divendres, 17 d’octubre del 2014

FGV - Unitat de tren articulada, sèrie 3700.

Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana.


La història d'aquestes unitats comença l'any 1983 quan FEVE, que explotava les línies de la zona valenciana de via estreta des de l'any 1964, va convocar un concurs per millorar el material mòbil.

Al desembre de l'any 1984 se signa el contracte de compra de 30 unitats d'un denominat metre lleuger articulat, un nou concepte del ferrocarril que havia de revolucionar tots els plans previstos per la Generalitat Valenciana per millorar la seva àmplia xarxa ferroviària que enllaça els pobles amb la ciutat de València, donant servei a l'àrea metropolitana i rodalia. Posteriorment seria ampliat aquesta comanda en 10 unitats suplementàries.

Aquestes unitats serien construïdes per CAF, MACOSA, BBC, i MTM. Sent el projecte original de l'empresa suïssa SIG i estava basat en el material subministrat al metre lleuger d'Utrecht als Països Baixos. Unitats similars serien subministrades per CAF al Tren de la Costa, de Buenos Aires, Argentina.

Al novembre de l'any 1986 arriba al dipòsit de Torrent la primera unitat procedent dels tallers CAF, de Beasain. El dia 18 del mateix mes realitza les primeres proves.

A partir de la primera unitat lliurada, la resta de la sèrie va sofrir alguns canvis. La unitat 3.701, va ser lliurada i presentada, amb els colors FEVE (gris clar, vermell i taronja), però sense l'anagrama de la companyia, ja que en per aquelles dates s'estava produint el traspàs de FEVE als Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana. Les unitats lliurades posteriorment van canviar el seu color pel blanc i groc i se'ls va afegir el far superior en el frontal, sent modificada a aquests estàndards la unitat 3701. Les unitats de la segona sèrie 3731 a 3740 mostren diferències en el disseny de les testeres.

Aquestes unitats estaven compostes per dues caixes inseparables muntades sobre tres vogies, amb els motors en els vogies extrems i sent portant el vogia central. Les caixes estaven construïdes mitjançant una estructura autoportant d'acer, segons les normes exigides per FEVE. Cada caixa disposava de quatre portes d'accés giratòries, desplaçables i que eren accionades pels mateixos usuaris. Les cabines en els extrems estaven separades dels viatgers per unes mampares de cristall transparents. El revestiment interior era de panells laminats estratificats. Els seients, en grups de quatre amb passadís central, eren del mateix model i color que els utilitzats en les unitats seriï 200 de Ferrocarrils Bascos. Pel que fa al vogia, eren segons un projecte propi de CAF i tenien forma de “H”. La caixa es recolzava sobre el vogia a través d'una corona. La transmissió és per bieles. La producció d'aire comprimit es realitzava per mitjà d'un grup compressor Wabco-Dimetal. Mitjançant un microprocessador es regulava l'actuació del fre en els diferents vogies. Com a norma, l'esforç de frenat era realitzat primordialment pel fre elèctric. La climatització estava assegurada per un equip Stone en cadascuna de les caixes. Els enganxis automàtics integrals Schaku (Schafenberg), van ser construïts per CAF i permetien l'acoblament i circulació de fins a quatre unitats articulades en comandament múltiple.

La vida d'aquestes unitats va ser curta, ja que després del desgraciat accident ocorregut a Picanya el 9 de setembre de 2005 i l'ocorregut prop de l'estació de Jesús el 3 de Juliol de 2006 en el qual van morir 43 passatgers i 47 van sofrir ferides de diversa entitat, els FGV, van decidir primer retirar les unitats d'aquesta sèrie per posteriorment enviar-les a desballestament, excepte algunes venudes a Sud-amèrica.
Al final de la seva vida útil lluïen una llibrera vermella i blanca.


Característiques tècniques:

Sèrie: 3700
Tipus: EMU-2
Rodament: B'2'B'
Composició: Mc + Mc
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 40
Numeració: 3701 A/B a 3740 A/B
Any de construcció: 1987 a 1990
Any retirada servei: 2010
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Elèctrica
Voltatge: 1500 V=
Potencia: 376 kW
Motors: 2 X BBC 4ELO-2025B
Climatització: 2 X Stone BC21CT
Longitud total entre topalls: 29.800 mm
Pes total: 46,8tm.
Velocitat: 80 km/h
Seients totals 2ª classe: 160
Construïdes per: CAF, MACOSA, BBC i MTM.
Nota: Les unitats de la segona sèrie: 3731 a 3740, diferent en alguns aspectes del disseny exterior, principalment en el frontal.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada