dijous, 12 de juliol del 2018

Ferrocarril metropolita, Sèrie 300 de TMB.

Aquesta sèrie, la 300, està estretament lligada a la història de l'L3 de TMB.

TMB - Logo Gran Metro
El 30 de desembre de 1924 amb la inauguració del primer tram de la línia del Gran Metro (Lesseps - Liceu) van començar a circular 10 trens de la sèrie 300, que circulaven en composicions de 2 cotxes (motor i remolc).

Aquesta primera sèrie estava formada per dotze cotxes motors del tipus R/300 i vuit cotxes remolquis del mateix tipus, els cotxes motors van començar a prestar servei en l'any 1924 i els cotxes remolc en l'any 1925. Tots els cotxes remolc tenien una cabina de conducció i els cotxes motors tenien dues cabines, una en cada extrem.

Aquests primers cotxes van ser construïts per la Compañía Euskalduna de Construcción y Reparación de Buques, S.A de Bilbao. Els cotxes eren de clara inspiració nord-americana, es distingien pel "Llanternó", del seu sostre i eren completament metàl·lics.

En l'any 1949, i per celebrar el 25 aniversari del Metre a Barcelona, es va estrenar el primer enllumenat fluorescent a l'interior dels vehicles d'aquesta sèrie.

Després de diverses modificacions, en 1956 es van substituir els colors negre i grana originals, del Gran Metre, pels colors unificats blau i crema. A l'interior, es van instal·lar seients individuals, i el logotip romboidal substitueix l'escut rodó original del Gran Metre.

El 3 d'abril de 1959 va entrar en servei un nou comboi format per cotxe motor i remolc en la línia del Gran Metre, construït íntegrament a Espanya. Aquests cotxes formaven part de la comanda de 10 cotxes (6 motors i 4 remolcs) sol·licitats a la indústria nacional en 1947, la qual es va posar en servei el 4 de desembre de 1949, aquests cotxes. Formaven la subsèrie que va ser nomenada més endavant com la 340, es diferenciaven dels seus "germans" sobretot per estètica.

El 2 de març de 1964 es va produir la renumeració dels trens de la sèrie 300 de l'L3, ací el cotxe motor M1 va passar a ser el 301, el M2 el 302, etc.

TMB - 300C (345)
Al final dels anys 70, del segle passat, es va substituir el llanternó americà del sostre per una coberta convencional. Els pantògrafs originals també van ser substituïts per uns semipantògrafs normalitzats, substitució dels enganxalls originals Van Dorn per uns altres unificats Tomlinson, instal·lació de finestres de doble fulla i modernització de les portes, instal·lació de patins de presa de corrent per tercer carril, substitució dels llums incandescents per fluorescents en tots els cotxes, substitució dels seients originals d'eskay per seients d'alumini, I altres modificacions de menys entitat.

Les últimes uniats van ser retirades progressiva i a la fi de desembre de 1987 ja no existia cap tren de la sèrie 300 circulant en la línia 3. El seu comiat oficial es va produir el 12 de març de 1988. Amb tots els honors, l'últim metre en actiu de la sèrie 300 va circular des de les nou del matí per la línia 3. A les dotze del matí va passar a buscar al llavors alcalde de Barcelona, Sr. Pasqual Maragall, i la presidenta de TMB, Mercè Sala, en la Pl. Catalunya on va començar l'últim trajecte que ho conduiria als tallers de Lesseps. Era el mateix recorregut que va fer, si bé a l'inrevés, el 30 de desembre de 1924, dia de la seva inauguració.

Els mecànics lloaven aquesta sèrie, ja que el seu funcionament era molt simple, el seu manteniment no causaven grans mals de cap, ja amb un tornavís i una clau anglesa es corregia la majoria de les avaries o anomalies que poguessin sorgir.
TMB - FCMB (Billet anada i tornada)
Per celebrar la commemoració dels 75 anys del Metre de Barcelona, al febrer de l'any 1999 la companyia va rescatar i restaurar de la cotxera de Can Boixeres tres cotxes d'aquesta sèrie (que tenien abandonats), concretament el M1, M6 i M8 (que també van ser coneguts com 301,306 i 308). El 30 de desembre de 1999 va circular en l'L3 per celebrar el 75 aniversari del Metre a Barcelona.

En l'actualitat TMB conserva en la cotxera de Triangle aquestes unitats M1, M6 i M8 i surten a circular una vegada a l'any, pels mesos de març/abril. El comboi surt a les 01.00 h des de l'estació de la Pau i segueix pel recorregut de l'L2 fins a Sagrada Família.
TMB - 300 (M1-M6-M8), Viatge històric







Característiques tècniques:

TMB - 300R, Cotxeres de Lesseps
Sèrie: 300
Tipus: AE
Subsèrie: R
Rodament: Bo'Bo'+2'2'
Composició: Mc+Rc
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 8
Numeració cotxes motors: 301 a 308
Any de construcció: 1922
Any de reconstrucció: 1975
Any de retirada servei: 1988
Amplada carril: 1435 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 600 V=
Potencia: 357,94 kW
Motors: 4 X GE-259
Equip elèctrics/Controla: GE PC 103;
Longitud total entre topalls: 14.604 mm
Amplada caixa: 2.520 mm
Pes total: 37,2 tm.
Seients cotxe motor: 24
Seients cotxe remolc: 26
Cabines conducció cotxe motor: 2
Construïdes per: Compañía Euskalduna de Construcción y Reparación de Buques, S.A


TMB - 300S - (321, 322, R321,R322) Cotxeres Lesseps
Sèrie: 300
Tipus: AE
Subsèrie: S "Jaimitos"
Rodament: Bo'Bo'+2'2'
Composició: Mc+Rc
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 2
Numeració cotxes motors: 321 i 322
Any de construcció: 1944
Any de reconstrucció: 1975
Any de retirada servei: 1988
Amplada carril: 1435 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 600 V=
Potencia: 357,94 kW
Motors: 4 X GE-259
Equip elèctrics/Controla: GE PC 103;
Longitud total entre topalls: 14.300 mm
Amplada caixa: 2.348 mm
Pes total: 29,2 tm.
Seients cotxe motor: 24
Seients cotxe remolc: 26
Cabines conducció cotxe motor: 1
Construïdes per: Compañía Euskalduna de Construcción y Reparación de Buques, S.A

TMB - 300B (335), Cotxeres Lesseps
Sèrie: 300
Tipus: AE
Subsèrie: B
Rodament: Bo'Bo'+2'2'
Composició: Mc+Rc
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 6
Numeració cotxes motors: 331 a 336,
Any de construcció: 1949
Any de reconstrucció: 1975
Any de retirada servei: 1988
Amplada carril: 1435 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 600 V=
Potencia: 357,94 kW
Motors: 4 X Cenemesa TCW4032
Equip elèctrics/Controla: GE PC 101
Longitud total entre topalls: 14.300 mm
Amplada caixa: 2.620 mm
Pes total: 37,2 tm
Seients cotxe motor: 18
Seients cotxe remolc: 18
Cabines conducció cotxe motor: 1
Construïdes per: Compañía Euskalduna de Construcción y Reparación de Buques, S.A

TMB - 300C (345), Cotxeres Lesseps
Sèrie: 300
Tipus: AE
Subsèrie: C
Rodament: Bo'Bo'+2'2'
Composició: Mc+Rc
Unitats en servei: 0
Unitat construïdes: 20
Numeració cotxes motors: 341 a 360
Any de construcció: 1969
Any de reconstrucció: 1975
Any de retirada servei: 1988
Amplada carril: 1435 mm
Tracció: Elèctrica.
Voltatge: 600 V=
Potencia: 357,94 kW
Motors: 4 X BBC GDTM 0400
Equip elèctrics/Controla: GE PC 103
Longitud total entre topalls: 14.300 mm
Amplada caixa: 2.610 mm
Pes total: 38,6 tm.
Seients cotxe motor: 40
Seients cotxe remolc: 42
Cabines conducció cotxe motor: 2
Construïdes per: MACOSA

Les cotxeres-tallers de la Plaça Lesseps, estaven situades en l'espai que avui en dia ocupa la Biblioteca Jaume Fuster, situades en el triangle format pel carrer de la Riera de Vallcarca, l'avinguda de l'Hospital Militar (ara Avd. Vallcarca) i  Plaça de La Creu (ara forma part de la Plaça Lesseps).
El manteniment d'aquesta sèrie es va realitzar durant quasi tota la seva vida útil en aquests tallers que estaven a l'aire lliure (a la superfície), els cotxes eren pujats mitjançant un ascensor vertical que tenia la capacitat d'un cotxe, per comunicar l'ascensor amb els diferents tallers i vies d'estacionament, existia un carro transportador.


TMB - Ascensor Cotxeres Lesseps

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada