dimecres, 29 de febrer del 2012

Le P'tit Train de Saint-Trojan-les-Bains .


També conegut com Le Tramway de St.Trojan, STTST (1998).


Creat en l’any 1963, com el Tramway Touristique de Saint-Trojan, s’ha convertir en una de les atraccions turístiques més populars de la Île d'Oléron, i de tota la  regió de Poitou-Charentes.

Últimament s'ha assolit un bon nivell de sostenibilitat, ja que a passat a utilitzar com a combustible,  l'oli reciclat de fregidora, provinent dels molts restaurants locals, per alimentar les locomotores diesel.

La línia te una longitud de  6,6 km i es d’ampla  600 mm Decauville.

El recorregut s'inicia al centre de Saint-Trojan-les-Bains, situat al sud de l'illa d'Oléron, i transcorre a través d'un atractiu paisatge de boscos, vinyes i dunes. S'atura a la Platja Gatseau, per acabar el recorregut a  la Platja de Maumusson.  La Platja de Maumusson te una longitud de 11 km. L’estació Maumusson / Côte Sauvage ha hagut de ser moguda  i / o reconstruïda 22 vegades en els  45 anys d’explotació de la línia,  a causa de l'erosió costanera  causada per l'Oceà Atlàntic i pel vent.  L’emplaçament  de l'estació original de l’any 1965, és ara de 600 metres mar endins.

L'estació del tren i talleres es  troba situat a: rue Camille Samsó a Saint-Trojan-les-Bains.

La durada del viatge es aproximadament una hora, amb una parada de 15 minuts  a la platja de Maumusson.

Locomotores Diesel:

Deutz OMZ-117, nrs. 1, 2 i 3
Ruston, nrs. 4 i 5
Billard T75P, nrs. 6, 7, 8 i 9
Billard T75D, nr. 10
Faur LH18

Locomotora Vapor

Krauss 040-T

Automotor Diesel

Decauville-Crochat  XAT3 + remolc XRAT3

Vagons de  passatgers.

STTST-Decauville IS ”Prestige” , 2 unitats
STTST-Decauville KE “Couverte” , 2 unitats
STTST-Decauville KE “Decouverte” , 2 unitats
STTST  “Multiservices”, 4, unitats

Vagons de servei

STTST Bar, 1 unitat
STTST II, 1 unitat (intervenció incendis, motobomba Bernard)
STTST PCV, 1 unitat (porta carretons de vela)
STTST-Decauville KE-PR , 1 unitat (porta rails)
STTST G, 1 unitat (Generador d’electricitat)

diumenge, 26 de febrer del 2012

BKZ - Metro Budapest - Línia 1 (Groga)


BKZ – Budapesti Kölekedési Vállalat (1999)

Des de 1986, Budapest conta amb una línia de metro, la segona mes antiga d’Europa, desprès del  Underground de Londres. Inaugurada per commemorar el mil·lenari del país va ser anomenada “Millennium” (Millenniumi Földalatti Vasút – M1).

Recorre Budapest des de Vörösmarty tér fins Mexikói út  i es la línea mes útil des de el punt turístic.  Recorre de principi a fi l’Avinguda Andrassy i te parades a l’Opera, La Plaça del Herois, el Parc de la Ciutat i te el final a prop del Pont de les Cadenes.


La línia 1 es especialment còmoda, ja que esta a pocs metres de profunditat i casi no es tenen que baixar escales per arribar a les andanes. Les estacions son bastant curiosos degut a la seva antiguitat.


dijous, 23 de febrer del 2012

BS - Budavári Sikló


Funicular del Turo del Castell de Budapest, (1999).

A la ciutat de Budapest si travessem el Danubi per el Pont de Les Cadenes, des de el barri de Pesta al barri de Buda, ens trobem el funicular que porta fins al cap d’alt del turo on s’assenta el Castell de Buda.

Aquest funicular va ser dissenyat per H. Wohlfahrt i Oe. Juraszek, va entrar en funcionament el 02 de març 1870, mogut a vapor. Destruït durant la segona guerra mundial, en l’any 1944. Va ser reconstruït con funicular elèctric i tornar a obrir el 4 de juny de 1986.


Característiques Tècniques:

Tipus: Funicular clàssic de doble via paral·lela, 24-SSB
Data d’inauguració: 3-02-1870
Reconstruït l’any: 1986 
Estació inferior: Clark Ádánter (110 msnm)
Estació superior: Szent György (161 msnm)
Ampla de via: 1435 mm
Longitud: 101 m 
Desnivell: 51 m
Pendent màxima: 48  %.
Motorització: Eléctrica, situada en l’estació superior.
Cable tractor: 29 mm
Velocitat: 3 m/seg.
Vehicles: 2.
Passatgers: 24  per vehicle.
Capacitat: 480  passatgers/hora, en cada sentir.
Notes: El 1986 es van construir els vehicles amb la mateixa aparença que tenien en el primitiu funicular.

Pertany a la companyia de transports de Budapest BKVZRT.

dilluns, 20 de febrer del 2012

DFB - Dampfbahn Furka-Bergstrecke



Excursió d’un dia, des de Brig, Juliol 2008.

Prenem un tren regional del MGB entre Brig i Realp, en arribar a Realp es te que caminar per realitzar el enllaç,  la distancia entre les dues estacions  de MGB Realp i DFB Realp es de uns 600 m.

El recorregut d’aquest tren de vapor es molt mes que recomanable, es imprescindible per qualsevol aficionat al ferrocarrils.

Es pot realitzar la tornada amb el cotxe postal que passa per el coll del Furka i que uneix Oberwald amb Andermatt i des de aquí amb algun tren del MGB tornar fins a Brig.

Historia

Durant molt segles l’única comunicació entre els cantons del Valais i el d’Uri va ser la ruta per el coll del Furka, 2.435 m.

En l’any 1900 la Glacera del Roine, arribava fins el fons de la vall.
La construcció d’aquesta línia de ferrocarril la comença la companyia BFD,  Brig-Furka-Disentis, l’any 1911. En l’any 1925 la nova companyia FO, Furka-Oberalp Bahn, va completar la línia Brig-Gletsch-Realp-Andermatt-Disentis.
La línia te una longitud 96,7 km, 1.000 mm d’amplada, es mixta en part d'adhesió i amb part equipada amb cremallera (35,5 km amb varies seccions i sistema Abt).  Els principals punts de la línea son: Brig 672 m,   Oberwald 1.369 m,  Gletsch 1.762 m, el túnel de Furka 2.118 m, Realp 1.541 m, Andermatt  1.439 m,  Oberalp Pass 2.048 m,  Sedrun 1.444 m i  Disentis / Muster 1.133.m. La línia es va electrificar en l’any 1942, el principal problema consistia que la línea quedava tallada per l’ hivern entre Oberwald i Realp.
L’any 1982 va ser inaugurat el túnel base del Furka, amb una longitud de 15,4 Km, que va permetre l’explotació complerta de la línea interrompudament durant tor l’any.

La secció Oberwald-Realp de 18 Km de longitud dels quals 13,5 estan equipats amb cremallera van ser abandonats. En l’any 1985 es crea la associació DFB Dampfbahn Furka-Bergstrecke  amb l’objectiu de reactivar aquesta secció històrica de la via amb un tren turístic. En l’any 1990 es repatriaren des de el Vietnam les antigues locomotores dels FO HG 3/4 números 1 i 9. En l’any 1992 es posa en servei la secció Realp – Tiefenbach, l’any 1993 s’arriba fins l’estació Furka (situada a l’entrada del túnel per els costat del canto d’Uri),  l’any 2000 els trens ja arribaven a Gletsch i el agost de l’any 2010 es va poder inaugurat la connexió amb Oberwald.

Locomotores a Vapor:

HG 3/4 nr.1  “Furkahorn”  (1913 -  SLM  nr.2315)
HG 3/4 nr.4 (1913- SLM nr.2318)
HG 2/3 nr.6 “ Weisshorn”,  (1902 - SLM  nr.1410)
HG 2/3 nr.7  “Breithorn”  (1906 - SLM nr.1725)
HG 3/4 nr.9 “Gletschhorn”  (1914 - SLM nr.2419)

Locomotores a Vapor per restaurar:

HG 3/4 nr.2 (1913 – SLM nr.2316)
HG 3/4 nr.8 (1914 – SLM nr.2418)
HG 4/4 nr.704 (1924 – SLM nr.2937)
HG 4/4 nr.706 (1929 – Esslingen)
HG 4/4 nr.708 (1930 – SLM nr.2941)

Locomotores Elèctriques:

BDeh 2/4 nr.41  (1941 -  SLM/BBC)
HGe 4/4 I  nr.16 (1936 - SLM/BBC)

Locomotores i vehicles de servei diesel:

HGm 2/2 nr.51 (1987 – DFB)
Tmh 2/2 nr.985 i 986 (1965 – Robert Aebi)
Xmh 1/2 nr.3862 (1941 – Asper)
Xmh 1/2 nr.4961 (1945 – Asper)
CFmh 2/2 nr.21 (1927 – SLM/SIG)
Tm 2/2 nr.68 (1948 – Raco/Scintilla)
Tm 2/2 nr.506 (1953 – Asper)
Tm 2/2 nr.91 i 92 (1959 Raco/Saurer)
Xm 1/2 “Toni” (1985 – DFB)
Xmp 1/2 (1985 – RhB)

Llevaneus:

Xrote 2/2 nr.4931 (1940 - SLM/MFO/SIG)
Xrotd nr.12 (1913 – SLM)
Xrotd 9214 (1912 – SLM)

Vagons de passatgers:

A4062
AB21, AB22, AB2420,AB4466, AB4453
ABD4163, ABD4554, ABD4558
B2204, B2206, B2210, B2212, B2214, B2224, B2228, B3222, B4219, B4231, B4233, B4262
BD2502
C2351, C2352, C2353, C2354
DZ2106, DZ4353
WRs2803, WRs3813, WRs2314, Wrs4861P
Y2701

Vagons de mercaderies i serveis:

Ek2619, Eak4711
F2834, Fd2829, Fad4801, Fad4855
Gk146, Gk2602, Gk2605, Gb2621, Gb2622, Gb2623, Gb2624, Gbv2626, Gk-y2627, Gk2628, Gbv2635, Gk2646
K103, K104, K107, Kkl2772, Kkl2773, Kkl2774, Kkl2776, Kkl2777, Kkl2778
Skl4703, Skl-x4854
X2709, X2903, X2911, X2916, X2917, X2918, X2920, X2924, X2925, X2926, X2932, X2936, X2937, X2938, X2939, X2940, X2941, X2942, X2946, X2947, X2948, X2956, X2963, X2964, X2967, X2968, X2970, X2982, X2985, X2986, X2990
X4902, X4921, X4922, X4923, X4924, X4926, X4831, X4919, X4944, X4960, X9104

dissabte, 18 de febrer del 2012

Le Mastrou


CFV – Chemin de Fer du Vivarais

”Le Matrou” nom amb el que també es coneix aquesta línia de tren, te previst segon les ultimes noticies rebudes,  que aquest estiu (2012) torni a funcionar parcialment.

El recorregut previst es des de Saint Jean de Muzols fins a Boucieu-Le-Roi.

Esta previst fer els recorreguts amb els automotors diesel.


¡¡ Enhorabona !!  

diumenge, 12 de febrer del 2012

Flambana


NSB – Norges Statsbaner




Flam es un petit poble situat en el fons del fiord de Sognefjorden.

En qualsevol viatge a Noruega no es deu de deixar de fer una visita al Flambana (2002).

En el nostre cas ven agafar un tren regional a l’estació de Voss per dirigir-nos cap l’estació de Myrdal, capçalera de la línia de Flam, ramal de la via principal de Oslo a Bergen, aquesta estació no te connexió per carretera, sol un camí que puja de Flam.

El recorregut entre Voss i Myrdal es a traves d’una zona de boscos, prats, zones pantanoses i llacs, just abans d’arribar a Myrdal es recorre el túnel de Gravhalstunnelen de5.311 metres de longitud.

A l’estació de Myrdal s’efectua al transbordament al tren de Flam, aquest tren esta composat de dos locomotores de la Sèrie El.17, una al davant del tren i un altre al darrera, i un conjunt de vagons de passatgers variable, en el nostre cas portava 8 vagons.

No ja en el mon cap mes tren d’adherència que superi un desnivell superior. El recorregut es d’una vintena de kilòmetres que es fan en una hora, durant el recorregut es passa per una vintena de túnels i s’ha a travessa al riu en el fons de la vall.  Tot just començar el recorregut s’entra en un túnel en espiral acabat en una galeria que dona una vista fantàstica de la vall, la parada mes espectacular es la de la cascada de les fades. En arribar a Flam un petit museu del ferrocarril, Flamsbana Museet, ens permet conèixer millor l’historia d’aquesta línia.

Característica de la línia.

Longitud: 20, 2 Km
Diferencia d’altitud: 863,5 m.
Estació superior: Myrdal, 865,5 msnm.
Estació inferior: Flam, 2 msnm
Gradient: 55 0/00
Radi mínim corba: 130 m.
Amplada via: 1435 mm
Electrificació: 15 kV 16 2/3 Hz.
Temps viatge: aproximadament 60 minuts.
Túnels: 20
Ponts: 1
Túnels artificials: 4
Estacions: 8

Característiques locomotores:

Classe: El.17
Disposició eixos: Bo’Bo’
Unitats: 6
Numeració: 2227 a 2232
Any posta en servei: 1.987
Potencia: 3.000 kW
Esforç de tracció: 240 kN
Motorització: Eléctrica 15 kV 17 Hz
Velocitat: 150




Característiques locomotores retirades:

Classe: El.9
Disposició eixos: Bo’Bo’
Unitats: 3
Numeració: 2062 a 2064
Any posta en servei: 1.944
Retirades l’any: 1.989
Potencia: 712 kW
Esforç de tracció: 108 kN
Motorització: Eléctrica 15 kV 17 Hz
Velocitat: 60



Classe: Ska.207
Disposició eixos: Bo
Unitats: 2
Numeració: 2073 i 2074
Any posta en servei: 1.932
Retirades l’any:
Potencia: 32 kW
Esforç de tracció:
Motorització: Eléctrica Bateries
Velocitat:
Constructor: NEBB
Nota: Utilitzats per moviments de vagons dins el vaixell transbordadors.

Característiques automotors:

Classe:  BM.69.C
Disposició eixos: EMU-3
Unitats: 14
Composició: BM69C + B69C + BS69C
Any posta en servei: 1.975
Potencia: 1.188 kW
Esforç de tracció: 130 kN
Motorització: Eléctrica 15 kV 17 Hz
Velocitat: 130
Capacitat  2ª classe: 301 seients.

dijous, 9 de febrer del 2012

Antiga estació de La Magòria, Barcelona


Situada a la Gran Via de les Corts Catalanes núm. 181-247, al barri de la Bordeta (Barcelona), cantonada amb el carrer Moianès.


Aquesta estació va ser dissenyada per el arquitecte  Josep Domènech i Estapà i esta fora d'ús des de l'any 1974. Va ser construïda en l’any 1912 com estació terminal del la línea Martorell - Barcelona dels Ferrocarrils Catalans. A partir de l’any 1926 va perdé el us pel transport de passatgers, ja que en aquesta  data va ser inaugurada l'estació soterrada de la plaça d'Espanya. Va servir tan sols pel transport de mercaderies fins l'any 1974 en què va ser definitivament clausurada. Va ser recuperada en l’any 1992. Avui acull un equipament cívic i unes instal·lació esportives en el que va ser el pati de vies.

dimarts, 7 de febrer del 2012

Les Pleiades - “Train des Etoiles”


MVR – Transport Montreux-Vevey-Rivera

CEV –  Chemin de fer électriques Veveysans

Aquesta escapada la vam realitzar l’any 1.999 per la Segona Pasqua, des de Carouge (Geneve), excursió d’un dia.

El “Tren de les estrelles”, surt de la via 7 de l’estació de Vevey. El recorregut dura uns 40 minuts, el tren guanya altura entre Vevey i Blonay tot serpentejant per la vesant de la muntanya que dona cap al llac. A partir de Blonay el recorregut es realitza per via equipada amb cremallera  circulant entre boscos fins arribar als prats alpins, l’estació terminal de Les Pleiades es troba a una altitud de 1.348 m.

Si  es realitza aquesta excursió en la primavera, Les Pleiades es el”Paradís dels Narcisos”. Avui existeix un recorregut per un sender didàctic sobre el sistema solar.

En l’estació superior existeix un chalet-restaurant, des de la terrassa es gaudeixen unes magnifiques vistes sobre la Riviera i el Llac Leman.

Característica de la Línia

Longitud: 10,57 Km.
Electrificada a: 900 V=
Amplada via: 1.000 mm
Sistema cremallera: Abt

Característiques Automotors

BDe 4/4
Unitats: 1
Numeració: 103 (Històric)
Any posta en servei / reconstruït:  1903 / 1951
Disposició eixos: EMU-1
Potencia:  208 kW
Velocitat:  45 Km/h
Capacitat 2ª classe:  38 passatgers.

BDeh 2/4
Unitats: 3
Numeració:  73, 74, i 75
Any posta en servei :  1970
Disposició eixos: EMU-1
Potencia:  428 kW
Velocitat:  16/50 Km/h
Capacitat 2ª classe:  48 passatgers.

Beh 2/4
Unitats: 1
Numeració:  71
Any posta en servei :  1998
Disposició eixos: EMU-2
Potencia:  860 kW
Velocitat:  16/50 Km/h
Capacitat 2ª classe:  96 passatgers.






Beh 2/4
Unitats: 1
Numeració:  72
Any posta en servei :  1998
Disposició eixos: EMU-1
Potencia:  860 kW
Velocitat:  16/50 Km/h
Capacitat 2ª classe:  48 passatgers.

Be  2/6
Unitats: 4
Numeració:  7001 a 70041 (MOB)
Any posta en servei :  1997
Disposició eixos: EMU-2
Potencia:  592 kW
Velocitat:  80 Km/h
Capacitat 2ª classe:  76 passatgers.
Tipus: Standler GTW 2/6