La Cava - Automotor MC2.

FESA - Ferrocarriles Económicos S.A.


FESA MC-2, Estació Tortosa (Postal)

Aquest automotor prové de la reconstrucció de l'automotor 2 de la sèrie MBC (Renault RS), aquest va sofrir un accident en què va quedar totalment destruïda la carrosseria. Va ser reconstruït en els tallers de FESA, amb un nou motor dièsel, en lloc del de gasolina, la transformació de la tracció a un sol eix i una nova carrosseria de dos departaments (tercera classe i departament d'equipatges) construïda de fusta de Teka.

FESA MC-2 (Tortosa)

Característiques tècniques:

Sèrie: MC
Classe: DMU-1
Disposició dels eixos: A1
Unitats reconstruïdes: 1
Numeració assignada: 2
Any de reconstrucció: 1942
Retirats serveis l'any: 1967
Ampla via: 1000 mm.
Tipus de tracció: Mecànica (Dièsel).
Motor: 1 X MWM.
Potencia: 55,93 kW.
Velocitat màxima: 40 km/h.
Diàmetre rodes: 800 mm.
Sistemes de fre: Pneumàtic i mecànic.
Tara: 12,3 tm.
Pes en orde de servei: 16 tm.
Longitud entre topalls. 10.300 mm.
Amplada: 2.200 mm.
Nombre de departaments: 2
Nombre de seients de 3a: 44
Cabines de conducció: 2
Reconstruït per: Tallers FESA.

FESA MC-2 (Jesús i Maria)


dilluns, 8 de febrer del 2021

Autobusos i autocars de Catalunya (LXXXIX)

Alguns autobusos, autocars i vehicles de servei, de diferents companyies.
Vehicles dels diferents cossos de Bombers i Protecció Civil de Catalunya.

Avant Grup: Formada per les empreses Bardet i Canals, la seu està situada a Sant Boi del Llobregat.
HIFE - La Hispano de Fuente en Segures S.A., amb seu a Tortosa.
Moventis (Sarbus): Sarbus (Sociedad Anonima Renom Bus) forma part del grup Moventis, la seu està situada a Sabadell.
TMB: Transports Metropolitans de Barcelona, amb seu a Barcelona.
TUSGSAL: Transports Urbans i Serveis Generals, Societat Anònima Laboral, amb seu a Badalona.
Bombers de Barcelona: és un cos que opera a la ciutat de Barcelona, depenent de l'Ajuntament de la Ciutat de Barcelona.

AVANT 347 (Canals-Congosto) - Fiat Ducato Maxi Servicar - 0532 HWV -Hospital Vall Hebron, BCN.


HIFE 2029 - Iveco A70 C17 Indcar Mobi Urbano - 0115 JSN – Tortosa.


HIFE 9018 - Setra S519 HD - 7819 LDS - c. Numància, BCN.


MOVENTIS 1615 (Sarbus-Casas) - MAN NM 223F Euro 3 Castrosua CS40 City II - 9785 CFX - La Verneda, BCN.


MOVENTIS 2163 (Sarbus) - Mercedes Benz O530 Citaro II Facelift - 0801 GFZ - Av. Vallcarca, BCN.


TMB 3534 - Volvo 7900 LAH Hibryd - 3726 KHB - Passeig Vall Hebron, BCN.


TMB 9588 (A-2) - Nissan Interstar - 7745 DSH - Av. Vallcarca, BCN. 


TUSGSAL 372 - IVECO Irisbus Cityclass Cursor Noge Cittour - 9723 FGT - Av Jordà, BCN.


TUSGSAL 538 - Man NL283F Castrosua City Versus - 3149 HCS - Av. Jordà, BCN.


Cos Bombers Barcelona B-18 - Magirus Deutz TLF Autobomba - B-128756 – C. Provença, BCN.



dijous, 4 de febrer del 2021

F.C. Carreño - Furgo automotor.

La Sociedad Minas y Ferrocarril de Carreño, creada en l'any 1902 va ser integrada a FEVE en l'any 1974.

FEVE – Ferrocarriles Españoles de Via Estrecha.

Aquesta companyia (FC Carreño) compraria de segona mà en l'any 1956 a la companyia barcelonina de la Rabassada, «Tranvias de Montaña» tres unitats de tramvies, dos dels nomenats «petits» A5 i A6 i un furgó de mercaderies N7.

Abans d'incorporar-se al servei va sofrir algunes reformes i revisions en els tallers de Carde y Escoriaza (CAF) de Saragossa: tals com la modificació de la caixa de la carrosseria per adaptar el gàlib i el canvi d'ampla de via, ja que originalment aquest era de 1435 mm, aquesta unitat era coneguda com «El catalán».

FC Carreño - Nº5 

Característiques tècniques:

Sèrie: N
Tipus: EMU-1
Rodament: BoBo
Unitats posades en servei: 1
Numeració: 5 (després numerat en temps de FEVE com a 2)
Any de construcció: 1924
Any reconstrucció: 1956
Any de baixa de servei: 1985
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 700 V=
Potencia: 132 kW
Motors: 4
Longitud total entre topalls: 12.000 mm
Pes total: 27 tm.
Construït per: Horne Buire
Sistemes de fre: Mecànic, elèctric i pneumàtic.

FEVE (FC Carreño) - Nº2  


Una fotografia d’UgeCandas.

dilluns, 1 de febrer del 2021

Autobusos i autocars de Catalunya (LXXXVIII)

Alguns autobusos, autocars i vehicles de servei, de diferents companyies. Vehicles dels diferents cossos de seguretat de Catalunya.

Avant Grup: Formada per les empreses Bardet i Canals, la seu està situada a Sant Boi del Llobregat.
Mataró Bus: Servei de transport urbà de la població de Mataró, realitzat des de l'any 2007 per AVANZA (ADO), amb seu a Madrid.
Autocars R. Font SA: Empresa dedicada a l'explotació de línies suburbanes de Barcelona i serveis discrecionals de transport de viatgers, amb seu a Ripollet.
Grand Lod Bus: Empresa dedica al transport discrecional de viatgers, per a fàbriques, col·legis, i institucions, amb seu a Ripollet.
MESA: Empresa d'autocars, es dedica al lloguer d'autocars, Sant Andreu de la Barca.
SAGALES: Empresa de transport regular de viatgers per carretera, amb seu a Mollet del Vallès.
TMB: Transports Metropolitans de Barcelona, amb seu a Barcelona.

Bombers de la Generalitat de Catalunya: Depenen del Departament d'Interior de la Generalitat de Catalunya.

Avant Grup 668 (Canals) - Neoplan Tourliner Euro6 - 8750 KFZ - c. Balmes, BCN.


AVANZA 2626 (Mataró Bus) - Volvo 7900 hybrid - 1488 KFG – Mataró.


AVANZA 2643 (Mataró Bus) - IVECO Irisbus 491E 12.29 Cityclass Castrosua CS40 City II - 7207 CWY – Mataró.


AVANZA 2661 (Mataró Bus) - Scania N280UB Tata Hispano Habit -2952 HFL – Mataró.


Font 108 - Volvo B12 BLE 6x2 Castrosua CS40 Magnus - 1941 CZX - c. d'Espronceda, BCN.


GLB 32 - Irizar Integral i6 - 6997 JMJ - c. Major de Can Caralleu, BCN.


MESA - Volvo Noge Touring - 1130 GTH - c. del General Vives-Ronda de Dalt, BCN.


Sagales 639 - Scania K280UB Noge Cittour - 6884 GHJ - c. d'Espronceda, BCN.


TMB 9614 (A-5) - Nissan Interstar - 5293 FWJ - c. Enric Bargés, BCN.


Bombers de Catalunya B-604 - Magirus Deutz 150D DL30H Autoescala - B-7878-K – Mataró.