dilluns, 29 de maig del 2017

Automotora sèrie 600 de TMB.


Foto Internet
Aquesta sèrie de tres va ser encarregada per F.C. Metropolità Transversal, tenien la particularitat que a les seves plaques de numeració no hi constava la llegenda "Ferrocarril Metropolitano de Barcelona" sinó "Transportes Públicos Municipalizados. T.P.M." conseqüència del procés de municipalització que en aquells temps patien les dues empreses de Metro de la ciutat.

Aquests trens eren molt semblants a la sèrie 400 de TMB, és distingien d'aquesta sèrie principalment en ser d'ample de via UIC, i en amplada del vehicle, i foren adquirits per donar servei a la línia 2 entre les estacions de Sagrera i Vilapiscina.

Portaven un sistema de conducció automàtica (ATO), foren els primers trens del món que circularen de forma automàtica (des del 28 de gener 1961), mitjançant un sistema de cèl·lules fotoelèctriques desenvolupades pels tècnics del Metro, que va ser suprimit en l'any 1970 en integrar-se l'aleshores línia 2 dins l'actual línia 5. Les caixes tenien quatre portes d'accés per banda, els vogies eren de tipus 400, portaven un pantògraf per cotxe, equipats amb els sistemes de fre, el de servei: Pneumàtic, el fre d'emergència: elèctric reostàtic i el fre d'estacionament: mecànic accionat mitjançant volant..

Aquestes unitats eren de dos tipus diferents: els cotxes 651,653,655 i 657, tipus A, tenien dues cabines de conducció i els cotxes 652,654, 656 i 658, tipus B, tenien una sola cabina de conducció.

Automotora sèrie 300-II dels FGC.

Postal
Més tard degut el mal estat del material del Ferrocarril de Sarrià (FSB), en el temps que aquesta companyia estava administrada per FEVE, van passar a donar servei, temporalment, quatre unitats dobles, en ser creats els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya i cobrien principalment la línia de Barcelona (Plaça Catalunya) a Reina Elisenda, aquestes unitats van ser substituïdes per les primeres unitats de tren de la sèrie 111 de FGC.

Característiques tècniques:

Sèrie: 600 (300-II)
Tipus: EMU-1/EMU-2
Rodament: Bo'Bo'
Composició: MRc+MRc
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 14
Numeració TMB: 601 a 604 i 651 a 658
Numeració FGC: 301 a 304 i 311 a 314
Any de construcció: 1959
Any de retirada servei TMB: 1977
Any de posada servei FGC: 1982
Any de retirada FGC: 1986
Amplada carril: 1435 mm.
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 1200 V=.
Potencia: 270 kW
Motors: 4 X Cenemesa SW-9213
Longitud total entre topalls: 17.920 mm
Pes total: 37 tm.
Velocitat: 35 km/h
Seients (tipus A/B): 33/30 passatgers
Capacitat (tipus A/B): 186/183 passatgers
Construïdes per: MACOSA (Casa Girona), Cenemesa i BBC
Enganxall: Tomlinson amb botonera inferior

Nota: 
Tinc alguns dubtes amb la numeració exacte que aquesta sèrie d'automotores, ja que sembla varen canviar diverses vegades la numeració i si eren dues unitats motores o una unitat motora amb remolc, ja que la documentació consultada és confusa..

Recordo aquestes unitats com a molt sorolloses, crec que la configuració de dos cotxes motors era la utilitzada per FGC.

divendres, 26 de maig del 2017

Automotriu (sèrie) ABDeh 4/4, del BOB

BOB - Berner Oberland-Bahnen, forma part de Jungfraubahn Holding (JB).


Interlaken-Ost 

En l'any 1949, el BOB posat en servei tres nous automotors amb vogies, numerats del 301 a 303. Amb una caixa autoportant d'acer, el vehicle té una longitud total de 17 m i un pes de 40 tones en orde de marxa. L'interior es distribueix amb un espai destinat a furgó de 6,25 m2, adossat a la cabina de conducció, seguit d'un gran compartiment de 32 seients 2a classe (3a en l'origen), una ampla i única plataforma d'accés (amb un WC), a continuació, un petit compartiment 1a classe (2a a l'origen) es troba entre la plataforma i l'altra cabina de conducció. El sostre dóna suport a un únic pantògraf situat sobre l'espai furgó i les resistències. Cada vogia suporta els dos motors de tracció, d'una potència unitària de 158 kW (total de potència 632 kW). Els mecanismes d'adherència i del pinyó cremallera estan acoblats de forma contínua. Els dos motors, estan muntats longitudinalment en el bastidor del vogia. Aquests automotors estan equipats amb els sistemes de frenada següents: el fre elèctric dinàmic autoexcitat, frens d'aire comprimit sobre les rodes d'adherents i fre d'aire comprimit sobre les rodes dentades de la cremallera, i un sistema de fre mecànic que actua sobre els eixos de la unitat de tracció. Els equips elèctrics de tracció està controlat per interruptors electró-pneumàtics, que permeten eliminar el reòstat.

El rendiment dels automotors ABDeh 4/4 301-303 va permetre que a partir de l'any 1949 millorar significativament els temps de viatge. Aquests automotors van seg usats servei regular fins a l'any 1986.

Varen substituir a les locomotores HGe 3/3, a partir de l'any 1986, en els trens de càrrega.

Dues unitats en bon estat de funcionament serveixen com a vehicles de servei i formen part del parc de reserva.

Característiques tècniques:

Sèrie: ABDeh 4/4
Tipus: EMU-1
Rodament: Bo'zzBo'zz
Sistema de cremallera: Riggenbach
Unitats en servei: 2
Unitat construïdes: 3
Numeració: 301 a 303
Any de construcció: 1949
Any de pas a reserva: 1986
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 150 V=.
Potencia: 632 kW
Esforç de tracció: 98 kN
Motors: 4 X BBC
Longitud total entre topalls: 17.200 mm
Pes total: 40 tm
Velocitat: 70/30 km/h
Seients 1a classe: 10
Seients 2a classe: 32
Construïdes per: SLM i BBC
Nota: La unitat 301 va ser desballestada l'any 1966.

(Hp Teutschmann)


dimecres, 24 de maig del 2017

Una eficient xarxa d'autobusos al sud del llac de Constança, Seebus.

En la riba sud del llac de Constança, l'àrea formada per Rorschacherberg, Goldach i Rorschach com a centre, té un sistema de xarxa de bus local, en la que la combinació de tres empreses de transport: Seebus, Postbus i Rheintal Bus (RTB), que treballant conjuntament, proporcionen una densa xarxa amb moltes connexions que faciliten una connexió ràpida i segura amb el tren i els vaixells transbordadors cap a la riba alemanya.


Aquesta xarxa al component de 6 linies.
Seebus forma part de (VBSG) Verkehrsbetriebe St. Gallen.

Seebus - MAN (Rorschach)

Seebus - MAN (Rorschach)

RTB - Mercedes-Benz Sprinter (Sargans)

RTB - Volvo (St Margrethen)

Seebus - MAN (Rorschach)

PA - Neoplan N426 (Rorschach)

dilluns, 22 de maig del 2017

Locomotores dièsel sèries 333.3 i 333.4, "PRIMA" de Renfe.


Torredembarra, 333.3
L'any 2000 Renfe va decidir reconstruir integralment 32 locomotores de la sèrie 333.0. Renfe va adjudicar a Alstom la construcció de les noves locomotores mitjançant l'aprofitament d'alguns equips de la mencionada sèrie, per així considerar-ho com a reconstrucció, evitant haver de convocar un concurs públic. Posteriorment la comanda es va estendre fins a 100 unitats.

Aquestes locomotores estarien basades en la plataforma PRIMA de Alstom, construïdes en la factoria d'Albuixec, per als ferrocarrils d'Israel i basades en tecnologia GM.
En la creació de la nova sèrie, van ser introduïts nous equips, com el sistema EM-2000, per a la gestió integral de la cadena de tracció, el conegut com Super-Sèries, la modificació dels motors de tracció a les especificacions D-78 i la revisió i posta a zero quilòmetres del motor principal.

L'any 2003, es van produir diversos accidents, en els quals es van perdre algunes locomotores Talgo de la sèrie 354.
Renfe va decidir traspassar de vuit locomotores 333.3 a "Grandes Lineas", amb la relació d'engranatges modificada i la instal·lació dels amortidors "antillaç", per poder circular a 140 (146?) km/h. Algunes d'elles provenien de locomotores 333.3 modificades i unes altres ja van ser lliurades com 333.4.

333.4 Postal

333.4 Postal

333.4 Postal

333.4 Postal
Característiques tècniques:

Sèrie: 333.3 i 333.4
Tipus: LDE
Rodament: Co'Co'
Unitats construïdes sèrie 3: 100
Unitats construïdes sèrie 4: 8
Unitats postes en servei sèrie 3: 92
Uniats postes en servei sèrie 4: 8
Numeració sèrie 3: 333-301-0 a 333-379-6 i 333-386-1 a 333-398-6
Numeració sèrie 4: 333-401-8 a 333-408-3
Any de construcció: 2002 a 2009
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Elèctrica
Potencia: 2237 kW
Esforç de tracció: 363 kN
Motor: 1 X GM 16-645 E3
Generador elèctric: 1 X GM AR11/D14
Motors de tracció: 6 X GM D78
Longitud total entre topalls: 22.330 mm
Pes total: 120 tm.
Velocitat: 120/146 km/h
Construïdes per: Alstom /Vossloh, GM
Model GM: JT 26 CW
Model Alstom /Vossloh: PRIMA DE 32 CDC
Sistema seguretat: ASFA Digital
Màxim unitats acoblades: 3

Altres usuaris:
Acciona Rail Services (ARS): Unitats 333-382-0 i 333-383-8
Continental Rail (CR): Unitats 333-280-4 i 333-381-1
AZVI (Tracción Rail): Unitats 333-384-6 i 333-385-3
Contratas y Ventas (CONVENSA): Uniats (333.3) 3-15-301-2 i 3-15-302-0
Nota: Algunes de les locomotores no assignades a Renfe, són de nova construcció, en elles no s'ha aprofitat cap element de sèries anteriors. En les últimes locomotores assignades a Renfe, sols s'ha aprofitat el generador principal, que provenia d'uniats de la sèrie 319.

Tarragona, 333.3

333.3 Postal

333.3 Postal

333.3 Postal

Torredembarra 333.3

Torredembarra 333.3

divendres, 19 de maig del 2017

Locomotores dièsel sèries 333.0, 333.1 i 333.2, de Renfe.

Postal
En setembre de l'any 1971, Renfe va convocar un concurs per a la compra de 43 locomotores dièsel d'una potència no inferior a 3330 CV.
La locomotora guanyadora d'aquest concurs va ser la proposta per MACOSA (Material y Construcciones), aquesta estava basada en la sèrie MZ-1 dels ferrocarrils danesos, que havien estat construïdes per NOHAB, amb llicència GM (General Motors).
Aquestes locomotores estaven basades, en la part elèctrica i mecànica en el model SD-40 de GM. A més a més de les llicències de GM i NOHAB per la caixa autoportant, també es van utilitzar llicències de la casa Flexicoil pels vogies i d'AEG per als equips de subministrament de calefacció elèctrica del tren.
El contracte va ser ampliat a 50 locomotores més, arran del "Plan estabilización material Renfe 1974-1975".

A mitjan anys noranta, del segle passat, a Renfe va sorgir la necessitat de disposar locomotores aptes par una velocitat de 160 km/h.
L'any 1996, apareixen les primeres locomotores d'una nova sèrie, la 333.2, aquesta nova sèrie es caracteritza: per uns nous vogies dissenyats per GEC-Alsthom, aptes per 160 km/h, i també es van adaptar els sistemes electrònics de control de la cadena de tracció, es va adaptar el sistema Super-Sèries, es va modificar la relació de transmissió per a 160 km/h i es modifica el sistema de calefacció del tren.
L'any 1999, apareix una altra nova sèrie, la 333.1, en les locomotores d'aquesta sèrie solament es produeix, l'adaptació als nous vogies i de la modificació de la relació de transmissió per 160 km/h.

Característiques tècniques sèrie original:

Sèrie: 333.0
Tipus: LDE
Rodament: Co'Co'
Unitats construïdes: 93
Numeració: 333-001-6 a 333-093- 3
Any de construcció: 1974 a 1976
Any de retirada servei: 2009
Amplada carril: 1668 mm
Tracció: Elèctrica
Potencia: 1875 kW
Motor: 1 X GM 16-645 E3
Generador elèctric: 1 X GM AR10/D4
Motors de tracció: 6 X GM D77
Longitud total entre topalls: 20.700 mm
Pes total: 120 tm.
Velocitat: 120/140 km/h
Construïdes per: MACOSA, GM i NOHAB
Model: JT 26 CW
Numeració fabrica: 1459 a 1551
Sistema seguretat: ASFA
Màxim unitats acoblades: 4

Postal

Postal
Característiques tècniques sèrie 333.1

Sèrie: 333.1
Unitats construïdes: 8
Numeració: 333-101-4 a 333-108-93
Any de construcció: 1999
Any de retirada servei: 2009
Velocitat: 160/146 km/h
Reconstruïdes per: GEC-Alsthom

Postal

Postal
Característiques tècniques sèrie 333.2

Sèrie: 333.2
Unitat construïdes: 4
Numeració: 333-201-2 a 333-204-6
Any de construcció: 1996
Any de retirada servei: 2008
Velocitat: 160/146 km/h
Reconstruïdes per: GEC-Alsthom

Postal

dimecres, 17 de maig del 2017

Autobusos i autocars de Catalunya (XVIII)

Seguim amb més Autobusos de Barcelona, (TMB).


Sèrie 7000.

En l'any 1978 es va presentar en el saló Expomóvil el prototipus d'autobús Pegaso model 6038, amb una sèrie d'innovacions, com la supressió dels reflexos en els cristalls davanters gràcies a la seva curvatura, amb els instruments dissenyats amb la màxima ergonomia, seients anatòmics i les àmplies finestres. D'aquell prototipus, va derivar la sèrie 7000, entre altres. Presentat en l'any 1980 de forma oficial el model Pegaso 6038, també anomenat "Bus Barcelona", destacava pel fet de tenir sol dues portes (davantera i central) i un concepte més modern de carrosseria. Pintats de color vermell i crema, tenien portes d'una sola fulla i una plataforma sense seients davant de la porta central.




Característiques tècniques:

Sèrie: 7000
Any entrada en servei: 1983
Any de retirada servei: 1999
Unitats: 112
Calca: 7000 a 7111
Constructor: Pegaso
Model: 6038
Motor model: 9107
Potencia: 147,1 kW
Canvi: Automatic Voith Diwa 851 de 3 velocitats.
Carrosseria: Noge
Model: Bus Barcelona
Numero portes: 2
Unitat preservada: 7095, Matrícula: B-6983-FU.

Sèrie 6700

Aquesta sèrie d'autobusos Iveco City Class, són autobusos urbans de concepció moderna adaptats a les exigències actuals. La carrosseria és de xapa d'acer inoxidable i els frontals són de polièster. Destacar que el grup motopropulsor d'aquest vehicle està situat en posició transversal posterior.

Aquesta sèrie està formada per tres subsèries: La primera subsèrie consta de 10 cotxes, del 6700 a 6709, entregada en l'any 2002. La segona subsèrie, és entregada en l'any 2006, i consta de 35 vehicles numerats entre el 6720 i el 6754. La tercera subsèrie es rep l'any 2009 i els vehicles van ser numerats del 6755 al 6779.

Alguns vehicles d'aquesta sèrie han rebut una modificació important per passar a ser "Híbrid", modificació realitzada en els tallers de TMB.






Característiques tècniques:

Sèrie: 6700
Any entrada en servei: 2002
Unitats: 80
Calca: 6700 a 6779
Constructor: IVECO
Model: City Class
Motor model: Cursor
Potencia: 180,2 kW
Canvi: Automatic Voith 854.4.
Carrosseria: Noge
Model: Cittour
Numero portes: 3

Sèrie 7800

Els autobusos Man NL 223F són uns autobusos urbans derivats dels models 202 i 202F. El motor del Man NL 223F, es caracteritza per la seva tecnologia pionera, és uns dels motors denominats ecològics, ja que compleixen la normativa EURO 2, en vigor des d'octubre de 1996. La carrosseria és de xapa d'acer inoxidable i els frontals són de polièster.

Destacar l'apartat elèctric d'aquest model que adopta el sistema multiplexat del cablejat. En relació amb aquesta millora, el lloc de conducció està proveït d'un quadre d'instruments amb una pantalla multifunció, que substitueix els tradicionals rellotges indicadors i els testimonis lluminosos.





Característiques tècniques:

Sèrie: 7800
Any entrada en servei: 1999
Unitats: 10
Calca: 7800 a 7809
Constructor: MAN
Model: NL 223F
Motor model: MAN DO826 LuH
Potencia: 180,2 kW
Canvi: Automatic ZF 5 HP 500 .
Carrosseria: Castrosua
Model: City Versus

Numero portes: 3

dilluns, 15 de maig del 2017

Tren del Ciment – Commemoració del centenari dels primers viatges de passatgers.

FGC – Ferrocarrils Generalitat de Catalunya.


Per commemorar el 100 aniversari dels primers viatges de passatgers, a l'esplanada de l'estació deL Museu del Ciment - Castellar de n'Hug i enfront del dipòsit de material, està exposada una formació de tren composta per una locomotora, un cotxe de viatgers, una vagoneta de mina carregada de carbó i dues altres amb càrrega diversa.




La locomotora de vapor "Minas Marianas", és una locomotora de via estreta de 600 mm d'ampla, que va ser construïda per la Société Anonyme des Atéliers de Construction de la Meuse (Belgica), en l'any 1901 amb el numero de fabrica 1610, va ser destinada a la Mina Mariana (Asturias) que pertanyia a la catalana Sociedad Hullera Española.
Mai va prestar servei en aquesta línia.
En l'any 1988 va ser restaurada pel Centre d'Estudis dels Ferrocarrils Industrials Secundaris (CEFIS).