divendres, 21 d’agost del 2020

Autobusos i autocars de Catalunya (LXIV)

 Alguns vehicles auxiliars, de les empreses de transport de viatgers de Catalunya.


ARCA – Associació per a la Recuperació I Conservació d'Autobusos

Baixbus - Mohn S.L., Oliveras S.L. i Rosanbus S.L.

COMSA (TRAM) - Construcciones Miarnau Sociedad Anónima

MOIX (TRAM) - Jardineria Moix

TMB - Transports Municipals de Barcelona.

TRAM - Tramvia Metropolità SA

Transportes Lydia


Baixbus A02 (Rosanbus) - Iveco Daily 35S11 - 4736 BBM - Polígon Pedrosa, L'H

ARCA A02 - Renault R4-F6 - B-8909-FJ - Av. Reina Cristina, BCN

TMB 9424 (R-5) - Pegaso - B-744248 - Av. Esplugues, BCN.

COMSA (TRAM) - Mercedes-Benz Unimog U400 - 0747 DWV -  BCN.

TMB 9824 - Citroen C-3 - 8992 GKL - Pl. Espanya, BCN.

MOIX (TRAM) - Ford Transit Connect (3263 FXX) - Av Diagonal, BCN

TMB 9616 (A-8) - Nissan Interstar L1H2 2,5 DCI - 5380 FWJ - Av. Gran via, BCN.

TMB 9661 - Nissan Leaf Z0-emitions - 0779 KTP - Av. Vallcarca, BCN.

TRAM - Mercedes Benz Unimog U400 - Cotxeres de Sant Adria de Besos.

Transportes Lydia - SAVA Pegaso J4 1100 Capitone – B-7884-KK, L'H.

dimarts, 18 d’agost del 2020

Autobusos i autocars de Catalunya (LXIII)

 Aquest grup de fotografies té en comú que són vehicles de marca "PEGASO".

ALSA - Automóviles Luarca, S.A.

ATSA - Compañía General de Auto Transportes SA.

AUTHOSA - Autobuses Horta SA.

AVC – Autocares V. Cosmes.

ET - Ejercito Tierra.

Ravigo - Autocares Ravigo.

TC – Transportes Clemente.

TMB - Transports Municipals de Barcelona.


ALSA 84 - Pegaso Z Seida - M-228775 - Montcada i Reixac.

ATSA 17 (TABSA) - Pegaso 5067DR Unicar CC72 - SE-9491-N -Manresa. 

AUTHOSA 153 - Pegaso 5024 Unicar U75 - B-5156-CU - c. Salses, BCN.

AUTHOSA 177 - Pegaso 5023 VanHool - B-2261-GK - Psg. Vall d'Hebron, BCN.

AUTHOSA 180 - Pegaso 5023 Castrosúa - B-4513-HG - c. Tajo, BCN.

AUTOSA 114 - Pegaso 5023-1 Hugas - B-761916 - Pl. John F. Kennedy, BCN.

AVC 8 - Pegaso 5070 Setra Seida S-14 - H 6297 BBC - Espejo (Eusk).

RAVIGO 52 - Pegaso 5062B Hugas - PM-7374-F - c. Badajoz, BCN.

Ex ET - Pegaso 3046-10 (4x4 Egipci) - H 1236 BBC - Sta. Perpetua Moguda.

T. Clemente - PEGASO 1063 (Cabezon) - LE-98141 - Lleida.

 TMB 9523 (R-3) - Pegaso 370-24V Intercoler - B-5897NW - Pl. Espanya, BCN.


Alguna fotografia pertany a: M. Segura

dissabte, 15 d’agost del 2020

Autobusos i autocars de Catalunya (LXI)

Més autobusos de l'empresa Sagalés.

Transportes Castellà SA, és una empresa del Grup Sagalés.

Sagalés 15 - Pegaso 5065B Castro Caride - B-873061 – Granollers.


Sagalés 35 - Pegaso 5031 Sagalés - B-4204-T – Granollers.



Sagalés 154 - Pegaso 5226 Obradors SQ325 - B-0467-ND - Granollers.

Sagalés 419 (Castellà) - Pegaso 5226 Castrosua CS40 - 9249 BVY - Manresa.


Sagalés 748 - Mercedes Benz 818D Vario Ferqui Salero - 0493 HTN - Calella de Mar.
 

Sagalés 1111 - Mercedes Benz CDI Sprinter Carbus Spica Urban - 3848 LBC - Sant Vicenç de Castellet.

Sagalés 377 - Scania L94UB Noge Touring Intercity - 2186 CRN - c. Nàpols, BCN.


Sagalés 500 - Scania K114IB Noge Touring Intercity - 3524 DMS – c. Nàpols, BCN.

Sagalés 632 - Scania K340UB Noge Touring Intercity - 0778 GGB - c. Nàpols, BCN.


Sagalés 487 - Scania L94IB Noge Touring II - 8369 DKC - Av Meridiana, BCN.


Alguna fotografia pertany a: J.Pretel

dilluns, 10 d’agost del 2020

Autobusos i autocars de Catalunya (LXI)


El servei d’autobusos AEROBUS.

AEROBÚS que és una línia doble A1 i A2 destinades a transportar viatgers des del centre de Barcelona fins a l'Aeroport del Prat.

En l’any 1991 s'inaugura el servei Aerobús, l'operador del servei és l'empresa TCC.

A principis de l’any 2009 es convoca un concurs public per par de la Generalitat de Catalunya per a noves línies i prolongacions d'altres anteriors, inclouen el servei Aerobus, al guanyador va ser l'empresa Tusgsal.

El juny del mateix any es crea la societat SGMT "Serveis Generals de Mobilitat i Transport SL", participada per en un 51% per TUSGSAL i en un 49% per TCC (Grup Moventia).

En l’any 2018, després d’un altre concurs public, l’AMB adjudica el Servei de l'Aerobús a la UTE formada per Tusgsal i TCC, és a dir a SGMT novament.

Després d’una denuncia presentada a l’Autoritat Catalana de la Competència (Acco), que elimina la proposta de SGMT i el servei queda assignat a la UTE formada per les empreses Alcalabús SL, Castromil SA i Empresa Monforte SAU.

A l’any 2020 estem a l’espera de veure com acaba aquest culebrot!

Moventis 507 (TCC-Aerobus) - NEOPLAN N4014 F - B-2879-NS - Pl Catalunya, BCN

Moventis 512 (TCC-AeroBus) - NEOPLAN N4420 Centroliner - 3557 BNC- Pl Espanya, BCN.

Moventis 515 (TCC-Aerobus) - Neoplan N3016 - B-1448-TV - Pl Espanya, BCN.

Moventis 535 (TCC-Aerobus) - SETRA S 319 F - 3993 FFY - Pl Universitat, BCN.

Tusgsal 479 - Scania Castrosua - 2004 GJS - Pl Catalunya, BCN.

Tusgsal 482 - Scania N270UB Castrosua - Pl Universitat, BCN.

Tusgsal 487 -Iveco IrisBus Castrosua - 1510 GJS - Pl Catalunya, BCN

SGMT A119 - Scania K400UB Castrosua Magnus II - 8553 GSL - Pl. Espanya, BCN.
Alguna fotografia pertany a: J.Pretel, D.Llorca i P.Paris.

divendres, 7 d’agost del 2020

Autobusos i Autocars de Catalunya (LX)

Algunes sèries de TMB.

Sèrie 5500 (I)


Aquesta sèrie és germana de les sèries 5600 i 5800, el conjunt de les tres sèries totalitza 127 unitats, que es van rebre entre els anys 1989 i 1992.

És un autobús estàndard d'11,710 metres de longitud dotats d'un motor OM 447H de 202 CV, dièsel de 6 cilindres en línia, situat horitzontalment en la part posterior del vehicle, sota el pis i aïllat del compartiment de passatgers de sorolls i calor. Posseeix una caixa del canvi automàtic de tres marxes Mercedes-Benz amb comandament electrònic per interruptors de tecla.
La velocitat màxima que podia aconseguir era de 87 km/h.

Tenen una capacitat per a 30 persones assegudes i 77 dempeus.

De disseny comparable amb el model Pegaso 6420.
Les diferències entre les subsèries dins la sèrie 5500 és causat pels diferents carrosats: Castrosua (5500 a 5507 i 5513 a 5519) i Hispàno Carrossera (la resta de vehicles).


L'any 2005 van començar a donar-se de baixa de la flota de TMB, sent els últims a donar-se de baixa l'any 2006.

Sèrie 5600


És un autobús estàndard d'11,710 metres de longitud dotats d'un motor OM 447H de 202 CV, dièsel de 6 cilindres en línia, posseeix una caixa del canvi automàtic de tres marxes Voith.


Les diferències entre les subsèries dins la sèrie 5600 és causat pels diferents carrosats: Castrosua (5600 a 5629) i Unicar (5630 a 5649).

Sèrie 5800

És un autobús estàndard d'11,710 metres de longitud dotats d'un motor OM 447H de 202 CV, dièsel de 6 cilindres en línia, posseeix una caixa del canvi automàtic de tres marxes ZF.


Tota la sèrie va ser carrosada per Hispano Carrocera.

Sèrie 5500 (II)


En l'any 2020 (Febrer), va arribar a la cotxera d'Horta el primer autobús de la sèrie 5500-5529.

Aquestes 30 unitats corresponien al model MAN NL 280 Hybrid NL 313 GNC. Autobusos Man de 206 kW Euro 6 combinats amb sistemes mild hybrid de motor elèctric en paral·lel i start-stop.

Estant carrossats per l'empresa Burillo de Logronyo. El model de carrosseria és el corresponent a NeoMAN Burillo Lion's City C Efficient Hybrid.

Alguna fotografia pertany a: Josep Pretel

dilluns, 3 d’agost del 2020

FGC - Nou telefèric de la Coma del Clot, Núria

 FGC - Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.



El nou telefèric de la Coma del Clot es va posar en servei el febrer de l'any 2020, en substitució del telecabina de l'any 1988. El nou telefèric de la Coma del Clot reaprofita bona part dels elements del clausurat telefèric entre Olesa de Montserrat i Esparreguera.
El telefèric enllaça l'estació de Núria del cremallera amb l'alberg del Pic de l'Àliga.
Aquest nou telefèric està format per dos grups de dues cabines de nova construcció, de 12 places cadascuna i accessibles per PMR.
Al mode de funcionament d'aquest nou telefèric és del tipus va-i-ve amb tren de cabines, les cabines no donen la volta a les estacions, aquest fet, fa que les cabines romanen aturades a les estacions per facilitar l'entrada i sortida d'elles.


L'estació inferior, de nou disseny té l'accés per escales fixes i un ascensor des de l'andana de la via 2 de l'estació del cremallera de Núria. Disposa de barreres tarifàries electròniques (lector de bitllets, lector de codi de barres i de codi QR) per a controlar l'accés a les andanes.
L'estació superior està allotjada a l'interior de l'edifici de l'alberg del Pic de l'Àliga i disposa també de barreres tarifàries.



Característiques tècniques:

Tipus: TVVM-24 (Telefèric va-i-ve, tren de cabines).
Any de posada en servei: 2020 (22.02.2020).
Longitud: 687,7 m.
Desnivell: 150,9 m.
Estació inferior: Estació de Núria (1.971,6 msnm).
Estació superior: Alberg del Pic de l'Àliga (2.122,5 msnm).
Pilones: 9.
Diàmetre del cable tractor portador: 50,5 mm.
Tracció: Elèctrica.
Estació motriu: Inferior.
Estació tensora: Inferior.
Vehicles: 4.
Trens de cabines: 2 x 2.
Capacitat de cada cabina: 12 persones.
Capacitat de transport: 415 persones/hora.
Velocitat: 5,0 m/s.
Constructor: Leitner.