diumenge, 31 de març del 2019

Sistemes mecànics de mobilitat - Ascensor inclinat Davallada de Gallecs, Horta-Guinardó - Barcelona (XXI)


Finalment el passat 18 de març de 2019, es va posar en marxa aquest esperat ascensor inclinat, tan desitjat pels veïns, amb més d'un any de retràs.

Situat al barri de la Font d'en Fargues del districte d'Horta-Guinardó, millora l'accessibilitat i la connectivitat de la zona alhora que facilita el pas entre el carrer del Trèvol i el carrer Alt Pedrell.

Projecta valorat en 1,1 milions de €, finalment al cost a estat d'1,3 milions de €.
Aquest és 6è ascensor inclinat exterior de Barcelona.

Característiques Tècniques:

Situat en el barri d'Horta-Guinardó.
Aquest conjunt està format per un ascensor inclinat.
Longitud: 70 m.
Desnivell: 27 m.
Càrrega màxima: 1.875 kg.
Passatgers: 25
Posada en servei l'any: 2019
Temps recorregut: 1:20 minuts
Horari de funcionament de 07.00 a 23.00 hores.




divendres, 29 de març del 2019

Autobusos i autocars de Catalunya (XXXVI)

Recull de fotos d'autobusos i autocars de Catalunya

Transports Ciutat Condal (TCC I TCC2), és una companyia fundada per TMB i Moventia l'any 1991.
TCC és la companyia a través de la qual TMB i Moventia s'alineen per al desenvolupament de projectes comuns.
A Barcelona presta els serveis de transport per a persones amb mobilitat reduïda severa; el servei del port de Barcelona Cruise Bus i el servei Tibibús.

 TCC 319 - Vanhool A 508-155 (ex TomBus) - Sta. Perpetua de Moguda
 TCC 408 - Iveco Irisbus Cityclass - Av del Jordà, BCN
 TCC 519 - Neoplan N4420 - Pl. de les Drassanes BCN
 TCC 594 - Irisbus Iveco Indcar Wing - Estació FGC Vallvidrera BCN
 TCC 605 - Mercedes-Benz O450N2 Hispano Carrocera - Psg. Vall Hebron BCN
 TCC 611 - Irisbus Cityclass Cursor Castrosua City Versus - Avd. Gran Via BCN
 TCC 613 - Scania Castrosua -Crta. Rabassada, BCN
 TCC 614 - Man NL273F Lions City -C. Balmes, BCN

dilluns, 25 de març del 2019

Autobusos i autocars de Catalunya (XXXV)

 Recull de fotos d'autobusos i autocars de Catalunya

Avant Grup és una empresa d'autocars Barcelona, fundada l'any 2004, que va néixer com a resultat de la integració empresarial de les companyies d'autocars Bardet i Canals.

ALSA Grup (originalment Automóviles Luarca S.A.), va ser fundada l'any 1923, des de l'any 2005 pertany al grup britànic National Express.

HIFE (La Hispano de Fuente En Segures, S.A.) va ser fundada a Benassal (Província de Castelló) en l'any 1915. Actualment té la seva seu central a Tortosa. També realitza transport de viatgers a Malabo (República de Guinea Equatorial).

HILLSA (Hispanao Llacunense SL). Va ser fundada en l'any 1930, en la població de La Llacuna.

TGG (Grup Transports Generals), és un conjunt format per empreses del sector de transport de viatgers de Catalunya: Transports Generals d'Olesa; Autos Castellbisbal i S.A. Masats Transports Generals. Va ser creat en l'any 2011.

Autocorb S.A. va ser fundada en l'any 1922, a Corbera de Llobregat (Barcelona).

Avant Group - Canals - IVECO Indacar Mago 2, Montblanc,2012
ALSA Mercedes-Benz O-530 Evobus Citaro-I
Hife 1871 - Scania  K340 IB 4x2 Itizar PB.  C Numancia, BCN 2016 

Hife 9006 Setra S419 GT-HD,  C Numancia, BCN 2016
 HILLSA - Volvo B12 Irizar Century 2 - C. Urgell, BCN  2018
Autocorb - Irizar i4 Integral - C. Urgell, BCN 2019

Autocorb - Mercedez-Benz OC-500 LE1836H Irizar i4 Century - C.Urgell, BCN 2018

dijous, 21 de març del 2019

El Far de Punta Europa, Gibraltar.


Aquest és l'únic far de Gibraltar, el resta d'elements, de senyalització són fanals.

Gibraltar és un territori britànic d'ultramar situat a l'entrada nord-est de l'estret de Gibraltar, que uneix el mar Mediterrani i l'oceà Atlàntic.
Està dominat pel famós Rock of Gibraltar, un monòlit gegant de 426 m d'altitud. El seu nom prové de l'àrab Jabal Ṭāriq, la muntanya de Tariq, després de Tāriq bin Zīyād, general bérber que va dirigir la conquesta musulmana d'Espanya en els anys 711 a 718 de la nostra era.
Més important per la situació actual va ser la conquesta de Gibraltar per part de marines britàniques i holandeses, ajudats per un batalló de Catalans, durant la Guerra de Successió espanyola en l'any 1704. Com a resultat d'aquesta guerra, Espanya va cedir Gibraltar a Gran Bretanya en el Tractat d'Utrecht signat en l'any 1713 i s'ha mantingut en mans britàniques des de llavors.

L'autoritat portuària de Gibraltar manté les ajudes a la navegació a Gibraltar, tret del far històric d'Europa Point. L'Europa Point Light sempre ha estat mantinguda per Trinity House, l'autoritat dels fars anglèsos.

El Far Europa Point, va ser construït l'any 1841 (per Sir Alexander Woodford). Torre de maçoneria amb llanterna i galeria, pintada de blanc amb una banda horitzontal vermella al mig de la torre. Té una botzina de boira (un so cada 20 s). Aquest far històric, de disseny típicament britànic, va ser reformat i modernitzat en els anys 1954 a 1956; en l'any 2017 Trinity House va substituir la lent de Fresnel de segon ordre per llums LED.

La mesquita d'Ibrahim-al -Ibrahim Mesquita, està situada darrere del far.


Característiques:

Nom: Europa Point Light
Situació: Gibraltar
Estat actual: Actiu
Construït l'any: 1840
Alçada de la torre: 19 m.
Pla focal sobre nivell mar: 49 m.
Descripció llum: Blanca ocultanse cada 10 seg.; també una llum vermella contínua i una segona llum vermella en 5,8 seg. de duració i 4,2 seg. d'ocultació, que es mostra en un pla focal de 44 m.
Distancia: 19 mn
Coordenades: 36 6.580 N 5 20.691 W
Codi: ARLHS GIB-001; Admiralty D2438; NGA 4220.


dissabte, 16 de març del 2019

Les locomotores a vapor "Confederación" de Renfe.


En l'any 1951 i dins del pla de construcció de noves locomotores de vapor, RENFE va encarregar a La Maquinista Terreste y Maritima (M.T.M.) 10 locomotores de rodatge "Confederación". El seu disseny i construcció va estar a càrrec del cap de l'oficina tècnica de la Maquinista, Sr. José Augé Farreras, i del projectista de la locomotora, Sr. Juan Muntané Cervelló, en col·laboració amb el servei d'estudis del departament de material i tracció de la RENFE.

Aquestes locomotores van ser les úniques de rodatge "Confederación" de sèrie a Europa, a part d'una sèrie dels ferrocarrils soviètics. Van ser dissenyades per cremar dièsel des del principi.

Inicialment tota la sèrie va ser assignada al dipòsit de Miranda d'Ebre, i les locomotores es van posar en servei en la línia de Madrid a Irun, en el trajecte Avila-Miranda d'Ebre. Els serveis més recordats que van prestar aquestes màquines van ser el de remolcar entre les seccions d'Àvila i Alsasua, els Expressos Madrid-Irun, Ibèria Exprés, Sudexpreso Lisboa-Hendaia. En l'any 1968, quan es va electrificar aquest trajecte, van passar a la línia de Miranda d'Ebre a Saragossa, realitzant serveis entre Miranda, Saragossa i Lleida, finalment van ser traspassades a remolcar trens tarongers i relegades en els seus últims dies a portar trens de balast.


Característiques tècniques:

Locomotora

Sèrie: 242F
Tipus: LVd
Rodament: 2D2
Unitats construïdes: 10
Numeració assignada: 242F-2001 a 242F-2010
Numeració de les unitats preservades: 1
Any de construcció: 1955 a 1956
Amplada carril: 1672 mm
Tracció: Vapor (dieselficada)
Distribució: Walschaerts
Timbre de caldera: 16 K
Superfície de graella: 398,29 m³
Nombre de tubs: 198
Diàmetre de cilindres: 640 mm
Carrera de l'èmbol: 710 mm
Diàmetre rodes motrius: 1.900 mm
Longitud entre topalls: 17.480 mm
Alçada: 4.436 mm
Amplada: 3.140 mm
Pes: 142,5 tm.
Potencia: 1986 kW.
Esforç de tracció: 159 kN.
Velocitat: 120 km/h
Números de fàbrica: 695 a 704
Constructor: La Maquinista Terreste y Maritima, Barcelona
Nota: La 242F-2009, va ser reconstruïda per ARFM, de Lleida, en l'any 2005.

Tender

Rodament: 4 eixos
Longitud entre topalls: 9.150 mm
Pes: 70,2 tm.
Capacitat de gasoil: 12,8 tm.
Capacitat d'aigua: 27 m³


* fotos: Internet

dimecres, 13 de març del 2019

Funicular de la mina "Concepció" de Carbons de Berga.

Fa uns dies vaig llegir una nota que feia referència aquest funicular, en un "Foro" i vaig recordar que tenia informació d'ell.
Aquest és un dels funiculars més desconeguts de Catalunya, ja que el seu recorregut totalment subterrani, fa que poca gent (excepte els miners) al coneixeran.


Situat en l'interior de la mina "Consolació" del conjunt de les mines de Fígols, al Berguedà.

Segons ho descriu l'investigador Carles Salmerón en el seu llibre "Els Trens del Berguedà", aquest, va ser construït en una data tan tardana com l'any 1982 per la firma britànica Gyro Mining Transport Ltd. (G.M.T.) per al transport de persones i càrrega entre dos nivells de l'explotació. Va ser un funicular veritablement important per la seva longitud i capacitat, i d'altra banda també va ser efímer, perquè tancada l'explotació minera en l'any 1990 per Carbons de Berga, va ser utilitzat en el desmantellament d'aquesta mina, sent al final desballestat ell mateix.


Característiques tècniques:

Tipus: Funicular de tres carrils i encreuament al mig del recorregut i contractable,
Data d'inauguració: 1982
Data final explotació: 1990
Estació superior: Galeria Consolació (710,2 msnm).
Estació inferior: Nivell 015 (336,85 msnm).
Ampla de via: 914 mm.
Longitud: 2.061 m.
Desnivell: 373,25 m.
Pendent màxima: 20%.
Motorització: Elèctrica-hidràulica, situada en l'estació superior.
Potencia: 111,85 kW
Diàmetre cable tractor i contractor: 35 mm
Diàmetre volant d'arrossegament superior: 1.950 mm
Diàmetre volant d'arrossegament inferior: 1.630 mm
Vehicles: 2 trens de tres cotxes, articulats i muntats sobre tres vogies.
Passatgers: 75 per tren.
Càrrega màxima: 10,5 tm.
Construïts per: Gyro Mining Transport Ltd, Barnsley, South Yorkshire
Notes: l'estructura pel transport dels miners podia ser fàcilment retirada, per portar carrega.


Origen fotos: llibre Els Trens del Berguedà, del Sr. Carles Salmerón i Bosch. 

diumenge, 10 de març del 2019

Un tractor de les mines de potassa de Súria.


En les instal·lacions de Súria d'Iberpotash, filial d'ICL Ibèria, antiga MPS (Mines de Potassa de Súria), existia un tractor MSM (Metalurgia de San Martín)/Gmeinder model 130/150 CV, amb número de fàbrica 168, entregat nou en l'any 1968.

Aquest tractor va ser cedit a l'Associació Amics del Carrilet del Delta, com aquesta ha fet fallida no se sap l'estat d'aquest tractor, avui en dia.


Les seves característiques eren semblant al 801 dels FGC, es poden consultar en l'enllaç següent:


dimarts, 5 de març del 2019

Vagons-tremuja, sèrie 62.000 dels FGC.

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya - Línia Llobregat-Anoia.


Aquesta sèrie de vagons-tremuja va ser dissenyada al final de la dècada dels 80, del segle passat. Han estat destinats exclusivament al transport de potassa entre les mines de Súria i el Port de Barcelona.


Característiques tècniques:

Sèrie: 62.000
Numeració: 62.001 a 62.110.
Nombre d'eixos: (4) 2'2'
Unitats postes en servei: 110
Any d'entrada en servei: 1990
Amplada carril: 1000 mm.
Longitud entre topalls: 13.632 mm.
Alçada: 3.740 mm.
Amplada: 2.750 mm.
Distancia entre eixos: 1.600 mm.
Distancia entre vogies: 9.600 mm.
Diàmetre rodes: 762 mm.
Tara: 15,3 tm.
Càrrega màxima: 44,7 tm.
Pes total: 60 tm.
Volum: 45,5 m³.
Velocitat màxima autoritzada: 70 km/h.
Construït: CAF
Enganxall: Alliance AAR-10A.
Sistemes de fre: AC (TFA) i Estacionament (manual).
Dipòsit: Martorell


dissabte, 2 de març del 2019

Unitats de tren elèctrica, sèrie 114 dels FGC.


Aquesta sèrie 114 deriva directament de la sèrie 113.

Els trens de la sèrie 114 tenen les característiques idèntiques a les unitats de la sèrie 113, prescindint únicament del cotxe remolc no motoritzat. Les unitats de la sèrie 114 circulen específicament per la línia L7, Pl. Catalunya - Av. Tibidabo, pel fet que les andanes existents entre Gràcia i Av. Tibidabo són de 60 metres de llarg i només admeten trens de 3 cotxes.


Característiques tècniques:

Sèrie: 114
Tipus: EMU-3
Rodament: Bo'Bo'+Bo'Bo'+Bo'Bo'
Composició: Mc+M+Mc
Unitats en servei: 5
Unitat construïdes: 5
Numeració: 114.01 a 114.05 + 124.01 a 124.05 + 114.51 a 114.755
Any de construcció: 2013 a 2014
Amplada carril: 1435 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 1500 V=
Potencia: 2.160 kW
Motors: 12 X Alstom EBA 3542
Equip de tracció elèctric: 2 pantògrafs, 3 disjuntors, 3 onduladors de semiconductors IGBT amb capacitat de generació d'energia elèctrica en els processos de frenat.
Equip elèctric auxiliar: 3 convertidors estàtics: 2*70 kV amb carregador de bateries i 1*85 kV sense carregador.
Diàmetre rodes: 840 mm
Distancia entre eixos: 2.200 mm
Distancia centre vogies: 13.200 mm
Numero d'eixos: 12
Longitud total entre topalls: 60.872 mm
Amplada: 2.760 mm
Alçada: 3.960 mm
Tara: 113,9 tm.
Càrrega màxima: 44,1 tm.
Velocitat: 90 km/h
Acceleració/desacceleració màxima: 1,1 m/s (de 0 a 40 km/h) / 1,1 m/s (fre de servei)
Seients total 2a classe: 124 + 4 abatibles
Sistemes de fre: AC (Com. Elect.), Elèctric (Reostàtic i Recuperació), 3 Estacionament (Auto ressort).
Enganxall: BSI
Cabines de conducció: 2
Estructura de les caixes: Alumini
Construïdes per: Alstom i Caf
Diposit: Rubí