En l'any 1974, amb un amic ens vàrem anar a l'antiga República Iugoslava, ha Espanya encara manava el General Franco i a Iugoslàvia el Mariscal Tito, el passaport d'aquella època remarcava els païos que no es podia viatjar, entre ells Iugoslàvia, però ens vam lligar la manta al cap i de vacances cap allà, amb un flamant Renault R-5 acabat destrenat.
Durant el transcurs del viatge vam trobar persones grans que en identificar-nos com espanyols, ens deien que havien lluitat amb les Brigades Internacionals, recordaven alguna paraula en castella i sobretot, dos cançons L'Internacional i En el Frente del Jarama.
El dia 26-07-74, estaven a Dubrovnik, a la tarda vam pujar amb el funicular aeri, allà dalt ens trobarem amb unes noies de València, que les havien evacuat de Grècia, pels enfrontaments entre aquest país i Turquia, l'historia va tenir cua pel meu company que encara dura.
La ciutat de Dubrovnik està dominada pe la muntanya Srdj que s'eleva a 415 metres sobre el nivell del mar. Aquesta muntanya ha mantingut durant molt temps una posició estratègica sobre la ciutat de la Dalmàcia, com ho demostra el fort imperial Napoleònic, construït entre 1806-1816 durant les guerres napoleòniques. Aquest lloc va ser també l'escenari d'una batalla important durant el setge de Dubrovnik entre els anys 1991 i 1992.
El funicular aeri va quedar destrossat per aquest episodi bèl·lic, avui en dia un nou funicular aeri està en funcionament.
Característiques tècniques:
Funicular Aeri
Nom de l'instal·lació: Dubrovnik - Atlas.
Any de posada en servei: 1969
Any de destrucció: 1991-1992
Tipus: 25 -PB.
Longitud: 772 m.
Estació inferior: Dubrovnik, 42 msnm.
Estació Superior: Muntanya Srdj, 407 msnm.
Desnivell: 365 m.
Tracció: Elèctrica
Cable portador 1 x 40 mm
Cable tractor: 1
Velocitat: 7 m/seg.
Pilones: 1
Cabines: 2
Capacitat per cabina: 25 + 1 persones.
Capacitat: 500 persones/hora.
Temps de viatge: 3 minuts
Constructor cabines: Swoboda (avui Carvatech)
Fabricant: Waagner-Biro
Nota: les fotografies en color pertanys a la pàgina francesa Remontes-mecaniques, ja que la meva màquina fotogràfica va partir un accident tot començat el viatge i no tinc fotografies pròpies.