dilluns, 28 de desembre del 2015

TL - Telecabina Lisboa.

Telecabine Lisboa



El Telecabina de Lisboa està situat en el Parque das Nações, antiga zona industrial, que va ser totalment renovada en els anys 90 del segle passat, en vista a efectuari l'Exposició Universal de 1998. Hi ha jardins i parcs, l'Oceonari de Lisboa, un gran centre comercial, un casino, un conjunt d'habitatges moderns, l'estació d'Oriente (dissenyada per Santiago Calatrava) dels CP i el telefèric.

El seu recorregut és des de l'Oceanari fins a la Torre Vasco da Gama. La vista sobre l'estuari del riu Tajo i la bellesa de l'arquitectura el converteixen en un dels atractius turístics de la ciutat de Lisboa, bastant lluny del centre històric de la ciutat.

L'estació situada en l'Oceanari, es diu "Estació Sud" i compta amb servei de venda de bitllets, l'estació motora i un carril d'estacionament de cabines.

L'estació de tensió, està situada al davant de la Torre Vasco da Gama i el pont del 25 d'abril i es diu "Estació del Nord", i compta amb servei de venda de bitllets, el sistema de tensió i un garatge - taller amb uns carrils d'estacionament per a 50 cabines.





Característiques tècniques:

Telecabina a pinces desembragables.
Any de posada en servei: 1997
Tipus: MGD-8
Longitud: 1230 m.
Estació Sud: 2 msnm.
Estació Nord: 2 msnm.
Estació motriu: Sud
Estació tensora: Nord
Tipus de tensió: Hidràulica
Numero de pilones: 9
Velocitat: 5 m/seg.
Duració del viatge: 10 minuts
Cabines: 50
Fabricant cabines: CWA
Model cabina: Omega S
Capacitat per cabina: 8 persones.
Capacitat: 2000 persones/hora.
Fabricant: Doppelmery
Horari: Estiu: 10:30 a 20.30 hores, Hivern: 11 a 17 hores
Preu: 5,90 € (anada i tornada)
Notes: És operat per personal de Doppelmayr.
Algunes de les cabines estant especialment dissenyat per passatgers en cadires de rodes.


dissabte, 26 de desembre del 2015

Telecistella Parc Zoològic de Lisboa

Teleférico Jardim Zoológico Lisboa


La instal·lació que avui presento forma part del "Jardim Zoológic Lisboa", està situat al nord de la ciutat, en una popular zona. Inaugurat en l'any 1884, aquest zoològic assentat sobre una àrea de 26 hectàrees, compta amb al voltant de 1.600 animals de tots els continents. En l'evolució constant al llarg dels anys, el "Jardim Zoológic Lisboa" va realitzar una innovació important l'any 1998 amb la instal·lació d'una góndola que permetent que els visitants tinguin una vista aèria dels recintes dels animals, mentre que fa un sensacional recorregut.

El seu traçat és bastant especial, de fet la instal·lació forma un triangle i els visitants arriben a la mateixa estació de la qual ha embarcat. És per tant un "RM" que no es mou, geogràficament parlant.

La motorització del conjunt està situat al nord del parc lleugerament fora dels senders de visita, en una zona de serveis i és el punt més elevat d'aquest triangle línia.

La zona d'embarcament i desembarcament es trobem una després i l'altre abans del Gir 2, cada una de les andanes estant servida per un empleat de l' instal·lació.

El parc està obert tot l'any de: 10 h a 18 h. (horari hivern), part del parc zoològic és un parc públic amb entrada lliure. En la part de pagament del Zoològic, està situada la Telecistellat (horari de 11 h a 17:30 h horari d'hivern), d'ús gratuït. El preu de l'entrada al parc zoològic és 16,10 € de (any 2015).

Característiques tècniques:

Telecistella de pinces fitxes.
Tipus: 2-BL
Any de posada en servei: 1998
Longitud: 1187 m.
Nom estació inferior: Gir D1
Estació motora: Gir D3 (superior)
Estació tensora: Gir D3 (superior)
Tipus de tensió: Contrapès
Desnivell: 41 m.
Velocitat: 1 m/seg.
Número de pilones: 20
Pilones de Gir: 3
Cabines: 191
Capacitat per cabina: 3 persones.
Capacitat: 720 persones/hora.
Fabricant: Graffer.






dilluns, 21 de desembre del 2015

Locomotores elèctriques (sèrie) 5600 de Comboios de Portugal (CP)


Aquesta sèrie de locomotores elèctriques varen ser construïdes per Siemens en associació amb Sorefame.

Les locomotores de la sèrie 5600, són anteriors a la família Euro Sprinter de locomotores modulars construïdes per Siemens però tenen molt en comú amb les màquines posteriors. Externament aquestes locomotores són idèntiques a la sèrie 252 espanyola de RENFE, ja que varen ser construïda a la mateixa vegada, encara que entre els dos models existeixen algunes diferències tècniques.


Característiques tècniques:

Sèrie: 5600
Tipus: Bo'Bo'
Unitats en servei: 29
Unitat construïdes: 30
Numeració: 5601 a 5630
Any de construcció: 1993 s 1995
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Elèctrica
Voltatge: 25 kv 50 Hz
Potencia: 5600 kW
Esforç de tracció: 300 kN
Motors: 4 X Siemens
Longitud total entre topalls: 20450 mm
Pes total: 87 tm
Velocitat: 220 km/h
Construïdes per: Siemens / Sorefame
Notes:
CP -UVIR utilitza 14 d'aquestes locomotores (5601 a 5614) per traccionar els trens Interciades Lisboa-Faro i Lisboa-Oporto (Braga o Guimaraes).
CP-Carga utilitza les altres 14 locomotores.
REFER - Infraestructuras de Portugal - Utilitza una d'aquestes locomotores.



diumenge, 20 de desembre del 2015

Elevador Castello, Lisboa.

Tot caminant per Lisboa vaig descobrir aquest conjunt d'ascensor que no figura a cap guia turística i que és un forma còmode i gratuïta per accedir als voltants del castell.

El Elevador Castello és un conjunt de dos ascensors públics d'accés lliure, que uneix el centre (Baixa) amb el Castelo de São Jorge (Alfama). Gestionats per EMEL (Empresa de Mobilidade e Estacionamiento de Lisboa) varen ser inaugurats el 31 de'agost de 2013.

El primer connecta la Rua dos Fanqueiros 170-178, amb la Rua da Madalena i té una sortida al Llarg Adelino Amaro da Costa.

El segon ascensor està situat a 5 minuts de l'anterior en el lloc que ocupava el Mercado do Chão do Loureiro, i ens deixa ven a prop del castell.









diumenge, 13 de desembre del 2015

Elevador Panorâmico da Boca do Vento, Almada (Portugal)


Construït en l'any 2000, aquest ascensor panoràmic connecta la part històrica d'Almada, Almada Velha, situada en un turó a la vorera del riu Tajo, amb les antigues drassanes Bou Ull, ara transformades en zona d'esbarjo. El viatge dóna accés a una zona de jardí prop de la superfície de l'aigua, on hi ha restaurants i terrasses amb magnífica panoràmica de Lisboa.

La cabina panoràmica proporciona una bona visió del Ponte 25 d'Abril, que uneix les dues riberes del riu Tajo.


Característiques tècniques:

Situat: Miradouro da Boca do Vento
(Coordenades GPS 38º 41.032' N  9º 09.683' W)
Tipus: Ascensor vertical.
Data inauguració: 24 de juny de 2000
Recorregut (Desnivell): 65 m.
Capacitat: 21 persones.
Càrrega màxima: 1600 Kg.
Horari de servei: 8 h a 24 h.
Constructor: Otis
Preu: 1 € (anada i tornada)







dissabte, 12 de desembre del 2015

Dos avions singulars.

Aquests dos avions són singulars en l'àmbit dels parcs actual de les companyes aèries europees, per les poques unitats en vol.

Viatge d'anada de Barcelona a Lisboa, realitzat amb un Embraer ERJ 145 EP, l'embarcament en l'aeroport del Prat, caminant des de la terminal a l'avió, és ben poc habitual, per aquestes latituds. En l'interior no ja lloc per l'equipatge de mà, s'entrega a peu d'avió, viatge en la bodega d'aquest, i és entregat a mà en baixar de l'avió.





Viatge de tornada de Lisboa a Barcelona, en un Fokker F-100, avió que esta en el final de la seva vida operativa.



Aquests dos avions son operat per la companyia PGA - Portugália Airlines (Companhia Portuguesa de Transportes Aéreos S.A.), filial de TAP.

Característiques tècniques Embraer ERJ 145 EP:

Motors: 2× Turbofan Rolls-Royce AE 3007, instal·lats en la part posterior del fuselatge.
Capacitat: 45 passatgers.
Longitud: 29,9 m
Envergadura: 20 m
Altura: 6,8 m
Velocitat màxima operativa: 834 km/h
Abast: 2963 km
Pes buit: 11667 kg
Peso màxim a l'enlairament: 21 100 kg
Tripulació: 2 pilots, 2 tripulants de cabina.

Característiques tècniques Fokker F-100:

Motors: 2 X Rolls Royce Turbofan Tay 650, instal·lats en la part posterior del fuselatge.
Capacitat: 97 passatgers.
Longitud: 35,53 m
Envergadura: 28,08 m
Altura: 8,50 m
Velocitat màxima de vol: 845 km/h
Abast màxim: 4.300 km
Peso de l'avió buit: 24.272 kg
Peso màxim en enlairament: 43.390 kg
Tripulació: 2 pilots i 3 tripulants de cabina.

dissabte, 28 de novembre del 2015

Locomotora diesel sèrie 306, de Renfe


L'origen d'aquesta locomotora, exemplar únic, es remunta a la locomotora que el contractista que construïa la línia Madrid - Burgos va adquirir en els anys 60, del segle passat. Una vegada en servei aquesta línia es va oferir a Renfe la locomotora, que la incorpora al parc motor a partir de l'any 1968. 


Característiques tècniques: 

Sèrie: 306 
Antiga sèrie: 10600 
Numeració 306-001-9 
Rodament: D 
Unitats en servei: 0 
Unitats preservades: 1 
Unitat postes en servei: 1 
Any de construcció: 1962 
Any posada en servei: 1968 
Any baixa servei: 1986 
Amplada carril: 1668 mm 
Tracció: Dièsel - hidràulica 
Longitud entre topalls: 9736 mm 
Pes: 56 tm. 
Potencia: 457 kW 
Motor: 2 x Rolls-Royce C8SFL 
Velocitat: 65 km/h 
Fabricada per: Yorkshire engine Co.

Postal

dissabte, 21 de novembre del 2015

Locomotores dièsel sèrie 305, de Renfe.

L'any 1953 Renfe va contractar 20 unitats d'aquesta sèrie de locomotores de maniobres, a l'empresa alemanya Krauss-Maffei. L'empresa alemanya Henschel també participa en la construcció d'aquestes locomotores.

Aquestes locomotores podien realitzar serveis de línia segons el graó de velocitat seleccionat en la caixa de transmissió.

El motor d'aquestes locomotores estava sobrealimentat.

Postal


Característiques tècniques:

Sèrie: 305
Antiga sèrie: 10500
Numeració: 305-001-0 a 305-020-0
Rodament: D
Unitats en servei: 1 (Arcelor), 2 (Preservades)
Unitat postes en servei: 20
Any de construcció: 1954
Any posada en servei: 1954
Any baixa servei: 1972
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Dièsel hidràulica
Longitud entre topalls: 9560 mm
Pes: 60 tm.
Potencia: 330 kW
Esforç de tracció: 176 kN
Motor: 1 X Sulzer 6LDA-22
Transmissió: Voith L37V
Velocitat: 30/60 km/h
Frens: Aire comprimit, buit.
Fabricada per: Henschel i Krauss Maffei
Model: ML 550 D
Numero s de fàbrica: 28520 a 28529 i 28544 a 28553

dijous, 19 de novembre del 2015

Unitat de tren sèrie 444, de Renfe.


Postal
Aquestes unitats de tren son conegudes amb el sobrenom de "Electrotren".

El seu disseny i concepció tècnica deriva en part de la sèrie anterior 432 i de les unitats de rodalies sèrie 440.

Aquestes unitats de tren monotensió, estaven formades per un cotxe motor amb cabina i departament furgó, cotxe remolc i cotxe remolc amb cabina.

En la seva vida útil primerament varen estar destinades als trens de llarg recorregut diürns, par desprès passar a efectuar serveis regionals, principalment el servei "Catalunya Express".

10 d'aquestes unitats varem ser reformades i venudes a Xile com a sèrie 444.600 o UTS 600.

Aquestes unitats de tren en lluit diferents combinacions de color: Vermelles amb llampec groc i tester groc i vermell (original), Blanques amb ratlla blava i tester groc i negra (Llarga distancia), Blanques amb ratlla taronja i tester groc i negra (Catalunya Exprés) i Blanca amb ratlla violeta i tester taronja i blanc (Media distancia).


Característiques tècniques:

Sèrie: 444
Tipus: EMU-3
Rodament: Bo'Bo' + 2'2' + 2'2'
Composició: Mc-R-Rc
Unitats en servei: 0 
Unitat construïdes : 14
Unitats preservades: 3
Numeració: 444.001-2 a 444-014-5 
Any de construcció: 1980 
Any de reconstrucció: 1992 a 1994 
Any retirada servei : 2008 
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Eléctrica
Voltatge : 3 kV=
Potencia: 1160 kW 
Motors: 4 X MB-3165-C 
Longitud total entre topalls: 78.350 mm
Sistemes seguretat: ASFA, SEC
Sistemes de fre: Dimanic, neumàtic, patí electromagnètic i d'estacionament.
Pes total: 151 tm
Velocitat: 140 km/h
Seients total 2ª classe: 212 (Configuració regional)
Seients de 1ª:classe 52 (Configuració llarga distancia)
Seients de 2ª classe: 160 (Configuració llarga distancia)
Construïdes per: CAF, MACOSA, Westinghouse Española i Mitsubishi. 
Comandament múltiple: 3 
Nota: Al ser remodelegades per a serveis regional, varem passar a ser de classe única de 2ª, el sistemes de vídeos i bar varem ser suprimit i aquest va ser substituït per un espai multius amb maquines dispensadores de begudes i equipat amb semi butaques.