divendres, 12 de desembre del 2014

FGC (FMGP) - Locomotora sèrie E-1 a E-4

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes.

FGC E-1, Nuria
La companyia dels Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes, tenia previst adquirir 10 locomotores elèctriques, 4 per la cremallera de Núria i 6 per la cremallera de Montserrat, però aquestes ultimes com que no es va electrificar la línia, no van ser adquirides.

Aquestes locomotores elèctriques van ser construïdes per les empreses suïsses S.L.M. i Brown Boveri. Estan basades en les construïdes anteriorment per aquests constructors pel Schoellenen Bahn. Les tres primeres locomotores van arribar a Ribes de Freser a l'agost de 1930 des de Münchestein (Suïssa).

Van ser pintades en blau i blanc amb l'emblema de la Companyia i Ribes- Núria en daurat i batejades amb els següents noms: E-1 Virgen de Núria, E-2 Obispo Guitar, en homenatge als seus esforços per aconseguir la construcció del cremallera, E-3 José Rogent i E-4 Ramón Albó en reconeixement a la seva tasca com a directius dels Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes.

Com a característiques generals podem indicar que la locomotora disposa de 2 motors que desenvolupen una potència de 360 CV que permet aconseguir una velocitat màxima de 30 km/h en adherència i 13 km/h en cremallera. El pes total de la locomotora és de 23 tm, amb un esforç de tracció de 9.580 kg amb el que pot remolcar trens de fins a 37,5 tm.
La locomotora és del tipus 0-3-0 amb tres eixos motors acoblats mitjançant bieles a altres dos eixos falsos. Els tres eixos motors posseeixen rodes de 712 mm de diàmetre per a una millor inscripció a les corbes, els radis mínims de les quals són de 80 metres.
Els dos eixos falsos, en el centre dels quals es troba el mecanisme de cremallera que mesura 585 mm de diàmetre, va acoblat als motors.
Les locomotores només posseeixen una cabina de conducció, que està situada en un extrem. La resta de l'espai està ocupat pels motors i altres equips elèctrics.
Una part important en els ferrocarrils de muntanya amb cremallera és el sistema de fre. Aquestes locomotores disposen de 4 tipus diferents de fre: un d'elèctric, dos mecànics i un de seguretat. El fre elèctric actua per frenat reostàtic directament als motors. Un dels dos frens mecànics és del tipus Westinghouse i actua directament sobre la cremallera. L'altre fre mecànic acciona les rodes d'adherència i funciona amb aire comprimit. Finalment el fre d'emergència total o de seguretat és accionat pel maquinista mitjançant un tirador col·locat en la cabina; en tirar del mateix actua el fre d'adherència, el de cremallera i es dispara una molla que va directe als eixos dels motors, frenant i interrompent el corrent del motor. En cas que el tren aconsegueixi un excés de velocitat aquest dispositiu de seguretat s'acciona automàticament.

En els anys 1989 i 1994 van ser modernitzades les locomotores E-1 i E-4 en els Tallers Rocafort.

E-1 "Virgen de Nuria" + B-23, Estació Ribes-Enllaç 
La locomotora E-1, preservada en orde de marxa, realitza alguns trens històrics.
La locomotora E-2, aquesta esta preservada en l'estació Monistrol-Vila.
La locomotora E-3, aquesta esta preservada en l'estació Ribes-Vila.
La locomotora E-4, va ser traslladada a la línia del cremallera de Montserrat l'any 2002 i pintada amb els colors d'aquesta línia, verd i blanc, per realitzar els trens de treball, va realitzar el primer viatge per aquella línia, en l'any 2007 va ser substituïda per una nova locomotora dièsel i retornada a la línia del cremallera de Núria, retroba els seus colors originals i esta en estat de marxa.

FGC E-2, Monistrol-Vila
FGC E-2, Queralt
Característiques tècniques:

Sèrie: E
Numeració: 1 a 4
Rodament: Bo (0-3-0)
Unitats en servei: 2 (2 preservades)
Unitat postes en servei: 4
Any de construcció: 1930
Any posada en servei: 1930
Modernitzades l'any: 1989 a 1994
Amplada carril: 1000 mm
Cremallera: ABT doble
Tracció: Elèctrica
Voltatge: 1500 V=
Longitud entre topalls: 6875 mm
Pes: 23 tm.
Potencia: 264 kW
Esforç de tracció: 939,5 kN
Motor: 2 X BBC
Velocitat adherència: 30 km/h
Velocitat en cremallera: 13 km/h
Fabricada per: SLMi BBC.
Números fabrica SLM: 3469, 3468, 3370 i 3371
Números fabrica BBC: 3680, 2969, 2971 i 2972
E-3 + D-9 Estació Nuria
E-4 "Ramón Albó" Estació Monistrol-Enllaç

FGC E-3, Ribas-Vila


FGC E-4, Monistrol-Vila

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada