diumenge, 17 de desembre del 2017

Visita al Museu Miner de Riotinto "Ernest Lluch".

Aquest museu pertany a la "Fundación Río Tinto" i porta el nom del polític català del PSC Ernest Lluch, asasinat per ETA.



D'aquest museu sols nomenaré alguns dels actius ferroviaris que acull.

En l'exterior del museu, està exposat un petit tren de mines, format per una pala-auto carregadora i dues vagonetes.

Pala-auto carregadora EIMCO 21B


Aquesta pala-auto carregadora, procedeix de la Mina Concepción. Aquest tipus de pala va ser utilitzada, en diverses instal·lacions, de mineria interior, no era apreciada pels treballadors, ja que la seva implantació suprimia lloc de treballs dels "zafreros".


Característiques tècniques de la locomotora:

Rodament: 0-2-0
Any de construcció: 1965
Any baixa servei: 1989
Amplada carril: 610 mm
Tracció: Aire comprimit
Longitud entre topalls: 2.200 mm
Tara: 1905 kg.
Fabricada per: EIMCO Great Britain Ltd.
Model: 21B

En l'interior del museu, en la sala numero 12, es troba la locomotora elèctrica tipus "P", numero 1 conjuntament amb un vagó de bolcada simple tipus B2 "Bruce". Aquesta sala recrea el procés extractiu, que permetia portar el mineral extret des dels talls a la zona industrial de tractament (en l'interior del fals túnel està el vagó B2 Bruce, difícil de fotografiar).

Locomotora elèctrica General Electric tipus "P"


Aquesta locomotora va ser la primera locomotora elèctrica utilitzada en la mineria espanyola.

Van ser utilitzades en els túnels números 11 i 16 de la Corta de Atalaya, en el Pla Inclinat Salomón del Filón Norte i en els pisos 23 i 26, també s'utilitza en la planta de foneria de coure.


Característiques tècniques de la locomotora:

Sèrie: P
Tipus: LE
Rodament: 0-2-0
Unitats postes en servei: 6
Unitat preservades: 2
Numeració: 1 a 21
Any de construcció: 1916, 1924 i 1953
Any retirada de servei: 1981
Amplada carril: 1067 mm
Tracció: Elèctrica
Potencia: 44,13 kW
Motors: 2 X GE
Longitud total entre topalls: 5.258 mm
Tara: 20 tm
Construïdes per: General Electric Co.
Números de fabrica: 5503, 5504, 9528, 9529, 31995 i 31996

Característiques tècniques vagó de bolcada simple:


Sèrie: B2 "Bruce"
Rodament: 1'1'
Unitat preservades: 3
Any de construcció: 1907
Any retirada de servei: 1981
Longitud total entre topalls: 2.744 mm
Tara: 2,5 tm
Capacitat: 1,8 m³.
Construïts per: The Metropolitan Railway Carriage & Wagon Co. Ltd.

En la sala numero 14, es troben estacionats tres vehicles de ferrocarril Rio Tinto Railway, aquest material exposat està format pel cotxe-saló "Maharajah", la locomotora de vapor 0-3-0 T, numero 106 i la Locomotora-grua a vapor 0-2-0 T, numero 150.

Locomotora- grua a vapor sèrie N, numero 150


Aquestes locomotores-grua, principalment van estar destinades a l'estació Talleres Mina, utilitzades en la càrrega i descàrrega de materials per aquests tallers. També tenien encomanada la missió d'ajuda en casos de descarrilaments i accidents ferroviaris.


Característiques tècniques de la locomotora-grua:

Sèrie: N
Rodament: 0-2-0 T
Unitats posades en servei: 2
Numeració assignada: 138 i 150
Numeració de la unitat preservada: 150
Any de construcció: 1913 i 1930
Any de retirada de servei: 1973 i 1975
Amplada carril: 1067 mm
Tracció: Vapor
Pes adherent: 25 tm
Capacitat d'elevació: 8 tm.
Capacitat carbó: 360 kg.
Capacitat d'aigua: 2.043 litres
Construïdes per: R&W, Hawthorn Leslie & C°.
Números de fabrica: 3028 i 3875

Locomotora a vapor sèrie K "Regordeta", numero 106


La sèrie K de locomotores va estar composta per 26 locomotores del tipus 0-3-0 T. Derivaven de les màquines de la sèrie I i el seu aspecte era molt similar encara que estaven dotades de major potència. Construïdes per North British i destinades en principi a prestar servei en Corta Talaya, es van rebre en diversos lots. També van realitzar serveis de maniobres als Talleres Minas i també es van utilitzar en alguns trens a Huelva i a la terminal Las Mallas.

Amb la intenció de pal·liar l'escassa autonomia d'aquestes locomotores, es va experimentar en la 118 l'ampliació de la capacitat de la carbonera, la qual cosa va motivar la incorporació d'un bisell posterior. Segons sembla, els resultats d'aquest prototip no van ser satisfactoris, per la qual cosa no es van realitzar més transformacions.

D'aquesta sèrie subsisteixen actualment les numerades 106 i 110. La primera en condicions de prestar servei, en les instal·lacions del Museu Miner de la Fundació Rio Tinto i la segona, exposada en un parc públic de la localitat de Huelva del Campillo.


Característiques tècniques de la locomotora:

Sèrie: K
Rodament: 0-3-0 T
Unitats postes en servei: 26
Numeració assignada: 101 a 112, 113 a 118, 119 a 120, 132 a 135 i 136 a 137.
Unitats preservades: 2
Numeració de les unitats preservades: 106 i 110
Any de construcció: 1907 a 1912
Retirada servei: 1975
Amplada carril: 1067 mm
Tracció: Vapor
Longitud entre topalls: 7.621 mm
Pes adherent: 40 tm.
Potencia: 1.045,47 kW
Capacitat carbó: 1.000 kg.
Capacitat d'aigua: 3.652 litres
Construïdes per: North British Locomotives Cº. Ltd.
Números de fabrica: 18023 a 18034, 18587 a 18592, 19020 a 19021, 19148 a 19151 i 19675 a 19676.

Cotxe-saló "Maharajah".


Aquest luxós cotxe va ser construït per a un viatge que la reina Victòria I anava a realitzar

a l'Índia, Però aquest viatge no es va realitzar i la direcció del Rio Tinto Co. Ltd., va decidir la seva compra per al servei dels seus directius. La companyia el va posar a la disposició de la corona espanyola per a un viatge que la reina regent Dª. María Cristina juntament amb el seu fill el rei Alfonso XIII anaven a realitzar a Rio Tinto.

El cotxe-saló "Maharajah", és considerat el vagó de passatgers en via estreta més luxós del món. La seva funció va ser transportar els membres de la direcció de la companyia minera en el trajecte des de la zona minera al port de Huelva i al revés, ja fos para diferents gestions a la capital provincial, la seva marxa o volta d'Anglaterra o per anar i venir de vacances a Punta Umbria.


El cotxe va ser construït en l'any 1892 per Birmingham Railway Carriage & Wagon Co. Construït en fusta de caoba amb claus de coure per evitar que la corrosió afectés la fusta. En els dos laterals presenta mosquiteres, formades per un marc de fusta i una tela metàl·lica de coure. Sota aquestes presenta deu finestres envidrades que tenen una persiana de fusta tipus mallorquina. Disposa de 18 seients d'ells 10 per a cavallers que són abatibles i que poden convertir-se en llit i 8 per a senyores que són fixos a diferència del dels cavallers i una mica més amples per facilitar que les dames victorianes poguessin prendre seient amb els seus ampul·losos vestits. La zona de cavallers disposava de taules abatibles que permetien jugar partides de naips i gaudir de qualsevol frugal refrigeri durant el trajecte. Posseeix dos serveis, un per sexe, equipats amb vàter i lavabo de porcellana de Westmister. El sostre està decorat amb cuir repujat, la il·luminació interior original era mitjançant querosè, posteriorment va ser elèctrica.


Característiques tècniques del cotxe-salo "Maharajah".

Sèrie: B
Rodament: 2'2'
Unitat construïdes: 1
Numeració: 2
Unitats preservades: 1
Any de construcció: 1892
Amplada carril: 1067 mm
Longitud total entre topalls: 12.192 mm
Tara: 12,319 tm.
Seients cavallers: 10
Seients dames: 8:
Serveis WC: 2
Construït per: Birmingham Railway Carriage & Wagon Co

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada