La Val Piora, es una de les regions mes ermoses
del Ticino, aquesta vall esta dominada per els llacs. Accessible des Piotta per
medi del funicular, la zona ofereix al visitant bells paisatges per practicar
senderisme.
Val Piora - Cappanna Cadagno |
Per aquesta
excursió es convenien dedicar-hi un
dia, en el nostre cas des de Locarno.
Val Piora - Llac Ritom |
El punt de partida de l'excursió se situa en l’estació
inferior del funicular, aquet medi de transport ens portarà fins a l’estació superior del funicular. Des d’aquí
el camí condueix primerament cap al mur de la presa de llac Ritom, se segueix
el camí que voreja el llac fins arribar a un rètol que indica el camí cap a la
Alpe Tom, que el seguirem fins arribar l’estany del mateix nom. D’aquí el
sender ens condueix cap un petit coll,
una vegada a dalt ens podem arribar fàcilment fins al pic Motta (2115 m.),
desprès continuem , ja de baixada, cap
al llac de Cadagno i la Cappanna Cadagno, aquí existeixen varis
refugis privats de muntanya amb serveis de bar i restaurant. Es torna vorejant el gran llac de Ritom fins
la presa. L'últim tram és un breu descens fins a l'estació de superior del
funicular, (temps efectiu de la caminada 4 hores 30 minuts, distancia 16.4
km.).
Val Piora - Llac Tom |
El
funicular: breu ressenya de la seva historia.
Des de 1917 el llac
de Ritom s'utilitza per recollir les aigües del massís de Sant Gothard per a la
central elèctrica de Piotta. Aquesta central era propietat dels Ferrocarrils
Federals Suïssos i l'electricitat produïda servia per alimentar la línia de
ferrocarril del Saint Gothard.
El funicular va ser
construït per ajudar a les obres que van convertir l’estany de Ritom en un gran
llac al construir-hi una presa i a la construcció de la canonada de pressió per
baixar les aigües fins la central.
Estació inferior |
La Funicolare Piotta - Ritom és el funicular suïs públics
amb mes gradient (87,8%).
Només te un cotxe.
Una altra particularitat d'aquet funicular és que el
motor es troba a l'estació inferior, en conseqüència, el cable puja per els
costat dels carrils, suportat per una sèrie de petites pilones fins a la
politja de l'estació superior i després torna anar cap avall ja entre els
carrils per estirar el cotxe.
Tècnicament es un Pla Inclinat.
L'1 de juliol de 2000, el funicular va ser venut a la
Funivie del Gottardo SA.
Des de juny de 2003, el funicular va passar a l’empresa
Funicolare SA Ritom.
El cotxe esta
pintat de vermell amb al logotip de l’empresa.
Estació Superior |
Característiques Tècniques:
Tipus: Pla inclinat, 50-SSB
Data de construcció: 1917
Data d’inauguració servei públic: 1 de juliol de 1921
Reconstruït l’any:
1978, 1985 i 2003
Estació inferior: Piotta (1007 msnm).
Estació superior: Ritom
(1792 msnm).
Ampla de via:
1.000 mm.
Longitud: 1369
m.
Desnivell: 785
m.
Pendent màxima:
87,8 %.
Motorització: Eléctrica, situada en l’estació inferior,
automatitzada SISAG.
Cable tractor: 33
mm.
Ponts: 7
Estacions intermèdies: 1 (Altanca)
Velocitat: 2,7
m/seg.
Duració del viatge:
12 minuts.
Vehicles: 1.
Passatgers: 50 + 1 per vehicle.
Capacitat: 150 passatgers/hora.
Vehicles construïts per: Von Roll i Habegger
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada