FGC - Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya
FSB - Ferrocarril de Barcelona a Sarrià.
L'any 1947, coincidint l'inicií de les obres soterrament de la
línia entre les estacions de Muntaner i Sarrià, i les d'adequació de la branca
de l'Avinguda del Tibidabo, va fer que la Compañia de los Ferrocarriles de
Cataluña, inicies la construcció d'unes noves unitats denominades 600 i que
eren similars a les ja existents de la sèrie 400/500, però adaptades a l'ús
urbà.
Aquesta sèrie d'automotors no és homogènia, ja que en la seva
construcció es va recuperar material i equips elèctric de sèries anteriors,
formant-se quatre subsèries.
Primera subsèrie. Per a la construcció dels 4 primers cotxes: 601
a 604, es van aprofitar els motors de tracció i els equips elèctrics de les
antigues unitats 309 a 312. Igualment per a la unitat 606, es van aprofitar les
peces de la unitat número 303 que va tenir un accident en l'estació de Gràcia.
Totes aquestes unitats i les unitats 616 a 622, portaven motors GE-263A i
equips PC-101.
Segona subsèrie. Els automotors: 605, 607 a 615 i 623 a 624,
portaven motors English Electric DK-32B i equips E.E., recuperats de la
modernització dels automotors de la sèrie 400/500.
Tercera subsèrie. Els automotors: 625 a 628, portaven motors
GE-225B i equips elèctrics procedents de l'antiga sèrie Brill 10-27.
La construcció dels 28 automotors, es va perllongar fins a 1975,
en la qual es va acabar la sèrie, que al principi havia de ser de 32 unitats.
El seu color exterior no experimento canvis durant la seva vida
activa, solament ressenyar que els models a l'origen portaven instal·lats en
els laterals, el nombre del vehicle, la classe i l'anagrama de la companyia en
peces de bronze en relleu. Que posteriorment van passar a estar pintats en
pintura blanca.
La decoració interior és molt senzilla, ja que consisteix en uns
plafons de laminatge plàstic de color gris i verd a excepció de la segona
classe que és de color marró. Les butaques de segona classe estaven tapisades
de vellut marró i tenint reposabraços central. Els seient de tercera classe
estaven tapisats de escai de color verd. En les dues classes els seients
estaven encarats de 2+2. La il·luminació és per mitjà de tubs fluorescents.
A partir de 1982 es van efectuar uns canvis substancials, tals com
la unificació de les classes a l'interior dels cotxes, la supressió de les
plaques de bronze i la unificació de motors (GE-263A i GE-225B) per poder fer
composicions de tres cotxes, dos motors i un remolc, que eren cotxes
desmotorizats.
Aquestes unitats elèctriques són del tipus Bo'-Bo' i els seus dos
vogís són del tipus unificat de la Companyia dels Ferrocarrils de Catalunya.
Els cotxes disposen de 8 portes d'una sola fulla (quatre per banda) i un
pantògraf per a la presa de corrent.
Disposa de tres tipus de fre: mecànic, elèctric d'emergència i
d'aire comprimit. Els seus aparells de tracció i xoc, consisteixen en un topall
central i un enganxi automàtic del tipus Tomlinson.
Aquestes unitats en un principi donàvem servei a les línies de Reina Elisenda (Sarrià) i Avinguda del Tibidabo amb unitats simple, més endavant van donar aquest servei en modalitat de dues unitats acoblades, per finalitzar donant servei en les línies suburbanes en composició de dos cotxes motors amb un remolc intermedi.
Característiques tècniques:
Sèrie: 600
Tipus: EMU-1 (EMU-2 i EMU-3)
Rodament: Bo'Bo' (Bo'Bo'+Bo'Bo' i Bo'Bo'+2'2'+Bo'Bo')
Unitats en servei: 0
Unitats construïdes: 28
Numeració: 601 a 628
Any de construcció: 1947 a 1975
Any de reconstrucció: 1982
Any retirada servei: 1991
Amplada carril: 1435 mm
Tracció: Elèctrica
Voltatge: 1500 V=
Potencia: 308 kW
Motors: 4 x GE-263A | DK-32B | GE-225B (segons subsèrie)
Longitud total entre topalls: 19360 mm
Pes total: 35 tm
Velocitat: 50 km/h
Seients total: 56
Construïdes per: Tallers de Sarrià de la Compañia de los
Ferrocarriles de Cataluña.
Nota: Les unitats 606 i 620, preservades com vehicles històrics.
La unitat 609 transformada en Automotor taller, numerat com 162.3
Foto: J Miquel |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada