diumenge, 12 d’abril del 2015

Locomotores Sèrie 251 dels FGC

Aquestes locomotores Dièsel - Elèctriques fabricades per Alsthom, de la família coneguda "Union Française", van arribar a Espanya en numero de 20 unitats, de la mà del Ministerió de Obras Públicas, que van ser repartides per diferents companyies de ferrocarril de via estreta: MO - Línea de Manresa a Olvan (EFE), Ferrocarril Amorebieta - Bermeo (EFE), Ferrocarril del Cantabrico, Ferrocarriles Económicos de Asturias, Ferrocarril de Santander a Bilbao, Ferrocarriles de la Robla, Sociedad General de Ferrocarriles Vasco-Asturianos, Ferrocarril de Tajuña. Moltes de les locomotores van anar a parar a FEVE, quan aquesta es va crear i va absorbir un bon número de les companyies anteriorment mencionades. Algunes unitats van ser traspassades a FGV - Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana.



CGFC 1002 (Foto: H.Graf)
En el cas concret de Catalunya van arribar entre els anys 1955 i 1965. La C. G. de Ferrocarrils Catalans, va comprar quatre unitats d'aquesta família directament a França, però amb motors més potents.

Als FGC van rebre en la seva creació 10 unitats, matriculades com 701-706 (ex MO) i 1001-1003 i 1009 (ex CGFC)i van ser numerades dins la sèrie 251. En els seus inicis, es van dedicar a remolcar trens de viatgers, però amb l'arribada dels automotors, van ser relegades al transport de mercaderies, realitzant serveis de transport de sal i potassa.

Amb l'arribada de les locomotores de la sèrie 254, FGC va prescindir d'algunes locomotores que vans ser venudes a diferents companyies d'obres i les restants estan dedicades a maniobres al port de Barcelona i al ramal de Solvay de Martorell.

Les unitats en servei són les 251.51 (CGFC 705), 251.52 (CGFC 706), 251.53 (MO 1009) aquest uniat va ser modificada per funcionar amb doble tracció amb la 251.67 (MO 1003), aquest uniat també va ser modificada per funcionar amb la locomotora anterior i aquesta esta decorada amb els colors d'origen. Les unitats que formen l'actual sèrie 251,van ser modernitzades mecànicament i van rebre uns balconets pels agents de maniobres i enganxalls Alliance AAR-10A.

FGC 251.53 + 251.67
Algunes de les locomotores d'aquesta sèrie van ser fabricades sota llicencia (14) per General Electrica Española, Sociedad Española de Construcciones Babcock-Wilcox i Compañia Euskalduna de Construcciones y Reparación de Buques.

FGC 251.01
Característiques tècniques locomotores:

Sèrie: 251
Numeració actual: 51, 52, 53 i 67
Rodament: Bo'Bo'
Unitats en servei: 4
Unitat postes en servei: 10
Any de construcció: 1955 a 1965
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Diesel - elèctrica
Longitud entre topalls: 12.440 mm
Pes: 48 tm.
Motor: SACM MGO V12ASHR / Wärtsilá UD30V12R3D
Potencia: 699 kW
Motors elèctrics: 4 X Alsthom TA - 641M9
Generador: GP830H9
Velocitat: 70 km/h
Fabricada per: Alsthom
Model: BB500

VA 1004 (Azpeita)
FEVE 1059 (Gijon) (Foto M.Marcos)
FGV 1030 "Ifach"

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada