dijous, 5 d’octubre del 2017

Ferrocarril Cusco - Santa Ana – Quillabamba.

Planol Ferrocarril Cusco Machu Picchu
Aquest és un dels ferrocarrils més coneguts del país i del món, ja que és l'unica manera de visitar el Machu Picchu (a no ser que vulguis fer el Camí del Inca).
Té 110 km, d'una amplada 914 mm, connecta Cusco amb Aguas Calientes (Machu Picchu) i altres pobles i llogarets del Valle Sagrado.

En l'any 1913, i gràcies a la gestió del diputat Senyor Benjamí de la Torre es va promulgar la llei que ordenava la construcció d'un ferrocarril que, partint del Cusco i seguint la vall del Vilcanota, arribés més enllà del Pongo Mainique amb l'objectiu d'unir la ciutat de Cusco amb la província de la Convención, és a dir la Serra amb la Selva. Aquest ferrocarril Cusco - Santa Ana es va denominar així perquè la Hisenda de Santa Ana, avui un barri de Quillabamba, era la capital de la província de la Convención fins a l'any 1918.

L'any 1923 el tren arribava a Pachac (km 63). En l'any 1928 es va arribar a Aguas Calientes a 110 km de Cusco, on es va establir un campament per als treballadors que construïen la línia, just enfront de l'accés al Machu Picchu. Només en l'any 1950, durant el Govern del General Odría, es van reprendre les obres d'aquest ferrocarril, en l'any 1951 el ferrocarril va arribar a Santa Teresa (km 129), i en l'any 1967 a Chaullay (km 148), arribant finalment en l'any 1977 a Quillabamba (km 172).

Una allau de fang durant el període del fenomen El Niño de l'any 1997-1998 va destruir part de la línia que va a Quillabamba i que no s'ha reconstruït, avui en dia sols s'utilitza fins a la central hidroelèctrica de Machu Picchu.
La línia té un ramal de 13 km entre Huayllabamba i Pachar, que està actualment en desús.
Fins fa pocs anys, el ferrocarril sortia des del centre de Cusco, des de l'estació de Cusco-San Pedro, però per evitar diversos zig-zags, necessaris per guanyar alçada, actualment, el ferrocarril surt de l'estació de Poroy (km 18) als afores de la ciutat de Cusco.


FSA - Yanamachu 123 (1-4-1), Parc Urpicha, Cusco
Les tres locomotores que arribaven a Quillabamba, van ser va ser batejada popularment com "Yanamachu", en l'actualitat una d'elles es troba al Parc Urpicha del Cusco, una altra es troba en la ciutat de Lima i la tercera es trobaria en un dipòsit d'ENAFER al Districte de Santa Ana.


PR - Tren Local, estació Ollabta, Ollataytambo
Els operadors actuals d'aquesta línia són: PeruRail i Inca Rail empreses ferroviàries amb trens que circulen a l'estació d'Aguas Calientes (Machu Picchu).
PeruRail opera diferents de trens, des del tren local (classe econòmica que és només per a residents peruans), a fins als de luxe: Expidition, Vistadome, Sacred Valley i Belmond Hiram Birnham, presenta una gran diversitat en les seves propostes horàries des d'Ollantaytambo a Aguas Calientes (Machu Picchu). Inca Rail opera des d'Ollantaytambo fins a Aguas Calientes (Machu Picchu) i té serveis anomenats: Ejecutivo, Primera Clase i Presidencial.





FTSA - Estació Ollanta, Ollataytambo




FTSA - Estació Aguas Calientes



FTSA - Estació Machu Picchu
FTSA - Pont riu Urubamba, a prop de la central electrica Machu Picchu


FTSA - Señals

Vies a Aguas Calientes

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada