Puente Vizcaya (Bizkaiko Zubia, en euskera).
El Pont Bizkcai es troba situat en la
desembocadura de la Ria de Bilbao que forma el riu Nervión, uneix les poblacions
de Portugalete i Getxo, situades en les marges oposades de la ria.
El pont rep varies denominacions: la oficial
es Puente Vizcaya, altres denominacions per les quals també es conegut
son: "Puente Colgante",
"Puente Colgante de Portugalete", "Puente Colgante de Guecho i
fins i tot "Puente Colgante de
Bilbao", "Puente de Portugalete” i "Puente Palacio".
Tècnicament es un pont penjant amb una
cistella transportadora de vehicles i persones.
Esta integrat en el sistema CrediTrans del
Consorcio de Transportes de Bizkaia.
Forma part del Patrimoni de la Humanitat de la
UNESCO. Aquets pont va servir de models per a mes de 13 instal·lacions d’aquets
tipus, actualment es l’únic en servei d ‘aquest estil.
Historia
Degut que els vaixell de carga arribaven fins
el port de Bilbao no es podia construir un pont mes avall del punt màxim que
aquets vaixell podien remuntar la ria, aproximadament fins l’actual Plaza de la
Estación.
Conscient d’aquest problema el arquitecte biscaí
Alberto del Palacio, va estudiar com resoldre aquest problema, es va assessorar
per Eiffel a França i va tindre enllestit i patentat el seu pont l’any 1.890.
L’idea sembla simple, consistia en muntar una biga
rígida, a una altura superior a la dels mastils del velers mes grans de l’època,
sostinguda per torres, i amb un sistema d’una cistella penjada d’un carretó que
es desplaça per la biga superior.
El transbordador va ser inaugurat el 10
d’agost de 1.893, funciona sense interrupcions fins el 16 de juny de 1.937, quant
les tropes republicanes van volar la biga superior i la van precipitar a la ria
juntament amb la cistella transbordadora. Reconstruït segons e l projecte del enginyer de camins José Juan Aracil, que
va actualitzar el disseny de la biga original i dels cables de suspensió i atirantament,
es va re inaugurar de nou el 14 de juny de 1.941.
La societat El Transbordador de Vizcaya S.L. és l'empresa
titular de la concessió administrativa des del 21 de desembre de 1995.
Aquesta empresa a portat a terme l’ultima remodelació
del pont. Obre la passarel·la superior al turisme e instal·la nous ascensor per
arribar-hi i també pinta el pont, desprès d’un concurs popular, de color “Vena Rojo Somorrostro”.
Característiques tècniques actuals:
Las quatre torres metàl·liques tenen una alçada de 62 m.
Situades dos a cada costat de la
ria estan subjectes per 8 cables, 2 per
torre i situats a 90º un del altre, i encorats a una distancia aproximada de
uns 110 m.
La biga plataforma esta situada a 45 m. sobre el nivell de la plenamar.
Esta sostinguda per un conjunt de 70 cable, (d’aquí de el nom de pont
penjant, no esta ancorada a les torres).
Existeixen dos carril a cada costa de la biga plataforma per el que
circula el carretó metàl·lic.
El carretó es de 25 metres de llarg i de un
ample de 6,15 m., te 36 rodes i 12 motors elèctric.
La cistella te capacitat per 6 vehicles de turisme i 200 persones, (100
a cada sala lateral).
La cistella esta unida al carretó superior per 18 cables entrecreuats.
La duració del viatge es de 1 ½ minuts.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada