dimarts, 31 d’agost del 2021

Locomotores elèctriques, sèrie 289.1 de RENFE.

RENFE - Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles.

Renfe - 289-106-7
Aquesta subsèrie prové de la transformació de locomotores antigues de la sèrie 289 i equivalent a dues locomotores unides en comandament múltiple, però a l'ésser l'acoblament definitiu les cabines enfrontades s'han eliminat i s'han afegit en aquest espai elements que en la sèrie original es trobaven en les cabines frontals, per a major comoditat dels maquinistes.

En l'apartat mecànic/elèctric, s'ha suprimit els elements de la presa de corrent a 1.500 V=, la transmissió a passat a ser monoreductora, millores en les cabines de conducció com instal·lació d'aire a condicionat, nous tabliers de conducció, llunes blindades i millor insonorització de les cabines.

RENFE - 289-102-6, (San. Sadurní)
Característiques tècniques:

Sèrie: 289.1»Tandem»
Tipus: LE
Rodament: Bo'Bo'+Bo'Bo'
Unitats en servei: 0
Unitats reconstruïdes: 9 (18 locomotores originalment)
Numeració UIC: 289-101-8 a 289-109-1
Any de reconstrucció: 1999 a 2002
Any de retirada servei: 2018
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 3000 V=
Potencia: 5.270 kW
Motors: 4 X MB-3200-B (motors dobles)
Transmissió: Mono-reductora.
Diàmetre rodes: 1.250 mm
Longitud total entre topalls: 35.600 mm
Amplada: 3.126 mm
Alçada: 4.260 mm
Pes per eix: 21 tm.
Pes total: 168 tm.
Velocitat: 100 km/h
Reconstruïdes per: Renfe TCR de Villaverde (UNE de Mantenimiento Integral de Trenes)
Sistemes de seguretat: ASFA, «home mort» i tren-terra.
Nota: Tres unitats venudes Go Transport Servicios.

Renfe - 289, (Izarra - Postal)


divendres, 27 d’agost del 2021

Locomotores elèctriques, sèrie 289 (8900) de RENFE.

RENFE - Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles.

RENFE 289-015-0
La sèrie 289 de Renfe originalment 8900.

Aquestes locomotores provenen del concurs per la compra d'unes locomotores elèctriques bitensió, l'any 1967. Va ser escollida la locomotora presentada pel consorci CAF-CENEMESA-Mitsubishi, que era una millora de la sèrie 279.

Les primeres dues unitats varen ser construïdes en el Japó, i entregades en el port de Barcelona en l'any 1969.

Aquesta sèrie de locomotores eren bitensió, van servir per cobrir el problema de la coexistència de línies de 1500 V= i línies de 3000 V=, que en aquells anys coexistent segons la zona l'electrificació, encara que ja estava decidida l'electrificació a 3.000 V=.

Renfe 289-039-0 (Castellbisbal)
Característiques tècniques:

Sèrie: 289
Antiga sèrie: 8900 «Japonesas»
Tipus: LE
Rodament: Bo'Bo'
Unitats en servei: 0
Unitats preservades: 2
Unitats construïdes: 40
Numeració: 8901 a 8940
Numeració UIC: 289-001-0 a 289-040-8
Any de construcció: 1969 a 1972
Any de retirada servei: 2010
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 1500/3000 V=
Potencia: 3.100 kW
Esforç de tracció: 167/267 kN
Motors: 2 X MB-3200-B (motors dobles)
Transmissió: Bi-reductora.
Diàmetre rodes: 1.250 mm
Longitud total entre topalls: 17.270 mm
Amplada: 3.126 mm
Alçada: 4.260 mm
Pes total: 84 tm.
Velocitat: 140/80 km/h
Construïdes per: Mitsubishi Electric Corporation (MELCO) i CAF/CENEMESA
Acoblament: 3 unitats.
Sistemes de seguretat: ASFA, «home mort» i tren-terra.

Renfe 289-015-0 (8915) - Tren de la fresa.


dimarts, 24 d’agost del 2021

Locomotores elèctriques, sèrie 279 (7900) de RENFE.

RENFE - Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles.

RENFE - 279-008-7
La sèrie 279 de Renfe originalment 7900.

Aquestes locomotores provenen del concurs per la compra d'unes locomotores elèctriques bitensió, l'any 1965. Va ser escollida la locomotora presentada pel consorci CAF-CENEMESA-Mitsubishi.

Les primeres dues unitats varen ser construïdes en el Japó, i entregades en el port de Barcelona en l'any 1967.

Van servir per cobrir el problema de la coexistència de línies de 1500 V= i línies de 3000 V=, que en aquells anys coexistent segons la zona l'electrificació. Aquesta sèrie era una locomotora bitensió, denominada com a locomotora universal, podia circular en qualsevol línia electrificada de Renfe. La sèrie 279 té uns vogies que són monomotors bi-reductors que li permet realitzar tant el transport de viatgers com el transport de mercaderies amb una velocitat màxima de 130 km/h per a viatgers i 80 km/h per a mercaderies.

RENFE - 279-001-2
Característiques tècniques:

Sèrie: 279
Antiga sèrie: 7900 «Benemeritas»
Tipus: LE
Rodament: Bo'Bo'
Unitats en servei: 0
Unitats preservades: 3
Unitats construïdes: 16
Numeració: 7901 a 7916
Numeració UIC: 279-001-2 a 279-016-0
Any de construcció: 1967 i 1968
Any de retirada servei: 2009
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 1500/3000 V=
Potencia: 2.700 kW
Esforç de tracció: 132/220 kN
Motors: 2 X MB-3200-A (motors dobles)
Transmissió: Bi-reductora.
Diàmetre rodes: 1.250 mm
Longitud total entre topalls: 17.270 mm
Amplada: 3.126 mm
Alçada: 4.260 mm
Pes total: 80 tm.
Velocitat: 130/80 km/h
Construïdes per: Mitsubishi/CAF i MELCO/CENEMESA
Acoblament: 3 unitats.
Sistemes de seguretat: ASFA i «home mort»

Renfe - 279-004-6 (Granollers)


dijous, 19 d’agost del 2021

Autobusos i autocars d'Aragó (I)

Alguns autobusos i autocars de diverses companyies.

Autocares Aventin: Empresa dedicada al lloguer d'autocars i serveis discrecional de transport de viatgers, amb seu a Monzó (Monzón).
Autocares Escartin: Empresa dedicada al lloguer d'autocars i serveis discrecional de transport de viatgers, amb seu a Jaca.
Aquest estiu, efectua el servei des de la zona de Barroso, fi del telecabina de Panticosa, fins a l'Ibón de Asnos, amb minibusos de la desapareguda Guarabus.
Grupo Avanza: Avanza by Mobility ADO, és un holding espanyol del sector de transport de viatgers per carretera, amb seu a Madrid.
Aquest estiu, efectua el servei des de l'aparcament de «Los Llanos del Hospital» de Benasque fins a la zona coneguda com a La Basurta.

Autocares Aventin 29 - Scania Irizar i6 - 6092 HMZ - Balneari de Panticosa.


Autocares Escartin 288 - Volkswagen LT Tdi - 1950 DJL - Estació esqui Panticosa, zona Barroso.


Autocares Escartin 306 - Mercedes Benz Sprinter 315 CDI - 3256 GNL - Estació esqui Panticosa, zona Barroso.


AVANZA 8464 - Iveco Eurorider 29 Castrosua CS40 Magnus - 0144 BFM – Benasque.


AVANZA 8464 - Iveco Eurorider 29 Castrosua CS40 Magnus - 0144 BFM - La Basurta, Benasque.


AVANZA 8465 + 8464 – Benasque. 


AVANZA 8465 - Iveco Eurorider 29 Castrosua CS40 Magnus - 5479 BMG – Benasque.


AVANZA 8465 - Iveco Eurorider 29 Castrosua CS40 Magnus - 5479 BMG - Llanos del Hospital, Benasque.


AVANZA 8601 - Mercedes Benz Sprinter Transfer - 5416 KGR - Llanos del Hospital, Benasque.


AVANZA - Parada La Basurta, Benasque.


AVANZA - Bitllet, Benasque.



dilluns, 16 d’agost del 2021

ARAMON - Telecabina Panticosa.

Cabina (amb els colors del Barça)
El telecabina Panticosa és el principal remuntador de l'estació, l'aparell actua com un ascensor des del poble de Panticosa fins al cor de la zona d'esquí anomenada Petrosos.
Estació inferior

Estació inferior

Bitllet


Característiques tècniques:

Telecabina desembragable.
Any de posada en servei: 1998
Tipus: TCD8
Longitud: 2.283 m.
Desnivell: 716 m.
Altitud estació inferior, Panticosa: 1.145 msnm.
Altitud estació superior, zona Petrosos: 1.861 msnm.
Estació de tensió/tracció: Inferior.
Estació retorn: Superior.
Tipus de tensió: Hidràulica/Contrapès.
Motorització: Elèctrica
Potencia: 2 x 500 kW
Velocitat: 6 m/seg.
Durada del viatge: 6 min 25 seg.
Nombre de pilones: 18
Fabricant cabines: Carvatech
Capacitat per cabina: 8 persones
Nombre de cabines: 74
Nombre de cabines especials: 1
Garatge: estació inferior.
Capacitat: 2400 persones/hora.
Fabricant: Leitner

Recorregut

Recorregut

Estació superior

Estació superior


dijous, 12 d’agost del 2021

Petits reculls fotogràfics ferroviaris de Catalunya (X)


ADIF: Administrador de Infraestructuras Ferroviarias.
FGC: Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
MOP: Ministerio Obras Publicas (en diferents moments ha tingut altres denominacions), amb seu a Madrid.
Renfe: Renfe Operadora (sorgida de l'antiga Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles).

Recull fotogràfic de temes ferroviaris de Catalunya.

ADIF - Pont sobre el riu Freser, Ripoll.


ADIF - Toperes Estació de França (actuals), BCN.


ADIF - Toperes Estació de França (anteriors), BCN.


FGC - 112, Baixant de Vallvidrera, des de el pont del c. de Dolors Montserdà, BCN.


FGC - 113.53, Les Planes.


FGC - 171.02 (Batonadora DIC-80RC) – estació Plaça Catalunya, BCN


MOP «Peter» - RACO BER - Port de la Bonaigua (Lleida).


Renfe 5ª Zona - Barreiros Saeta - B-9456-S - Sant Andreu Comtal, BCN.


Renfe - Sistema de billetatge Hugin.


Renfe - PK, Antic ramal St. Joan de les Abadesses - Ogassa



dilluns, 9 d’agost del 2021

Locomotores elèctriques, sèrie 275 (7500) de RENFE.

NORTE - Companyia dels Camins de Ferro del Nord d'Espanya.
RENFE - Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles.

Renfe - 27-008-1, Miranda de Ebro (Postal)

La sèrie 275 de Renfe originalment 7500 de Norte. En l'any 1934 i vist els bons resultats de les locomotores de la sèrie 7200, la companyia Norte va engegar un concurs per adjudicar la construcció de 12 potents locomotores elèctriques. Aquest concurs va sé adjudicat a CAF per a la part mecànica i la Sociedad Española de Electricidad Brown Boveri i Sociedad Española Oerlikon, per a la part elèctrica.
Aquest projecta basat en la sèrie 7200, va quedar parat tot just s'havia començat la construcció d'aquestes locomotores, per la Guerra Civil. Són posades en servei ja en temps de RENFE, les primeres 7501 i 7502 es van posar en servei en l'any 1944.

Una unitat d'aquesta sèrie està exposada al Museu del Ferrocarril de Delicias, Madrid (275-007-3).

Renfe - 275-007-3, Museu del Ferrocarril de Delicias, Madrid

Característiques tècniques:

Sèrie: 275
Antiga sèrie: 7500 «cocodril»
Tipus: LE
Rodament: 2'Co Co2'
Unitats en servei: 0
Unitats preservades: 1
Unitats construïdes: 12
Numeració: 7501 a 7512
Numeració UIC: 275-001-6 a 275-012-3
Any de construcció: 1934 a 1945
Any de posada en servei: 1944 i 1945
Any de retirada servei: 1976
Amplada carril: 1668 (1674) mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 1500 V=
Potencia: 2.557 kW
Esforç de tracció: 143 kN
Motors: 6 X BBC
Transmissió: BBC Buchli
Diàmetre rodes tractores: 1.560 mm
Diàmetre rodes portants: 860 mm.
Longitud total entre topalls: 24.000 mm
Amplada: 3.150 mm
Alçada: 3.750 mm
Pes total: 147 tm.
Pes eix motor: 17 tm.
Pes eix portant. 11,2 tm.
Pantògraf: BBC
Velocitat: 110 km/h
Construïdes per: CAF, Brown Boveri i Oerlikon

dijous, 5 d’agost del 2021

Locomotora elèctrica, sèrie 273 (7300) de RENFE.

NORTE - Companyia dels Camins de Ferro del Nord d'Espanya.
RENFE - Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles.

Renfe 273-001-8, Museu Ferrocarril de Delicias, (Madrid)

La sèrie 273 de Renfe originalment 7300 de Norte. En l'any 1929 la Societat Espanyola de Construcció Naval (SECN) va oferir a la citada companyia una proposta per a construir un prototip de locomotora experimental de gran velocitat pensada en principi per a les futures electrificacions de les línies Madrid a Àvila i Segòvia. Es construiria a Espanya no sols la part mecànica, sinó també la major part de l'elèctrica en col·laboració amb l'empresa anglesa Metropolitan Vickers.

La proposta es va acceptar i la màquina va ser lliurada en la tardor de l'any 1931.

Una unitat d'aquesta sèrie està exposada al Museu del Ferrocarril de Delicias (Madrid).

Renfe 273-001-8, Irun (Postal)

Característiques tècniques:

Sèrie: 273
Antiga sèrie: 7300 «La Leona»
Tipus: LE
Rodament: 2'Co Co2'
Unitats en servei: 0
Unitats preservades: 1
Unitats construïdes: 1
Numeració: 7301
Numeració UIC: 273-001-8
Any de construcció: 1931
Any de posada en servei: 1931
Any de retirada servei: 1976
Amplada carril: 1668 (1674) mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 1500 V=
Potencia: 2.277 kW
Esforç de tracció: 135 kN
Motors: 12 X Metrovick
Diàmetre rodes tractores: 1.560 mm
Diàmetre rodes portants: 860 mm.
Longitud total entre topalls: 25.000 mm
Amplada: 3.150 mm
Alçada: 3.750 mm
Pes total: 151,6 tm.
Pes eix motor: 16,5 tm.
Pes eix portant: 13,1 tm.
Pantògraf: Metrovick
Velocitat: 110 km/h
Construïdes per: CAF i Metropolitan Vickers.

dilluns, 2 d’agost del 2021

Locomotores elèctriques, sèrie 272 (7200) de RENFE.

NORTE - Companyia dels Camins de Ferro del Nord d'Espanya.
RENFE - Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles.

Renfe 272-006-8 (Nte 7206), Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltru.

La sèrie 272 de Renfe originalment 7200 de Norte, és una sèrie de potents locomotores, encarregades per la Companyia del Norte en l'any 1927 a Babcock & Wilcox per a la part mecànica i la Sociedad Española de Electricidad Brown Boveri per a la part elèctrica. Es van posar en servei en l'any 1929.
Aquestes locomotores s'utilitzaven al País Basc. Es van fer càrrec del trànsit entre Altsasu i Irun (a la línia Madrid - Hendaia) després de l'electrificació de la línia a 1500 V=. Més tard, ampliaran el seu radi d'acció a Miranda de Ebro i Burgos, a mesura que va avançar l'electrificació d'aquesta línia.
La livrea blava original d'aquestes locomotores va ser substituïda per la verda estàndard de RENFE. Van ser sobrenomenades "cocodril" per analogia amb altres locomotores elèctriques articulades de l'època.

L'última locomotora es va retirar del servei en l'any 1976.

Una unitat d'aquesta sèrie està exposada al Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú (272-006-8).

Renfe 272-006-8 (Nte 7206), Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltru.

Característiques tècniques:

Sèrie: 272
Antiga sèrie: 7200 «cocodril»
Tipus: LE
Rodament: 2'Co Co2'
Unitats en servei: 0
Unitats preservades: 1
Unitats construïdes: 12
Numeració: 7201 a 7212
Numeració UIC: 272-001-9 a 272-012-6
Any de construcció: 1928
Any de posada en servei: 1929
Any de retirada servei: 1976
Amplada carril: 1668 (1674) mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 1500 V=
Potencia: 2.030 kW
Esforç de tracció: 127 kN
Motors: 6 X BBC
Transmissió: BBC Buchli
Diàmetre rodes tractores: 1.560 mm
Diàmetre rodes portants: 860 mm.
Longitud total entre topalls: 24.000 mm
Amplada: 3.150 mm
Alçada: 3.750 mm
Pes total: 145 tm.
Pes eix motor: 16 tm.
Pes eix portant. 12,2 tm.
Pantògraf: BBC
Velocitat: 110 km/h
Construïdes per: Babcock & Wilcox i Brown Boveri.

RENFE 272, Miranda de Ebro.