dilluns, 30 de maig del 2022

Alguns fars d'Espanya – Costa atlàntica (I)

Costa atlàntica andalusa, els fars estan relacionats d'Oest a Est.

Característiques dels fars:

El Faro (Llum de posició)


Aquesta llum de posició del port d'Isla Cristina, està situada en la part superior d'un edifici residencial d'apartaments.

Nom: El Faro
Situació: En la Punta del Caiman, en el punt on conflueixen els carrers Barco i Ancla, entre les platges del Cantil i la Punta del Caiman, Isla Cristina.
Estat actual: Actiu.


Transformador elèctric (imitació d'un dels fars d'El Rompido)


Aquest transformador elèctric de la urbanització Playas de Cartaya, pren la forma d'uns dels fars d'El Rompido.

Situació: Entre les avingudes Playas de Cartaya i la carretera A-5052, en el terme municipal de Cartaya.


El Rompido


En aquest punt existeixen dos fars.

Aquests fars van ser construïts al costat oest de l'entrada del Río Piedras i el port d'El Rompido al municipi de Cartaya. En front se situa la Flecha de El Rompido, la barrera natural que protegeix el curs baix del riu, que s'endintre al mar 8 km cap a l'est.

Nom: El Rompido I
Far de torre rodona de pedra amb galeria, la torre està adossada a la casa del guarda far d'un pis. Pintat de blanc i amb la cúpula de la llanterna de color gris metàl·lic sense pintar.
Situació: Situat al passeig marítim d'El Rompido, municipi de Cartaya.
Estat actual: Inactiu
Construït l'any: 1861
Inactiu des de l'any: 1976
Alçada de la torre: 10 m.

Nom: El Rompido II
Far de torre cilíndrica rodona de formigó amb fanal i doble galeria. Far pintat de color blanc amb una sola banda vermella sota les galeries, la cúpula de la llanterna és de color gris metàl·lic sense pintar.
Situació: Situat darrere de l'antic far, en el passeig marítim d'El Rompido, municipi de Cartaya.
Estat actual: Actiu
Construït l'any: 1976
Alçada de la torre: 29 m.
Pla focal sobre nivell mar: 43 m.
Descripció llum: Dos flaixos de llum blancs, cada 10 segons.
Distancia: 24 mm.
Coordenades: N 50°6.298' E 1°27.225'
Codi: ARLHS FRA-175; Almirallat A1220; NGA 8800.


Far de la Punta del Picacho


Far de torre octogonal, de pedra tallada, amb fanal i doble galeria, que s'aixeca des de la part davantera de la casa d'un pis del guarda far. Pintat de blanc amb filigranes de guarnició de maó de color brillant sense pintar, la cúpula de la llanterna és de color gris metàl·lic sense pintar.

Nom: Punta del Picacho
Situació: Situat a l'avinguda del Mar de Mazagón, al costat est de l'entrada del riu Odiel.
Estat actual: Actiu
Construït l'any: 1884
Alçada de la torre: 25 m.
Pla focal sobre nivell mar: 61 m.
Descripció llum: Sis flaixos de llum blanca, seguint un patró 2+4, cada 30 segons.
Distancia: 25 mm.
Coordenades: 37.135183°N 06.382596°W
Codi: ARLHS SPA-185; ES-08700; Almirallat D2320; NGA 3844.


Far La Higuera


Els arquitectes d'aquest modern far, els Srs. Ismael Guarner i José Fernández, es van inspirar en el monòlit de la pel·lícula «2001 Odissea en l'Espai».
Pren el nom de l'antiga torre de vigilància, de la qual sol queden els fonaments, girats i tombats pel mar, en platja de Matalascañas.
Far de torre triangular de formigó, pintada de color blanc amb una sola banda horitzontal de color vermell situada a prop de la part superior, la llanterna està pintada de blanc.

Nom: La Higuera
Situació: Situat a la platja de Matalascañas, darrere té al Parc de Les Dunes, al final del Sector C.
Estat actual: Actiu
Construït l'any: 1986
Alçada de la torre: 24 m.
Pla focal sobre nivell mar: 47 m.
Descripció llum: Tres flaixos de llum blanca cada 20 segons.
Distancia: 20 mm.
Coordenades: 37.00745°N 6.5688°W
Codi: ARLHS SPA-174; ES-09175; Almirallat D2345; NGA 3863.


Fanals del pas de transbordador del Riu Guadalquivir.


En el PN de Doñana, existeix un pas de transbordador «Matalascañas-Sanlúcar de Barrameda», per travessar el riu Guadalquivir, històric pas de la Romeria del Rocío.


Situació: Punta del Bajo.
Estat actual: Actives.
Descripció llum: Llum roja.


Far de San Jeronimo


Aquest històric far servia per a l'enfilació dels vaixells per navegar per a la desembocadura del Guadalquivir.
Torre rodona cilíndrica de maó vermell sense pintar, amb la llanterna retirada.

Nom: San Jeronimo
Situació: A la pineda del seu nom, a uns 800 metres del far Bonanza, al terme municipal de Sanlúcar de Barrameda.
Estat actual: Inactiu
Construït l'any: 1897
Inactiu des de l'any: 1982
Alçada de la torre: 24 m.
Pla focal sobre nivell mar: 46 m.
Coordenades: 2008:03:30 13:28:25
Codi: ARLHS SPA-340.


Far Bonanza


És un far de riu, destinat a indicar l'entrada al port pesquer de Sanlúcar de Barrameda.
Far amb torre octogonal de maó vermell que està aixecada sobre una base quadrada, amb la llanterna pintada de color blanc.

Nom: Bonanza
Situació: Situat a l'extrem sud de la zona del moll comercial de Bonanza, a la riba est del Guadalquivir, al nord-est de Sanlúcar de Barrameda.
Estat actual: Actiu (reactivat l'any 2009)
Construït l'any: 1965
Inactiu als anys: 1982 a 2008
Alçada de la torre: 20 m.
Pla focal sobre nivell mar: 23 m.
Descripció llum: Llum blanca de 2 segons de durada, cada 2 segons, visible només des de sud-est.
Distancia: 3 mm.
Coordenades: 2016:02:27 11:21:23
Codi: ARLHS SPA-073; ES-09400; Almirallat D2346; NGA 3877.


Far Punta del Perro.


Aquest far i els fars de Sanlúcar de Barrameda es troben a la desembocadura del riu Guadalquivir, la seva missió és encaminar el tràfic pel riu Guadalquivir cap al port fluvial de Sevilla.
Construït pels enginyers Jaume Font i Canuto Corroza. És el més alt d'Espanya.

Far de torre rodona de pedra tallada amb llanterna i galeria. La torre del far està situada sobre una base de pedra de plata quadrada de 4 pisos d'alçada, situada a la part davantera de la casa del guarda far de 2 pisos i aquesta està pintada de color blanc.

Nom: Punta del Perro.
Situació: A la Punta del Perro de Chipiona, a uns 6 km al sud-oest de l'entrada del riu Guadalquivir.
Estat actual: Actiu
Construït l'any: 1867
Alçada de la torre: 63 m.
Pla focal sobre nivell mar: 69 m.
Descripció llum: Un flaix de llum blanca cada 10 segons.
Distancia: 25 mm.
Coordenades: 36 44.2710 N 6 26.5350 W
Codi: ARLHS SPA-301; ES-09180; Almirallat D2351; NGA 3880.


Far del Castillo de San Sebastian (I)


El Castell de Sant Sebastià es va construir a principis del segle XVII, en una petita illa que dominava l'aproximació a la ciutat de Cadis, aquest castell va ser construït en la ubicació d'un antic monestir dedicat a Sant Sebastià. L'illa s'ha unit al continent per un trencaones d'un quilòmetre de llarg des de finals del segle XIX.

Torre rodona de pedra, desapareguda la part superior.

En l'any 1898 el comandant militar de Cadis va ordenar l'enderrocament del far per por que servis de guia a un possible atac de vaixells nord-americans, durant la guerra hispanoamericana.

Nom: Castillo San Sebastián
Situació: En el castell de Sant Sebastià, de Cadis.
Estat actual: Inactiu
Construït l'any: 1855
Inactiu des de l'any: 1898


Far del Castillo de San Sebastián (II)


Far de torre d'esquelet metàl·lic octogonal amb un cilindre central (amb l'escala pel seu interior), amb llanterna, galeria i botzina de boira. Tota l'estructura està pintada de color blanc.

Aquest és l'únic far d'aquest tipus que es conserva actiu a Espanya.

Nom: Castillo San Sebastián
Situació: En el castell de Sant Sebastià, de Cadis, a prop de l'antic far.
Estat actual: Actiu
Construït l'any: 1913
Alçada de la torre: 37 m.
Pla focal sobre nivell mar: 39 m.
Descripció llum: Dos flaixos de llum blanca cada 10 segons.
Botzina de boira: Un so llarg i un so curt cada 20 segons.
Distancia: 25 mm.
Coordenades: 2008:03:27 21:01:24
Codi: ARLHS SPA-063; ES-10250; Almirallat D2362; NGA 3940.

divendres, 27 de maig del 2022

Guaguas (autobusos i autocars) de Gran Canaria (I)

 A les illes Canàries tenen el costum d'anomenar «Guagua» a tots als autobusos i autocars, aquí algunes d’elles, de diverses companyies.


ALSA: Automóviles Luarca, SA, empresa de transports de viatgers, tant amb serveis regular com discrecionals, amb seu a Madrid.
Amanda Bus: Empresa dedicada al transport discrecional de viatgers per carretera, amb més de tres dècades d’antiguitat, amb seu a Las Palmas de Gran Canaria.
Canary Bus (Grupo 1844): Grup empresarial els orígens del qual es remunten a la fundació d'un taller mecànic que amb el pas dels anys ha anat evolucionant cap al sector del transport de passatgers, especialitzant-nos en el servei de guagües, amb més de quaranta anys d’antiguitat, amb seu al Poligono Industrial de Arinaga, Agüimes, Gran Canaria.
City Sightseeing: City Sightseeing és un operador d'autobusos turístics descoberts, treballa amb el model d’empreses franquiciades o serveis propis, amb seu a Sevilla.
Fred Olsen Express: Empresa naviliera de ferris, treballa a les Canàries des de l'any 1904, filial de Fred Olsen Group, S.A. (Noruega), amb seu a Santa Cruz de Tenerife.
Guaguas Gumidafe: Empresa fundada l'any 1991, és una empresa dedicada al transport de viatgers per carretera, amb seu a Las Palmas de Gran Canaria.
Minibuses La Villarona: Empresa de transports per carretera de viatgers, servei tipus Taxi, amb seu a Telde.

ALSA 4053 - Mercedes Benz Tourismo - 1179 HNZ - Amadores, Gran Canaria.


ALSA 10090 - Volvo B11R Irizar i6 - 4735 HMJ - Amadores, Gran Canaria.


Canarybus (Grupo 1844) 315 - MAN 18-480 HOCL Noge Titanium - Las Palmas de Gran Canaria.


Canarybus (Grupo 1844) 388 -Mercedes Benz Ferqui F5 - 8079 JCV - Las Palmas de Gran Canaria.


Canaybus (Grupo 1844) 340 - MAN 14-280 Beulas Cygnus - 5964 GBP - Puerto de Mogan, Gran Canaria.


Canaybus (Grupo 1844) 340 - MAN 14-280 Beulas Cygnus - 5964 GBP - Puerto de Mogan, Gran Canaria.


City Sightseeing 9023 - Volvo B9TL Unvi Urbis - 6206 GTZ - Las Palmas de Gran Canaria.


Fred Olsen Bus Express - Scania Irizar PB - 0217 DTL - Las Palmas de Gran Canaria.


Guaguas Gumidafe 78 - Scania Andecar Viana - 5067 FBN - Aereoport de Las Palmas.


Minibuses La Villarona 06 – FIATDucato Servicar Bus Sydney - 9004 KZY - Las Palmas de Gran Canaria.



dimarts, 24 de maig del 2022

Petits reculls fotogràfics de vehicles, de fora de Catalunya (V)

 Mostra de diferents vehicles, heterogenis ells vistos o usat per mi, per aquest «Mons de Déu».

TOS: Ferrocarril Tharsis-Río Odiel
FMTR: Ferrocarril Minero Turistico de Riotinto, pertany a la "Fundación Río Tinto".
CGTE: Compagnie genevoise des tramways électriques, avui en dia aquesta companyia s'ha transformat en Transports publics genevois (TPG), amb seu a Ginebra, Suïssa.
Eco TukTuk 3: Empresa del grup Tuk-Tuk, explota el servei turístic de Tuktuk's de Màlaga, amb seu a Madrid.
IPV: Investigación y Proyectos de Vehículos especiales, SA, empresa Gallega que en dissoldre's els seus exempleats van crear URO.
PEGASO: Marca de camions d'ENASA (Empresa Nacional de Autocamiones, S A), amb seu a Madrid.
Maybach: Maybach-Motorenbau GmbH, avui en dia integrada en el Mercedes-Benz Group, amb seu a Stuttgart (Alemanya).
Moto Guzzi Hispania: Empresa fabricant per al mercat espanyol de les motocicletes italianes Moto Guzzi, amb seu a Barcelona i posteriorment a Sevilla.
Opel: Adam Opel GmbH, empresa alemanya d'automòbils, integrada avui en dia en el grup francès PSA Peugeot-Citroën.
Terex: Companyia creada en l'any 1909 a Cleveland (Ohio), avui en dia l'empresa a canviat al nom a RoKbak, amb seu a Motherwell, Escòcia (Reina Unit).

CGTE 15 (Voiture Ecole) - Saurer -GE-96315 - Lancy, Dépôt Bachet, Ginebra.

Eco TukTuk 3 - e-TukTuk Limo GT - 4520 KXV – Màlaga.


FMRT - IPV 750 P – Estació Las Zarandas.


FMRT - IPV «Carroceta» - Estació Las Zarandas.


FMRT 593 - IPV 500 L – Estació Las Zarandas.


FMRT - Pegaso Z-207 «Barajas» - Estació Las Zarandas.


Maybach sw 38 (postal).


Moto-Guzzi Hispania Dingo 49 cc – Benalmádena.


Opel Combo Life 1.9D - 8168 LNX – Matalascañas.


TOS 355 - Terex 33-09 Rock Truck - c. de Màlaga, Tharsis.



divendres, 20 de maig del 2022

Reculls fotogràfics d'autocars i autobusos d'Andalusia (V)

Alguns autobusos i autocars de diverses companyies.

Autocares Diego Moral «Bus Costa del Sol»: Empresa amb més de seixanta anys d'existència, dedicada al transport discrecional de viatgers, amb seu a Torremolinos.
Autocares Gonca: Empresa de transport discrecional de viatgers, creada en setembre de l'any 1995, amb seu a Lepe.
Transportes Urbanos Almonte: Empresa adjudicatària del transport dins del terme municipal d'Almonte, garanteix la mobilitat de les persones que resideixen principalment a Matalascañas, creada en l'any 2009, amb seu Matalascañas – (Almonte).
Urbano Ronda: L'UTE Urbano de Ronda, és l'empresa concessionària del transport urbà de persones en aquest municipi, amb seu a Ronda.
Autocares Vázquez Olmedo: Aquesta empresa es dedica des de fa més de trenta anys al transport de viatgers per carretera, realitzant diàriament serveis de transport regular i discrecional, igualment es dedica al lloguer vehicles sense conductor de fins a 9 places, amb seu a Alhaurín de la Torre.

Autocares Diego Moral - IVECO Irisbus Eurorider C45 Tata Hispano Xerus - 8937 GVN – Torremolinos.


Autocares Gonca - MAN Irizar i6S - 7704 JWW – Matalascañas.


Transportes Urbanos Almonte - Volvo B12B Sunsundegui Astral Urbano - 8354 FXZ – Matalascañas.


Transportes Urbanos Almonte - Bitllet Matalacañas.


Urbano Ronda - Mercedes-Benz Sprinter Ferqui Sunset - 0230 JDS – Ronda.


Urbano Ronda - Otokar Centro - 4330 HVM – Ronda.


Urbano Ronda - Otokar Navigo C - 9490 JVZ – Ronda.


Vázquez Olmedo - BMC SCB-215 Probus - 9210 GVZ – Màlaga.


Vázquez Olmedo 66 - Volvo B11R Sunsundegui SC7 - 4862 GLS – Màlaga.


Vázquez Olmedo 85 - MAN Sunsundegui SC5 -  5016 JMK - Malaga

Vázquez Olmedo 101 - Scania Irizar i6 - 8922 HTX – Màlaga.



dimarts, 17 de maig del 2022

MM – Metro Màlaga

El Metro de Màlaga és una xarxa de metro lleuger, que consta actualment amb dues línies en servei.
Inaugurat en l'any 2014, està prevista una ampliació per aquest any 2022, amb un tronc comú a les dues línies cap al centre de la ciutat amb dues noves estacions: Guadalmedina i Atarazanas.
L'estació «El Perchel», inici i final de les línies actuals, està situada al costat de la nova estació de ferrocarril ADIF Màlaga-Maria Zambrano i de l'Estació d'Autobusos Metropolitans.
Exterior estació El Perchel, Malaga 

Interior estació El Perchel, Malaga 

Part de l'L1 transcorre en superfície, amb plataforma separada.

Característiques de la xarxa.

Línies: Dues (L1 i L2)
Longitud: 11,3 km
Estacions: 17 de les que 5 són en superfície.
Ample de via: 1435 mm
Intercanviadors: Estació El Perchel

L1, estació Clinico, Malaga

Característiques tècniques materials mòbil.

Sèrie: URBOS III/100
Tipus: M6E
Composició: Mc-S-R-S-Mc
Disposició d'eixos: Bo'Bo'+2'2+Bo'Bo'
Unitats en servei: 14
Any construcció: 2010 a 2011
Amplada carril: 1435 mm
Tracció: Elèctrica
Potencia: 488 kW
Motors tracció: 8
Longitud total entre topalls: 32.314 mm
Ampla: 2.650 mm
Fre: Elèctric, pati electromagnètic a carril i mecànic d'accionament hidràulic.
Portes per banda: 6 (2 senzilles + 4 dobles)
Velocitat màxima: 70 km/h
Seients: 48
Capacitat màxima: 290 passatgers
Construïdes per: CAF
Cabines: 2
Acoblament: 2 unitats
Enganxall: Schafenberg
Pis: 100% baix (350 mm)
Nota: Unitats bidireccionals


PD: he tingut problemes per realitzar les fotografies, primer va ser un maquinista que em va dir que no es podien fer fotografies i més tard en un altre punt de la xarxa van ser dos guàrdies de seguretat que també em van avisar, al tracte sempre va ser correcta. 
Aquesta prohibició és expressada en: (transcripció literal del reglament de regulació del servei) "Reglamento de regulación del servicio".

Capítulo. De las obligaciones del prestador del servicio de las líneas 1 y 2 del Metro de Málaga
De la utilización de las instalaciones.
Artículo 40.
w) La realización, toma, grabación, etc. de imágenes y sonido de las instalaciones de Metro de Málaga, salvo autorización escrita de la Dirección de Explotación. Dicha autorización deberá ser mostrada ante cualquier empleado de la compañía que lo solicite.»




dijous, 12 de maig del 2022

Reculls fotogràfics d'autocars i autobusos d'Andalusia (IV)

Alguns autobusos i autocars de diverses companyies.

Autocars Julià: Forma part del Grupo Julià, especialistes en serveis turístics i transport de viatgers, amb seu a Barcelona.
SCAMR: Sociedad Cooperativa Andaluza Marismas del Rocío, és l'empresa concessionària oficial, des de l'any 1982, de les visites guiades a l'interior del Parc Nacional de Doñana, amb seu a El Rocío.
Selmabus: Empresa de transport de viatges per carretera especialitzats en el transport discrecional, fundada en els anys seixanta Cristóbal Selma Galán, amb seu a Jerez de la Frontera.
SociBus: El Grup SociBus/Sercobus, és la concessionària del transport regular entre les poblacions: Madrid i Sevilla, Córdoba, Cadis, Huelva, també entre Bilbao i Sevilla, Màlaga, Córdoba i Cadis, altres línies són Irun i Algesires. Córdoba i Huelva, Córdoba i Cadis. Igualment, té servei discrecional de viatgers per carretera i gestiona el transport urbà del Camp de Gibraltar, amb seu a Madrid.

Julia - MAN Irizar i6 - 7725 KBF – Benalmádena.


SCAMR 2 - IVECO EuroCargo Unvi - 4729 DGG - El Rocío.


SCAMR 3 - IVECO EuroCargo Unvi - 4977 GHC - El Rocío.


SCAMR 48 - Mercedes Benz Unimog U500 - 0389 GGJ - PN Doñana.


SCAMR 49 - Mercedes Benz Unimog U500 - 0370 GGJ -Matalascañas.


SCAMR 58 - IVECO 150-580 EuroCargo - 9060 LDT - PN Doñana.


Selmabus - Volvo B12B Sunsundegui Sideral - 3702 GCV - Minas de Riotinto.


Socibus 343 - SETRA S519HD -2897 JYS - Estació autobusos Huelva.


Socibus 350 - MAN 26-460 RR4 Irizar i6S - 5220 KPV - Estació autobusos Huelva.


Socibus 352 - MAN 26-460 RR4 Sunsundegui SC7 - 1686 KTK - Estació autobusos Huelva.