dijous, 29 de juliol del 2021

Unitat de tren Dièsel-hidràulica sèrie 2900 de Renfe-Feve.

Renfe-Feve - Ferrocarriles de Vía Estrecha.

FEVE 2902

La sèrie 2900 de Renfe està composta per 12 automotors de bicabines d'un sol cotxe i està destinada a línies de trànsit feble.

La sèrie procedeix d'una modificació del contracte de la Sèrie 2700, en decidir FEVE, a l'estiu de 2009, reduir de 23 a 17 la comanda d'automotors de dos cotxes de la sèrie 2700 i en contrapartida rebre 12 automotors bicabines d'un sol cotxe que constitueix la sèrie FEVE Sèrie 2900.

La sèrie 2900 comparteix la majoria de les característiques amb els automotors sèrie 2700.

FEVE 2908

Característiques tècniques:

Sèrie: 2900
Nova sèrie Renfe: 529
Tipus: DMU-1
Rodament: 2'B'
Composició: Mc
Numeració: 2901 a 2912.
Matricula UIC: 95 71 3529 xxx-x
Anys de construcció: 2010 i 2011
Unitats construïdes: 12
Amplada carril: 1000 mm.
Tracció: Dièsel-hidràulica
Potencia: 390 kW
Motors: 1 X MTU 0M 460 HLA -6H1800.R84
Transmissió: 1 X VOITH T211re.4 + retarder KB 190
Longitud total entre topalls: 17.000 mm
Amplada: 2.560 mm
Alçada: 3.740 mm
Pes total: 33,78 tm.
Velocitat: 100 (120) km/h
Seients 2a classe: 33 + 1 PMR
Comandament múltiple: 4 unitats
Enganxall: Scharfenberg
Sistemes de seguretat: ASFA Digital
Construïdes per: CAF i Sunsundegui.

dilluns, 26 de juliol del 2021

Autobusos i autocars de Catalunya (CVI)

Alguns autobusos i autocars de diverses companyies.

AUTOCORB: Autocars Corbera, SA, amb seu a Corbera de Llobregat.
Avant Grup: Formada per les empreses Bardet i Canals, la seu està situada a Sant Boi del Llobregat.
BAIXBUS: Grup format per les empreses: Mohn, Oliveres i Rosanbus, actua en el Baix Llobregat, la seu està situada a Gavà.
Dumbo Tours: Empresa especialitzada en transport escolar, trasllats a aeroports, rutes per a treballador d'empreses, realització de visites i excursions, amb seu a Barcelona.
TEISA: Transportes Eléctricos Interurbanos S.A. amb seu a Girona.

Autocorb - MAN Beulas Aura III - 0903 KKD - C. Gran de Gràcia, BCN.


Autocorb - MAN Irizar i6S - 1466 JXT - C. Gran de Gràcia, BCN.


Autocorb - Scania Irizar i6S - 4760 LFX - C. Gran de Gràcia, BCN.


Avant Grup 779 - MAN Irizar i6 - 0548 KXH - Av. Vallcarca, BCN.


Baixbus 1374 (Mohn) - Man 18.314 Hocl Nl Sunsundegui Astral - 633 FWX - Les Botigues de Sitges.


DUMBO - Scania Noge Touring HD - 9659 JBC - c. de Carles Riba, BCN.


TEISA - Mercedes Benz Atego 1024-238 Indcar Next L8 - 3289 KPD - Est. Autobusos Camprodon.


TEISA - Mercedes Benz O 519 CD Sprinter Bluetec Car-Bus Spica - 6565 JSL -Est. Autobusos Camprodon.


TEISA - Scania 4x2 Hispano Carrocera Divo II Intercity - 3225 FSC – Camprodon.


TEISA - Scania K114 EB 4x2 Hispano Carrocera Divo Intercity - 7765 FBL – Camprodon.



dissabte, 24 de juliol del 2021

Locomotores elèctriques, sèrie 271 (7100) de RENFE.

NORTE - Companyia dels Camins de Ferro del Nord d'Espanya.
RENFE - Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles.

Renfe 271-010-1

Aquestes locomotores foren concebudes conjuntament amb les de la sèrie 270, però per alleugerar el pes per eix, que era superior al permès en la línia Ripoll a Sant Joan de les Abadesses, van ser construïdes amb dos eixos addicionals (bisels) ubicat sota uns capos situats en els frontals de les locomotores.

Inicialment la sèrie constava de 10 locomotores, però va ser ampliat amb 15 unitats més en decidir electrificar també el tram Alsasua-Irún, que també presentava restricció de pes per eix.

En l'any 1958, varen ser agrupades totes les locomotores de les sèries 7000 i 7100, en els dipòsits de Miranda de Ebro i Irún. Com ja no existia en línies del Pais Basc la limitació de pes per eix les locomotores de la sèrie 7100 aquestes vàrem ser modificades perdent els bisels i quedarem amb la mateixa estètica que les 7000.

Renfe 271-003-6, Miranda de Ebro (Postal)

Característiques tècniques:

Sèrie: 271
Antiga sèrie: 7100 «Morros»
Tipus: LE
Rodament: 1-Co'Co'-1
Unitats en servei: 0
Unitats preservades: 0
Unitat construïdes: 25
Numeració: 271-001-0 a 271-025-9 (7101 a 7125)
Any de construcció: 1928
Amplada carril: 1668 (1674) mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 1500 V=
Potencia: 1323 kW
Esforç de tracció: 138 kN
Motors: 6 X Oerlikon FM550
Diàmetre rodes tractores: 1.300 mm
Diàmetre rodes portants: 1.000 mm.
Longitud total entre topalls: 21.000 mm
Amplada: 3.150 mm
Alçada: 4.200 mm
Pes total: 111,2 tm
Pes per eix: 15 tm
Pantògraf: Tipus Hornless
Velocitat: 90 km/h
Números de fàbrica: 89 a 99 i 109 a 122
Construïdes per: Euskalduna i Oerlikon

Renfe 2710-019-2




dilluns, 19 de juliol del 2021

Petits reculls fotogràfics ferroviaris d'Euskadi (II)

Recull fotogràfic de temes ferroviaris d'Euskadi.

Funicular Monte Igueldo: Monte Igueldo S.A.; Donostia.
TSST:-Compañía del Tranvía de S. Sebastián a Tolosa

Tramvia i transbordador aeri del monte Ulía.

La monte Ulía, en l'orient de la ciutat de Donostia, va ser el lloc on els donostiarres van situar les talaies per a l'albirament de balenes.

En l'any 1902 es va inaugurar la línia tramvia elèctric del monte Ulía que, des del barri d'Ategorrieta, ascendia pels vessants fins al cim, en un trajecte que durava 20 minuts.

Fins a la muntanya també arribava el transbordador funicular aeri o telefèric creat per l'enginyer Torres Quevedo. El transbordador-telefèric va començar a funcionar en l'any 1907, i unia l'última parada del tramvia amb el cim de la muntanya. Recorria 280 metres salvant un desnivell de 28 metres, la barqueta metàl·lica tenia una capacitat per a 14 viatgers que, en 3 minuts, arribaven volant al seu destí.

La vida d'aquest tramvia va finalitzar al principi dels anys 20 del segle passat, per la impossibilitat d'obtenir força elèctrica, degut això a circumstàncies provocades per la Primera Guerra Mundial. En encarir-se l'energia i decaure la rendibilitat, es va acabar per tancar el tramvia i el transbordador aeri.


 Funicular Monte Igueldo, Donostia.



 TSST 24 - Barreiros - SS 60217 – BEM Azpeita


 TSST 73 - BUT Q-1 Irizar – BEM Azpeita


  Transbordador Aeri Torres Quevedo, Monte Ulía.


Transbordador Aeri Torres Quevedo, Monte Ulía.


Transbordador Aeri Torres Quevedo, Monte Ulía.


Transbordador Aeri Torres Quevedo, Monte Ulía.


 Tramvia Monte Ulía T-2


 Tramvia Monte Ulía T-3  


dijous, 15 de juliol del 2021

Locomotores Elèctriques, Sèrie 281 de Renfe.

RENFE - Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles.


Renfe 281-006-7 (1006) Ripoll 

La sèrie 1000 de RENFE és una sèrie de set locomotores elèctriques construïdes expressament per la línia de tren Ripoll-La Tor de Querol, de forta potència, que permetien superar els forts desnivells d'aquesta línia ferroviària d'alta muntanya.


Aquesta sèrie de locomotores van ser construïdes en l'any 1927 l'empresa CAF la part mecànica i la part elèctrica la va subministrar Constructions Eléctriques de France (CEF), per la direcció General de Ferrocarrils del Ministeri de Foment, coneguda com a "Estado". El disseny es basava en la sèrie E-4000 de la companyia francesa Midi (posteriorment, sèrie BB 1500 de la SNCF).

En l'any 1957 van ser modificades per poder treballar amb la tensió de 3.000 V=. També es va aprofitar per suprimir-los el comandament múltiple i canviar-los els pantògrafs originals per uns del model WM 600. Aquestes tasques les va fer la Sociedad de Maquinaria y Explotaciones Industriales SA (MEISA) amb la col·laboració de MACOSA de València i la societat suïssa Ateliers de Secheron.

Renfe 281004-2 (1004)

Característiques tècniques:

Sèrie: 281
Antiga sèrie: 1.000
Tipus: LE
Rodament: Bo'Bo'
Unitats construïdes: 7
Antiga numeració: 1001 a 1007
Numeració UIC: 281-001-8 a 281-007-5
Any de construcció: 1927
Reconstruïdes l'any: 1957
Baixa de servei l'any: 1989
Amplada carril: 1674 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 1500 V= (3000 V=)
Potencia: 735 kW
Esforç de tracció: 82 kN
Motors: 4 X CEF DK-80
Diàmetre rodes: 1.400 mm
Longitud total entre topalls: 11.912 mm
Alçada: 3.770 mm
Amplada: 2.960 mm
Tara: 74,8 tm.
Velocitat: 65 km/h
Construïdes per: CAF i CEF
Reconstruïdes per: MEINSA, MACOSA i Ateliers de Secheron.

Renfe 281-004-2, Museu Ferrocarril Vilanova i La Geltru.


dimarts, 13 de juliol del 2021

Unitat de tren elèctrica sèrie 3300 de Renfe-Feve.

Renfe-Feve - Ferrocarriles de Vía Estrecha.

Sèrie 3300 de FEVE és un tren elèctric de dos cotxes, sèrie Renfe 433 (II).

FEVE 3308 - El Berron

Són unitats elèctriques compostes per dos cotxes motors procedents de la reconstrucció de les unitats de la sèrie 3500, amb dos pantògrafs (un per cotxe) i amb un sistema de tracció de Corrent alterna que mitjançant rectificadors el converteix en Corrent continua.

Aspectes a destacar de les caixes d'aquesta sèrie: la porta d'accés a la cabina de conducció es troba en la testera en la part dreta del pupitre. Aquesta porta al seu torn, també actua com a via d'evacuació en cas d'emergència en un túnel. L'equipament general ha estat molt millorat, posseeixen d'un sistema de videovigilància, disposa de 10 teleindicadors per unitat de tren: 6 a l'exterior i 4 a l'interior. També disposen d'un sistema acústic d'anunci d'estacions, tancament de portes i música ambiental. La climatització és mitjançant dos equips (un per cotxe) subministrats per TMI i al sistema de calefacció és mitjançant uns radiadors elèctrics disposats en els laterals sota els seients.

FEVE 3308

Característiques tècniques:

Sèrie: 3300
Nova sèrie Renfe: 433 (II)
Tipus: EMU-2
Rodament: Bo'Bo'+ Bo'Bo'
Composició: Mc+Mc
Numeració: 3301 a 3324.
Matricula UIC: 94 71 3433 001-0 a 94 71 3433 023-4
Anys de construcció: 1977
Reconstruïdes en l'any: 2009
Unitats dobles construïdes: 12
Amplada carril: 1000 mm.
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 1.500 V=
Potencia: 1320 kW
Motors: 8 X ABB TA 6788-H.
Cadena de potència: Ingeteam IGBT.
Pantògrafs: Schunk SBE 920 (o Faiveley AM-32-AV)
Longitud total entre topalls: 34.000 mm
Amplada: 2.550 mm
Alçada: 3.480 mm
Velocitat: 100 km/h
Seients 2a classe: 76
Enganxall: Scharfenberg
Sistemes de seguretat: ASFA Digital
Construïdes per: CAF i Sunsundegui
Nota: a Renfe l’antiga serie 300, també va rebre aquesta matricula UIC.

FEVE 3315


dissabte, 10 de juliol del 2021

Locomotores elèctriques, sèrie 270 (7000) de RENFE.

NORTE - Companyia dels Camins de Ferro del Nord d'Espanya.
RENFE - Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles.

Renfe 270-001-1 (7001), Museu Ferrocarril Vilanova i La Geltru.

La companyia «NORTE», va decidir adquirir un lot de locomotores elèctriques, en l'any 1926, per destinar-les a les primeres línies electrificades de Catalunya i del País Basc.

Aquest concurs va ser guanyat per les companyies «Ateliers de Construction Oerlikon» part elèctrica, dissenyades per Schindler & Cie i construïdes per «Compañia Euskalduna de Construcción y Reparación de Buques».

Inicialment destinades a la línia Barcelona-Manresa, a partir de l'any 1941, també ho feren entre Barcelona i Sant Joan de les Abadesses, i entre Barcelona i Mataró. Als anys seixanta, foren destinades al dipòsit de Miranda de Ebro per tal de remolcar trens de mercaderies entre aquesta localitat i Bilbao i Irún.

Aquestes locomotores foren concebudes per a serveis polivalents, tot i que serien progressivament rellevades dels serveis més ràpids. Aquestes locomotores elèctriques foren adquirides juntament amb les locomotores de la sèrie 7100 "Morros", molt similars.

Renfe 270-001-1 (7001), Estació de França, BCN.

Característiques tècniques:

Sèrie: 270
Antiga sèrie: 7000
Tipus: LE
Rodament: Co'Co'
Unitats en servei: 0
Unitats preservades: 1
Unitat construïdes: 12
Numeració: 270-001-1 a 270-012-8 (7001 a 70012)
Any de construcció: 1928
Amplada carril: 1668 (1674) mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 1500 V=
Potencia: 1323 kW
Esforç de tracció: 138 kN
Motors: 6 X Oerlikon FM550
Diàmetre rodes: 1.300 mm
Longitud total entre topalls: 15.900 mm
Amplada: 3.150 mm
Alçada: 4.200 mm
Pes total: 102 tm.
Pes per eix: 17 tm
Pantògraf: Tipus Hornless
Velocitat: 90 km/h
Números de fàbrica: 77 a 88
Construïdes per: Euskalduna i Oerlikon.

Renfe 270-005-2, Pont de Marina, BCN.



dimarts, 6 de juliol del 2021

Locomotores Elèctriques, Sèrie 282 de Renfe.

BPT – Ferrocarril Bilbao Portugalete Triano.
RENFE - Red Nacional de los Ferrocarriles Españoles.

Renfe 282-002-5

Pel remolc de trens de mercaderies pesats, varen ser sol·licitades a l'empresa B&W, cinc locomotores elèctriques del tipus BB amb equips elèctrics de la societat Geathom de procedència G.E.

Locomotores de disseny típicament americà, amb una plataforma en cada un dels seus extrems, amb porta d'accés a la cabina de conducció.

Aquestes locomotores es mostraren molt fiables pels treballs al que foren destinades.

Renfe 282-002-5 

Característiques tècniques:

Sèrie: 282
Antiga sèrie: 1100
Tipus: LE
Rodament: Bo'Bo'
Unitats construïdes: 5
Numeració BPT: 21 a 25
Antiga numeració: 1101 a 1105
Numeració UIC: 282-001-7 a 282-005-8
Any de construcció: 1932
Reformades l'any: 1939
Baixa de servei l'any: 1984 a 1992
Amplada carril: 1674 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 1500 V=
Potencia: 816 kW
Esforç de tracció: 118 kN
Motors: 4 X GE-1762
Diàmetre rodes: 1.270 mm
Longitud total entre topalls: 12.660 mm
Alçada: 4.075 mm
Amplada: 3.547 mm
Tara: 68,7 tm.
Velocitat: 70 km/h
Sistemes de seguretat: Home mort.
Números de fàbrica: 425 a 429
Construïdes per: Babckok & Wilcox i Geathom
Reformades per: G.E.
Nota: Geathom, societat formada per les empreses AEG + ALSTHOM + THOMPSON + I. General Electric.

Renfe 282-002-5


divendres, 2 de juliol del 2021

Unitat de tren Dièsel-Elèctrica sèrie 2600 de Renfe-Feve.

Renfe-Feve - Ferrocarriles de Vía Estrecha.

FEVE 2605

L'origen de la sèrie 2600 està en els plans de modernització en els vehicles de transport de passatgers que FEVE va dur a terme en els anys noranta del segle passat, que ja havia començat amb la sèrie 2400. Llavors va decidir reconvertir la sèrie 2300 de què disposava, una sèrie d'automotors amb motor MAN que portaven prestant servei en la companyia des de l'any1966.

La reconstrucció va ser portada a terme Sunsundegui i CAF. Va ser una construcció nova, amb elements aportats per la sèrie 2300, amb un nou motor, la total transformació de la caixa amb la incorporació de nous elements de confort.

Les 24 unitats són utilitzades en parelles per a transport de passatgers de rodalia en totes les seves línies del nord d'Espanya i la línia de Cartagena.

FEVE 2606

Característiques tècniques:

Sèrie: 2600
Nova sèrie Renfe: 526
Tipus: DMU-2
Rodament: 2'B'+B'2'
Composició: Mc+Mc
Numeració: 2601 a 2624
Matricula UIC: 95 71 3526 xxx-x
Anys de construcció: 1999 a 2001
Unitats construïdes: 12
Amplada carril: 1000 mm.
Tracció: Dièsel-Hidràulica
Potencia: 326 kW
Motors: 2 X Volvo THD 101 GB
Transmissió: 2 X Voith Diva-Bus 506
Pes total: 53,46 tm.
Velocitat: 80 km/h
Seients 2a classe: 96 + 3 transportins
WC: 1
Comandament múltiple: 4 unitats
Enganxall: Scharfenberg
Sistemes de seguretat: ASFA
Construïdes per: FEVE/SUNCOVE/CAF

FEVE 2614