dimecres, 26 d’abril del 2017

Sèrie d'automotors elèctrics, 3400 del FGV.

FGV – Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana.
     
  • Museo Vasco del Ferrocarril
La història d'aquesta sèrie d'unitats comença quan el Ferrocarril del Carreño, explotava la línia que unia les ciutats de Gijón i Avilés, de 27 quilòmetres de longitud. L'any 1962, aquesta companyia rep una oferta de comprar de material en bon estat, provinents de la xarxa de tramvies de la ciutat d'Anvers i construïts en les dècades dels anys quaranta i cinquanta del segle passat.

La primera compra, compren 4 cotxes motors del tipus "S" i 8 remolcs del tipus "S" (Estàndard). L'any 1996, es rep una nova remesa de 4 cotxes motors també del tipus "S" i 10 remolcs també d'aquest mateix tipus. La seva matricula, va ser "Mbfah" i el número assignat del 10 al 17. Amb tot aquest material, el Ferrocarril del Carreño, va formar 7 composicions M+R+R, i va mantenir un cotxe motor de reserva.

Uns anys més tard, l'any 1972, FEVE, que explotava les línies de la Compañía de Tranvías y Ferrocarriles de Valencia (CTFV), amb corrent continu a 550 volts, decideix també comprar material de segona mà a SNCV. El 6 de gener d'aquest any arriben al port del Grau, 12 cotxes motors i 6 remolcs, sent tots del tipus "S".

A la seva arribada, es matriculen com FEVE 3.401 a 3.412. Aquestes unitats van formar 6 composicions Mc+R+Mc, però amb la peculiaritat que només efectua tracció el cotxe motor davanter, en cada sentit de la marxa. Aquest material no podia circular en unitats múltiples.

L'any 1974 el Ferrocarril del Carreño cessa en les seves activitats i la línia de Gijón a Avilés va ser absorbida pels Ferrocarriles Españoles de Vía Estrecha (FEVE). En disposar ja FEVE de cotxes d'aquesta sèrie, els si va correspondre la matrícula des del 3.413 a 3.420.

La re-electrificació a 1.500 volts de la línia Gijón-Avilès, l'any 1981, comporta, que el material de la sèrie 3.400 fos traslladat íntegrament a València.

L'any 1984 FEVE, emprèn un pla de modernització de la sèrie 3.400, que encarrega a Material y Construcciones S.A (MACOSA). El projecte preveu la reforma de 20 cotxes motors i 10 remolcs, amb els quals es formaran 10 composicions Mc+R+Mc, aquestes si amb comandament múltiple, entre els dos cotxes motors.

La primera composició (3.417/6.409/ 3.418) va ser lliurada per MACOSA al setembre de l'any 1985.

Les característiques generals d'aquestes unitats en el moment de la seva arribada a Espanya era: El bastidor i l'armadura de la caixa construïts amb perfils d'acer. Disposaven de dues grans plataformes amb portes d'accés amb mecanisme pneumàtic. La part elèctrica estava dissenyada seguint els canons d'una estructura de tramvia, amb controles d'accionament en tots dos extrems del vehicle i la presa elèctrica per tròlei.

Posteriorment, el far central i el connector elèctric d'interconnexió van ser eliminats i reemplaçats per un far rectangular situat en el caseller de recorregut i un caixetí amb dos connectors elèctrics. L'any de 1976 quan FEVE es va fer càrrec del Ferrocarril del Carreño, i va pintar el material de blau amb franges i inscripcions platejades.

Pel que fa al material que va arribar directament a València, van ser primerament emmagatzemats en les cotxeres i sotmesos a una revisió que incloïa una petita transformació. La cabina va quedar aïllada de la resta del vehicle amb una mampara metàl·lica. Posteriorment la cabina situada costat remolc va ser desmuntada, en algunes unitats. En els frontals van conservar el far central, però van perdre el caseller d'itineraris.

L'any 1984, es va realitzar una sèrie de modificacions que pretenien donar una nova imatge al material i de pas augmentar la seva seguretat i confort. Els principals canvis realitzats van ser els següents: Substitució total del cablejat elèctric, substitució del pupitre de conducció per uns de nous dotats del dispositiu d'home-mort, taquímetre enregistrador Deuta-Verker, seient per al conductor i cabina aïllada. Els vogies, van ser sotmesos a una revisió general. La caixa va ser reforçada i ajustada, tant en el bastidor com en l'estructura i el folrat exterior en xapa d'alumini.

El canvi més important, va anar en la part estètica del frontal. Les llums de senyalització, van passar de dues a quatre, també es va canviar el far central per dos laterals, van passar a un disseny més modern, quadrats i rectangulars. L'interior va ser remodelat amb panells de polièster clar i el sòl revestit de paviment de goma en relleu. La il·luminació interior va ser reemplaçada per una de tipus fluorescents col·locats en la part central amb una reixeta difusora. Les portes van ser substituïdes per unes noves de planxa d'acer. Es va renovar la instal·lació pneumàtica d'obertura i tancament, que va passar a ser desbloquejada pel conductor i acciona pel viatger per mitjà de botoneres. Totes aquestes modificacions van donar una nova estètica als "Belgues"

Pel que respecta a la pintura, es van decorar amb el disseny de FEVE de principis dels anys vuitanta del segle passat, gris clar amb els baixos en gris fosc i sengles franges en vermell i taronja.

J.Miquel

J.Miquel

J.Miquel
Característiques tècniques:

Sèrie: 3400
Tipus: EMU-3
Composició: Mc+R+Mc
Unitats en servei: 0
Unitat reconstruïdes: 10
Numeració: 3401 a 3420
Numeració remolcs: 6401 a 6410
Any de posada en servei: 1972
Any de reconstrucció: 1985 i 1986
Retirats serveis l’any: 1990
Amplada carril: 1000 mm
Tracció: Elèctrica
Voltatge: 600 V=
Potencia: 375 kW
Motors: ACESA
Longitud total entre topalls: 42.000 mm
Longitud total entre topalls cotxes motors: 14.000 mm
Pes total: 74,6 tm
Velocitat: 70 km/h
Seients 2a classe: 108
Reconstruïdes per: MACOSA

J.Miquel

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada