dissabte, 14 de març del 2015

Locomotora elèctrica FGC 304

CGFC - Compañía Gene­ral de Ferrocarriles de Cataluña

FGC - Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya


La Compañía Gene­ral de Ferrocarriles de Cataluña, es va veure obligada a comprar material elèctric, per al seu ús en el nova prolongació de la *línea que unia la Bordeta amb la Plaça Espanya, ja que aquest tram és subterrani i les locomotores de vapor no podien ser utilitzades. 

L'any 1.926 s'adquireixen 4 locomotores construïdes en la seva part elèctrica per Ganz de Budapest i en la seva part mecànica per l'empresa belga Usines de Braine-le-Comte. Aquestes locomotores van ser numerades amb els següents números, 301 a 304, familiarment son conegudes amb nom de "Pachanga".

A partir de maig de 1.926 i durant quatre dècades, van realitzar tots els trens del servei de viatgers entre Sant Boi de Llobregat i Barcelona, també en alguna ocasió van remolcar alguns trens de mercaderies entre La Magória i Sant Boi de Llobregat. En els anys seixanta, també van realitzar algun servei entre Bordeta i Quatre Camins amb trens de bauxita. Després d'estar en la reserva durant alguns anys, en l'any 1.978 van ser desballestades. A excepció de la número 304 que va ser lliurada a l'Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona.

Aquestes locomotores han lluït tres combinacions de colors: marró i crema, blava i plata, en dos tons de blau amb una franja groga en temps de FEVE i blau grisenc.
                                                                                Fotos: internet
Aquestes locomotores són del tipus Bo'Bo' i els seus dos vogies són accionats per quatre motors. La suspensió és de doble molla amb ballesta de fulles i ressorts espirals.
La carrosseria és metàl·lica i en els dos extrems es troben les cabines de conducció davant les quals existeix un balconet i al centre estan situats els aparells d'alta tensió, grup motor - compressor, etc. i la presa de corrent es realitza mitjançant dos pantògrafs de ballesta. 
El fre és Westinghouse i va combinat amb el d'aire comprimit, i un altre a mà que acciona sobre els vogies.

Característiques tècniques

Sèrie: 300 
Tipus: Bo'Bo' 
Unitats en servei: 1
Unitat construïdes : 4
Numeració: 301 a 304
Any de construcció: 1926 
Any retirada servei : 1978 
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Eléctrica
Voltatge: 1500 V= 
Potencia: 206 kW 
Esforç de tracció: 43 kN
Motors: 4 X Ganz 
Longitud total entre topalls: 13050 mm
Pes total: 37 tm
Velocitat: 60 km/h
Construïdes per: Usines de Braine-le-Comte i Ganz
Nota: Aquesta locomotora pertany a l' Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona i es operada per els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.

                                                                               Foto: J.Miquel

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada