dissabte, 10 de setembre del 2011

TMB – TB Tramvia Blau.

Línia de tramvia explotada per Transports Metropolitans de Barcelona, com a línia turística, no esta integrada dins de les zones tarifaries del ATM.
Inaugurat el 29-10-1901 constituïa par d’un projecte que combinava l’ urbanització del vessant del Tibidabo i en el que s’incloïa la construcció d'un funicular fins al cim del Tibidabo i un tramvia entre el Passeig de Sant Gervasi i la plaça del Dr. Andreu.
El 26-04-1904 es va inaugurar la prolongació entre Plaça del Dr. Andreu i la plaça Pep Ventura del llavors poble de Vallvidrera (avui barri de Barcelona).  Aquesta prolongació es va clausurar  a mitjans dels anys 30, quan el FC. de Sarrià va ser perllongat fins a "Peu del Funicular" on enllaçava amb el Funicular de Vallvidrera  que dona accés a la mateixa plaça. El recorregut de la línia de tramvia tenia una longitud aproximada de  4 km.
La línia mai es va integrar en la gran empresa "Tramvies de Barcelona" i va mantenir la titularitat privada fins a la cessió a l'ajuntament el 1979.
Recorregut
De la Plaça John F. Kennedy (final carrer Balmes amb el Passeig de Sant Gervasi, ha on es troba el final de la línia L7 dels FGC Estació d'Avinguda Tibidabo) fins a la Plaça del Doctor Andreu, estació inferior del funicular que puja al Tibidabo.
El recorregut transcorre integrament per la Avd. Tibidabo, amb doble via de una amplada de 1435 mm i de una longitud de 1.276 m. ( sense contar el ramal de cotxeres).
La altitud de la parada del final de la Avinguda del Tibidabo (plaça John F. Kennedy) es de 137 msnm, i la parada de la Plaça del Doctor Andreu esta a un altitud de 230 msnm,  la diferencia de nivell es de 93 m., la pendent mitjana del  recorregut es del 8%.
La línia esta electrificada a 550 V DC, el fil de contacte es únic amb una secció de 83 mm.
Parades del recorregut ascendent
1 Plaça Kennedy  - 2 Román Macaya - 3 Josep Garí - 4 Lluís Muntadas - 5 Font del Racó - 6 Plaça del  Doctor Andreu.
Parades del recorregut descendent
6 Plaça del Doctor Andreu  - 5 Carrer número 15 - 4 Adrià Margarit - 3 Bosch i Alsina - 2 Josep Mª Florensa - 1 Plaça Kennedy
El recorregut coincideix parcialment amb el del bus numero 196  de TMB. Te correspondència amb els autobusos números  123, 131, 196, 22, 17, 58, 73, 75 i N5. 
Tramvies:
Tramvia numero 2. És l'únic supervivent de la primera sèrie del Tibidabo (sèrie 1-4) construïda per Fundiciones Girona (desprès MACOSA) sobre trucks Brill amb motors Siemens, va equipat amb fre electromagnètic que actua sobre la via. El seu interior esta equipat amb dos bancs corregut en el laterals amb una capacitat per a 22 persones assegudes. Té més de 100 anys, ja que va ser construït l'any 1901. Actualment, tot i estar en condicions de circular, sol circula en comptades ocasions.

Tramvies números 5,6,8 i 10.  Són els tramvies per excel·lència de la línia, els més típics. Es tracta d'una sèrie de tramvies construïts l'any 1904 per La Industrial Elèctrica, bidireccionals, amb presa de corrent mitjançant tròlei amb una velocitat màxima de 13 km/h. Té 2 portes per costat, una a cada extrem del vehicle, que són unes reixes d'accionament manual. L'interior disposa de diversos bancs de fusta, amb una capacitat per a 32 persones assegudes.  Actualment s'han reformat i modernitzat els tramvies números 6  i 7, els quals s'han dotat de fre hidràulic, noves òptiques i un ordinador amb pantalla tàctil que ho controla tots els dispositius , els vidres han passat a ser vidres atèrmics i il·luminació interior  s’ha  canviat per una de baixa tensió. Aquests tramvies reformats conserven la controla origina, el truck es un Brill amb fre electromagnètic que actua sobre la via. Exteriorment s'han pintat d'un color blau més clar que les altres unitats no reformades.

Tramvia numero 21. Aquet forma part de la sèrie 21 a 23 construïts per Carde y Escoriaza de Saragossa l’any 1898 eren de dimensions reduïdes, comprats de oferta en l’any 1915, es feien server sobre tot l’hivern en el recorregut fins a Vallvidrera,la seva capacitat era de 10 persones assegudes,  ja que la demanda de servei era molt feble. Aquesta unitat està guardada i restaurada per AZAFT de Ejea de los Caballeros de Saragossa.
Tramvia numero 129. És un tramvia del tipus Jardinera. Prové de l'antiga xarxa de Tramvies de Barcelona i va ser construït l'any 1906 pels tallers de Can Girona, bidireccional i amb presa de corrent mitjançant tròlei, formava part de la sèrie 125 a 129 de Tramvies de Barcelona. Té un total de 2 portes per costat, una a cada extrem del vehicle, que són unes reixes d'accionament manual, com a característica es no posseir cap tipus de tancament lateral, sol un reposa brassos. L'interior disposa de diversos bancs de fusta, amb una capacitat de 32 persones assegudes. La jardinera va ser reconstruïda l’any 1986 i pintada amb el color vermell d'origen, tot i prestar servei al Tramvia Blau. El truck de la jardinera prové del tramvia número 9 de la sèrie 5-10.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada