dimarts, 24 d’abril del 2012

Mont Pilatus


L’excursió al Mont Pilatus, la realitzem utilitzant un conjunt de diferents medis de transport des del càmping TCS de Horw, duració 1 dia (2003).


Des de Horw un tren regional de la companyia LSE (Luzern-Stans-Engelberg), avui ZB (Zentral Bahn), ens porta fins a Lucerna.

Davant mateix de l’estació de ferrocarril tenim una parada de la línia 1, servida per troleibús, (Obernau-Kriens-Luzern Bahnhof-Mainhof), es te que prendre en direcció Obernau i baixar en la parada Linde-Pilatus, en la localitat de Kriens. Es curiós que alguns troleibusos porten un remolc de passatgers (com a altres ciutats suïsses) i com aquestes unitats son de pis alt van intercalades, en el servei, amb unitats mes modernes biarticulades de pis baix.

Des de la població Kriens, un telecabina de dos seccions i un funicular aeri ens conduirà fins el cim del Pilatus.


Al sortir de l’estació superior del telefèric es troba la plaça que forment els Hotel Bellevue i Hotel Pilatus-Klum.
Un camí surt de darrera del Hotel Bellevue per grimpar fins el cim del Esel de 2118 metres i des de on es te una visió de 360º, que engloba  sis llacs, la cadena dels Alps i fins la Selva Negra.


Des de la plaça que connecta els dos hotels, es pot entrar a la Drachenweg (els camí dels dragons), una galeria excavada en els cor de la muntanya que disposa de finestres miradors i que en 10 minuts ens porta de nou a l’Hotel Pilatus-Klum, o be en 30 minuts ens porta fins a Chriesiloch, a on s’abandona l’interior de la muntanya i es sorgeix al aire lliure, per retornar al punt de partida per un camí exterior.
Finalment, una caminada de 35 minuts al Tomlishornens ens portarà a traves del Hotel Pilatus-Klum i passant per la Echoloch (la cambra dels ecos) abans de pujar al cim de 2131 m. amb vistes al llac dels Quatre-Cantons.


Per retornar prendrem la cremallera, famosa per ser la seva linia la mes empinada del mom. L’estació esta situada sota l’Hotel Bellevue. El començar el desens un conjunt de tres túnels seguits al mig del penyasegat ens fa passar el tros mes escarpat de la línia, desprès la línia serpenteixe entre boscos passant per els punt de encreuament de Mattalp, Aemsigen i Wolfort fins arribar a Alpnachstad.

Des de aquesta població prenem un tren de la companyia ZB fins a Horw.

Característiques tècniques:

PB  - Pilatusbahn

Ferrocarril a cremallera.
Any de posta en servei: 1889
Amplada via: 800 mm
Sistema cremallera: Locher
Longitud: 4818 m.
Desnivell: 1635 m.
Túnels: 5
Gradient: 38-48 %
Estació inferior: Alpnachstad, 497 msnm.
Estació superior: Pilatus Kulm, 2132 msnm.
Electrificació: 1550 V=
Velocitats màxima permesa: 9–12 Km/h
Duració del trajecte: 30-40 minuts.

Automotors elèctrics amb cremallera


Classe: Bhe 1/2
Unitats: 8
Números: 21 a 28
Any posta en servei: 1937
Disposició eixos: EMU-1
Potencia: 155 kW
Velocitat màxima: 12 km/h.
Voltatge: 1550 V=
Numero passatgers 2ª classe: 40
Construïdes per: SLM


Classe: Bhe 1/2
Unitats: 1
Número: 30
Any posta en servei: 1968
Disposició eixos: EMU-1
Potencia: 175 kW
Velocitat màxima: 12 km/h.
Voltatge: 1550 V=
Numero passatgers 2ª classe: 40
Construïda per: SLM

Classe: Ohe 1/2
Unitats: 1
Números: 31
Any posta en servei: 1954
Disposició eixos: EMU-1
Potencia: 155 kW
Velocitat màxima: 12 km/h.
Voltatge: 1550 V=
Construïdes per: SLM
Nota: Unitat destinada al tràfic de mercaderies reconstruïda a partir del automotor Bhe 1/2 nr. 29 i del antic Ohe 1/2 del mateix numero.

Classe: Xhm 1/2
Unitats: 1
Número: 32
Any posta en servei: 1981
Disposició eixos: A1
Potencia: 320 kW
Velocitat màxima: 12 km/h.
Tracció: Diesel Mecànica
Construïdes per: SLM
Nota: Unitat destinada al manteniment de la linia.

LFP – Luftseilbahn Fräkmuntegg – Pilatus Klum.


Funicular Aeri.
Any de posta en servei: 1956
Modernitzat l’any: 1983
Tipus: 40-PB
Longitud: 1389 m.
Estació inferior: Fräkmuntegg,1415 msnm.
Estació Superior: Pilatus Klum, 2070 msnm.
Desnivell:  565 m.
Inclinació: 73 %
Numero de pilones: 1
Diàmetre cable portador: 38 mm
Diàmetre cable tractor: 26 mm
Mootització: Eléctrica.
Potencia: 180 kW.
Velocitat: 6,5 m/seg.
Duració trajecte: 5 minuts
Cabines : 2
Capacitat per cabina: 40 + 1 persones.
Capacitat: 480 persones/hora.
Fabricant: Garaventa / CWA

GKKF  - Gondelbahnen – Kriens – Krienseregg - Fräkmuntegg.

Primera secció Kriens – Krienseregg


Telecabina desembragable.
Any de posta en servei: 1995.
Tipus: 4-MGD
Longitud: 2119 m.
Estació inferior: Kriens, 520 msnm.
Estació Superior: Krienseregg, 1033 msnm.
Desnivell: 513 m.
Inclinació: 25 %
Numero pilones: 10
Motorització: Eléctrica, situada en l’estació superior.
Contrapès: Situat en l’estació superior.
Potencia: 400 kW
Diàmetre cable: 44 mm.
Velocitat: 4,5 m/seg.
Cabines: 57
Capacitat per cabina: 4 persones.
Capacitat: 750 persones/hora.
Duració viatge: 8 minuts
Fabricant: Garaventa / CWA

Segona secció: Krienseregg – Fräkmuntegg


Telecabina desembragable
Any de posta en servei: 1995.
Tipus: 4-MGD
Longitud: 2774 m.
Estació inferior: Krienseregg, 1033 msnm.
Estació Superior: Fräkmuntegg, 1419 msnm
Desnivell: 386 m.
Inclinació: 14 %
Numero pilones: 15
Motorització: Eléctrica, situada en l’estació inferior.
Contrapès: Situat en l’estació inferior.
Potencia: 400 kW
Diàmetre cable: 44 mm.
Velocitat: 4,5 m/seg.
Cabines: 75
Capacitat per cabina: 4 persones.
Capacitat: 550 persones/hora.
Duració viatge: 10,3 minuts
Fabricant: Garaventa / CWA
VBL - Verkehrsbetriebe Luzern
Longitud línies troleibús: 30 Km.
Any posta en servei: 1941
Electrificació: 600 V=
línies números: 1, 2, 4, 6, 7 i 8
Numero vehicles: 56
Numero remolcs: 16


Model: BGT 5-25
Unitats: 1 (sèrie inicial 20 vehicles)
Números: 190 ( sèrie inicial 181 a 200)
Any posta en servei: 1998
Configuració: Vehicle articulat
Voltatge: 600 V=
Construïdes per: NAW-Hess-Siemens

Model: BGT-N2C
Unitats: 26
Números: 201 a 226
Any posta en servei: 2004 a 2009
Configuració: Vehicle articulat de terra baix
Voltatge: 600 V=
Construïdes per: Hess-Kiep

Model: BGG-N2C
Unitats: 3
Números:  231 a 233
Any posta en servei: 2006
Configuració: Vehicle biarticulat de terra baix
Voltatge: 600 V=
Construïdes per: NAW-Hess-Siemens

Model: BT 5-25
Unitats: 27 (sèrie inicial 30 vehicles)
Números: 252 a 254 i 257 a 280 (sèrie inicial 251 a 280)
Any posta en servei: 1988 a 1989
Configuració: Vehicle rígid
Voltatge: 600 V=
Construïdes per: NAW-Hess-Siemens
Nota: Retirades les unitats 251, 255 i 256

Model: APM 5.6-13
Unitats: 16
Números: 301 a 316
Any posta en servei: 1998 a 2005
Configuració: Remolc
Construïdes per: Lanz-Marti-Hess




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada