dimarts, 19 de juliol del 2016

Autobusos i autocars de Catalunya ( XII) - El Coll.

El Coll, breu història dels transports amb autobusos, d'aquest barri de Barcelona.

L'any 1925 l'empresari Alexandre Casas Geli va sol·licitar a l'Ajuntament de Barcelona la concessió d'una línia d'autobusos entre la plaça de Lesseps i el barri del Coll. La inauguració del servei es va efectuar al 12 de setembre del mateix any. El servei s'iniciava a les 7.15 h i acabava a les 22.00 h, estan el preu del bitllet de 30 cèntims (de pesseta) per al trajecte complet i de 15 cèntims per a recorreguts intermedis. El servei es realitzava amb dos autobusos de la marca Chevrolet. El recorregut s'iniciava a la plaça de Lesseps, continuava per l'avinguda de la República Argentina, el viaducte de Vallcarca, el passeig de la Mare de Déu del Coll i el carrer dels Santuaris, per acabar el recorregut enfront de l'ermita del Coll.

Del nubol

En l'any 1925 es crea l'empresa Servicio Público Auto-Ómnibus Vallcarca-Coll Sociedad Anónima, a la qual se li traspassa el servei i els autobusos. En l'any 1926 s'incorporant a la flota tres nous autobusos de la marca Hispano-Suiza amb carrosseria de Salvador Caba.

Del nubol
Durant la segona República la companyia va passar a estar controlada per Autobusos G (Compañía General de Autobuses de Barcelona que havia estat col·lectivitzada), la qual va explotar la línia del Coll sota el distintiu de línia VC.

L'empresa Servicio Público Auto-Ómnibus Vallcarca-Coll Sociedad Anónima va continuar existint fins a l'any 1948, ara bé, després de la Guerra Civil es va suprimir el servei perquè es va considerar que no era rendible.

El barri del Coll va tornar a disposar de transport públic l'any 1956, quan Tramvies de Barcelona va inaugurar la línia C, entre la plaça de Gala Placídia i el passeig de la Mare de Déu del Coll.

L'any 1963, es va inaugurar la línia de bus 10, que unia la plaça de Gal·la Placídia amb el Santuari del Carmel, passant per la plaça de Lesseps, la travessera de Dalt i la plaça de Sanllehy. Van ser assignats a aquesta línia dos autobusos Chausson que eren els més moderns de la flota de Barcelona.

Del nubol
Actualment existeixen diverses línies d'autobús que arribant fins al barri del Carmel, la 19, la 24, la 39 i la 185 que voregen la frontera del barri, la 86, la 87, la 92, la 119 i la V17.

Avui en dia, ens queda pel record, la parada final del primer recorregut. El restaurant Faustino fa un parell d'anys que va tancar.







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada