dijous, 28 de febrer del 2019

Sistemes mecànics de mobilitat - Ascensors de la passarel·la del Miracle - Tarragona (II).


Aquesta passarel·la, inaugurada el 18 de juny de 2018, reivindicada pels tarragonins des de fa molt temps, connecta el Centra de la ciutat, Balco del Mediterrani (des de la Baixada del Toro), amb la platja del Miracle situada en el Passeig Marítim Rafel Casanova.

La passarel·la fa uns 300 metres de longitud i salva una altura d'uns 17 metres. Té instal·lats dos ascensors en el costat mar.


Característiques tècniques:

Aquest conjunt està format per dos ascensors.
Desnivell aproximat: 6,40 m.
Inaugurats l'any: 201807
Capacitat: 13 persones
Pes màxim: 1000 kg.
Marca: Thyssenkupp
Horari de funcionament de 7.00 hores a 23.00 hores.
Depèn del Port de Tarragona.


diumenge, 24 de febrer del 2019

Una escapada a la Costa Daurada.

La intenció d'aquesta sortida era realitzar la caminada des de el monument Els Pilons de Salou fins a Cambrils, total aproximadament uns 12 km.

Sortida des de l'Estació de França amb el MD que va fins a València Nord, com sempre aquest tren, una 470 acostuma a anar força ple.
Com el dia és agradable, a la tarda anem fins a Tarragona, amb un confortable autobús de l'empresa Plana. Ens arriben a veure la nova Paral·lela del Miracle que comunica el Balco del Mediterrani amb el Passeig Marítim Rafel de Casanova.
Tornem a Barcelona amb un Alvia 130.

ADIF - Barcelona Estació de França
ADIF - Estació Salou
CRT - Antiga estació Salou

CRT - Antic carrilet Reus-Salou
Cambrils

ADIF - Estació Cambrils
Estació Autobusos Cambrils

Plana 1105 - Scania Sunsundegui SB3 
Estació Autobusos Tarragona
Pasarel.la del Miracle, Tarragona
ADIF - Estació Tarragona

ADIF - Estació Tarragona

Renfe - 448, Tarragona

Renfe - Alvia 130 - 252 + Talgo, Tarragona

dimarts, 19 de febrer del 2019

Autobusos i autocars de Catalunya (XXXIV)

Seguim amb més Autobusos de Barcelona (TMB).

Sèrie 1600-II

La sèrie 1600 (II) està fornada per autobusos MAN amb carrosseria Castrosua del model New City. Estan propulsats amb Gas Natural Comprimit.

 

Presenta algunes novetats interessants: Les portes 1 i 2 poden obrir-se des de l'exterior (encara que la 2 no consta com porta d'entrada i el sistema és inhabilitat), però no la tercera. Té una càmera posterior ja incorporada des de l'habitacle del conductor. Els rètols LED d'AESYS són blancs, aquest sistema millora molt la visió de la línia al passatger i incorpora nombrosos endolls per a carregar el telèfon mòbil.


Característiques tècniques:

Sèrie: 1600 (II)
Numeració: 1600 a 1631
Any d'entrada servei: 2017 i 2018
Constructor: MAN
Model: NG313F A-22A
Motor: MAN E2876LUH7 Euro-6 GNC
Potencia motor: 228 kW
Transmissió: ZF Ecolife-Topodin
Carrosseria: Castrosua
Model carrosseria: New City
Nombre de portes: 3
Rampa: Masats RT1
Portes: Masats elèctriques
A. Acond.: Hispacold 12L
Places assegudes: 27+2 PMR
Capacitat: 52 passatgers



Sèrie 6000-II

La sèrie 6000 (II) està fornada per autobusos MAN articulats amb carrosseria Castrosua del model New City. Estan propulsats amb Gas Natural Comprimit.


Incorporen nombroses novetats com els seus germans de la sèrie 16xx.
Una d'elles és que suprimeix el retrovisor central que dóna vista a l'interior i el substitueix una càmera de seguretat que en obrir les portes el conductor pot veure l'obertura de portes, també incorpora un sistema de detecció de vianants i prevenció d'accidents de l'empresa Mobile Eye.
Les portes 1 i 2 poden obrir-se des de l'exterior, la porta 2 és marcada com d'entrada i sortida.


Característiques tècniques:

Sèrie: 6000 (II)
Numeració: 6035 a 6085
Any d'entrada servei: 2018
Constructor: MAN
Model: NG313F A24
Motor: MAN E2876LUH7 Euro-6 GNC
Potencia motor: 228 kW
Transmissió: Voith
Carrosseria: Castrosua
Model carrosseria: New City
Nombre de portes: 4
Rampa: Masats RT1
Portes: Masats elèctriques
A. Acond.: Hispacold 12L



Sèrie 1900-II

La sèrie 1900 (II) està fornada per autobusos Mercedes-Benz. Estan propulsats amb Gas Natural Comprimit.


Aquests vehicles són juntament amb els seus cosins 28xx, són els primers cotxes que se'ls obre la porta d'entrada a l'exterior en lloc de cap dins com s'ha fet de manera tradicional, donant més amplitud en entrar al cotxe, per contra, li resta visibilitat al retrovisor dret per al conductor.


Característiques tècniques:

Sèrie: 1900 (II)
Numeració: 1900 a 1919
Any d'entrada servei: 2019
Constructor: Mercedes-Benz
Model: Citaro C2 NTG
Motor: Mercedes-Benz OM 936 Euro-6 GNC
Potencia motor: 222,12 kW
Transmissió: Voith Diwa.6
Model carrosseria: Citaro C2 NTG
Nombre de portes: 3
Places assegudes: 24+2 PMR
Capacitat: 78 passatgers


divendres, 15 de febrer del 2019

IBM - 1401 Data Processing System.

Avui porto informació sobre aquest ordinador, el primer utilitzat per Federació Farmacèutica. S. Coop., de Barcelona. Aquest ordinador el vàrem utilitzar durant un temps, dos cops a l'any, per realitzar la tabulació dels inventaris. Aquest equip es llogava al Centre de Càlcul que IBM disposava en les oficines del carrer Pau Claris cantonada amb ronda de Sant Pere.


Com definia IBM aquesta màquina, segons nota de premsa del 5 d'octubre de 1959.
El Sistema de Processament de Dades IBM 1401 (IBM 1401 Data Processing System) posa les característiques pròpies dels sistemes de procés electrònic de dades a l'abast de negocis de menor grandària, fins ara limitats a l'ús d'equips de targetes perforades convencionals. Aquestes característiques inclouen: perforat i lectura de targetes a alta velocitat, cinta magnètica per a entrada i sortida, impressió d'alta velocitat, programa emmagatzemat, i capacitat aritmètica i lògica.

Arquitectura del 1401 feia servir el codi binari decimal d'IBM (BCD). Cada byte (o caràcter alfanumèric) era representat per mitjà de sis bits, anomenats A, B, 8, 4, 2 i 1. Els bits A i B es denominaven bits de zona i els bits 8, 4, 2 i 1 s'anomenaven bits numèrics. Amb cada byte de sis bits s'associaven altres dos bits, anomenats C i M. C era el bit de paritat imparell (odd parity Check) i M la marca de paraula (word mark).

Capacitat de memòria de ferrites, 8 K (existíem models amb 1,4K, 2K, 4K, 8K, 16K i 32K).

Programari: En el nostre cas utilitzàvem Autocoder, un Assembler més avançat, requeria un mínim de 4K posicions de memòria.

Altres programaris suportats: FARGO (Generació Automàtica d'Informes 1401), FORTRAN II, FORTRAN IV, RPG i SPS (Sistema de Programació Simbòlica).


La impressora de línies IBM 1403 va tenir una vida especialment llarga en la línia de productes d'IBM. El model original podia imprimir 600 línies de text per minut i fer salts de línia en blanc de fins a 190 centímetres per segon. El model estàndard tenia 120 posicions d'impressió (columnes). Un addicional de 12 posicions estava disponible com a opció (132 posicions). Una cadena d'impressió amb un mínim de cinc còpies del joc de caràcters s'alineaven horitzontalment davant de la cinta entintada i del paper. Els martells picaven per darrere en el moment exacte en què passava el caràcter a imprimir.


El control dels salts dins d'un formulari de paper, es controlava mitjançant una cinta perforada.


La lectora-perforadora IBM 1402 va ser un dispositiu perifèric d'alta velocitat d'entrada/sortida. Va ser utilitzada amb altres ordinadors de la sèrie IBM 1400 o sèrie IBM 7000. Va proporcionar el disseny bàsic per als models 2501, 2520 i 2540 equips utilitzats amb la línia de productes IBM System/360.
Característiques del lector de targetes: Velocitat de lectura fins a 800 targetes perforades per minut (models 1, 2 i 3) o 450 targetes per minut (models 4, 5 i 6). Carregador d'entrada de targetes per a 3000 targetes (models 1, 2, 3, 4 i 6) o tremuja d'alimentació per a 1200 targetes (model 5). Tres apiladors de targetes llegides, amb 1000 targetes de capacitat.
Característiques del perforador de targetes: Velocitat de fins a 250 targetes per minut. Tremuja d'alimentació per a 1200 targetes. Tres apiladors d'aproximadament 1.000 targetes perforades.


Fins a 6 unitats de cinta magnètica IBM 729. Tant de cintes de simple com de doble densitat, permetien velocitats de 15000 o 41.667 caràcters per segon respectivament.
Característiques: 7 pistes, 800 bits/polzada, 1/2" amplada de cinta, velocitat de rebobinatge: 2,400 peus / seg., tota una cinta en 72 sec.


La Unitat d'Emmagatzematge en Disc IBM 1405 va ser dissenyada per usar-se amb la sèrie IBM 1401. Emmagatzemava 10 milions de caràcters en un sol mòdul. Cada mòdul tenia 25 discos grans, totalitzant 50 superfícies d'enregistrament. Els discos giraven a 1200 rpm. Model 1 tenia un mòdul, el Model 2 tenia dos mòduls, apilats verticalment. Cada superfície d'enregistrament tenia 200 pistes i 5 sectors per pista. Les dades eren llegides o gravades a raó de 22.500 caràcters per segon. Posseïa un sol braç que es movia cap amunt i avall, dins i fora. El temps d'accés estava entre els 100 i els 800 mil·lisegons.


dimecres, 13 de febrer del 2019

Alguns fars de la província de Tarragona.

Estan referenciats de Nord a Sud.

Far de Torredembarra.


Aquest modern far de construcció inusual, és un dels esforços que Espanya va fer en la dècada dels anys 90 del segle passat, per millorar les ajudes de navegació al llarg de totes les seves costes.

Torre de formigó cilíndrica octogonal amb llanterna i una única sala de vigilància. La torre és blanca; sala d'estar coberta per revestiment marró. Es va inaugurar en una festa popular el dia de Cap d'Any 2000. Situada a Punta de la Galera, al final de l'avinguda de la Galera de Torredembarra.


Estat actual: Actiu
Any construcció: 2000
Alçada de la torre: 38 m.
Elevació de pla focal per sobre del nivell del mar: 58 m.
Descripció llum: Cinc flaixos blancs cada 30 segons.
Distancia llum: 17 mn.
Coordenades: Latitud: 41.132217 Longitud: 1.394847
Codis: ARLHS SPA-130; ES-29105; Almirallat E0393.7; NGA 5691.5

Far Moll d'Aragó, Tarragona.


Actualment no aporta cap ajuda a la navegació des de l'any 1990, però es mostra una llum decorativa. . Torre d'obra hexagonal amb llanterna i galeria, que s'aixeca sobre una caseta quadrada d'obra. El far és de color vermell amb retallades sense pintar (any 2017), abans era blau.
Quan va ser construït, aquest far es va situar al final del dic de llevant de Tarragona, l'espigó principal del port, però les extensions de l'escullera van fer que el far es tornés cada vegada menys útil.


Estat actual: Inactiu
Any construcció: 1923
Any desactivació: 1990
Alçada de la torre: 15 m.
Elevació de pla focal per sobre del nivell del mar:
Descripció llum: dos flaixos blancs cada 12 seg.
Coordenades: 41.099791,1.235279
Codis: ARLHS SPA-346

Far del Dic de Llevant (La Banya), Tarragona.


Torre de metàl·lica cilíndrica rodona amb llanterna i galeria, que s'alça des del centre d'una casa hexagonal del guarda far realitzada en ferro forjat, d'un sol pis i muntada sobre pilots. Far pintat de color blanc, amb la llanterna grisa.
Aquest far és el Far de la Banya original (Delta de l'Ebre), va ser traslladat en l'any 1984 a l'escullera oriental (Dic de Llevant) de Tarragona. Va ser restaurat en l'any 1988, en l'any 2003, va ser renovat i reobert com el Museu de Fars, amb exposicions sobre la història dels fars espanyols i els fars de la província de Tarragona.


Estat actual: Actiu
Any construcció: 1864
Reactivat l'any: 1989
Alçada de la torre: 18
Elevació de pla focal per sobre del nivell del mar: 26 m.
Descripció llum: Llum blanca, ocultació de 3 seg. flaix 2 seg. eclipsi 1 seg.
Distancia llum: 12 mn.
Coordenades: 41 5.2618 N 1 13.5522 E
Codis: ARLHS SPA-108; ES-28761; Almirallat E0388; NGA 5652

Far del Cap de Salou.


Situat en el Cap de Salou. Torre de carreus cilíndrica amb llanterna i galeria, s'aixeca per sobre de la casa del guarda fars d'un sol pis. Far de color blanc amb una estreta banda vermella per sota la galeria; La llanterna és tota de vidre, inclosa la cúpula.


Estat actual: Actiu
Any construcció: 1858
Alçada de la torre: 11 m
Elevació de pla focal per sobre del nivell del mar: 43 m.
Descripció llum: Blanca, 4 flaixos de 20 seg. 1 flaix 0,2 seg. eclipse 3,1 seg.
Distancia llum: 23 mn.
Coordenades: N 41°3.35' E1°10.31'
Codis: ARLHS SPA-043; ES-28700; Almirallat E0386; NGA 5632.

Far El Fangar, Delta de l'Ebre.


Aquest és el tercer far instal·lat en aquest lloc. Torre de formigó cilíndrica amb llanterna i galeria doble, que s'aixeca per sobre d'una sala circular de formigó d'un piso. Far de color blanc amb una estreta banda vermella per sota les galeries.
La Punta del Fangar es troba en una àmplia península sorrenca que ha evolucionat des del costat nord del delta del riu Ebre. L'àrea està inclosa en un parc natural.


Estat actual: Actiu
Any construcció: 1986
Alçada de la torre: 18
Elevació de pla focal per sobre del nivell del mar: 20 m.
Descripció llum: Blanca, grup de flaixos (2+1), període de 12 seg. flaix 0,8 seg. eclipse 1,2 seg.
Distancia llum: 12 mn.
Coordenades: N 40°47.42' E 0°46.11'
Codis: ARLHS SPA-089; ES-28300; Almirallat E0380; NGA 5600.

Fanal de Ríumar (Gartxal), Delta de l'Ebre


Aquest fanal està constituït per una torre metàl·lica cilíndrica, que s'eixampla a la part superior i inferior, muntada sobre una base de formigó quadrat. Tota pintada de color groc. Situada al costat nord de l'entrada del riu Ebre a Ríumar.


Estat actual: Actiu
Alçada de la torre: 11 m.
Elevació de pla focal per sobre del nivell del mar: 1 m.
Descripció llum: Blanca, Grups flaixos, 5 flaixos de 13 seg. 1 flaix 0,5 seg. eclipse 1,5 seg.
Distancia llum: 3 mn.
Coordenades: 40 43.2751 N 0 51.5883 E
Codis: E0376

Far La Banya, Delta de l'Ebre


Situat a la Punta de la Banya, és el segon construït en aquest punt.
Torre de formigó cilíndrica amb llanterna i galeria doble, que s'aixeca per sobre d'una sala circular de formigó d'un pis. Pintat amb bandes horitzontals blanques i negres.
Punta de la Banya es troba en un ampli i sorral que ha evolucionat des del costat sud del delta del riu Ebre. La zona està ara inclosa dins Parc Natural del Delta de l'Ebre.


Estat actual: Actiu
Any construcció: 1978
Alçada de la torre: 26 m.
Elevació de pla focal per sobre del nivell del mar: 27 m.
Descripció llum: Dos flaixos cada 5 seg. de llum blanca o vermell segons la direcció.
Distancia llum: 12 mn.
Coordenades: 40 33.6283 N 0 39.6912 E
Codis: ARLHS SPA-209; ES-27470; Almirallat E0370; NGA 5568.

Far de la Punta de la Senieta, Sant Carles de la Ràpita.


Torre d'obra cilíndrica rodona amb llanterna i galeria, centrada per sobre de la casa del guarda far d'un pis.
Aquest far guia als vaixells al Port dels Alfacs, la badia protegida per la península de la Punta de la Banya.


Estat actual: Actiu
Any construcció: 1864
Alçada de la torre: 7 m.
Elevació de pla focal per sobre del nivell del mar: 10 m.
Descripció llum: Flaixos de llum vermella de 10 seg. eclipse d'1 seg.
Distancia llum: 11 mn.
Coordenades: 40 36.4617 N 0 35.1163 E
Codis: ARLHS SPA-264; ES-27880; Almirallat E0373; NGA 5576.

diumenge, 10 de febrer del 2019

Sistemes mecànics de mobilitat - Ripoll

Aquest conjunt de dos ascensors connecten el centre de la vila amb el barri de Sant Pere.
Inaugurats en l'any 2007, han estat remodelats en l'any 2018, aquest mitjà de transport és habitualment sabotejat, sent un gran trastorn per la gent gran i havent de destinar l'Ajuntament de Ripoll un gran esforç pel seu funcionament.

Característiques tècniques:

Instal·lats en el carrer del Raval de Sant Pere i el carrer del Comtat d'Urgell.
Aquest conjunt està format per dos ascensors.
Desnivell total: 17 m.
Inaugurats l'any: 2007
Remodelats: 2018
Capacitat: 13 persones
Pes màxim: 1000 kg.
Marca: Orona
Horari de funcionament de 7.00 hores a 23.00 hores.

  • Primer ascensor: instal·lat el carrer del Raval de Sant Pere, aquest carrer fa corba.




  • Segon ascensor: instal·lat entre carrer del raval de Sant Pere i el carrer del Comtat d'Urgell.