Fa uns dies vaig llegir una nota que feia referència aquest funicular, en un "Foro" i vaig recordar que tenia informació d'ell.
Aquest és un dels funiculars més desconeguts de Catalunya, ja que el seu recorregut totalment subterrani, fa que poca gent (excepte els miners) al coneixeran.
Situat en l'interior de la mina "Consolació" del conjunt de les mines de Fígols, al Berguedà.
Segons ho descriu l'investigador Carles Salmerón en el seu llibre "Els Trens del Berguedà", aquest, va ser construït en una data tan tardana com l'any 1982 per la firma britànica Gyro Mining Transport Ltd. (G.M.T.) per al transport de persones i càrrega entre dos nivells de l'explotació. Va ser un funicular veritablement important per la seva longitud i capacitat, i d'altra banda també va ser efímer, perquè tancada l'explotació minera en l'any 1990 per Carbons de Berga, va ser utilitzat en el desmantellament d'aquesta mina, sent al final desballestat ell mateix.
Característiques tècniques:
Tipus: Funicular de tres carrils i encreuament al mig del recorregut i contractable,
Data d'inauguració: 1982
Data final explotació: 1990
Estació superior: Galeria Consolació (710,2 msnm).
Estació inferior: Nivell 015 (336,85 msnm).
Ampla de via: 914 mm.
Longitud: 2.061 m.
Desnivell: 373,25 m.
Pendent màxima: 20%.
Motorització: Elèctrica-hidràulica, situada en l'estació superior.
Potencia: 111,85 kW
Diàmetre cable tractor i contractor: 35 mm
Diàmetre volant d'arrossegament superior: 1.950 mm
Diàmetre volant d'arrossegament inferior: 1.630 mm
Vehicles: 2 trens de tres cotxes, articulats i muntats sobre tres vogies.
Passatgers: 75 per tren.
Càrrega màxima: 10,5 tm.
Construïts per: Gyro Mining Transport Ltd, Barnsley, South Yorkshire
Notes: l'estructura pel transport dels miners podia ser fàcilment retirada, per portar carrega.
Origen fotos: llibre Els Trens del Berguedà, del Sr. Carles Salmerón i Bosch.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada