divendres, 24 d’agost del 2018

FGC – La Línia Lleida-La Pobla de Segur i les unitats de tren de la sèrie 331.

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

La línia ferroviària Lleida-Pobla de Segur uneix aquests dos municipis catalans des de l'any 1951. La línia és propietat de FGC des de l'any 2005. Des del 25 de juliol de 2016 el servei és gestionat i operat per FGC. El traçat s'inicia a l'estació de Lleida on els trens circulen sobre vies RFIG (xarxa ferroviària d'interès general) propietat d'ADIF, fins al PK 1,927 a partir del qual la línia ja és de FGC.


El tram Lleida-Balaguer, que forma part del nucli de rodalia de Lleida. Es triga 1 h 55 min a recórrer íntegrament el trajecte.

Actualment el nombre de servei prestat són 6 viatges diaris en cada un dels sentits en la RL1 (Lleida-Balaguer) i 4 viatges diaris en cada un dels sentits en la RL2 (Lleida-La Pobla de Segur).

Estació La Pobla de Segur

Estació La Pobla de Segur

Estació La Pobla de Segur

Estació La Pobla de Segur

Característiques tècniques de la línia:

Longitud: 89,35 km de via, sense electrificar.
Ample de via: ibèric (1.668 mm).
Estacions: 17.
Túnels: 41, el més llarg: Palau, amb 3.499 m sota la serra del Mont-roig.
Ponts: 31, el més llarg: pont sobre el riu Segre a Balaguer, de 160 m
Passos a nivell: 21.
Tipus de bloqueig: telefònic (BLAU).



Les unitats de la sèrie 331, constitueixen els primers trens fabricats específicament per a la línia Lleida- La Pobla.
Els trens fabricats per l'empresa suïssa Stadler a la localitat de Bussnang.
El primer tren, la unitat 331.01, va arribar als tallers del Pla de Vilanoveta (Lleida) el 16 de gener de l'any 2016, i la segona unitat 331.02, va arribar el 12 de febrer del mateix any, iniciant les proves tot seguit.
L'inici de la seva explotació comercial va estar plena d'incidents per la manca de col·laboració d'ADIF, ja fos per la manca d'homologació dels trens per circular pel tram d'1,9 km d'entrada a l'estació de Lleida-Pirineus, propietat d'ADIF, després aquesta última no autoritzava als conductors de FGC a circular per al tram esmentat i hagueren de contractar conductors de Renfe que feien el tram, d'entre Lleida Pirineus i Alcoletge, etc.
En l'any 2017 va ser encarregada una nova unitat que entrarà en servei en l'any vinent.

Aquestes uniats de trens dièsel de 2 cotxes amb un mòdul central de potència i 3 vogies, son tren de pis baix en més del 75% de la seva longitud, amb una capacitat: de 201 viatgers per tren, el disseny interior és obert i transparent amb finestres de grans dimensions, els accessos són amplis, de pis baix i adaptat, amb 1 porta de doble fulla per costat a cadascun dels 2 cotxes, tenen un espai multifunció: per a cadires de rodes, cotxets i bicicletes, equipats amb 1 lavabo (adaptat per a PMR i amb canviador per a nadons), climatització amb aire condicionat, informació al viatger amb equips de megafonia i intèrfons i endolls per la càrrega d'aparells electrònics.



Característiques tècniques:

Sèrie: 331
Tipus: DMU-2
Rodament: 2' Bo 2'
Composició: Rc+M+Rc (Cotxe - Mòdul central motor - Cotxe )
Unitats en servei: 2
Unitat construïdes: 2
Numeració: 01/51 i 02/52
Matricula UIC: 2-531-001-2 + 1-531-001-4 + 0-531-001-6
                     2-531-002-0 + 1-531-002-2 + 0-531-002-4
Any de construcció: 2015 i 2016
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Dièsel elèctrica
Potencia: 600 kW
Esforç de tracció: 80 kN
Motors: 2 X Deutz TCD 16.0 V8, Euro IIIB
Equips de tracció: 2 X inversor IGBT Bordline CC750 DE, ABB Turgi (Suissa)
Generador: 2 X TG 59-25-4,TSA (Àustria).
Motors de tracció: 2 X TMF 50-29-4, TSA (Àustria).
Diàmetre rodes: 850 mm
Longitud total entre topalls: 40.890 mm
Pes total: 73 tm
Velocitat: 120 km/h
Seients: 88 + 16 transporti'ns + 2 PMR
Construïdes per: Stadler, Traktionssysteme i ASEA Brown Boverí
Model: GTW 2/6
Nota: Una tercera unitat encarregada, per ser entregada l'any 2019.


dijous, 23 d’agost del 2018

El Llac LLauset

El llac Llauset està situat en l'Aragó, a Osca en la Ribagorça.

El llac Llauset forma part del colós hidroelèctric Moralets-Baserca.
Una obra d'enginyeria titànica. Un repte ple de desafiaments tècnics. L'orgull de l'Empresa Nacional Hidroelectrica del Ribagorzana. (EHNER) Així es podria definir el complex hidroelèctric format per la central reversible de Moralets-Llauset i la central de Baserca.

En vermell, línia del telefèric.
Durant la construcció d'aquest colós hidroelèctric es va construir un telefèric industrial, que connectava la central de Baserca amb la cambra de vàlvules de Llauset. Aquesta infraestructura, d'una longitud aproximada de 5 km tenia 6 castellets de sustentació dels cables. Va ser desmuntada per ENDESA, en l'any 2013.

Per l'embassament de Llauset, va caldre la construcció d'una presa per incrementar la seva capacitat de petit llac natural, fins a una reserva d'aigua de 15 Hm³. Així, es va construir una singular presa de volta de 78,5 metres d'alçada, a una alçada 2.189 msnm, tancant una vall amb una imatge increïble després d'abocar 243.000 metres cúbics de formigó, en la seva construcció.



El túnel d'accés a la presa, té una longitud de 1.450 metres.


Llac Llauset, helicòpter traginant materials per l'ampliació del refugi de muntanya.

divendres, 17 d’agost del 2018

Algunes estacions de ferrocarril de Suïssa (VI)

Estacions de la línia del Gothard, i de la seva principal antena: el ferrocarril del Rigi, situades en els cantons d'Uri, Schwyz i Lucerna.


SBB – CFF – FFS -Schweizerische Bundesbahnen - Chemins de Fer Fédéraux Suisses - Ferrovie Federali Svizzere - Viafiers Federalas Svizras.

RB – Rigibahnen (ARB - Arth-Rigi-Bahn i VRB - Vitznau-Rigi-Bahn).

SGV - Schiffahrtsgesellschaft des Vierwaldstättersees.




SBB - Estació Wassen



SBB - Estació Flüelen


SBB - Estació Arth-Goldau




RB - Estació Arth-Goldau


RB - Estació Rigi Staffel


RB - Estació Rigi Kulm


RB - Estació Vitznau


SGV - Embarcador Vitznau


SGV - Embarcador Vitznau, vaixell Stadt Luzern


SBB - Estació Luzern




dimarts, 14 d’agost del 2018

Recull fotogràfic de vehicles, Islàndia.

Recull fotogràfic de tota classe de vehicles, que han cridat la meva atenció durant el viatge a Islàndia.

BAE Bandvagn Bv206, Vatnajökull (Glacier Jeeps).

FORD Excursion XL, Vatnajökull (Glacier Jeeps).

FORD F-350 King Ranch, Seljalandsfoss.

FORD F-350 XL King Ranch, Seljalandsfoss.

GINAF X5450S 10X8, Seljalandsfoss (Mountaineers of Iceland).

Mercedes Benz Sprinter 519 4X4 Cubi, Seljalandsfoss.

Mercedes Benz Touring GT UNVI, Reikjavik.

Mercedes Benz New Citaro, Reikjavik (BUS4U).

Ratrac,Vatnajökull (Glacier Jeeps).

Bombardier DASH DHC-8-402 (Q400), Reikjavik (Air Iceland).

M/S Hafsulan, Reikjavik (Elding).

MM - Amerigo Vespucci (A 5312), Reikjavik.

Islandia és un país sense exèrcit, forma part de l'OTAN com a país fundador, però te un potent cos policial de Guàrdia Costera.

ICG - Thor, Reikjavik (Landhelgigaeca Islands).

ICG - Odinn, Reikjavik ( Landhelgigaeca Islands).

ICG - Baldur, Reikjavik ( Landhelgigaeca Islands).

diumenge, 12 d’agost del 2018

Els vehicles usats en el viatge a Islàndia.

Relació dels diversos vehicles usats en el viatge a Islàndia, per orde d'ús.

Norwegian - Boeing 737-800 - EI-FHN Carl Larsson.


SBA-Nordurled - Mercedes Benz Sprinter 519 Cdi.


SBA-Nordurled - Mercedes Benz Tourismo K.



Glacier Jeeps - Ford Excursion.


Glacier Jeeps - Ski-Doo Grand Touring Rotax 600 ACE.



Glacier Jeeps - Nissan Y61 GU Patrol.




Jokulsarlon Glacier Lagoon Boat Tours - Power Dynamics LARC-V.



Wildlife Adventures - M/S LILJA.



Norwegian - Boeing 737-800 - EI-FVL Rosalia de Castro.