TMR –
Transports de Martigny et Region.
MC – Martigny
- Châtelard.
PAC – Parc
d’Attractions du Châterlad
(TTE –Trains
Turistiques d’Emosson)
Funiculaire
Châtelard – Château d’Eau
Petit Train
Panoramique d’Emosson
Minifunc
d’Emosson
Excursió d’un dia.
En el nostre cas, juny 2008, des de el Càmping Municipal de Aigle.
Des de l’estació
de Aigle amb els Ferrocarrils Federals Suissos ens traslladem fins a Martigny.
En l’estació
de Martigny i conflueixen, les dos línies de Transports de Martigny et Region
(TMR) que son les de Martigny – Châtelard (MC) i Martigny – Osières (MO).
Per aquesta excursió utilitzem la línia
Martigny – Châtelard, que s’uneix amb la
línia de la Savoie dels SNCF (St. Gervais – Chamonix – Vallorcine) en l’estació
fronterera de Le Châterlard-Frontière. Desprès de sortir de Martigny la via
transcorre paral·lela a la dels Ferrocarrils Federals, per separar-se a partir
del tallers de la companyia a Vernayaz, desprès
tenim la visió de les Gorges del Trient, l’estació de Finhaut (1.228 m) es el
punt mes elevat de línia. Per accedir al Funicular Châtelard - Château d'Eau es
te que baixar del tren a l’estació de Le Châterlard.
L’estació inferior del Funicular Châtelard - Château d'Eau, es troba situada darrera de la central
elèctrica. Aquest es un dels funicular suissos
que superen una de les pendent mes costerudes. Es el funicular clàssic amb un
gradient mes elevat (pendent màxim del 87 %). Considero que es un dels
funiculars mes atractius que he muntat.
Una de les
curiositats d’aquest funicular es que a mig recorregut la cabina ascendent
agafa i empeny un vehicle de contrapès per compensar el pes del cable del
vehicle descendent.
Esta previst
que en el hivern de 2011-2012, s’efectuï el canvi de vehicles per uns de
moderns.
En arribar a l’estació superior,
Le Chateau d’Eau, un Petit Tren Panoramic, amb ample de via de 600 mm
Decauville, es portarà tot seguint la vesant de la muntanya, aquet recorregut
proporciona unes espectacular vistes cap el massís del Montblanc, la vall de
Chamonix i les gorges du Bouqui, fins a l’estació terminal Pied du barrage.
Els trens son tots amb vagons panoràmics
i les locomotores elèctriques amb acumuladors, excepcionalment alguna
circulació es realitza amb maquina de vapor.
La presa d’Emosson situada a una altitud de 1.930 m, te una alçada de 180
metres, es va completar l’any 1.974, i va inundar l’antiga presa de Barberine
construïda l’any 1.925, la capacitat actual es de 227 milions de m3.
Si s’ha matinat,
dona temps de fer una excursió d’una hora i mitja (anada) fins la Cabane-bouvet
du Vieux-Emosson i gaudir d’unes meravelloses vistes d’aquesta regió dels Alps.
Des de aquets lloc es pot accedir a un conjunt de petjades de Dinosaures d’una antiguitat
de 250 milions d’anys (afegir una hora mes de camí d’anada. Total cinc hores
entre l’anada i la tornada).
A l’estació de
Château d’Eau, es pot visitar la maquinaria del funicular i un petit museu “Diaporama”
del Petit Tren.
Característiques
tècniques:
MC (TMR) – Martigny - Châtelard.
Línia:
Data d’inauguració (AOM): 1906
Longitud: 21 Km.
Amplada via: 1.000 mm.
Electrificació: 830 V=
Alimentació: Catenària i 3er carril.
Material motor:
BDeh 4/4 Automotor.
Unitats: 4
Números: 4,5 i 7,8
Any de posta en servei: 1.957
Reconstruïdes l’any: 1989 / 1994
Disposició eixos: (BB) EMU-1
Potencia: 560 kW.
Velocitat màxima adhesió / cremallera: 25 / 50 Km/h
Seients 2ª classe: 52
BDeh 4/4 Automotor.
Unitats: 1
Números: 501
Any de posta en servei: 1.979
Disposició eixos: (BB) EMU-1
Potencia: 716 kW.
Velocitat màxima adhesió / cremallera: 24 / 65 Km/h
Seients 2ª classe: 45
BDeh 4/8 Automotor.
Unitats: 2
Números: 821/822 i 823/824
Any de posta en servei: 1.997
Disposició eixos: EMU-2
Potencia: 1000 kW.
Velocitat màxima adhesió / cremallera: 16 / 70 Km/h
Seients 2ª classe: 96
Constructor: Stadler
BDeh 4/8 Automotor.
Unitats: 2
Números:
Model: Spatz
Any de posta en servei: 2.011
Disposició eixos: EMU-3
Potencia: 1150 kW.
Esforç de tracció: 130 kN
Velocitat màxima adhesió / cremallera: 25 / 80 Km/h
Seients 2ª classe: 103
Constructor: Stadler
Unitats: 1
Números: 6
Any de posta en servei: 1.957
Reconstruïda l’any: 1994 / 2006
Disposició eixos: (BB) EMU-1
Potencia: 560 kW.
Velocitat màxima adhesió / cremallera: 25 / 50 Km/h
Modificació del vehicle nr. 6 de la sèrie BDeh 4/4 en
el qual es modifica la motorització amb l’ incorporació d’un motor diesel i
convertint el vehicle en Híbrid. Pot realitzar tasques de manteniment en la línia
d’alimentació elèctrica.
(PAC)
Funiculaire Châtelard – Château d’Eau
Tipus:
Funicular clàssic, 60-SBB
Data
d’inauguració: 1.921.
Estació
inferior: Gare Châterlad (1.129 msnm).
Estació
superior: Château d’Eau (1.821 msnm).
Ampla
de via: 1.007 mm.
Longitud: 1.306 m.
Desnivell: 692 m.
Pendent
màxima: 87 %.
Motorització:
Eléctrica, situada en l’estació superior.
Cable
tractor: 34 mm
Velocitat:
2,5 m/seg.
Duració
del viatge: 12 minuts.
Vehicles: 2.
Passatgers: 60 + 1
per vehicle.
Capacitat:
300 passatgers/hora, en cada sentir.
Construïts
per: Von Roll
(PAC) Petit Train Panoramique d’Emosson
Línia:
Data d’inauguració: 1.975
Longitud: 1,650 Km.
Amplada via: 600
mm.
Túnels: 5
Duració viatge: 15 minuts
Capacitat: 300 passatgers/hora.
Material motor:
Ta 2/2 Locomotores.
Unitats: 2
Numeració: 5 i 7
Nota: Locomotores elèctriques amb acumuladors.
Tm 2/2 Locomotores
Unitats: 3
Numeració: 10, 62 i 63
Nota:
Locomotores diesel.
G
2/2 T, Locomotora
Unitats:
1
Nom:
Liseli
Nota:
Locomotora vapor.
(PAC)
Minifunc d’Emosson
Tipus:
Ascensor Inclinat, 10-SBB
Data
d’inauguració: 1.991.
Estació
inferior: Gare Pied du barrage (1.812
msnm).
Estació
superior: Lac d’Emosson (1.961 msnm).
Ampla
de via: 900 mm.
Longitud: 261 m.
Desnivell: 140 m.
Pendent
màxima: 72,7 %.
Motorització:
Eléctrica, situada en l’estació superior, automatització Frey.
Cable
tractor: 15 mm
Contracable
: 11 mm.
Velocitat: 2,5 m/seg.
Duració
del viatge: 2 minuts.
Vehicles: 2.
Passatgers: 10 per vehicle.
Capacitat:
280 passatgers/hora, en cada sentir.
Construïts
per: Niederberger
Nota:
Les dues unitats del Minifunc funcionen autònomes una del altre, son dos
dispositius amb paral·lel. El terra de las cabines s’ autoanivellà automàticament
per mantindre el terra horitzontal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada