dilluns, 26 de novembre del 2018

FGC – Locomotores dièsel, sèrie 276.

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya - Línia Llobregat-Anoia.


Aquestes locomotores, dièsels-bivials, van ser adquirides per treballar en la nova plataforma del Port de Barcelona, per realitzar les maniobres dels trens de potassa.
Actualment estan apartades fora de servei.


Característiques tècniques:

Sèrie: 270
Numeració: 276.01 i 276.02
Números deixos: 2 + 2
Unitats postes en servei: 2003
Any de construcció: 1
Amplada carril: 1000 mm.
Tracció: Dièsel hidràulica.
Potencia: 140 kW.
Esforç de tracció: 122,58 kN
Motor: Deutz BF6M 20112C
Diàmetres rodes: 760 mm.
Longitud entre topalls: 6.130 mm
Pes: 17,5 tm.
Fabricades per: Unilok (IRL)
Model: E55s
Numero cabines: 1
Enganxall: Alliance AAR-10A.
Dipòsit: Martorell

divendres, 23 de novembre del 2018

FGC – Canviadora de travesses, sèrie 273.01.

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya - Línia Llobregat-Anoia.


Aquesta màquina canviadora de travesses, és una màquina autopropulsada que disposa de dos eixos amb rodes ferroviàries i un altre conjunt d'eixos equipat amb rodes pneumàtiques elevables, per facilitar els treballs de canvi de travesses de la línia ferroviària.


Característiques tècniques:

Sèrie: 270
Numeració: 273.01
Antiga numeració: SCT-2
Numero deixos: 2 + 2
Unitats postes en servei: 1
Any de construcció: 1981
Amplada carril: 1000 mm.
Tracció: Dièsel mecànica.
Potencia: 27 kW.
Motor: Perkins 4 cilindres.
Diàmetres rodes: 380 mm.
Mida pneumàtics laterals: 10R15.5
Velocitat: 30 km/h.
Longitud entre topalls: 3,550 mm
Pes: 2,5 tm.
Fabricada per: Geismar (FR.)
Model: MRT-5
Numero cabines: 1
Enganxall: Anell de remolcatge.
Dipòsit: Martorell

dijous, 22 de novembre del 2018

FGC - Perfiladora, sèrie 275.01.

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya - Línia Llobregat-Anoia.


Aquesta màquina perfiladora va ser adquirida de segona mà a l'empresa Dragados y Construcciones. És un vehicle de dos eixos que disposa unes arades en la seva part inferior que permeten realitzar el treball de perfilar el balast de les vies.


Característiques tècniques:

Sèrie: 270
Numeració: 275.01
Numero deixos: 2
Unitats postes en servei: 1
Any de construcció: 1984
Any de posada en servei: 1987
Amplada carril: 1000 mm.
Tracció: Dièsel hidràulica.
Potencia: 110 kW.
Motor: Deutz F6L 415F
Diàmetres rodes: 710 mm.
Velocitat: 50 km/h.
Longitud entre topalls: 8.800 mm
Pes: 16,1 tm.
Fabricada per: Plasser Española
Model: PBR-202
Numero cabines: 1
Dipòsit: Martorell



dilluns, 19 de novembre del 2018

FGC - Dresina, sèrie 271.01 + Vagó sèrie 60.751.

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya - Línia Llobregat-Anoia. 


Aquesta dresina va ser adquirida en l'any 1982, per facilitar els treballs de manteniment de les instal·lacions fixes de la xarxa Llobregat-Anoia. Es tracta d'un vehicle amb una sola cabina de conducció davantera i una plataforma posterior de vores baixes i equipada amb una grua. Normalment circula, acoblat amb vagó de servei numero 60.751. La plataforma pot albergar un equip d'auscultació i mesura electrònica de la via, dels túnels i les instal·lacions, equip que s'intercanvia amb el seu homònim 171.01, de la xarxa Barcelona-Vallès.


Característiques tècniques dresina:

Sèrie: 270
Numeració: 271.01
Antiga numeració: SL-1
Numero deixos: 2
Unitats postes en servei: 1
Any de construcció: 1982
Amplada carril: 1000 mm.
Tracció: Dièsel hidràulica.
Potencia: 147 kW.
Motor: Deutz F8L 413F
Diàmetres rodes: 710 mm.
Velocitat: 75 km/h.
Longitud entre topalls: 9.600 mm
Pes: 15 tm.
Càrrega màxima: 11 tm.
Grua: Hiab model 650A
Màxim pes de càrrega: 6 tm.
Fabricada per: Robel
Model: 54.17.6
Numero cabines: 1
Capacitat cabina: 9 seients
Enganxall: TC
Dipòsit: Martorell

El vagó 60.751, va ser incorporat a la xarxa del Compañía General de Ferrocarriles Catalanes (CGFC), en l'any 1926, posteriorment va ser transformat en el taller de Martorell, amb una nova plataforma i unes noves vores baixes metàl·liques i tal com s'ha esmentat circula acoblat a la dresina 271.01.


Característiques tècniques vagó:

Sèrie: 60
Numeració: 60.751
Antiga numeració: P-404
Numero deixos: 4 (2'2')
Unitats postes en servei: 1
Any de construcció: 1926
Amplada carril: 1000 mm.
Longitud entre topalls: 11.050 mm.
Diàmetre rodes: 750 mm.
Tara: 8 tm.
Carrega maxima: 15 tm.
Velocitat màxima autoritzada: 50 km/h.
Fabricat per: Braine-le-Comte (BLC), Belgica.
Reconstruït: Taller FGC de Martorell
Enganxall: TC
Dipòsit: Martorell

divendres, 16 de novembre del 2018

FGC - Batonadora, sèrie 172.01.

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya - Línia Barcelona Vallès.

Quan als principis dels 80 del segle passat FGC es va fer càrrec de la línia del Vallès, va iniciar la renovació i posada al dia de l'instal·lacions. Una de les primeres màquines que va incorporar al parc de vehicles de servei va ser aquesta batonadora, construïda a Àustria per l'empresa Plasser & Theurer. Disposa d'una sèrie d'equipaments que li permeten tant els treballs de batonadora, com als d'anivellació i d'alineació de la vias.
Actualment aquesta batonadora està apartada de circulació.


Característiques tècniques:

Sèrie: 170
Numeració: 172.01
Numero deixos: 2
Unitats postes en servei: 1
Unitats en servei: 0
Any de construcció: 1982
Amplada carril: 1435 mm
Tracció: Dièsel hidràulica
Longitud entre topalls: 13.635 mm
Pes: 27 tm.
Potencia: 500 kW
Motor: Deutz F6L413F
Diàmetres rodes: 710 mm.
Velocitat: 60 km/h
Fabricada per: Plasser & Theurer
Model: Beaver 79800
Numero cabines: 2
Enganxall: Anell remolcatge.
Dipòsit: Rubí

dimarts, 13 de novembre del 2018

FGC - Batonadora d'ús universal, sèrie 172.02.

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya - Línia Barcelona Vallès.


Aquesta batonadora va ser construïda a Àustria per l'empresa Plasser & Theurer. Disposa d'una sèrie d'equipaments que li permeten tant els treballs de batonadora, com als d'anivellació i d'alineació de la via, com dels canvis i encreuaments.


Característiques tècniques:

Sèrie: 170
Numeració: 172.02
Numero deixos: 4
Unitats en servei: 1
Any de construcció: 2007
Amplada carril: 1435 mm
Tracció: Dièsel hidràulica
Longitud entre topalls: 18.674 mm
Pes: 58 tm.
Potencia: 500 kW
Motor: Deutz TCD 2015 V8-4V-1524
Diàmetres rodes: 730 mm.
Velocitat: 80 km/h
Fabricada per: Plasser & Theurer
Model: Unimat Compact 08-3S
Numero cabines: 2
Enganxall: Tomlinson F15
Dipòsit: Rubí

dissabte, 10 de novembre del 2018

Locomotores elèctriques, sèrie 278 de Renfe.


Per als plans de reconstrucció i modernització dels ferrocarrils espanyols en les dècades posteriors a la Guerra Civil, es va planejar una extensió de les electrificacions de les línies generals i amb major tràfic. Per a això es van haver d'encarregar diverses sèries de locomotores de diversos orígens, fabricants i configuracions tècniques que van constituir posteriorment les sèries 7600, 7700 i 7800.


La sèrie 278 (7800 segons l'antiga numeració de Renfe) és una sèrie de locomotores elèctriques que popularment van rebre el sobrenom de "Panchorgas". La sèrie està formada per 29 unitats fabricades, entre els anys 1954 i 1960, per Westinghouse i la Sociedad Española de Construcción Naval (SECN) i eren utilitzades principalment en trens de mercaderies. Equipades amb 3 vogies de 2 eixos, oferien una potència de 2200 kW, però eren massa agressives per a la via, i malgrat tenir una potència similar a les locomotores de les sèries 276 i 277. Mai van donar tan bon resultat com aquestes.


Van ser finançades en part pel govern nord-americà a canvi de la instal·lació de bases militars al territori espanyol.

Van deixar de circular en 1992, després de 40 anys de servei.

Tres de les locomotores s'han pogut conservar, una en el Museu Ferroviari de Vilanova i La Geltrú, una altra per l'associació saragossana AZAFT i la tercera a Alcázar de San Juan.


Característiques tècniques:

Sèrie: 278
Antiga sèrie: 7800
Tipus: LE
Rodament: Bo'Bo'Bo'
Unitats construïdes: 29
Unitats preservades: 3
Numeració: 278-001-3 a 278-029-4 (7801 a 7829)
Any de construcció: 1954 a 1960
Any de retirada servei: 1992
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 3 kV=
Potencia: 2.208 kW
Motors: 6 X Westinghouse 376 A
Diàmetre rodes: 1.118 mm
Longitud total entre topalls: 20.193 mm
Pes total: 120 tm.
Velocitat: 110 km/h
Fre elèctric: Reostàtic
Fre pneumàtic: Buit.
Sistemes de seguretat: ASFA i home mort.
Comandament múltiple: 2
Construïdes per: Westinghouse, Baldwin-Lima-Hamilton i SECN.




diumenge, 4 de novembre del 2018

Algunes imatges ferroviàries.

Aquestes imatges ferroviàries, han estat captades aquest cap de setmana, unes en el GR-92 entre Vilanova i La Geltrú i Sitges, les altres al Parc de Collserola.












dijous, 1 de novembre del 2018

Fars de la província de Girona.

Estan referenciats de Nord a Sud.

Far de Punta s'Arnella (Port de la Selva, Alt Empordà).


Situat en un promontori a prop del Port de la Selva, al costat nord del massís del Cap de Creus.

Far de torre quadrada amb la part superior cilíndrica, amb llanterna i galeria superior, centrada sobre el sostre de la casa del faroner, aquesta construïda en carreus és de planta baixa, sense pintar la torre del far està pintada de color blanc. La llanterna és metàl·lica de color gris.


Estat actual: Actiu
Any construcció: 1913
Alçada de la torre: 13 m.
Elevació de pla focal per sobre del nivell del mar: 22 m.
Descripció llum: flaix blanc cada 5 segons
Distancia llum: 13 mn.
Coordenades: 42.35142°N / 3.18699°E
Codis: ARLHS SPA-287; ES-31780; NGA 5992.

Far Cap de Creus (Cadaqués, Alt Empordà).


Aquest és el segon far més antic de Catalunya, que marca el punt més oriental dels Pirineus i l'entrada a l'oest del Golf del Lleó. Situat en un espectacular promontori amb vista al Mediterrani, el far s'ha convertit en un centre de visitants molt visitat per la popularitat del Parc Natural de Cap Creus. Situat en la Punta de l'Esquena, a uns 500 m al sud-oest del punt del Cap de Creus.

Far de torre és construïda en obra; la part inferior de forma quadrada i amb galeria, la part superior cilíndrica, en ella se situa la llanterna amb galeria. Centrada en el sostre de la gran casa del faroner, aquesta és de planta baixa. Far pintat de blanc amb acabats de pedra sense pintar, la llanterna és tota vidre, inclosa la cúpula.


Estat actual: Actiu
Any construcció: 1853.
Alçada de la torre: 13 m.
Elevació de pla focal per sobre del nivell del mar: 87 m.
Descripció llum: dos flaixos blancs cada 10 segons.
Distancia: 20 nm.
Coordenades: 42.31894°N / 3.31572°E
Codi: ARLHS SPA-059; ES-31730; NGA 5988

A prop de l'autèntic far va ser construït un far pel rodatge de la pel·lícula "La llum del fi del Món", basada en la novel·la de Julis Verne, "El far de la fi del Món". En declarar-se Parc Natural, va ser enderrocat.





Far de Cala Nans (Cadaqués, Alt Empordà).


Aquest petit far està ubicat en un promontori inclinat, al costat sud de l'entrada al port de Cadaqués, dins del Parc Natural de Cap de Creus, en mig d'un entorn encara salvatge amb vista al port natural de Cadaqués.

Far de torre cilíndrica de planta rodona, construïda en carreus, amb llanterna i galeria superior, torre muntada sobre el terrat una petita casa d'una planta destinada al faroner. Far pintat de blanc, amb la llanterna pintada de color gris metàl·lic.


Estat actual: Actiu
Any construcció: 1864.
Alçada de la torre: 7 m.
Elevació de pla focal per sobre del nivell del mar: 33 m.
Descripció llum: cinc flaixos blancs, en un patró de 4 + 1, cada 25 segons.
Distancia: 8 nm.
Coordenades: 42.27085°N 3.28649°E
Codi: ARLHS SPA-075; ES-31680; NGA 5984.

Far de Roses (Roses, Alt Empordà).


Aquest far està construït sobre les ruïnes del Castell de la Trinitat, amb vista a la costa nord del Golf de Roses. Situat en un promontori a uns 3 km al sud-est de la població de Roses, en el lloc anomenat Punta de la Bateria, a prop dels Blancals.

Far de torre cilíndrica de planta rodona, construïda en carreus, amb llanterna i galeria superior, centrada al sostre d'una casa d'una planta destinada al faroner. Far pintat de blanc, amb la llanterna pintada en color gris metàl·lic.



Estat actual: Actiu
Any construcció: 1864. 
Alçada de la torre: 11 m.
Elevació de pla focal per sobre del nivell del mar: 24 m.
Descripció llum: blanca amb ocultació d'un segon, quatre vegades cada 15 segons.
Distancia: 12 nm.
Coordenades: 42.24586°N 3.18315°E
Codi: ARLHS SPA-237; ES-31610; NGA 5972.

Far de les Illes Medes (L'Estartit, Torroella de Montgrí, Baix Empordà)


Situat al cim de l'illot rocós de la Meda Gran, a uns 1.500 metres l'est del port de l'Estartit.

Aquest va ser l'últim far construït en el programa de fars de la dècada dels 60 del segle XIX, que es varen construir per tota la costa espanyola. De difícil i perillós accés, aquest va ser un dels primers fars automatitzats d'Espanya (any 1933) i un dels primers a convertir-se a l'energia solar (any 1982).

Far de torre de construcció cilíndrica en la part superior I de base quadrada en l'inferior, amb llanterna i galeria superior, construït en carreus, la torre està centrada en el sostre de la casa d'una planta del faroner. La llanterna original va ser substituïda fa molts anys, i la llanterna moderna es va actualitzar en els anys 2007 i 2013. Far va pintar de color blanc.



Estat actual: Actiu
Any construcció: 1868.
Alçada de la torre: 11 m.
Elevació de pla focal per sobre del nivell del mar: 87 m.
Descripció llum: quatre flaixos blancs cada 24 segons.
Distancia: 14 nm.
Coordenades: 42 2.8715 N 3 13.2989 E
Codi: ARLHS SPA-161; ES-31300; NGA 5944.

Far de Cap Sant Sebastià (Llafranc, Palafrugell, Baix Empordà).


Situat a la part alta del cap de Sant Sebastià, a l'est de Llafranc i a uns 4 km al sud-est de Palafrugell.

Aquest és un dels fars més importants i el més famós de la costa mediterrània de Catalunya. El cap de Sant Sebastià marca el final sud-est dels Pirineus i el cantó sud-oest del Golf de Lleó.

La torre del far és cilíndrica de planta rodona i està centrada en el sostre de la casa del faroner de dues plantes, construïda en obra. Far pintat de blanc, amb la llanterna tota de vidre, inclosa la cúpula. La lent original de primer ordre ha estat reemplaçada per una potent lenta moderna. L'abast de la llum és 37 milles nàutiques, però l'autoritat de portuària afirma que sovint es pot veure a una distància de 50 milles nàutiques.



Estat actual: Actiu
Any construcció: 1857.
Alçada de la torre: 13 m.
Elevació de pla focal per sobre del nivell del mar: 167 m.
Descripció llum: flaix blanc cada 5 segons.
Distancia: 37 nm.
Coordenades: 41 53.7630 N 3 12.1483 E
Codi: ARLHS SPA-045; ES-31250; NGA 5940.

Far de sa Punta des Molí (Palamós, Baix Empordà).


Situat en el promontori rocós de Molí de sa Punta, al sud del port de Palamós.

La torre del far és de planta hexagonal, construït en obra, amb llanterna, sala de vigilància rodona i galeria superior. Far pintat de blanc I amb la llanterna pintada de gris metàl·lic. Casa del faroner és de planta baixa, està separada de la torre del far. El far va ser restaurat en l'any 1975.



Estat actual: Actiu
Any construcció: 1865.
Alçada de la torre: 8 m.
Elevació de pla focal per sobre del nivell del mar: 22 m.
Descripció llum: cinc flaixos blancs, en un patró d'1 + 4, cada 18 segons
Distancia: 18 nm.
Coordenades: 41.84152°N 3.12911°E
Codi: ARLHS SPA-224; ES-31041; NGA 5916.

Far de Tossa de Mar (Tossa de Mar, La Selva).


Tossa de Mar és una població medieval fortificada. La major part de l'antic castell ha desaparegut, una de les seves torres va ser demolida per proporcionar pedra per la construcció del far, però algunes de les parets romanen intactes igual que alguns edificis medievals.

Situat al punt superior del Cap de Tossa, té una àmplia panoràmica sobre la ciutat emmurallada i la Mediterrània.

La torre del far és de planta quadrada la part inferior i cilíndrica la superior amb llanterna i galeria superior, adossada al davant de la casa del faroner, aquesta d'una planta. Far pintat de blanc amb acabats de pedra sense pintar, la cúpula de la llanterna està pintada de gris metàl·lic.


Estat actual: Actiu
Any construcció: 1919.
Alçada de la torre: 11 m.
Elevació de pla focal per sobre del nivell del mar: 60 m.
Descripció llum: quatre flaixos blancs, en un patró de 3 + 1, cada 20 segons.
Distancia: 21 nm.
Coordenades: 41.71562°N 2.93411°E
Codi: ARLHS SPA-051; ES-30910; NGA 5896.