diumenge, 26 de juny del 2016

El Ferrocarril aeri o Monorail del Tibidabo.

Avui el meu record és per aquesta atracció centenària del parc d'Atraccions del Tibidabo, ja que he llegit, que alguna ment privilegiada, d'aquestes que corrent pel nou Ajuntament de Barcelona, se'l vol carregar.
Postal
El Parc d'Atraccions Tibidabo, S.A. (PATSA) és una societat participada cent per cent per l'Ajuntament de Barcelona i gestionada per l'empresa municipal Barcelona de Serveis Municipals, S.A. (B:SM).

Funicular, Ferrocarril aeri, Funicular aeri, Avió


Del nuvol
El ferrocarril aeri era la primera atracció mecànica del parc de traccions del Tibidabo. Aquest tren de monocarril suspès va ser construït i projectat per l'enginyer de cap al parc, Marià Rubió i Bellver, i va ser obert el 22 de maig de 1915 en mitj d'una gran expectativa. Aquest la segona aplicació de monorail suspès construït, després del monorail més famós, el de la ciutat alemanya de Wuppertal, que va ser inaugurar l'any 1901.

Aquest ferrocarril aeri - atracció de fira, disposava en els seus orígens de quatre cotxes o góndoles, la conducció de les quals s'efectuava manualment mitjançant un petit reòstat i el corresponent fre manual. A més per solucionar possibles avaries elèctriques, disposava d'una manovella per poder traccionar la góndola manualment.
Blog Rails i ferradures
El circuit que actualment és tancat, és a dir, que acaba en l'estació d'origen i sempre els vehicles circulen en la mateixa adreça, en els seus inicis tenia una forma de sis, és a dir, partia de l'actual estació, i passava pel tram sobre el funicular, fins a arribar al primer túnel, després d'aquest, el recorregut sobre el bosc fins a arribar a l'inicií del segon túnel, que en aquest cas en lloc de dirigir-se cap a l'estació actual directament, tornava a connectar-se al túnel primer mitjançant un desvio, que subsisteix en l'actualitat i tornava contra direcció a la de sortida travessant novament el tram sobre el funicular.

Del nuvol
Anys més tard es perllongaria el segon túnel fent-ho arribar fins a l'estació d'origen i el petit tram d'enllaç entre túnels es mantindria com a cotxera taller per als cotxes.
Blog Rails i ferradures
En la dècada del 70 del segle passat, es va buscar la forma d'automatitzar el circuit, ja que per a la seva marxa requeria quatre conductors i un cap d'estació - venedor de passatges.

L'atracció ha estat modificada molt poc durant la seva història de 100 d'anys. Un canvia important, es va efectuar l'any 1980, quan la figura del conductor va desaparèixer en robotitzar la instal·lació Alguns anys més tard l'atracció es va anomenar Aeromàgic en canviar la caixa de les vagonetes passant la seva aparença a semblar una catifa màgica i la màgia esdevenia el seu tema central. Dins l'any 2005 el seu nom va ser canviat un altre cop i esdevingui Les Bruixes i Bruixots Den o Buri-Buri, el nom encara utilitza avui per visitar el món dels bruixots en un trajecte ple de sorpreses: sorolls inesperats, olors penetrants, llums enlluernadors i molts efectes més.

Del nuvol
¡ El Ferrocarril Aeri és l'atracció més antiga al parc i encara està operativa avui, i espero estigi en actiu per molt anys mes!.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada