dimarts, 16 d’octubre del 2018

Aeri de Montserrat

FAM - Funicular Aeri de Montserrat


Inicialment existia, un projecta de funicular, dissenyat pel sr. Santiago Rubió. El financer barcelonès sr. Xavier Marsans i Claramunt va proposar construir un telefèric, en el mateix lloc que el projectat funicular, sistema de transport de passatgers inèdit per aquells anys en el nostre país.

El projecta, el va confeccionar l'enginyer sr. Ricardo Lopéz, amb combinació amb l'empresa alemanya Adolf Bleichert, de la ciutat de Leipzig. Constituïda la societat Funicular Aèreo de Montserrat, S.A., en l'any 1928, la construcció va ser rapida sota la supervisió de l'enginyer alemany sr. Federico Grundel de l'empresa Adolf Bleichert, la inauguració va ser el 17 de maig de 1930.

L'èxit va ser notable, ja que el temps de 7 minuts era molt competitiu enfront del temps que es tardava amb l'antic cremallera de vapor.

Durant tota la guerra civil va funcionar sota la supervisió d'un comitè obrer, ja que en el monestir de Montserrat si va ubicar un hospital de guerra.

Al final de la guerra civil, les tropes republicanes en retirada, vàrem volar el pont d'accés sobre el riu Llobregat i trencarem el cable del contrapès del portador esquerre, el qual en caure a terra arrossega en la seva caiguda a la cabina que es trobava en l'estació inferior.


Per poder tornar a posar en marxa les instal·lacions en l'any 1940 es va demanar una de les cistelles del transbordador del port de Barcelona, que eren del mateix constructor. Aquesta cistella va ser retornada en l'any 1962 i el pont d'accés sobre el riu Llobregat no va ser reparat fins a l'any 1949.

L'estació inferior està ubicada al costat de l'estació dels FGC, un pont comunica l'aparcament amb la carretera C-55, l'estació superior està emplaçada una mica per sota de la plataforma del monestir, perquè en el moment de la construcció aquesta esteva ocupada per les instal·lacions de l'antic cremallera.


Com a curiositat les cabines són poligonal de 12 costats.


En l'estació inferior existeixen dues barquetes de salvament, que en cas de necessitat efectuarien el rescat dels passatgers atrapats.


Característiques tècniques:

Any de posada en servei: 1930
Tipus: Funicular Aeri.
Longitud: 1350 m.
Perfil horitzontal: 1243
Estació inferior: Aeri de Montserrat, 139 msnm.
Estació Superior: Montserrat-Monestir, 683 msnm.
Desnivell: 544 m.
Nombre de suports: 2



Inclinació mitjana: 43 a 45%
Diàmetre cables principals: 2 X portadors 59 mm + 2 X tensió 75 mm
Diàmetre cables tracció: tractor 2 x 27 mm. + contra tractor: 2 X 21 mm + 2 X tensió 38 mm
Diàmetre cables auxiliars: 2 X auxiliar 22 mm + 2 X tensió 38 mm.
Estació motora: Superior
Tracció: elèctrica
Motor principal elèctric: Siemens
Potencia: 61,78 kW
Motor auxiliar elèctric: Siemens
Potencia: 27,95 kW
Grup electrogen auxiliar dièsel: Pegaso
Potencia: 130 kW
Motor reserva dièsel: Pegaso
Potencia: 95,61 kW
Velocitat: 5 m/seg.
Estació tensora: Inferior
Contrapès cable de tensió dels portadors: 2 X 50 tm.
Contrapès cable de tensió del cable contra tractor: 2 X 7,6 tm.
Contrapès cable de tensió del cable de socors (auxiliar): 2 X 5 tm.
Temps recorregut: 5 minuts
Cabines: 2
Capacitat per cabina: 30 + 1 persona.
Capacitat: 520 persones/hora.
Horari: 9:40 a 19: 00 hores (depenent de la data)
Cadència màxima: 7 minuts
Fabricant: Adolf Bleichert


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada