divendres, 2 de gener del 2015

ET-FV, Locomotores sèrie 11 a 14

Eusko Trenbideak - Ferrocarriles

Museu Basc del Ferrocarril

Davant el previsible augment de tràfic de la Compañia dels F.C. Vascongados i per problemes ocorreguts en els contractes d'adquisició de les locomotores BBC, s'opta per encarregar quatre noves locomotores a l'empresa sueca ASEA, l'any 1931, que va fabricar la seva part elèctrica i a CAF de Beasain que va fer la part mecànica.
La multinacional escandinava va subministrar tots els equips elèctrics incloent els setze motors, l'empresa basca CAF va acabar les locomotores que van entrar en servei l'any 1932. Aquestes locomotores van ser batejades amb noms de muntanyes d'Euskal Herria, de la següent manera: n.° 11 Ego-Arbitza, n.° 12 Izaraitz, n.° 13 Arno i n.° 14 Mandoia.
Després de prestar servei en gairebé tota la zona basca durant més de 50 anys, van ser retirades: la n.º 11 l'any 1989 i aquesta preservada en el Museu basc del ferrocarril, la n.º 12 l'any 1988 va ser destinada a serveis auxiliars, aquesta preservada en els tallers de Rentería, la n.º 13 i n.º 14 desballestades l'any 1989.
Aquestes locomotores han lluït diferents llibreas de colors: vermell i crema, verd, blau amb franges blanques en temps de FEVE i blau amb franges blanca i groga en ET-FV.
La seva part elèctrica consta de quatre motors de tracció, reunint 1.032 Hp i 21 contactors per a maniobres d'acoblament, desacoblament de les resistències i distribució de les marxes en sèrie, tracció i paral·lel. L'entrada de corrent s'efectua a través de 2 pantògrafs, accionats pneumàticament i que després de passar per dos seccionadors i la bobina, entra en la màquina.
Pel que fa al material auxiliar, disposa d'un ventilador per a l'aire forçat dels motors, un generador que és accionat pel mateix motor que el ventilador, un compressor i una bomba de buit per al sistema de fre.
La part mecànica, incorpora dos vogís motors de dos eixos motors cadascun, amb un acoblament elàstic entre ells de tal forma que hi hagi una continuïtat dels esforços. Al mateix temps incorpora els elements d'amortiment i balanceig i els areners accionats pneumàticament.
En la caixa de la màquina hi ha unes lluernes per donar llum a l'interior. En els extrems incorpora les cabines de comandament, amb una porta frontal que obre sobre uns balconets, a cada extrem de la màquina, per facilitar les maniobres.
La n.º 12 va rebre una sèrie de modificacions l'any 1988 quan va ser destinada a serveis auxiliars, tals com un enganxall Scharfenberg, substitució de les caixes de greix originals Isothermos per rodaments Timken, se la va dotar d'un sol pantògraf d'un braç de la marca Shunck i substitució del fre de va buit pel d'aire comprimit.

                                                                            Foto: J Miquel

Característiques tècniques:

Sèrie: 11
Tipus: Bo'Bo'
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 4
Numeració: 11 a 14
Any de construcció: 1931 i 932
Any retirada servei: 1988 i 1989
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Elèctrica
Voltatge: 1500 V=
Potencia: 565 kW
Motors: 4 X ASEA
Longitud total entre topalls: 10.850 mm
Pes total: 43,1 tm
Velocitat: 70 km/h
Construïdes per: ASEA i CAF
Números de fàbrica: 706 a 709

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada