dimarts, 11 de juny del 2024

El pas de barca «Riu de Baix» de Flix.

Els passos de barca representen un sistema per travessar un riu d'una vora a l'altra. Aquests sistemes són coneguts de temps immemorial. En rius de certa amplada, com l'Ebre, en temps passats era difícil bastir un pont, i aquests sistemes de creuar-lo fou un dels més utilitzats.

A Flix ja està documentat el pas de barca a l'edat mitjana i, de fet, es disposaren fins a l'any 1951 de dos passos de barca: un d'ubicat a la zona del «Riu de Dalt» (la zona d'inici del meandre) i l'altre, el del «Riu de Baix» (la zona de sortida al meandre). La construcció de l'actual pont aprofitant la infraestructura de la presa de l'embassament motivà que es deixés d'utilitzar el pas de barca del «Riu de Dalt», mentre que persisteix actiu el pas del «Riu de Baix».

 Pas de barca «Riu de Baix».


El pas de barca actual consisteix en dos llaüts (embarcació tradicional de l'Ebre) units per una plataforma. Tot el sistema va unit a un cable que travessa el riu d'una vora a l'altra (la gúmena). Antigament, s'aprofitava el corrent del riu per moure la barca i, manejant els timons, el transport anava en un sentit o altre de les vores. Des de finals dels anys seixanta, la tracció és elèctrica, atesa la poca força del corrent del riu, existent d'ençà de la construcció de l'embassament i la central hidroelèctrica. Igualment, es canviaren els taulats d'accés a la barca, substituint-ne els antics, que eren fixos, per uns de mòbils que s'adapten a l'alçada del curs d'aigua del riu.

 El llagut.


 La gúmena.


 Embarcador marge dret.


 Embarcador marge esquerre.


 Caseta del motor elèctric.


 L'estufa del llagut.


 La caseta del llagut.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada