dimecres, 29 de gener del 2020

Fòrum de Patrimoni Industrial - El dipòsit de locomotores de vapor de Móra la Nova.


Una visió des del patrimoni.
L'any 1975 es posà fi oficialment a la tracció a vapor a la xarxa ferroviària de via ampla explotada per la companyia estatal Renfe.
Amb la finalització d'aquest sistema de tracció desapareixien igualment una sèrie d'instal·lacions que la feien possible, essent la principal els anomenats dipòsits de locomotores, unes dependències on no tan sols es feia el manteniment bàsic de les màquines, sinó que eren la base de l'organització dels serveis ferroviaris.



La ponència va versar de manera general sobre els dipòsits que han existit a Espanya i, molt especialment, sobre les instal·lacions d'aquest tipus que existiren a Móra la Nova, que arribaren a ocupar més de 350 treballadors i que, en algunes qüestions, foren innovadores dins el conjunt de la xarxa ferroviària espanyola. El treball se centrarà en els aspectes arquitectònics, tècnics, socials i humans del dipòsit, que configuren un ric llegat patrimonial que actualment es troba immers en una interessant iniciativa, encapçalada per l'Associació per a la Preservació del patrimoni Ferroviari i Industrial, per a la seva posada en valor.



Conferència oferta pel sr. Joan Alberich González (professor/investigador de la Universitat Rovira i Virgili, departament de Geografia), aquest passat dilluns 27 de gener de 2020.



dilluns, 27 de gener del 2020

Locomotores industrials i de ferrocarrils secundaris de la península Ibèrica (II)

Cementos Cosmos.


CC (Oural, Lugo),
Constructor: Ruhrthaler
Model: ND60Z
Numero fabrica: 3765
Any construcció: 1993
Disposició eixos: B
Ampla via: 1668 mm
Tipus: Dièsel-mecànica

Fábrica de Armas de Trubia (General Dynamics/Santa Bárbara Sistemas).


FAT "Coronel Esteban" (Trubia, Asturias)
Constructor: MTM – Maquinista Terrestre y Maritima
Model: 020T
Numero fabrica: 46
Any construcció: 1910
Ampla via: 1674 mm.
Disposició eixos: 0-2-0
Tipus: Locomotora a vapor

Junta de Obras del Puerto de Gijón-Musel.


JOPG 2
Constructor: B&W - Babcock & Wilcox / Hunslet
Numero fabrica: 1.034
Any construcció: 1971
Ampla via: 1668 mm
Disposició eixos: D
Potencia: 570,75 kW
Tipus: Dièsel-hidràulica

Holcim (LafargeHolcim).


Holcim 2 (Gador, Almeria)
Constructor: MSM – Metalúrgia San Martín (Gmeinder)
Model: DO 1/2
Numero fabrica: 68
Any construcció: 1958
Disposició eixos: B
Motor: Kaelbe GN-130
Potencia: 110,4 kW
Transmissió: Voith Diwabus C33
Ampla via: 1672 mm
Tipus: Dièsel-hidràulica

Opel (Adam Opel GmbH).


OPEL3 (Figueruelas, Saragossa)
Constructor: MTM - Maquinista Terrestre y Maritima
Model: DH-300
Numero Fabrica: S004
Construïda l'any: 1982
Disposició dels eixos: B
Motor: Pegaso 9156
Potencia: 228 kW
Transmissió: Voith L2r4
Ampla via: 1668 mm

Repsol - Refinería de Petróleos de Escombreras Sociedad Anónima.


RB - Repsol-Butano (Granollers, Barcelona)
Constructor: SFL- Société Francais de Locotracteurs
Any construcció: 1992
Motor: Poyaud
Potencia: 164 kW
Disposició eixos: B
Ampla via: 1668 mm
Tara: 30 tm
Tipus: Dièsel-hidràulica


RB - Repsol-Butano (Granollers, Barcelona)
Constructor: Zephir
Model: Lok 14.240
Motor: Cummins
Potencia: 129 kW
Disposició eixos: 2x2 / B
Ampla via: 1668 mm
Tara: 24 tm
Tipus: Bi-vial – Dièsel-hidràulica

S. A. de Fibras Artificiales (SAFA).


SAFA 1 (Blanes, Girona)
Constructor: O&K - Orenstein & Koppel
Model: 120TSH
Numero fabrica: 11159
Any construcció: 1924
Disposició eixos: 1-1-0
Ampla via: 1672 mm
Tipus: Locomotora a vapor sense caldera.

SEAT, S.A.


SEAT 3 (Zona Franca Barcelona)
Constructor: MTM - Maquinista Terrestre y Maritima
Model: DH-300
Numero Fabrica: S003
Construïda l'any: 1981
Disposició dels eixos: B
Motor: Pegaso 9156
Potencia: 203 kW
Transmissió: Voith L2r2
Ampla via: 1668 mm

Compañía Siderúrgica del Mediterráneo / Altos Hornos del Mediterráneo (SIMED/AHM).


SIMED 601/ AVH 101 (Sagunt, València)
Constructor: Babcock & Wilcox
Any construcció: 1975
Numero fabrica: 1167
Disposició eixos: Bo'Bo'
Ampla via: 1672 mm
Tara: 72 tm
Motors dièsel: 2
Potencia: 500 kW
Tipus: Dièsel-elèctrica


PD: Alguna foto de Daniel Pérez Lanuza

dijous, 23 de gener del 2020

Algunes estacions del SFM.

SFM – Servei Ferroviari de Mallorca.

L'estació intermodal de Palma és un complex multimodal en què es corresponen el Metro de Palma, totes les línies de ferrocarril de SFM i l'estació d'autobusos. Fou inaugurada el 5 de març de l'any 2007.




És una estació subterrània. S'hi accedeix des de l'exterior a través d'un únic accés situat al parc de les Estacions, entre els antics edificis de viatgers.

Té un primer nivell on se situen les finestretes, una àmplia sala d'espera, els lavabos, una cafeteria i als accessos per una banda a l'estació d'autobusos, i per l'altra, les andanes del tren i del metro, amb accés per les barreres tarifàries.

El segon nivell l'ocupen l'estació de tren amb cinc andanes que acullen les deu vies, i l'estació d'autobusos amb 30 dàrsenes que utilitzen els busos de les concessionàries.

Antiga Estació Plaça Espanya, Palma de Mallorca 

Antiga Estació Plaça Espanya, Palma de Mallorca 

Antiga Estació Plaça Espanya, Palma de Mallorca 

Estació Plaça espanya,  Palma de Mallorca (2004)
Diposit Palma de Mallorca (2004)
Totes les estacions han estat modernitzades.

SFM - Antic tallers d'Arta

 Estació Inca

 Estació Inca

 Estació Inca

Estació Manacor

 Estació Sineu
El Metro de Palma de la ciutat de Palma de Mallorca, actualment consta de dues línies: la línia M1, que circula des de l'Estació Intermodal de la plaça d'Espanya fins a la UIB, aquesta línia és de nova construcció i va ser inaugurada en l'any 2007 i la línia M2 que circula des de l'Estació Intermodal de la plaça d'Espanya fins a l'estació de Marratxí.

Linia Metro Palma, des de F. Sóller

Linia Metro Palma, per sobre vies F. Sóller

Metro Palma, Estació Son Sardina, des de estació Son Sardina F. Sóller

dimarts, 21 de gener del 2020

Unitats elèctriques de Tren-tram, sèrie 91 dels SFM.

SFM - Serveis Ferroviaris de Mallorca

SFM - 91-01 + 93-01 + 91-02, Tallers de Son Rullan
Aquesta sèrie 91 d'unitats elèctriques de tren-tram, van ser adquirides per a la nova línia de tren-tramvia en construcció entre Manacor i Artà, com les obres de la línia es troben paralitzades i de moments està decidit no continuar-les, els trens romanen estacionats a les cotxeres en espera de poder ser venuts, ja que no podem ser utilitzades en les estacions actuals que són d'andana alta i aquests vehicles són de pis baix.

Les unitats elèctriques de tren-tram, són bidireccional, cada unitat de tren-tram està formada per tres cotxes articulats que incorporen 4 bogis, aquest estan situats: un bogi motor a cada extrem de la unitat i dos bogis, un motor i un altre portador, en el cotxe intermedi, porten sistemes de recuperació d'energia. Els cotxes extrems tenen aproximadament un 60% de plataforma de pis baix, la superfície del sòl i l'interior del vehicle és diàfan, creant un sol espai per al viatger. Té quatre portes per costat, situades als cotxes extrems, aire acondicionat, suspensió pneumàtica, espai reservat per a persones amb mobilitat reduïda (2 PMR) i per a 4 bicicletes.

SFM - 91-01 + 93-01 + 91-02 (trensdemallorca)
Característiques tècniques.

Sèrie: 91
Tipus: EMU-3
Composició: Mc+M+Mc
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 6
Numeració: 91-01 a 91-06
Any de construcció: 2009 a 2011
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 1.500 V=
Potencia: 840 kW
Motors: 6
Diàmetre rodes: 720 mm
Longitud total entre topalls: 37.010 mm
Amplada: 2.550 mm
Alçada: 3. 670 mm
Alçada del pis: 375 / 900 mm
Pes total: 55,5 tm
Velocitat: 70 / 100 km/h
Acceleració: 1,2 m/s²
Seients tota: 92 + 6 seients plegables
Portes dobles per costat: 4
Construïdes per: Vossloh
Comandament múltiple: 2 unitats
Altres característiques: 8 areners, dispositiu de lubrificació de pestanya, sistema antipatinatge, sistema antibloqueig, fre elèctric regeneratiu, fre urgència electró-hidràulic, fre electromagnètic i vigilància per CCVT.

SFM - 91 (Vossloh)

dissabte, 18 de gener del 2020

Unitats de tren dièsel-hidràulica, sèrie 61 del SFM.

SFM - Serveis Ferroviaris de Mallorca.

SFM - 61-34 + 61-35, Estació de Sa Pobla
Aquesta sèrie d'automotors tenia com objecta la de substituir a l'obsolet material rodant que va heretar SFM de Ferrocarrils de Via Estreta (FEVE).

Les primeres unitats de la sèrie 61 va arribar a l'illa en l'any 1995. Aquesta sèrie va constituir la base dels serveis de SFM, únic tipus d'automotors parc mòbil durant més d'una dècada. L'electrificació de les línies, va deixar la sèrie en situació excedentària. Alguns automotors han estat venuts a l'estranger.

SFM - 61-17+61-18
Característiques tècniques:

Sèrie: 61
Tipus: DMU-2 / DMU-3
Composició: Mc-Mc / Mc-R-Mc
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 44
Remolcs construïts: 6
Numeració: 61-01 a 61-46
Numeració remolcs: 62-01 a 62-06
Any de construcció: 1994 a 2003
Any retirat servei: 2019
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Dièsel-hidràulica.
Motors: 2 X Cumins NTA-855-A.
Potencia total: 620 kW
Transmissió: 2 x Voith T-211-rzz
Diàmetre rodes: 860 mm
Longitud total entre topalls: 31.000 mm (M+M) /46.500 mm (M+R+M)
Amplada: 2.500 mm
Alçada: 3700 mm
Pes total: 63,5 tm (M-M)
Velocitat: 110 km/h
Acceleració de 0-100 km/h: 1,1 m/s²
Seients 2a classe: 96 / 144
Construïdes per: CAF
Portes per cotxe: Dos dobles a cada costat
Fre pneumàtic: Aire comprimit
Enganxall: Scharfenberg
Comandament múltiple: 3 unitats

SFM - 61-38+61-37

dimarts, 14 de gener del 2020

Sistemes mecànics de mobilitat – Instal·lació de nous ascensor en el barri de La Marina del Port, del districte de Sants-Montjuïc - Barcelona (XXIV).


Aquests ascensors en fase d'instal·lació estan situats en el barri de La Marina del Port.

Seran un complement a les escales mecàniques existents en la zona enjardinada que dóna accés a la plaça de Buenaventura Durruti i uneixen el carrer dels Ferrocarrils Catalans amb el carrer del Segura.


La seva posta en funcionament ja va endarrerida, sols funciona el primer, dels dos instal·lats.



dissabte, 11 de gener del 2020

Recull fotogràfic del Ferrocarril i Tramvia de Sóller (IV).

Algunes fotos dels vehicles auxiliars del manteniment de les infraestructures del Ferrocarril i Tramvia de Sóller.

 Escala sobre rodes, estació Palma de Mallorca
Santana 2000, Dipòsit de Vies i Apartador Sa Goma

Unilock E-55 vehicle bivial, Estació Bunyola

B-9 Vagó pla + maquina auxiliar, estació Bunyola
08-8GS Batonadora, nivelladora, alineadora de treball cíclic, estació Bunyola

Unimat-3 Batonadora, estació Sóller.

VH Vagó cisterna, Estació Sóller

 MT Vehicle d'inspecció vies, estació Sóller

VA Vehicle torre, Tallers Sóller

VA Vehicle torre, Tallers Sóller

 Dúmper, Tallers Sóller