divendres, 30 de novembre del 2012

FPR - Funicular Piotta – Ritom


La  Val Piora, es una de les regions mes ermoses del Ticino, aquesta vall esta dominada per els llacs. Accessible des Piotta per medi del funicular, la zona ofereix al visitant bells paisatges per practicar senderisme.

Val Piora - Cappanna Cadagno
Per aquesta excursió es convenien dedicar-hi  un dia,  en el nostre cas des de Locarno.
Val Piora - Llac Ritom
El  punt de partida de l'excursió se situa en l’estació inferior del funicular, aquet medi de transport ens portarà fins  a l’estació superior del funicular. Des d’aquí el camí condueix primerament cap al mur de la presa de llac Ritom, se segueix el camí que voreja el llac fins arribar a un rètol que indica el camí cap a la Alpe Tom, que el seguirem fins arribar l’estany del mateix nom. D’aquí el sender ens condueix cap  un petit coll, una vegada a dalt ens podem arribar fàcilment fins al pic Motta (2115 m.), desprès continuem , ja de baixada,  cap al llac de  Cadagno  i la Cappanna Cadagno, aquí existeixen varis refugis privats de muntanya amb serveis de bar i restaurant.  Es torna vorejant el gran llac de Ritom fins la presa. L'últim tram és un breu descens fins a l'estació de superior del funicular, (temps efectiu de la caminada 4 hores 30 minuts, distancia 16.4 km.).
Val Piora - Llac Tom
El funicular: breu ressenya de la seva historia.


Des de 1917 el llac de Ritom s'utilitza per recollir les aigües del massís de Sant Gothard per a la central elèctrica de Piotta. Aquesta central era propietat dels Ferrocarrils Federals Suïssos i l'electricitat produïda servia per alimentar la línia de ferrocarril del  Saint Gothard.

El funicular va ser construït per ajudar a les obres que van convertir l’estany de Ritom en un gran llac al construir-hi una presa i a la construcció de la canonada de pressió per baixar les aigües fins la central.
Estació inferior
La Funicolare Piotta - Ritom és el funicular suïs públics amb mes gradient (87,8%).
Només te un cotxe.
Una altra particularitat d'aquet funicular és que el motor es troba a l'estació inferior, en conseqüència, el cable puja per els costat dels carrils, suportat per una sèrie de petites pilones fins a la politja de l'estació superior i després torna anar cap avall ja entre els carrils per estirar el cotxe.
Tècnicament es un Pla Inclinat.
L'1 de juliol de 2000, el funicular va ser venut a la Funivie del Gottardo SA.
Des de juny de 2003, el funicular va passar a l’empresa Funicolare SA Ritom.
El cotxe esta pintat de vermell amb al logotip de l’empresa.

Estació Superior
Característiques Tècniques:

Tipus: Pla inclinat, 50-SSB
Data de construcció: 1917
Data d’inauguració servei públic:  1 de juliol de 1921
Reconstruït l’any:  1978, 1985 i 2003
Estació inferior: Piotta (1007 msnm).
Estació superior: Ritom  (1792  msnm).
Ampla de via:  1.000  mm.
Longitud:  1369 m.
Desnivell:  785 m.
Pendent màxima:  87,8   %.
Motorització: Eléctrica, situada en l’estació inferior, automatitzada SISAG.
Cable tractor:  33 mm.
Ponts: 7
Estacions intermèdies: 1 (Altanca)
Velocitat:  2,7 m/seg.
Duració del viatge:  12 minuts.
Vehicles:  1.
Passatgers: 50 + 1 per vehicle.
Capacitat: 150 passatgers/hora.
Vehicles construïts per: Von Roll i Habegger

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada