dissabte, 25 de juliol del 2015

OG - Ferrocarril Olot-Girona, locomotores de vapor 1-3-1 T

Foto: J. Miquel
L' origen d'aquesta sèrie de locomotores és a causa de l'augment de tràfic que experimentava aquesta línia a mitjans dels anys 20 del segle passat.

La sèrie de l'Olot-Girona, 21a 24; va ser construïda per MTM en l'any 1926, amb els números de fàbrica 280 a 283.

Amb l'entrada en servei d'aquestes locomotores es va racionalitzar l'explotació, dividint els trens en mercaderies i viatgers, i augmentar la velocitat d'aquests últims, amb anterioritat la majoria dels trens eren mixtes de mercaderies i viatgers. També va permetre un augment de la càrrega a remolcar, 75/135 tm en tracció senzilla o 140/240 tm en doble tracció, que suposava un increment de prop d'un 50% respecte a les altres màquines que hi havia en la companyia.

Amb el pas del temps i especialment després de la Guerra Civil, van realitzar tot tipus de servei fins a l'arribada dels nous automotors dièsel, que les van relegar a trens de mercaderies i esporàdics de viatgers.

El 15 d'octubre de 1963 a causa del dèficit la companyia lliura la línia d'Olot a l'estat, així doncs passa a formar part d'Explotació de Ferrocarrils per l'Estat, EFE, antecessora de FEVE.

Una vegada clausurada la línia, 15 de juliol de l'any 1969, la n° 22 "Olot" va quedar apartada en el dipòsit d'Amer.

L'ajuntament d'Olot va sol·licitar a FEVE una locomotora per conservar-la. El juliol de l'any 1986 es va signar un acord entre l'Ajuntament d'Olot, propietari de la locomotora, L'Associació d'Amics del Ferrocarril de Barcelona i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya; pel que el primer, la cedia a les altres dues entitats per al seu ús, explotació i manteniment. Va ser traslladada als tallers Condel de Sta. Perpètua de Mogoda (Barcelona), on va començar la restauració. A mitjan setembre de l'any 1987 es va procedir al trasllat als tallers dels FGC a Martorell-Enllaç per a la seva posada a punt.

Ha realitzat una gran quantitat de trens turístics a partir de l'any 1968. En el dia d'avui la locomotora nº 22 "Olot" es troba apartada de servei.

També es conserven altres dues locomotores; la n° 23 que va ser cedida per FEVE al FC turístic Blonay-Chamby (Suïssa) apartada de servei, i la n° 24 es troba en un magatzem de ferralla a Sant Andreu de la Barca (Barcelona).

Aquestes locomotores de vapor recalentat, disposaven d'una caldera i caixa de focs exterior d'acer dolç Martin-Siemens. La llar era de coure vermell i els tubs d'acer. L'esbiaixat de les parets laterals de la llar estava format per botillós de coure vermell, excepte en les dues files horitzontals superiors i les files verticals en què l'eren de botillós de bronze manganès. Posseïa 54 tubs escalfadors grans i 22 de petits. A causa de la seva potència de 458 CV i un esforç de tracció de 4.315 kg els permetia superar les fortes rampes del Coll d'en Bas poc abans d'arribar a Olot. Per no superar les 6 tm per eix, el bastidor es va construir amb planxa més prima de l'habitual, però d'igual qualitat. La introducció del recalentador de vapor va produir una disminució en el consum de l'ordre del 32,2% respecte a les altres locomotores de la companyia. Així mateix anaven proveïdes d'un compressor Westinghouse que proporcionava fre d'aire al tren.

Foto: C. Miquel

Característiques tècniques:

Sèrie: 20
Rodament: 1-3-1 T
Numeració: 21 a 24
Unitats construïdes: 4
Any de construcció: 1926
Unitats preservades: 3
Numeració de les unitats preservades: 22 "Olot", 23 i 24
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Vapor
Longitud entre topalls: 9640 mm
Pes: 31 tm
Potencia: 330,5 kW
Esforç de tracció: 42,3 kN
Velocitat: 35 km/h
Capacitat carbó: 1980 Kg.
Capacitat aigua: 3679 litres
Constructor: La Maquinista Terrestre y Marítima (MTM)
Números fabrica: 280 a 283


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada