FGC - Ferrocarrils de la Generalit de Catalunya.
El poble de Gelida esta situat a la comarca
de l’Alt Penedès.
El Funicular.
En l’any 1924 va ser inaugurat aquets
modern medi de transport que uneix el poble de Gelida amb l’estació del
ferrocarril MZA Barcelona- Tarragona per Vilafranca (actualment estació de Rodalies
de Catalunya R4), aquest funicular va ser sufragat amb les aportacions
realitzades pels habitants d’aquet poble.
El funicular va aprofitar l’antiga
maquinaria del primitiu funicular del Tibidabo. A principis dels anys 80 va a
passar als FGC que el van modernitzar.
El funicular de Gelida a funcionat
regularment des de l'abril del 1982 fins al 2011, que amb motiu de les
retallades pressupostaries al seu servei diari a estat substituït per un microbús
de l’empresa Hill. Ara sols funciona els dissabtes i diumenges del mesos de
Juliol i Agost.
Característiques Tècniques:
Tipus:
Funicular clàssic, 50-SBB
Data
d’inauguració: Novembre 1924
Reconstruït
l’any: 1982
Estació
inferior: Gelida estació inferior (86 MSN).
Estació
intermèdia: Gelida-Baixador (situada a la part baixa del nucli urbà)
Estació
superior: Gelida estació superior (196 MSN).
Ampla
de via: 1.000 mm.
Longitud:
884 m.
Desnivell:
110 m.
Pendent
màxima: 22,2 %.
Motorització:
Eléctrica, situada en l’estació superior.
Potencia:
75 CV
Cable
tractor: 29 mm
Velocitat:
2,5 m/seg.
Duració
del viatge: 8 minuts.
Vehicles:
2
Passatgers:
50 + 1 per vehicle.
Capacitat:
700 passatgers/hora.
Construït
per: Santiago Rubió y Tuduri
Accionament:
Voll Roll
Vehicles
construïts per: Talleres de carpinteria Estrada i reconstruïts en els tallers
de FGC, el xassís van ser construïts per Construcciones Electromecanicas J. De
Miguel y Cia.
Horari:10:50/11:07,
11:50/12:07, 12:50/13:07 13:50/14:07, 14:50/15:07, 15:50/16:07 i 16/50:17:07 (horari
estiu 2012).
Notes:
S'utilitza un sol cotxe per al transport de viatgers mentre que l'altre s'usa
simplement com a contrapès.