NORTE - Companyia dels Camins de Ferro del Nord d'Espanya.
RENFE - Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles.
|
Renfe 272-006-8 (Nte 7206), Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltru. |
La sèrie 272 de Renfe originalment 7200 de Norte, és una sèrie de potents locomotores, encarregades per la Companyia del Norte en l'any 1927 a Babcock & Wilcox per a la part mecànica i la Sociedad Española de Electricidad Brown Boveri per a la part elèctrica. Es van posar en servei en l'any 1929.
Aquestes locomotores s'utilitzaven al País Basc. Es van fer càrrec del trànsit entre Altsasu i Irun (a la línia Madrid - Hendaia) després de l'electrificació de la línia a 1500 V=. Més tard, ampliaran el seu radi d'acció a Miranda de Ebro i Burgos, a mesura que va avançar l'electrificació d'aquesta línia.
La livrea blava original d'aquestes locomotores va ser substituïda per la verda estàndard de RENFE. Van ser sobrenomenades "cocodril" per analogia amb altres locomotores elèctriques articulades de l'època.
L'última locomotora es va retirar del servei en l'any 1976.
Una unitat d'aquesta sèrie està exposada al Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltrú (272-006-8).
|
Renfe 272-006-8 (Nte 7206), Museu del Ferrocarril de Vilanova i la Geltru. |
Característiques tècniques:
Sèrie: 272
Antiga sèrie: 7200 «cocodril»
Tipus: LE
Rodament: 2'Co Co2'
Unitats en servei: 0
Unitats preservades: 1
Unitats construïdes: 12
Numeració: 7201 a 7212
Numeració UIC: 272-001-9 a 272-012-6
Any de construcció: 1928
Any de posada en servei: 1929
Any de retirada servei: 1976
Amplada carril: 1668 (1674) mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 1500 V=
Potencia: 2.030 kW
Esforç de tracció: 127 kN
Motors: 6 X BBC
Transmissió: BBC Buchli
Diàmetre rodes tractores: 1.560 mm
Diàmetre rodes portants: 860 mm.
Longitud total entre topalls: 24.000 mm
Amplada: 3.150 mm
Alçada: 3.750 mm
Pes total: 145 tm.
Pes eix motor: 16 tm.
Pes eix portant. 12,2 tm.
Pantògraf: BBC
Velocitat: 110 km/h
Construïdes per: Babcock & Wilcox i Brown Boveri.
|
RENFE 272, Miranda de Ebro. |