dimecres, 11 de setembre del 2019

Funicular Mamariga

Un funicular en la xarxa de Metro Bilbao (MB).


Per a facilitar l'accés dels veïns de Mamariga, barri de Santurtzi situat en el vessant i damunt del nucli formal de la població, s'ha introduït un elevador de dues cabines amb tecnologia de pla inclinat (funicular), constituint una enginyosa aplicació molt poc freqüent.

El sistema té doble via amb una longitud de 353 metres entre les estacions superior i inferior. El seu pendent és variable, des del 4% amb el qual comença en l'estació inferior a la que s'accedeix directament des del vestíbul de Metro, i el 20% ja en la part superior, just abans de l'estació superior Plaza Virgen del Mar. El traçat és en corba, el que unit a aquest perfil necessitava una solució semblant a la dels funiculars, ja que un sistema d'ascensors inclinats amb contrapès no hagués tingut resultat.


Les cabines són independents, circulant sobre vies independents; No creuen com el funicular en un punt intermedi, i poden traslladar-se indistintament en els dos sentits. El que obliga a disposar d'un sistema de doble corriola i cable.

La dimensió central del túnel és de 5,3 metres d'altura per 6,2 metres d'ample, sent aquesta amplària superior en les zones d'estació. Les vies van sobre placa de formigó i soldades. Entre carrils estan col·locades les corrioles o corrons de fricció per al cable, amb 50 corrioles per via de 250 mm de diàmetre.


Els cotxens tenen una capacitat de 45 persones, i disposant de 8 seients. Els cotxens no tenen conductors, sent automàtic el seu funcionament. Existeix un control remot situat al Lloc de Comandament Central de M.B. i un control local en l'estació.

L'ample de via és de 900 mm, amb un temps de viatge pròxim al minut, i una velocitat de 6 m/sg. Al llarg de la via hi ha una plataforma-camí pel personal de manteniment i per possibles rescats.

Per al moviment de cada vehicle, es disposa d'un grup motor independent amb corrioles ranurades de 2 metres de diàmetre per a cada via, sent la seva potència de 132 kW, i estan situats en la zona superior. En l'estació inferior es troben les corrioles de contravolta al cable, amb tres ranures i com les altres, de 2 metres de diàmetre.

Normalment el sistema treballa com un funicular: quant un cotxe puja l'altra baixa.

Els cotxes tenen una longitud de 7.000 mm, una amplària de 2.100 mm i una altura de 3.639 mm. El pes de cadascun d'ells és de 8 tm.


Els vehicles, pel seu aspecte recorda a les unitats de metre, ja que adopten una forma similar igual que els seus colors que són idèntics.

Per a facilitar els rescats i evacuacions els vehicles disposen d'una porta situada simètrica a la d'accés que permet el seu enfrontament amb l'altra cotxe per permetre al pas de persones per la seva evacuació realitzar aquesta través del passadís situat en centre del túnel. Els vehicles disposen de càmeres de videovigilància i megafonia, que estan connectades als sistemes de comunicació de la xarxa TETRA.


Característiques Tècniques:

Tipus: Doble pla inclinat
Data d'inauguració: 3 de setembre de 2010
Estació inferior: Estació de Metro Bilbao de Santurtzi.
Estació superior: Boca d'accés ubicada en la Plaza Virgen del Mar del barri de Mamariga de Santurtzi.
Ampla de via: 900 mm.
Longitud: 353 m.
Desnivell: 44 m.
Pendent mínima: 4%
Pendent màxima: 20%.
Motorització: Elèctrica, situada en l'estació superior.
Potencia: 2 X 132 kW
Velocitat: 6 m/seg.
Duració del viatge: 1 1/2 minuts.
Vehicles: 2
Passatgers: 45 per vehicle.
Vehicles construïts per: Garaventa- Doppelmayr
Horari: 6.00 h a 2300 h de dilluns a dijous, i fins a les 2.00 h la nit del divendres al dissabte.
Cadència: 3 minuts
Nota: L'accés és gratuït si s'ha utilitzat el Metro i de pagament si sols s'utilitza el funicular (aquest sistema de pagament a canviat vàries vegades).





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada